2021-07-09, 23:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det finns som sagt åtminstone ett hål som Evertsson/Andersson valde att inte visa, eller ens nämna, i sin dokumentär när nya hålet avslöjades. Först senare berättade de att det fanns ett hål till på styrbordssidan och då med tillägget att det hålet var för ointressant att ens nämna i dokumentärfilmen som behandlade bland annat just hål i skrovet på Estonias styrbordssida..

Eller som det står i dagens Aftonbladet:
Anledningen till att man är så benägen att dokumentera fartyget är de fynd som gjordes i dokumentären ”Estonia – fyndet som förändrar allt” där ett tidigare okänt hål i skrovet på vraket upptäcktes av dokumentärfilmarna.
– Till syvende och sist är det ju hålen vi är mest intresserade av, säger Bäckström.
Jonas Bäckström berättar att de genom opublicerat material från dokumentären upptäckt ännu ett hål i skrovet.
Det var inte intressant utifrån dokumentärens perspektiv men det är intressant för oss.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/369WE9/uppdrag-undersok-halen-i-estoniavrakets-skrov

Om hela Rabes filmmaterial lämnats till granskning och man där kunnat fastställa att "Evertssons hål" inte fanns hade det kanske inte satsats miljoner på den nu påbörjade omfattande kartläggningen eftersom ett sådant scenario styrkt att det nyupptäckta hålet uppstått efter Rabes dykningar och därmed inte ha samband med själva förlisningen.

I vilket fall har vi till stor del Evertssons dokumentär att tacka för att en ordentlig undetsökning och kartläggning nu görs.
Om Rabe hade haft någon ryggrad så hade hon delat med sig av sitt material nu när det nya hålet hittades. Oavsett vad man tror hålets ursprung så är det självfallet av mycket stort intresse om hålet och sprickan fanns redan 2000. I stället har hon kommit med undanflykter om att de inte letade så långt akterut. Med tanke på att man enligt GGE undersökte stabfenan så är det en sedvanlig sanning från Rabe. Om GGEs logg stämmer så dök man i fyra dagar. Att de skulle missat att undersöka skrovet åtminstone bak till stab-boxen (som finns på bild hos GGE) låter otroligt. Jag skulle kunnat köpa att man bara letade hål i ’plating’ under vattenlinjen, dvs ca 2 m ”ovanför” fendern, men det motsägs ju helt av den minutiösa undersökningen av fendern längre förut.

Det är något som inte stämmer med Rabes dykningar men jag kommer inte på vad. Ett tag tänkte jag att hon faktiskt hittade delar av eller hela de av Evertsson/Andersson upptäckta hålen men varför skulle hon sitta på den informationen?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-10 kl. 00:04.
Citera
2021-07-10, 02:03
Medlem
tedbundys avatar
Men Estonias egna dykare såg hålet vid första dykningen ner och dykaren säger att det ser ut att vara ett hål efter en sprängladdning. Hur folk vara överaskade förstår jag inte. Varför döljer man 10-15 saker och förfalskar slutrapporten där det finns minst 30 fel och sidor saknas.

Varför har ingen fått undersöka sanningen? Hur tror du Boeing reagerat när dom vill se vrakdelar och analysera Lockebieplanet och fått ett nej? Behöver inte leka med tanken för det existerar INTE. Sverige sket i anhöriga och jobbade arslet av sig att så mångs som möjligt på kort tid skriver på om gravfrid?

Vart hittade dom alla tomtar i etiskarådet som fick bestämma allas öde? Vissa där sover som sagt dåligt nu och ågrar sitt svar.

DET finns inte på världskartan att varvet som byggde Estonia skall bli nekade att undersöka båten för att förhindra framtida haverier.

Vem är du tappra som krigar för livet för din sanning där någon okänd snackar om bogvisiret och aldrig varit i närheten.

Säg mig varför ringde ingen med mobil när saker började hända? Varför ljuger man om tiden när saker hände. När kom första Mayday? Kolla på filmen om radioaktiviteten mellan båtarna, det är under 20min så ligger det livbojar i vattnet med folk. Varför ljugs det så det knakar? Om inte du är Ingvar eller Mona så beundrar jag ditt livskall att kämpa och inte vika dig en millimeter. Men från vadå? Förfalskad rapport eller hemliga papper som försvunnit eller fråga den döde kaptenen som lever m.m

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack för länkarna!

