2021-06-27, 02:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är rätt normalt att de som senare blir frisläppta skyddas av sekretess.
Vem som är anhållen brukar inte komma fram förrän/om de häktas i och med att de dokumenten är offentlig handling.

Att däremot hemlighålla vilka poliser som agerar eller inte agerar och hur kommunikationen sker mellan dem tycker jag är mycket konstigt.
Vad jag kan påminna mig så brukar inte händelserapporter vara hemliga.
Det "hemliga" samtalet 11.18 borde också rapporteras och ingå i händelserapporten, i alla fall från vem och till vem.

Jag har för mig att ministrar ibland har använt personliga e-postadresser för info de vill skydda frå offentligheten.
Men det har ändå bedömts som offenliga handlingar eftersom de är jobbrelaterade.
Detsamma borde gälla privata samtal till poliser, när det handlar om polisärenden.

Händelserapporter vid självmord är inte offentliga. Hans död är inget brott så FU är nedlagt så det blir sekretessbelagt. Sedan när är utredningar kring självmord offentliga?
Citera
2021-06-27, 07:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Glömde detta med sista anhalten: gräsliga tapeter som såg ut som en relik från 50-talets Sovjet var det första jag tänkte på. En husvagn? Såg trångt ut på något sätt... undrar vad han tänkte på när han satt där. Vilka han satt med förblir nog en gåta.

Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tänker på tantens husbil, som de varit med ner till skåne..

Citat:
K*rm*lmsbo eller vad hon hette

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Aha, ok. Antar att det är en av tanterna som flankerar HD på diverse foton.

Citat:
Ja, vitt hår,

Nej.

@Litenensam, du har ju redan fått följande inlägg till dig där det står att det rör sig om andra personer (lokala skattjägare, i annat län) som bjöd in honom på torsdagsöl:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Så sluta sprida trådsanningar om andra personer.
Citera
2021-06-27, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nej.

@Litenensam, du har ju redan fått följande inlägg till dig där det står att det rör sig om andra personer (lokala skattjägare, i annat län) som bjöd in honom på torsdagsöl:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Så sluta sprida trådsanningar om andra personer.
Jag svarade på att jag tycker det ser ut som att det skulle kunna vara i en gammal husbil, likt den som HD och SDs GCvän åker runt i, som har tillbringat så mycket tid med paret D*sson, det vore väl inte helt otänkbart?
Citera
2021-06-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ingen av oss vet egentligen vad som finns på kartan utom mördaren. Domstolar dömer efter bevis och vilket yrkande åklagaren har. Dråp är lättare att bevisa än mord och det är också därför åklagare kan välja att lägga till det i sitt mordyrkande som andrahandsalternativ. För att inte riskera just att mördare går helt fria.

Jag tror inte jag är den enda som går i tankar om att SD åtminstone kunde dömts för dråp istället för att gå helt fri. För det kommer han att göra, utan tvekan nu. Domen är redan fattad och färdigskriven och han är inte häktad. Vid fällande dom hade han blivit det igår eller idag.

Ibland kanske man inte ska uttrycka sig så tvärsäkert...

Du skriver "För det kommer han att göra (gå helt fri), utan tvekan nu. Domen är redan fattad och färdigskriven och han är inte häktad. Vid fällande dom hade han blivit det igår eller idag".

Tråden börjar gå mot sitt slut och jag (och förmodligen fler ts) är nyfiken på att se resultatet av din forskning (enl dig själv) ang trådskrivare i LW-tråden.
Hur/när får vi tillgång till den? Nästan lika spännande som när vi fick tillgång till FUP.
Citera
2021-06-27, 11:13
Medlem
Citat:
Händelserapporter vid självmord är inte offentliga. Hans död är inget brott så FU är nedlagt så det blir sekretessbelagt. Sedan när är utredningar kring självmord offentliga?

Problemet här är att Händelserapporten inte var hemlig, polisen läste upp tider för NA långt efter att samtalet 11.18 ang SD:s död kom in.

Vem tror du fick det samtalet (förmodligen från SOA) 11.18?
Någon polisvän till honom som ska mörkas?
Varför åkte inte polisen mot Folketorp tidigare än strax före 12?

Detta borde upp på bordet med tanke på alla kontakter de inblandade hade i polishuset, hoppas NA vågar ta upp denna fråga med polisen.

Tillägg

Kan det har varit fler personer ute på landet som tog sig in till stan efter att SD tog sitt fega val?
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-27 kl. 11:19.
Citera
2021-06-27, 12:24
Medlem
Citat:
Åklagaren beslutade själv att släppa HD efter utredningsveckan. Hon prövade inte att få förlängd häktning i TR. En åklagare som inte tror på chans till "vinst" upptar inte domstolarnas tid.

Tack för rättningen om det stämmer.
Det faktum talar ju för sig själv om inte ens åklagaren bemödade sig med HD längre än en vecka.
Citera
2021-06-27, 12:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för rättningen om det stämmer.
Det faktum talar ju för sig själv om inte ens åklagaren bemödade sig med HD längre än en vecka.

NA 7/9- 19:

Första uttalandet från advokaten om misstänkte Hjärstamördaren som släppts fri: "Svaga misstankar från början"

Enligt HDs försvarsadvokat framkom inga nya bevis under veckan som HD var häktad och misstankarna var svaga från början. HD blev anhållen dagen efter att SDs greps, och blev häktad på den lägre misstankegraden.
"Under fredagen släpptes personen på fri fot sedan åklagaren inte ansåg att det fanns skäl nog att hålla en ny häktningsförhandling.

