2021-07-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har tidigare utgått från att överhalningen ca 01:02 orsakades av att bryggan gjorde en kraftig BB-gir, vilket skulle betyda att de redan då förstått att något var allvarligt fel. Det skulle också förklara varför vi först har en slagsida på 30 grader eller mer, och sedan en stabil men sakta ökande slagsida från 10–15 grader. Om fri vätskeyta på bildäck (eller npgon annanstans) orsakat överhalningen så är det svårt att förstå varför den slagsida skulle minska därefter. Om nu bryggan vidtog denna gir redan 01:02, vad f-n gjorde de då fram till Mayday 01:22?!

Men Kehren visar i sin avhandling på två intressanta saker:
1. en kraftig BB-gir bör inte ha gett mer än 5-6 grader slagsida,
2. överhalningen kan ha kommit när vatten som ”fastnat” bakom center casing vid en initial måttlig slagsida (2-4 grader?) runnit över till SB sida.

En möjlighet är då att det faktiskt var vatten på bildäck som orsakade överhalningen 01:02 och att bryggan något därefter girade BB (Det förefaller iofs helt galet om man redan har slagsida åt SB). Det krymper tiden som bryggan (inte) agerade under haveriet. Men det förklarar inte den närmast obefintliga kommunikationen med ECR, varför man inte larmade ombord eller det sena Maydayanropet. Det har lagts fram många hypoteser om olycksorsaker genom åren, men ingen har såvitt jag vet ett bra svar på detta.

Har antagligen att göra med avsaknad av kaptenen och därmed stor osäkerhet/rädsla bland styrmännen avseende hur de skulle hantera situationen. Ingen tycks ha vågat fatta några beslut i rimlig tid, möjligen inte heller vågat störa kaptenen som mest troligt var upptagen av någon annan slags sysselsättning. Effekten av en hierarkisk organisationskultur, helt enkelt. Läser man på lite om Andresson får man intrycket att han var en synnerligen barsk person som ingen vågade ifrågasätta eller göra bort sig inför.

Andrekapten Piht (civil under resan) befann sig bevisligen på däck under förlisningen, och i sammanhanget är det oklart om han ens var inom bryggan på väg dit. Eller var han där men avvek för att försöka undsätta passagerarna när han insåg att loppet var kört. Ingen ur den tjänstgörande besättningen tycks direkt ha tagit det ansvaret, det har överlevande vittnat om.
Citera
2021-07-10, 14:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Eller också så är misstankarna som framförts av GGE om att besättningen ljuger och att det fanns ett känt problem de försökte lösa en bra bit före 01.02 korrekta. Silver Linde tog aldrig sin sista vaktrunda. Det han berättar om bogvisiret osv inträffade på den tidigare vaktturen.

https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter18/18-0_02.html

The doors to the cardeck" ... they had already been unlocked, that they had already gone downstairs"
Linde är ett kapitel för sig. Jag litar (möjligen) på de 2-3 första förhören, men även där är det mycket oklarheter (t.ex. stoppet vid receptionen för att låsa upp bildäck). Men att bryggan skulle kört på i 14-15 knop rätt mot sjön om man visste att bogvisirets lås var skadade… eller att 4 besättningsmän skulle ljuga från dag ett tills idag för att skydda befäl som samtliga omkom…? Då vill jag nog ha lite bevis först, inte bara ett resonemang från GGE som passar deras vanliga narrativ att allt var rederiet och besättningens fel*.

*) ja, dvs innnan de kom fram till att Rabes sprängningsteorier i förskeppet passade bättre. Då finns det å andra sidan inget skäl alla för besättningen att ljuga.
Citera
2021-07-10, 15:28
Medlem
Citat:
Linde är ett kapitel för sig. Jag litar (möjligen) på de 2-3 första förhören, men även där är det mycket oklarheter (t.ex. stoppet vid receptionen för att låsa upp bildäck). Men att bryggan skulle kört på i 14-15 knop rätt mot sjön om man visste att bogvisirets lås var skadade… eller att 4 besättningsmän skulle ljuga från dag ett tills idag för att skydda befäl som samtliga omkom…? Då vill jag nog ha lite bevis först, inte bara ett resonemang från GGE som passar deras vanliga narrativ att allt var rederiet och besättningens fel*.