Ju mer jag läser om Rabes expeditioner, ju mer förvirrande blir det.
- Såvitt jag förstår av beskrivningarna av de två expeditionerna så upptäckte man hålet i förskeppet bredvid rampen vid den första expeditionen år 2000, dag 8 eller strax innan https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-0.html. Detta hål är vad Rabes tyska dokumentär, idag på YT, handlar om.
- Det andra hålet vid fendern som vi ser i Dplay del 4 beskrivs här: https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-8-1_01.html. Men det är inte med i YT-dokumentären så varifrån kommer klippet vi ser i Dplay del 4?
- sedan skriver GGE om expedition 1 att:
” The divers checked the hull between the bow thrusters and the stabiliser without finding a hole in the plating, however they did not look below the bilge keel up to the mudline. As explained already the hull is covered by a thick sediment layer, which makes it difficult to see a change of the shell structure or a damage, however, a hole in the plating should have been noted by the divers.”

”In addition, the area above and below the fender bar was inspected by ROV from aft of the forepeak deck to about frame 109, which is just aft of the sauna compartment. See the drawing on the next page. The fender bar, fitted at car deck level, was noted to be partly level with the seabed and partly up to ca. 1 m above. See the image below.”

Det hål man tror sig hitta är markerat ovan fendern, se https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-8_02.html (detta är det hål som man ser sand rinna in i). Här blir det verkligen konstigt: skulle man ha hittat detta lilla hål vid ser i filmen men missat det ca 1 m stora hålet i fendern lite längre akterut?! Även om själva fendern just precis där skulle varit täckt av sand eller bottenlera så återstår (väl?) den ca 2 m långa sprickan från fendern och ”uppåt”.
- Den andra expeditionen beskrivs bara summariskt. Det framgår däremot att Fokus-TV finansierade expedition 2. Då bör de sitta på filmmaterialet tänker jag, så vad har de gjort av det?
https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter15/15-0.html

Tyvärr är GGE helt besatta av sin nya hypotes att bogvisiret sprängts loss (de ansåg tidigare att de slitits loss i motsjön, men att dåligt underhåll och reparationer bar skulden, inte Meyervarvet), så de är inte så intresserade av huruvida det finns hål i skrovet i beskrivningen av Rabes fynd.

Men i dagens läge med ett hål/spricka av okänt ursprung är det givetvis otroligt intressant om Rabes dykare och ROV filmade skrovet i närheten av det nya hålet/sprickan. Framförallt skulle dykfilmerna kunna svara på om den långa sprickan fanns 2000-2001.

Vi skulle också slutligen kunna svara på om Rockwater slarvade med sin undersökning av skrovet i december 1994 (eller ljög) när de skrev att ”no constructional damage was found”. Jag hävdade från början att det var osannolikt att man skulle kunna se det nya hålet/sprickan i december 1994 innan vraket vred sig men det har inte alla varit överens om, tvärtom.
Senast redigerad av tedbundy 2021-07-10 kl. 02:08.
Citera
2021-07-10, 09:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
...
DET finns inte på världskartan att varvet som byggde Estonia skall bli nekade att undersöka båten för att förhindra framtida haverier.
...
Säg mig varför ringde ingen med mobil när saker började hända?

När kom första Mayday? …
Det är en vacker tanke att Meyervarvet skulle jobba för att förhindra framtida haverier. Om så vore fallet så är deras utredning genom GGE en märklig väg. Denna accepterade först den olycksorsak som JAIC slog fast (bogvisiret lossnade) men hävdade att det berodde på dåligt underhåll och reparationer. De har också fått undersöka bogvisiret, det framgår av GGEs rapport. Efter Rabes dykningar gick man i stället all in på teorin om att bogvisiret sprängts bort. Ingendera av dessa orsaker leder till någon som helst förbättring av säkerheten eftersom konstruktionen i sig anses tillfredsställande. Däremot är det såklart bra för varvet att ha med sig när man stämdes av de anhöriga.

Sedan frågar du dig varför ingen ringde med mobiltelefon från Estonia. Det fanns redan då NMT och GSM i Sverige och Finland, även om det var en liten minoritet som hade mobiltelefon. Man hade enligt JAICs sammanställning NMT-telefon på bryggan men det finns ingen bekräftad uppgift om att den användes. Förklaringen är nog den uppenbara: det fanns inte täckning på platsen.

Den absolut längsta räckvidden för radiosystem vid kusten har och hade VHF-stationerna hos Televerket och motsvarande. De allra högsta (~300 m) masterna gav en räckvidd på 30-40 nm och täckte tillsammans t.ex. hela den svenska kusten. Om en mobil-basstation hade antennen hela vägen upp i en sådan mast så skulle den kunna få samma räckvidd. Vi vet att nödtrafiken på VHF spelades in så hypotetisk skulle GSM* eller NMT kunna ha täckning, men förmodligen fanns det ingen basstation tillräckligt nära.

