2021-07-10, 20:00
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag hittar fn inte på. Minns att det stod i något media - NA, AB eller Expressen att åkl vid häktningen indikerade att hon ansåg det fanns Sannolika skäl men valde rubricering Skäligen.
När NA rapporterade frisläppande av Hax uttalade åkl att "misstankarna kvarstår".

https://www.na.se/logga-in/aklagaren-om-personen-som-slappts-misstankarna-kvarstar

Först i dec -19 lades utredningen mot Hax ned.
https://sverigesradio.se/artikel/7369678

AB
Samt att åklagaren numera anser att även misstankarna mot kvinnan ligger på sannolika skäl.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRqeKa/kvinna-haktad-for-mordet-pa-lena-wesstrom

Hold your horses innan du anklagar andra för att komma med fel fakta.

Tiden runt den 17 juni 2021 fördes diskussionen angående H:s häktning här i tråden.

Jag skrev tidigare idag att jag skulle leta upp när den skedde, diskussionen alltså.

"Utredningshäktning" kallas det och är samma sak som Skäligen misstänkt....

Det var lite tjafsigt i tråden just då med anledning av detta.
Ett missförstånd kring betydelsen som reddes ut.
Citera
2021-07-10, 20:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag hittar fn inte på. Minns att det stod i något media - NA, AB eller Expressen att åkl vid häktningen indikerade att hon ansåg det fanns Sannolika skäl men valde rubricering Skäligen.
När NA rapporterade frisläppande av Hax uttalade åkl att "misstankarna kvarstår".

https://www.na.se/logga-in/aklagaren-om-personen-som-slappts-misstankarna-kvarstar

Först i dec -19 lades utredningen mot Hax ned.
https://sverigesradio.se/artikel/7369678

AB
Samt att åklagaren numera anser att även misstankarna mot kvinnan ligger på sannolika skäl.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRqeKa/kvinna-haktad-for-mordet-pa-lena-wesstrom

Hold your horses innan du anklagar andra för att komma med fel fakta.

Nu när jag läser det här i ab, minns jag det också. Minns att vi diskuterade det här, eftersom det inte stod att läsa i NA, tror jag mig minnas.

Då vill jag rätta mig själv, eftersom det innebär att åklagaren vid den tidpunkten ansåg att hon hade tillräckligt för sannolika.

Så ett tag var HD misstänkt på sannolika skäl, men häktades på den lägre graden, skäligen misstänkt. Var det så att det inte räckte för sannolika i rätten?

"Örebro tingsrätt beslutade i dag också att kvinnan skulle häktas. Eftersom det rör sig om den lägre misstankegraden är häktningstiden en vecka istället för två veckor som annars är det vanliga vid sannolika skäl."

Citera
2021-07-10, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Var god läs detta inlägget sakta så att du sålunda förstår det skrivna.

Gällande St*fan Davidss*n.

SD kommer, ...... eller blev begravd på ett naturligt sätt, inuti en träkista eller kremerad till aska i urna, lämnar jag åt sidan.

Varför skulle det vara troligt enligt dig att man skulle ha, ...... eller kommer att hälla askan efter St*fan Davidss*n på återvinning ? eller strö ut askan på vattenytan av en sjö ?

Mvh/JM.
Varför är du nedlåtande?
Jag tror inte att en grav med Stefans namn skulle förbli orörd. Det är inte alls ovanligt att strö askan i vatten eller för vinden, behövs dock tillstånd.
Att jag skrev dumpa på återvinningen, var med ironi, med tanke på den mystisksa skorstens och pannsotningen vars aska tvunget skulle köras till återvinningen.
HD verkar inte sörja den hon ville umgås med och börja om med, nej, hon kör på, lägger i en högre växel bara.
Citera
2021-07-10, 20:48
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har utan kvalifikationer, utan erfarenhet och utan pcl-r skrivit många ggr att SD är en psykopat.
Inte mig emot.

Jag inbillar mig heller inte att man ser allt på en film.
Jag diskuterar nte svårighet att diagnostisera varken AST eller psykopati, det begriper vem som helst.

Nu frågar jag om du reagerar på hans dampiga beteende som du mycket väl kan se är total brist i hur man beter sig. Hur man interagerar socialt. Han är överallt i lägenheten och ser ut som om han vore max 12 år.
Men han ser inte ut som en slipad psykopat om du samtidigt åberopar manipulation, som slugt anpassar sig.
Men tack för svar.