*) ja, dvs innnan de kom fram till att Rabes sprängningsteorier i förskeppet passade bättre. Då finns det å andra sidan inget skäl alla för besättningen att ljuga.

Att besättningen fick ”instruktioner” på sovjetiskt manér avseende vad de fick/inte fick berätta är väl ganska så klarlagt? Sillaste påstår iallafall det; om man ville fortsätta arbeta för Estline fick man ”rätta sig i ledet”.
Citera
2021-07-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Att de inte gjorde detta; kollade monitorn och visiret okulärt, det vet vi inte. Det kanske de gjorde?

Inget tyder ju på det. Enda åtgärden verkar ju ha varit att skicka ner vaktmatrosen. Iofs kom en fartreducering i samband eller precis innan slagsidan och babordsgiren. Då reagerade dom på något iaf.

Är möjligt att personen som såg att bogvisiret glappade trodde att besättningen hade koll på läget. Det är sådant man förväntar sig som passagerare.

Det var en person i besättningen som såg eller verkar ha sett vad som hände med visiret. Jag tycker det är väldigt konstigt att han inte verkar ha hört av sig till bryggan när han märkte att bryggan inte gjorde något.

https://web.archive.org/web/20040327145449/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/7.3.2.128.htm
Citera
2021-07-10, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
En gösstake sitter längst fram ja om man har en sådan men den fyller ingen roll utifrån navigationsljusens placering utan är för en flagga etc om man ligger till kaj.

Kan det vara den som syns här, från 8:10?

https://m.youtube.com/watch?v=k0p2Gsdai_k
Citera
2021-07-10, 16:43
Medlem
Citat:
Jag har tidigare utgått från att överhalningen ca 01:02 orsakades av att bryggan gjorde en kraftig BB-gir, vilket skulle betyda att de redan då förstått att något var allvarligt fel. Det skulle också förklara varför vi först har en slagsida på 30 grader eller mer, och sedan en stabil men sakta ökande slagsida från 10–15 grader. Om fri vätskeyta på bildäck (eller npgon annanstans) orsakat överhalningen så är det svårt att förstå varför den slagsida skulle minska därefter. Om nu bryggan vidtog denna gir redan 01:02, vad f-n gjorde de då fram till Mayday 01:22?!

Men Kehren visar i sin avhandling på två intressanta saker:
1. en kraftig BB-gir bör inte ha gett mer än 5-6 grader slagsida,
2. överhalningen kan ha kommit när vatten som ”fastnat” bakom center casing vid en initial måttlig slagsida (2-4 grader?) runnit över till SB sida.

En möjlighet är då att det faktiskt var vatten på bildäck som orsakade överhalningen 01:02 och att bryggan något därefter girade BB (Det förefaller iofs helt galet om man redan har slagsida åt SB). Det krymper tiden som bryggan (inte) agerade under haveriet. Men det förklarar inte den närmast obefintliga kommunikationen med ECR, varför man inte larmade ombord eller det sena Maydayanropet. Det har lagts fram många hypoteser om olycksorsaker genom åren, men ingen har såvitt jag vet ett bra svar på detta.

Jag tror också att giren var en reaktion på att något var fel. Eventuellt överraskades befälet av slagsidan som uppstod pga vattnet på bildäck. Vi vet ju inte exakt hur mycket vatten som kom in på bildäck innan slagsidan. Det finns ju en kommunikation med ECR under minuterna efter slagsidan. Treu pratar med fjärde styrman som undrar om dom kan häva slagsidan genom att pumpa vatten i babords tank eller färskvatten överbord (JAIC sid 65). Jag tänkte att om Treus tidsuppgifter är fel, så måste ju det samtalet ha skett tidigare. Han säger också att slagsidan vid samtalet skulle vara 70 grader, vilket verkar mycket. Hur skulle han ens kunna ta sig upp från ECR med så kraftig slagsida? Men hur som, det verkar väl möjligt att befälet trodde att de skulle kunna ordna upp situationen som det var minuterna efter slagsidan. Men slagsidan fortsatte ju att öka och dom insåg att det var allvarligare än dom trodde och då ropade mayday. Bara mina spekulationer men ändå.
Citera
2021-07-10, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Det var en person i besättningen som såg eller verkar ha sett vad som hände med visiret. Jag tycker det är väldigt konstigt att han inte verkar ha hört av sig till bryggan när han märkte att bryggan inte gjorde något.

https://web.archive.org/web/20040327145449/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/7.3.2.128.htm

Hur tolkar du detta förhör? Jag tolkar det som att Tüür hör Tulvik säga att ”visiret uppenbarligen är öppet”. Möjligt att båda två i detta läge tror att bryggan har koll på att det är problem med visiret.

