Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
NA 7/9- 19:
Första uttalandet från advokaten om misstänkte Hjärstamördaren som släppts fri: "Svaga misstankar från början"
Enligt HDs försvarsadvokat framkom inga nya bevis under veckan som HD var häktad och misstankarna var svaga från början. HD blev anhållen dagen efter att SDs greps, och blev häktad på den lägre misstankegraden.
"Under fredagen släpptes personen på fri fot sedan åklagaren inte ansåg att det fanns skäl nog att hålla en ny häktningsförhandling.
– Det är inte sannolika skäl och därför ska min klient inte vara häktad, säger Maria Harr.
Personen är enligt åklagaren Åsa Hiding fortfarande skäligen misstänkt för mord. Åklagaren har valt att inte kommentera vad som pekar på att personen kan vara inblandad."
Det är just detta som är det märkliga.
Jag antar att åklagarna valde att rikta 100% på att fälla Stefan som mördare, med eventuell medhjälpare.
Hade Stefan inte tagit livet av sig, är jag övertygad om att åklagarna hade gått till botten med Ax*lssons..
Hade SD och HD suttit båga två i rätten, skulle de skyllt på varandra och varit svårare att belysa de faktiska bevisen.
Återstår ett långt ljust hårstrå med rot, som jag med all sannorlighet tror tillhör HD, som återfanns i? Lenas kropp.
För att allt inte skulle fortsätta och i det långa loppet göra gällande att flera personer skulle åkt dit för mened, skyddande av brottsling, försvårande och besvärande uppgifter, så fanns det bara ett sätt att verkligen sätta punkt för fortsatta utredningar, genom att Stefan dog.
Kanske mot sin vilja?