Här länkar jag en bra text angående ADHD/psykopati eller ADHD/antisocial personlighetsstörning
och vedertagna samband man ser.
Eller utreder, osv osv.

Min poäng är att jag tror inte alla är på samma sätt
och det är först nu man kanske har insett det.

Bilden många har av en "psykopat" är nog ganska stereotyp.
Verkligheten är mer komplex osv.

Tillägg: tycker texten var bra sammanfattad och förklarad,
därav länken.

Glömde visst länken :=)
Här kommer den:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/neuropsykiatriska-funktionshinder-och-kriminalitet_GT02Ju440
Senast redigerad av Gracefulmind 2021-07-10 kl. 21:01.
Citera
2021-07-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Angående JG och att han skulle vara ängslig.
En anhörig till mig och hens sambo kände JG för ganska många år sedan.
De uppfattade honom inte alls som ängslig utan som social, mycket trevlig, allmänbildad och rolig.

Skämtade mycket.
Mer en man med ögon för stiliga damer än för stiliga herrar (men ev. bisexualitet kan ju iof ha varit/ vara tabu för kristne JG).

En man som har lätt att träffa nya vänner. Alltså ingen som har bara en bästa vän som han sitter klistrad på.

Hans ängslighet som märks både i förhör och i kontakten med SD och HD kanske handlar om att han är ängslig FÖR någonting.
Inte att han är ängslig som person.

Frågan är vad han ängslas för. De raderade konversationerna och den långa lojaliteten med SD pekar ju på att det är något som är känsligt.

Att det skulle handla om vanligt grabbigt "locker room talk" som JG påstår låter tveksamt.

Något mer delikat som har de skrivit om som JG (och SD) inte ville skulle komma ut snarare.

JGs servila lojalitet och närmast fjäskighet mot den allt mer uppenbart skyldige SD antyder att det kan handla om en hållhake. Att JG skulle vara den som har mest att förlora på att det kommer ut.

Hmm...
Ja, vad är det som han ängslas för?
Din anhörige som kände JG för länge sen, kan kanske våldgästa JG och återuppta kontakten?
Citera
2021-07-10, 21:19
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Här länkar jag en bra text angående ADHD/psykopatiska drag eller ADHD/antisocial personlighetsstörning
Eller utreder, osv osv.

därav länken.

Här kommer den:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/neuropsykiatriska-funktionshinder-och-kriminalitet_GT02Ju440

(Ändrade formulering i min text, i första stycket.)
Citera
2021-07-10, 21:28
Medlem
notknapparens avatar
Lägger upp lite inlägg (saxat) från den 31 aug -19 då HD häktades.

Jag tog med letsdoits inlägg som sista, då det som skribenten tar upp känns som en trolig förklaring till varför inga andra tagit upp just detta, att HD var misstänkt på sannolika skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Nytt pressmeddelande från polisen.
HD begärs häktad, trolig häktesförhandling under eftermiddagen idag.
Hon begärs häktad som skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden.
Samma restriktioner som den fd maken.

Citat:
Ursprungligen postat av lolitabonita
HD häktad med restriktioner enligt NA.

https://www.na.se/artikel/ny-framgang-for-mordutredarna-andra-personen-haktad-for-hjarstamordet

Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
”Varken polisen eller utredningsledaren Åsa Tiding vill lämna några kommentarer förutom att både mannen och kvinnan är misstänkta för mordet den 14–15 maj 2018.
Samt att åklagaren numera anser att även misstankarna mot kvinnan ligger på sannolika skäl.”

Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Sen måste vi komma ihåg att endast en tidning skrivit om detta, det kan ju faktiskt vara så att informationen inte stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är bara AB som fått det här med häktningsskäl om bakfoten. En åklagare skulle aldrig säga att en person häktats som skäligen misstänkt men att misstankarna ligger på sannolika skäl (!). - Om en vecka måste åklagaren presentera bevisning som styrker sannolika skäl; annars släpps HD fri. - Se det som en utredningshäktning.
Citera
2021-07-10, 21:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lägger upp lite inlägg (saxat) från den 31 aug -19 då HD häktades.

Jag tog med letsdoits inlägg som sista, då det som skribenten tar upp känns som en trolig förklaring till varför inga andra tagit upp just detta, att HD var misstänkt på sannolika skäl.

Åklagaren meddelar sedan efter utredningsveckan att misstankarna inte uppnår till sannolika skäl och därför kommer hon inte begära HD omhäktad i TR. Åklagaren beslutar själv att släppa HD. I annat fall hade åklagaren givetvis begärt henne omhäktad.