Jag tror för övrigt att förloppet gick så pass snabbt att ingen i besättningen riktigt hann med. Tüür säger själv i förhöret att ingen gav honom några order och det gjorde han inte själv heller.
Citera
2021-07-10, 17:04
Medlem
SailorCalvins avatar
Syftar du på den lilla flaggstången längst fram i fören (gösstaken helt enkelt) så ja - det är gössttaken. Sen har dom en liten radarmast akter om den, men den normala masten med navljus sitter på övre däck.

Du ser samtliga på denna bild:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MS_Estonia_model.jpg#/media/Fil:MS_Estonia_model.jpg

Citat:
Kan det vara den som syns här, från 8:10?

https://m.youtube.com/watch?v=k0p2Gsdai_k
Citera
2021-07-10, 17:07
Medlem
Citat:
Hur tolkar du detta förhör? Jag tolkar det som att Tüür hör Tulvik säga att ”visiret uppenbarligen är öppet”. Möjligt att båda två i detta läge tror att bryggan har koll på att det är problem med visiret.
Citat:

Jag tolkar det som om Tulvik har sett vad som hände och att han inser att det är allvarligt eftersom han säger att dom behöver ta fartyget till hamn. Ingen verkar tänka på hur bryggan reagerat eller inte reagerat. Det är synd att han inte säger någon om vart Tulvik tog vägen när brandlarmet drog igång.

Jag tror för övrigt att förloppet gick så pass snabbt att ingen i besättningen riktigt hann med. Tüür säger själv i förhöret att ingen gav honom några order och det gjorde han inte själv heller.

Säkerligen, det var andra ur besättningen som också väntade på instruktioner men inga kom så dom tog egna initiativ till att försöka rädda sig själva.
Citera
2021-07-10, 19:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Vad vi har här är visserligen en 2:a-handsuppgift, men baserat på vad vi vet i övrigt måste Tulvik själv ha sett visiret saknas eller löst, för någon kommunikation från bryggan om detta finns inte.

Förloppet var snabbt, men även om vi lägger till ett par minuter från 01:02 så har man >15 minutet från BB giren till Mayday. Det är länge. Eftersom de inte kontaktade ECR mer än en gäng undrar man vad de gjorde på bryggan. Kanske väntade man en stund på att Linde skulle höra av sig, kanske hade man total panik.
Citera
2021-07-10, 19:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Att besättningen fick ”instruktioner” på sovjetiskt manér avseende vad de fick/inte fick berätta är väl ganska så klarlagt? Sillaste påstår iallafall det; om man ville fortsätta arbeta för Estline fick man ”rätta sig i ledet”.
Du har varit inne på detta tidigare och mitt svar är samma som tidigare:
vad har du för belägg att rederiet kontaktade Sillaste eller någan annan på sjukhuset i Åbo redan 28-29/9? De förhördes redan då nämligen.
Citera
2021-07-10, 20:45
Medlem
Citat:
Du har varit inne på detta tidigare och mitt svar är samma som tidigare:
vad har du för belägg att rederiet kontaktade Sillaste eller någan annan på sjukhuset i Åbo redan 28-29/9? De förhördes redan då nämligen.

Finns inga belägg för att de inte blev uppsökta av rederiet/estniska myndigheter redan i Åbo.

Nåväl. De var alla unga män uppväxta i en kommunistdiktatur där folk ”försvann” för att de yttrade fel åsikt. Är ganska självklart att de på grund av denna fostran noga valde sina ord och inte ville smutsa ner sin arbetsgivare offentligt. Det är inget konstigt utan mycket logiskt- jag hade gjort samma sak.

Vad skulle de egentligen ha sagt? Att man hade bekymmer med visiret en god stund innan det smällde till? Att kaptenen visste om detta, men trots det gav order om att fortsätta resan? Det hade direkt lagt all skuld på besättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in