Om du följer dialogen som föregick inlägget så blir det (förhoppningsvis) uppenbart.
Copernicus – En seriös källa när det gäller den globala medeltemperaturen
Skribenten humanlife refererade i tråden till Copernicus information om den globala medeltemperaturen. Copernicus är en välrenommerad källa som är fri från kopplingar till religös fanatism, fossilindustrin eller fossilindustrins lobbyorganisationer.
Jaha. "Seriös". "Välrenommerad". Och du själv hänvisar till vad? Jag har inte anledning att ha förtroende till vänstern eller FN eller fan och hans moster i den här frågan, som mycket väl är högst uppdiktad.
Tack för att du visar att UAH presenterar uppenbart avvikande och felaktiga data!
Tack för att du tog dig tid att räkna! Som kanske framgick av mina "≈"-tecken hade jag (lite slarvigt) gjort överslagsberäkningar avseende HadCRUT5 och NOAA/GHCN.
Det finns flera detaljer som man kan ha åsikter om när man gör sådana här beräkningar. Jag anser t.ex. att man bör anpassa till årsmedelvärden eftersom det finns säsongsvariationer i den globala medeltemperaturen. Att t.ex. börja med andra halvåret 1979 och avsluta med första halvåret 2021 kan bli missvisande. Det kan vara värt att tänka på när det gäller, inte minst, satellitdata.
Det var så jag gjorde, årsmedelvärden för perioden 1979-2020.
Med korrekt beräknade trender ligger NOAA ganska precis mitt mellan ytterligheterna UAH och RSS (marginellt närmare UAH), så UAH:s avvikelse är inte så extrem som du försökte påskina genom att överdriva framför allt NOAA:s och Copernicus trender.
Ska vi inte ta och diskutera den Tyska katastrofen med Die energiewendung.
Utsläppen av växthusgaser för var producerad kwh ligger väl runt 20 -30 ggr den Svenska.
Elpriserna har skenat och miljön förstörs trots stora satsningar på vind och solel. Eller kanske därför.
Ser att det finns många som förespråkar att Sverige ska göra samma idiotresa.
Hur kan ni förespråka något så idiotiskt?
Humanlife, lasternassumma etc. Varför ska Sverige förstöra en väl fungerande elförsörjning för att ersättas med väderberoende elproduktion som ger mer utsläpp och högre kostnader.
Varifrån ska elen komma när det inte blåser? Kan ni svara på det?
Humanlife och lasternassumma.
Kina bygger fortfarande ut kolkraften storskaligt.
Litegrann är det här en annan fråga, även om den är väl så viktig.
Och visst finns det motsättningar mellan att förstå ett problem, att värna för klimatet, och att finna vettiga lösningar.
Ibland/ofta blir det så att ett politiskt parti blir fastlåst vid något som kanske inte är så lämpligt. I Sverige finns ju exempelvis forskning av personer som Christian Ekberg på Chalmers som tyder på att vi skulle kunna ha en kärnkraft med ny teknik utan att ens behöva köpa nytt bränsle, och att det vi har redan då skulle räcka i många hundra år, utan större CO2-avtryck. Samtidigt skulle det bli avsevärt enklare att slutförvara bränslet.
En ledstjärna som Greta verkar ha tagit del av sådan information och accepterat olika forskares uppfattning.
Juni 2021 i USA var den klart varmaste juni-månaden som uppmätts i USA.
Medeltemperaturen i juni var 4,15 F högre än medelvärdet för 1900-talet. Det är 15,5 grader Celsius.
Ett kraftigt rekord alltså.
Climate at a Glance | National Centers for Environmental Information (NCEI) (noaa.gov)
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tack för rättelsen, jag tyckte det verkade märkligt!
2,31C över referensvärdet är förstås väldigt mycket det också.
Du är inte bekant med skillnaden mellan Farenheit och Celsius men skriver tvärsäkert att 4,15F är 15,5 grader C?
Och du insåg inte ens orimligheten i ditt påstående (för jag menar en diff på 15+ grader är ju faktiskt ganska orimlig oaktat vilken skala man använder)?
Du är inte bekant med skillnaden mellan Farenheit och Celsius men skriver tvärsäkert att 4,15F är 15,5 grader C?
Och du insåg inte ens orimligheten i ditt påstående (för jag menar en diff på 15+ grader är ju faktiskt ganska orimlig oaktat vilken skala man använder)?
Ganska skrämmande.
Skrämmande? Ett misstag blir du skrämd av, men inte värmerekordet, hela 2 C över medelvärdet för 1900-talet? Mycket märkligt.
Vad tycker du journalister och forskare skall göra?
En mänsklig reaktion är att bli rädd för det man läser, och gå med på stora förändringar i sitt liv på grund av denna rädsla.
Ja, de kan ju börja med att sluta försöka skrämma upp oss med idiotiska påståenden som att vi befinner oss i en "klimatkatastrof" - herregud vilken smörja.
Skrämmande? Ett misstag blir du skrämd av, men inte värmerekordet, hela 2 C över medelvärdet för 1900-talet? Mycket märkligt.
Alltså -- det är skrämmande att någon med tvärsäkerhet proklamerar att ett värmerekord på 15+ grader har inträffat.
Det var ju inte ett trivialt misstag utan ett fundamentalt räknefel närmareen hel jävla magnitud fel (alltså nästan en faktor tio) som du inte ens förmådde upptäcka själv.
Det är ju lite samma sak som nötter som argumenterar för att vi ska byta ut en existerande koldioxidneutral energiproduktion med en icke-existerande energiproduktion behäftad med signifikant mycket högre CO2-footprint (en halv magnitud) för 'klimatets skull'.
--
Jag själv gör vad jag kan; jag har inte flugit på 7+ år, jag har inte kört bil på 3+ år, jag har ingen kyl/frys. Jag har vare sig köpt en dator eller en mobil på 10+ år.
Jag har ett hus från 1870-talet och använder enbart hantverksmässigt producerade kläder (enbart i organiskt producerade naturmaterial) som håller väldigt länge. Jag är, i stort, självförsörjande på grönsaker och äter principiellt inte industriellt producerat/fiskat animaliskt protein.
Jag tycker dock det hysteriska tonläget kring klimatet resulterat i att relevant kritik mot konsumtionssamhället, miljöförstöring och ekologiska bekymmer fullständigt drunknar i bruset.
Det mest uppenbara problemet är stranderosion där vattenkraft och betongbyggen (de två mest signifikanta faktorerna) är den fundamentala orsaken till att stränder försvinner, höjningar av havsnivåer oaktatde.
Men, att sitta och hispa upp mig på ett forum över något jag själv inte kan påverka passar inte mig.
--
Så för all del -- fortsätt gärna läsa abstracts som du inte förstår och formulera hysteriska, tillika fundamentalt felaktiga, påståenden likt ovan om det får dig att känna dig god.
Tror du, på allvar, att din felaktiga hysteriska rappakalja gör någon som helst skillnad till det bättre?