– Det är inte sannolika skäl och därför ska min klient inte vara häktad, säger Maria Harr.

Personen är enligt åklagaren Åsa Hiding fortfarande skäligen misstänkt för mord. Åklagaren har valt att inte kommentera vad som pekar på att personen kan vara inblandad.
"
Citera
2021-06-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA 7/9- 19:

Första uttalandet från advokaten om misstänkte Hjärstamördaren som släppts fri: "Svaga misstankar från början"

Enligt HDs försvarsadvokat framkom inga nya bevis under veckan som HD var häktad och misstankarna var svaga från början. HD blev anhållen dagen efter att SDs greps, och blev häktad på den lägre misstankegraden.
"Under fredagen släpptes personen på fri fot sedan åklagaren inte ansåg att det fanns skäl nog att hålla en ny häktningsförhandling.

– Det är inte sannolika skäl och därför ska min klient inte vara häktad, säger Maria Harr.

Personen är enligt åklagaren Åsa Hiding fortfarande skäligen misstänkt för mord. Åklagaren har valt att inte kommentera vad som pekar på att personen kan vara inblandad.
"

Det var efter detta som åklagaren avskrev HD helt, eller?
Citera
2021-06-27, 13:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det var efter detta som åklagaren avskrev HD helt, eller?

Nä, men minns inte längre hur länge misstanken låg kvar.
Jag tror att jag hittade något för en tid sedan, men känns svajigt med minnet.
Om jag bara spekulerar har jag för mig att det kan ha varit vid jul (?????) hon blev helt avskriven?

Man får kolla i tråden när exakt hon avskrevs som misstänkt.

Tillägg:

NA 17 dec- 19:

"Det var SVT Örebro som var först med att berätta att personen inte längre är misstänkt. Åklagaren Åsa Hiding bekräftar uppgifterna för NA.

– Utredningen visar att det inte finns någon teknisk bevisning som knyter personen till varken brottsoffret eller brottsplatsen. Det finns därför inte något skäl att driva utredningen vidare mot personen. Vi har lagt ned förundersökningen."
"

//
"– Jag kan inte säga så mycket mer om detta. Personen är inte längre misstänkt för mord och det finns inte heller några andra misstankar, säger Åsa Hiding."
https://www.na.se/artikel/misstanktes-for-inblandning-i-hjarstamordet-nu-laggs-utredningen-ner-finns-inga-bevis
Senast redigerad av notknapparen 2021-06-27 kl. 13:42.
Citera
2021-06-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA 7/9- 19:

"
Det är just detta som är det märkliga.
Jag antar att åklagarna valde att rikta 100% på att fälla Stefan som mördare, med eventuell medhjälpare.
Hade Stefan inte tagit livet av sig, är jag övertygad om att åklagarna hade gått till botten med Ax*lssons..
Hade SD och HD suttit båga två i rätten, skulle de skyllt på varandra och varit svårare att belysa de faktiska bevisen.
Återstår ett långt ljust hårstrå med rot, som jag med all sannorlighet tror tillhör HD, som återfanns i? Lenas kropp.
För att allt inte skulle fortsätta och i det långa loppet göra gällande att flera personer skulle åkt dit för mened, skyddande av brottsling, försvårande och besvärande uppgifter, så fanns det bara ett sätt att verkligen sätta punkt för fortsatta utredningar, genom att Stefan dog.
Kanske mot sin vilja?
Citera
2021-06-27, 13:45
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det är just detta som är det märkliga.
Jag antar att åklagarna valde att rikta 100% på att fälla Stefan som mördare, med eventuell medhjälpare.
Hade Stefan inte tagit livet av sig, är jag övertygad om att åklagarna hade gått till botten med Ax*lssons..
Hade SD och HD suttit båga två i rätten, skulle de skyllt på varandra och varit svårare att belysa de faktiska bevisen.
Återstår ett långt ljust hårstrå med rot, som jag med all sannorlighet tror tillhör HD, som återfanns i? Lenas kropp.
För att allt inte skulle fortsätta och i det långa loppet göra gällande att flera personer skulle åkt dit för mened, skyddande av brottsling, försvårande och besvärande uppgifter, så fanns det bara ett sätt att verkligen sätta punkt för fortsatta utredningar, genom att Stefan dog.
Kanske mot sin vilja?
Det skulle bli svårt att sätta dit någon för mened i vilket fall som helst eftersom både HD och SOA räknas som familjemedlemmar och inte behövde svära någon ed om att säga sanningen när de vittnade.
Den enda som möjligen skulle kunna drabbas är JG, om han har ljugit.
Att han har undanhållit saker vet vi men för att dömas för mened är det lögner vid vittnesmål i domstolen som räknas.
Citera
2021-06-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det skulle bli svårt att sätta dit någon för mened i vilket fall som helst eftersom både HD och SOA räknas som familjemedlemmar och inte behövde svära någon ed om att säga sanningen när de vittnade.
Den enda som möjligen skulle kunna drabbas är JG, om han har ljugit.
Att han har undanhållit saker vet vi men för att dömas för mened är det lögner vid vittnesmål i domstolen som räknas.
Skyddande av brottsling och delaktighet i allafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in