2021-07-10, 12:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
L erkänner det. Hon brottas med den känslan/lusten/behovet.
Att revansch/hämnas/straffa på smärtsamt vis, känslomässigt.
Hon erkänner också en skam inför behovet.
Vilket betyder att hon är sund.

Och ja det är ju så S själv har varit mot henne.
Så delvis håller jag med om att de båda (L och H) anammar delar av hans stil.

Men NATURLIGTVIS finns ett behov av revansch när man känner att man blivit så sviken.
Under år.
Förödmjukelse är en riktigt stygg känsla!

Möjligen är det just av samma anledning H börjar sin "affär" HT-17.
Som en revansch pga av så många år av svek.
Tiden är inne. Hon börjar inse saker och inte längre accepterar vad som helst.

Hon önskar fortfarande han ska ändra sig och satsa helhjärtat, men hon är inte längre beredd att vara den som håller tillbaka. Hon vill se först att han menar allvar.
Därav skilsmässan.
Tror jag.

Det är en process i båda deras fall.
Fullt begriplig!

Jag likställer inte heller H:s otrohet/lögner med S:s otrohet/lögner.
Lögnernas bakgrund och historik ser olika. Den ena är mer förståelig än den andra.
Inte bara förståelig utan också ett steg mot utveckling/en ansats att frigöra sig.
Tecken på process.
Ett första steg mot en okänd värld.
Säkert kände hon samma som L angående motsättningen skam vs behov/vilja.
Det blev nödvändigt för henne mentalt.

Processen ser olika ut för olika människor.
Beroende på situation och vem man är och vad man tvingats genomlida
och beroende på hur man har förändrats av det som skett, osv.

Hämnden eller revanschen ser också olika ut.
För vissa räcker det med att fantisera om den.
Och fantisera om dess verkningar/effekter.

För andra räcker inte det.

Visst är det så att det finns flera sidor av varje sak, så kan det även vara här.

Otrohet är tyvärr inte ovanligt, och i det ingår ju förstås mörkande av otroheten. Skälen kan variera i stort, precis som med SD (otrohet för sitt eget nöjes skull) och för HD (möjligen påbörjad frigörelseprocess?) förenklat uttryckt.

Att HD är otrogen, kan som du säger betyda att hon är inne i en process av frigörelse, samtidigt kan det vara en slags återtagande av sin egen position gentemot SD och även en känsla av hämnd. I det hela kan det inrymmas en förhoppning att skilsmäsan, flytten och det flitiga umgänget med JS ska väcka SD till att förstå vad han förlorar.

Sällan är det så att det vi gör har en enda enkel förklaring. Ofta vet man inte själv klart och tydligt varför man tänker, känner och agerar som man gör. Man tror att man vet, men ofta är det komplext.

HD är svår att tolka av flera olika skäl.

Jag har funderingar på den senaste tidens geocachingbilder. Det är tydligt att lendet känns äkta, och att det verkligen når ögonen.

I åratal har vi tittat på bilder, där leendet sett stelt ut, och ögonen sett kalla ut.
Minns inte längre när vi konstaterade att nu nådde leendet ögonen igen. När var det? I samband med skilsmässan?

Någon som minns?
Citera
2021-07-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det stämmer inte. Åklagaren har aldrig sagt att hon anser det finnas sannolika skäl på HD. Länka, om du någonsin hittar det uttalandet i media.

Det var inte enligt TR det inte höll för fortsatt häktning. Det var åklagaren själv som beslutade hon inte kom upp i sannolika skäl och därför tog hon inte frågan om förlängd häktning till TR. Get your facts straight, lady.
Skämtar du? Det framgår enligt dokumentationen gällande HDs häktning.
Citera
2021-07-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Visst är det så att det finns flera sidor av varje sak, så kan det även vara här.

Otrohet är tyvärr inte ovanligt, och i det ingår ju förstås mörkande av otroheten. Skälen kan variera i stort, precis som med SD (otrohet för sitt eget nöjes skull) och för HD (möjligen påbörjad frigörelseprocess?) förenklat uttryckt.

Att HD är otrogen, kan som du säger betyda att hon är inne i en process av frigörelse, samtidigt kan det vara en slags återtagande av sin egen position gentemot SD och även en känsla av hämnd. I det hela kan det inrymmas en förhoppning att skilsmäsan, flytten och det flitiga umgänget med JS ska väcka SD till att förstå vad han förlorar.

Sällan är det så att det vi gör har en enda enkel förklaring. Ofta vet man inte själv klart och tydligt varför man tänker, känner och agerar som man gör. Man tror att man vet, men ofta är det komplext.

Jag har funderingar på den senaste tidens geocachingbilder. Det är tydligt att lendet känns äkta, och att det verkligen når ögonen.