Det är det meddelandet av åklagaren du har länkat till ett flertal gånger i tråden.
Citera
2021-07-10, 21:55
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Här länkar jag en bra text angående ADHD/psykopati eller ADHD/antisocial personlighetsstörning
Eller utreder, osv osv.

därav länken.

Här kommer den:

I stora drag är psykopaten en empatilös individ som tänker och agerar utifrån sina egna behov. Psykopati är ett begrepp, inte en diagnos.
Neuropsykiatriska och andra psykiska funktionsnedsättningar förekommer i lika varierad grad som hos den övriga befolkningen.
Att psykopater med exempelvis ADHD är de vi "ser" mest av är inte så konstigt med tanke på att kombinerad empatilöshet/impulsivitet/jakt på att mata belöningssystemet lätt leder till kriminella gärningar.

Den stereotypt smootha imitationsmästaren med superintelligens (American psycho) är rakt av ovanlig i sitt slag och inget jag förknippar SD med öht. Han var snarare lite "bakom" och kvalade in på den lägre delen av normalintervallet.

I SD:s fall är jag faktiskt inne på autistisk psykopati, en relativt nytt begrepp inom rättspsykiatrin som uppkommit med de senare årens mer kända mordfall (dubbelmordet i Linköping, Plax, Gyllensvaan mfl.)

Att SD var psykopat tvekar jag inte en sekund på. Frågan om han hade autism kommer vi aldrig få svar på men mycket pekar på det, eventuellt i kombination med ADHD.
Citera
2021-07-10, 22:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Eller utreder, osv osv.

därav länken.

Här kommer den:

Tack för intressant länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
I stora drag är psykopaten en empatilös individ som tänker och agerar utifrån sina egna behov. Psykopati är ett begrepp, inte en diagnos.
Neuropsykiatriska och andra psykiska funktionsnedsättningar förekommer i lika varierad grad som hos den övriga befolkningen.
Att psykopater med exempelvis ADHD är de vi "ser" mest av är inte så konstigt med tanke på att kombinerad empatilöshet/impulsivitet/jakt på att mata belöningssystemet lätt leder till kriminella gärningar.

Den stereotypt smootha imitationsmästaren med superintelligens (American psycho) är rakt av ovanlig i sitt slag och inget jag förknippar SD med öht. Han var snarare lite "bakom" och kvalade in på den lägre delen av normalintervallet.

I SD:s fall är jag faktiskt inne på autistisk psykopati, en relativt nytt begrepp inom rättspsykiatrin som uppkommit med de senare årens mer kända mordfall (dubbelmordet i Linköping, Plax, Gyllensvaan mfl.)

Att SD var psykopat tvekar jag inte en sekund på. Frågan om han hade autism kommer vi aldrig få svar på men mycket pekar på det, eventuellt i kombination med ADHD.

Jag läste nyligen just en artikel om autism och psykopati. Intressant då många tror att personer med autism är känslokalla/empatilösa, vilket inte verkar vara fallet. Men det finns en grupp som alltså kan klassificeras inom denna grupp.

Jag funderar bra på de personer du nämner här; Gyllensvan te x. Fick han diagnos?
Och i Plaxfallet, blev inte gm dömd till psykiatrisk vård? Minns något om att gm inte verkade förstå (kunna ta in) vad han hade gjort och vidden av det. Min tanke då var att han kanske faktiskt var psykopat, men att ma inte ville sätta den "diagnosen" på honom, då han var underårig?

Intressant är det iaf eftersom man gärna vill förstå varför någon beter sig som dom gör och kanske mest om det är möjligt att i framtiden kunna hjälpa personer som är i riskzonen att hamna snett, utföra hemska dåd och förstöra livet för många andra förutom sig själv.

Alltid intressant att utgå från de som trots olika personlighetstyper och diagnoser klarar att leva ett liv utan att hamna i kriminalitet, våld, missbruk och trassel i sina liv.

Vilka faktorer har varit avgörande?

SD klarade av att leva ett hyggligt liv, iaf till det yttre, ganska länge.
Men varningflaggorna vajade. Eftersom SD höll sig inom ramen för ett liv utan kriminalitet och missbruk, fanns inte något som gjorde att han fick stöd.

Men när otroheten med Lena utvecklade sig till en hotfull och våldsam relation, då önskar man att det hade kunnat identifieras.

Kanske framtiden... för det är ändå något som är så galet tokigt med denna man och hans realtioner. När man läser Lenas och SDs konversationer, då är det närapå psyket nästa, för båda två.

