Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Då prövar jag igen.
1. DU har skrivit x flera i tråden att SD är psykopat.
2.JAG har tagit upp filmen.
2. JAG har frågat om du tycker hans beteende ser ut som en psykopat iom att det nyligen lagts ut en ny film.
Ergo: Han dampar runt och är helt i socialt inkompetent. Han flackar med blicken och pladdrar som om han vore totalt borta med vinden.
Det är individuellt men om vederbörande är typ "högfungerande" i samhället, icke kriminell el våldsam - så är en psykopat med tillräckligt intellekt och oavsett empatibrist - en person som kopierar omgivningens beteende och reaktioner och lär in sociala koder och emotionella reaktioner/känslouttryck. Därav är de som smidiga kameleonter och flyter in i omgivningen vilket gör det lätt att manipulera folk. Deras blick är även speciell, den dröjer sig kvar längre och ingår i förmågan att manipulera, om det inte är frågan om att fixera blicken på ett "byte" alt extremt känslokall om de går till attack och är mer våldabenägna.
Därav av frågan utifrån hur SD beter sig.
Då tycker jag att jag redan har svart på frågan:
https://www.flashback.org/p76504815#p76504815
Förutom att jag spekulerar, vill jag påpeka att jag inte kan sätta diganoser på någon av de inblandade. Dels för att jag saknar kompetens inom området, dels för att jag inte träffat personerna i verkligheten. Allt är och förblir gissningar utifrån det vi läst och sett.
Inte ens en kliniker meara att de med lätthet kan ställa diagnosen.
Även vad gäller neuropsykiatriska diagoser, krävs omfattande utredning. Man utreder barndomen utifrån föräldrarnas perspektiv, dagis uppfattning, utredning av personen själv med tester och med frågor. Skolan kan involveras.
Så hur ska vi kunna här ställa diagnos?
Det finns grader av allt. Du kan ha grader av empatilöshet, utan att klassas som psykopat. Du kan uppfylla höga poäng på Hares psykopatilista.
Min oprofessionella bedömning utifrån mordet, FUP, förhör med vittnen, hans egna vittnesmål och geocachingloggar plus filemen, är att han saknar känslor för andra och att han verkar väldigt omogen för sin ålder. jag kan tännka mig att han kan kompensera en del med sina andra kvalifikaktioner. Det blir ett avvikande beteende vad gäller samspelet med andra männiksor, men han verkar ändå kunna överbrygga en del.
Men på slutet blir det något som strular med andra, iaf med den gamla arbetsplatsen, Lena HD och ett av hans barn. Kanske något med hans egna familj?
Min okvalificerade gissning är att han har stora grader av psykopati och möjligen någon annan diagnos.
Men som sagt, en film är inte svret på allt. Det finns många möjligheter till varför personer i en film agerar som de gör.
Bara för att ta ett exempel, så kan det ju vara så att farföräldrarna kommer på besök. De vil hålla babyn, som "envisa" med att sova. HD känner inte sina svärföräldrar så bara och känner sig lätt obekväm och DS mor kan vara lite dominant.
Men SD sticker ut, det gör han...