I åratal har vi tittat på bilder, där leendet sett stelt ut, och ögonen sett kalla ut.
Minns inte längre när vi konstaterade att nu nådde leendet ögonen igen. När var det? I samband med skilsmässan?

Någon som minns?
Efter Stefans död, i båten med husbilsvännen och mr lobaloba
Citera
2021-07-10, 13:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Skämtar du? Det framgår enligt dokumentationen gällande HDs häktning.

Nej, det stämmer inte. HD har varit skäligen misstänkt. Åklagaren släppte henne för att misstankarna ALDRIG nådde upp till sannolika skäl. Var finns den dokumentationen? Det är nog fler än jag som vill se den.

Tänk att ni fortfarande försöker smyga in lögner i tråden om HD. Det är ingen som säger emot heller märker jag trots att fler måste veta om att det är lögner.
Citera
2021-07-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har det varit begravning?

Vet inte..men det ska väl ske inom 5 veckor? Han har varit död i 6 veckor nu. .
Citera
2021-07-10, 13:30
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Åklagaren har aldrig sagt att hon anser det finnas sannolika skäl på HD. Länka, om du någonsin hittar det uttalandet i media.

Det var inte enligt TR det inte höll för fortsatt häktning. Det var åklagaren själv som beslutade hon inte kom upp i sannolika skäl och därför tog hon inte frågan om förlängd häktning till TR. Get your facts straight, lady.

Jag hittar fn inte på. Minns att det stod i något media - NA, AB eller Expressen att åkl vid häktningen indikerade att hon ansåg det fanns Sannolika skäl men valde rubricering Skäligen.
När NA rapporterade frisläppande av Hax uttalade åkl att "misstankarna kvarstår".

https://www.na.se/logga-in/aklagaren-om-personen-som-slappts-misstankarna-kvarstar

Först i dec -19 lades utredningen mot Hax ned.
https://sverigesradio.se/artikel/7369678

AB
Samt att åklagaren numera anser att även misstankarna mot kvinnan ligger på sannolika skäl.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRqeKa/kvinna-haktad-for-mordet-pa-lena-wesstrom

Hold your horses innan du anklagar andra för att komma med fel fakta.
Senast redigerad av Ulanna 2021-07-10 kl. 13:47.
Citera
2021-07-10, 13:36
Medlem
Citat:

Någon som minns?

Självklart når leendet ögonen nu när båda de som har gjort henne så illa så länge är döda..
Men är hon på något sätt inblandad i Lenas död, såsom anstiftare ellet delaktig på något sätt - då får hon det jobbigt när de rosa molnen har skingrsts och hon tvingas fejsa verkligheten.
Citera
2021-07-10, 13:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Då tycker jag att jag redan har svart på frågan:

https://www.flashback.org/p76504815#p76504815

Förutom att jag spekulerar, vill jag påpeka att jag inte kan sätta diganoser på någon av de inblandade. Dels för att jag saknar kompetens inom området, dels för att jag inte träffat personerna i verkligheten. Allt är och förblir gissningar utifrån det vi läst och sett.
Inte ens en kliniker meara att de med lätthet kan ställa diagnosen.
Även vad gäller neuropsykiatriska diagoser, krävs omfattande utredning. Man utreder barndomen utifrån föräldrarnas perspektiv, dagis uppfattning, utredning av personen själv med tester och med frågor. Skolan kan involveras.

Så hur ska vi kunna här ställa diagnos?

Det finns grader av allt. Du kan ha grader av empatilöshet, utan att klassas som psykopat. Du kan uppfylla höga poäng på Hares psykopatilista.

Min oprofessionella bedömning utifrån mordet, FUP, förhör med vittnen, hans egna vittnesmål och geocachingloggar plus filemen, är att han saknar känslor för andra och att han verkar väldigt omogen för sin ålder. jag kan tännka mig att han kan kompensera en del med sina andra kvalifikaktioner. Det blir ett avvikande beteende vad gäller samspelet med andra männiksor, men han verkar ändå kunna överbrygga en del.

Men på slutet blir det något som strular med andra, iaf med den gamla arbetsplatsen, Lena HD och ett av hans barn. Kanske något med hans egna familj?

Min okvalificerade gissning är att han har stora grader av psykopati och möjligen någon annan diagnos.
Men som sagt, en film är inte svret på allt. Det finns många möjligheter till varför personer i en film agerar som de gör.

Bara för att ta ett exempel, så kan det ju vara så att farföräldrarna kommer på besök. De vil hålla babyn, som "envisa" med att sova. HD känner inte sina svärföräldrar så bara och känner sig lätt obekväm och DS mor kan vara lite dominant.