Det var givet att det skulle gå riktigt galet, det känner man när man läser deras ömsesidiga hot. Det fanns bara ett slut, om ingen utomstående hade kunnat ingripa.

En nollvison kommer aldrig att hända.
men forskning, kunskap och vettiga åtegärder. Inte akuta åtgärder från politiker som bara vill visa på beslutsamhet och kraft, utan långsiktiga planer som är baserade på forskning och som är förankrade i kunskap inom området.

Inget kan få tillbaka Lena.
Jag blir fruktansvärt ledsen varje gång jag tänker på det.
Så onödigt.

jag tror att det kunde ha varit möjligt att förhindra, med rätt insatser och rätt kunskap.
Det finns redan kunskap idag.

Precis när lena mördades, låg den enhet nerlagd som hade kunskap om våld i nära relation. Tidigare arbetade man i Öebro efter mallar, formulär, för att identifiera riskfaktorer när det kom in en anmälan.

Hade man kunnat identifiera SD som en högriskperson?

Jag önskar att det fanns en djupare vilja från politikers håll, att komma tillrätta med problemen. Inte bara vilja få röster. Snabba åtgärder som inte är de rätta åtgärderna.

Ibland ser jag i media, barn som råkat illa ut på liknade sätt som Lenas. Barn som senare i livet väljer att utbilda sig, jobba inom områden som handlar om det som de själva är offer för.

Sällan kan en röst bli så stark som när man själv drabbats.
Jag hoppas på framtiden och forskningen.
Citera
2021-07-10, 23:01
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33

Tack, intressant!

Vet exakt vilka "fall" du beskriver.
Jag har inte följt de fallens utredning eller tråd nämnvärt,
utöver fallet med E.G men då endast under tidigare skedet av utredningen fram till gripandet.

Begreppet autistisk psykopati som du skriver om känns spontant ändå "passande" på dem.
Jag måste läsa lite mer om det och om nämnda fall/gärningsmän.
Min bild var att de var väldigt "introverta", eller hur jag nu ska uttrycka mig.

Ska läsa på om det, tack igen!
Citera
2021-07-11, 02:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det där stämmer inte.
Jag skrev till en annan person vilket du citerar:

"Vad som framgår i FUP är att han inte pratar skit om HD. Om det så är utseende eller annat. Han tar henne i försvar bland hängbröst och annat. Det är dock säkert nåt som skett tidigare.

Då var det kronologi igen.

1. Jag skrev att jag tar för troligt att SD pratat skit om HD tidigare genom åren. Fetat.

Den ena höjs upp via att den andra sänks när han vill alliera sig och vinna mark. Mansgrismanöver på sandlådenivå.
Nåt snarlikt kan även ses då personer inleder en relation (exet är-en-bitch-kortet).
Guld vs silver.

Detta återger LW till SD eller andra. Om det så är HDs bröst, asexuell i många år, hårbeklädnad or what ever.

2. Vad jag däremot inte kan se är att SD pratar skit om HD till LW i deras direkta dialoger 2017/18.
Hittar du nåt så återge gärna en grundkälla.

Status förändras när SD väljer HD, för det gör han. Även om han behåller LW.
Det är HD som vinner mark efter mars 2017, oavsett om han är fortsatt otrogen. Oavsett om han fortsätter kränka HD.

Några exempel.

LW kritiserar HD flera ggr ang hur hon uttryckt sig gentemot nån L*inda i en chattgrupp:

2017-06-27
SD: Föreslår att du tar upp väsentligheter snarare än att klanka. Du borde aldrig prata om mig, tg och vår relation."
(..)
LW: I gruppen var det en issue och hon klantade sig. Kan bara handla om er relation att du inte medger det.
SD: Stänger
SD: Hörs
SD: Rt"

Sept 2017 chatt.
SD till LW:
föreslår att du Inte fortsätter diskutera min familj. Åtminstone totalt utanvärderingar.
TG bör du aldrig prata om.

Du kunde valt att diskutera kök.
Beskriva gensvar. Jag tog fram dokument nyss. Men du väljer annat"

6 sept 2017 mail.
SD: Dina åsikter bemöter jag inte denna gång, men ber dig omigen att sluta prata värderande om min fru.
Du behöver inte backa för att hon blir svartsjuk. Du behöver avstå kontakt med mig
för att jag vill ha det så. Jag har valt liv med tg."
Senast redigerad av develi 2021-07-11 kl. 02:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in