Men SD sticker ut, det gör han...
Du har utan kvalifikationer, utan erfarenhet och utan pcl-r skrivit många ggr att SD är en psykopat.
Inte mig emot.

Jag inbillar mig heller inte att man ser allt på en film.
Jag diskuterar nte svårighet att diagnostisera varken AST eller psykopati, det begriper vem som helst.

Nu frågar jag om du reagerar på hans dampiga beteende som du mycket väl kan se är total brist i hur man beter sig. Hur man interagerar socialt. Han är överallt i lägenheten och ser ut som om han vore max 12 år.
Men han ser inte ut som en slipad psykopat om du samtidigt åberopar manipulation, som slugt anpassar sig.
Men tack för svar.
Citera
2021-07-10, 13:39
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte. HD har varit skäligen misstänkt. Åklagaren släppte henne för att misstankarna ALDRIG nådde upp till sannolika skäl. Var finns den dokumentationen? Det är nog fler än jag som vill se den.

Tänk att ni fortfarande försöker smyga in lögner i tråden om HD. Det är ingen som säger emot heller märker jag trots att fler måste veta om att det är lögner.

Enligt vad jag minns så var hon endast skäligen misstänkt.
Därav fanns en tidigare/nyligen diskussion angående en annan formulering och vad den innebar,
som jag ej minns.
Ett tjafs i tråden uppstod nyligen angående det.
(Ska se senare om jag kan hitta det.)

I alla fall....
Jag håller ej med om ingen "säger emot" angående H.
Det finns fler som argumenterar och försöker spegla fler och olika sidor.
Bitvis har de ansatts i lite hårdare ton.
Likväl står de kvar när det stormar, de är sansade.

Sedan handlar det väl i grunden om övertygelser.
Personliga sådana.
Baserat på det vi vet. Tolkningsfrågor.
Dock tolkar vi helt klart allt på olika sätt.

Men ljuga får man inte göra eller hitta på.
Tror inte heller det är uppsåtligt, vi alla minns fel ibland.
Det brukar rättas till av andra.
Citera
2021-07-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Enligt vad jag minns så var hon endast skäligen misstänkt.
Därav fanns en tidigare/nyligen diskussion angående en annan formulering och vad den innebar,
som jag ej minns.
Ett tjafs i tråden uppstod nyligen angående det.
(Ska se senare om jag kan hitta det.)

I alla fall....
Jag håller ej med om ingen "säger emot" angående H.
Det finns fler som argumenterar och försöker spegla fler och olika sidor.
Bitvis har de ansatts i lite hårdare ton.
Likväl står de kvar när det stormar, de är sansade.

Sedan handlar det väl i grunden om övertygelser.
Personliga sådana.
Baserat på det vi vet. Tolkningsfrågor.
Dock tolkar vi helt klart allt på olika sätt.

Men ljuga får man inte göra eller hitta på.
Tror inte heller det är uppsåtligt, vi alla minns fel ibland.
Det brukar rättas till av andra.

Rosa anklagar mig för att hitta på. Det ogillas Skarpt, men jag är inte särskilt tyken av mig. Hen har fått ett svar (se ovan) där fakta framgår att mitt minne inte var ute och seglade fritt.
Citera
2021-07-10, 13:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Efter Stefans död, i båten med husbilsvännen och mr lobaloba

Jo, men jag menade tidigare, under de år som vi följt tråden.
För länge sedan.
Citera
2021-07-10, 13:57
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har utan kvalifikationer, utan erfarenhet och utan pcl-r skrivit många ggr att SD är en psykopat.
Inte mig emot.

Jag inbillar mig heller inte att man ser allt på en film.
Jag diskuterar nte svårighet att diagnostisera varken AST eller psykopati, det begriper vem som helst.

Nu frågar jag om du reagerar på hans dampiga beteende som du mycket väl kan se är total brist i hur man beter sig. Hur man interagerar socialt. Han är överallt i lägenheten och ser ut som om han vore max 12 år.
Men han ser inte ut som en slipad psykopat om du samtidigt åberopar manipulation, som slugt anpassar sig.
Men tack för svar.

Det här är knepigt, måste jag säga...

Tror du ADHD kan vara en möjlig förklaring till det "dampiga" beteendet??
Bortsett från andra eventuella orsaker menar jag.

För jag håller med om att han inte är konstant kylig, eller var, i alla situationer.
Men han hade dock kyla och var kalkylerad med stor hänsynslöshet längs vägen...
Som vi har fått ta del av.

Och jag vet från forskningen att det finns misstankar om att en hel del adhd-diagnoser i fängelset
egentligen är psykopater alt kombo.
Vad jag förstår så forskar man mycket om detta, bland annat.
Sambandet, i många fall, är hursomhelst vedertaget, vad jag förstår.

Vid tid ska jag leta upp lite och länka mina källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in