Till sist tar du upp Maydaytrafiken. Det är en gåta varför man väntar till 01:22 med det första anropet. Fartyget är då redan dödsdömt och slagsidan är med all sannoliket mycket större än de 25-30 grader som nämns i trafiken. Att man inte skickar Mayday omgående nör maskinerna stannar, eller ännu tidigare när WT-dörrarna stängs, kommer att fortsätta förbrylla mig, oavsett resultatet av de nya dykningarna. Det har förekommit uppgifter om ett försök till anrop något tidigare men det har aldrig bekräftats.

*) GSM hade dessutom en teknisk begränsning pga utformningen av sin s.k. tidsduplex (de tidsluckor som används för sändning och mottagning). Den medförde att bara mobiler inom 36 km (20 nm) kunde koppla upp sig oavsett övriga förhållanden.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-10 kl. 10:07.
Citera
2021-07-10, 11:48
Medlem
Citat:
Det är en vacker tanke att Meyervarvet skulle jobba för att förhindra framtida haverier. Om så vore fallet så är deras utredning genom GGE en märklig väg. Denna accepterade först den olycksorsak som JAIC slog fast (bogvisiret lossnade) men hävdade att det berodde på dåligt underhåll och reparationer. De har också fått undersöka bogvisiret, det framgår av GGEs rapport. Efter Rabes dykningar gick man i stället all in på teorin om att bogvisiret sprängts bort. Ingendera av dessa orsaker leder till någon som helst förbättring av säkerheten eftersom konstruktionen i sig anses tillfredsställande. Däremot är det såklart bra för varvet att ha med sig när man stämdes av de anhöriga.

Sedan frågar du dig varför ingen ringde med mobiltelefon från Estonia. Det fanns redan då NMT och GSM i Sverige och Finland, även om det var en liten minoritet som hade mobiltelefon. Man hade enligt JAICs sammanställning NMT-telefon på bryggan men det finns ingen bekräftad uppgift om att den användes. Förklaringen är nog den uppenbara: det fanns inte täckning på platsen.

Den absolut längsta räckvidden för radiosystem vid kusten har och hade VHF-stationerna hos Televerket och motsvarande. De allra högsta (~300 m) masterna gav en räckvidd på 30-40 nm och täckte tillsammans t.ex. hela den svenska kusten. Om en mobil-basstation hade antennen hela vägen upp i en sådan mast så skulle den kunna få samma räckvidd. Vi vet att nödtrafiken på VHF spelades in så hypotetisk skulle GSM* eller NMT kunna ha täckning, men förmodligen fanns det ingen basstation tillräckligt nära.

Citat:
Citat:
Till sist tar du upp Maydaytrafiken. Det är en gåta varför man väntar till 01:22 med det första anropet. Fartyget är då redan dödsdömt och slagsidan är med all sannoliket mycket större än de 25-30 grader som nämns i trafiken. Att man inte skickar Mayday omgående nör maskinerna stannar, eller ännu tidigare när WT-dörrarna stängs, kommer att fortsätta förbrylla mig, oavsett resultatet av de nya dykningarna. Det har förekommit uppgifter om ett försök till anrop något tidigare men det har aldrig bekräftats.

*) GSM hade dessutom en teknisk begränsning pga utformningen av sin s.k. tidsduplex (de tidsluckor som används för sändning och mottagning). Den medförde att bara mobiler inom 36 km (20 nm) kunde koppla upp sig oavsett övriga förhållanden.

Besättningen framstår som totalt inkompetenta. Även om bogvisiret inte syns från bryggan, borde man märkt att någonting inte stod rätt till? Märkte inte befälhavarna den starka
smällen vid 12 slaget?
Citera
2021-07-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Besättningen framstår som totalt inkompetenta. Även om bogvisiret inte syns från bryggan, borde man märkt att någonting inte stod rätt till? Märkte inte befälhavarna den starka
smällen vid 12 slaget?

Bryggan hade fått indikationer på att något inte stod rätt till i fören. Befälen hade fått rapporter om smällar från förskeppet. Första gången kom ju från vaktmatrosen. Dom bad ju honom vänta kvar nere vid rampen och kontrollera att visiret var låst. Han gjorde det och inget tydde på att det var olåst. Han hörde inga fler smällar under den tiden han väntade där. När han kom upp igen till bryggan hade dom fått fler rapporter om smällar och han skickades ner igen men kom aldrig ner.

Varför dom inte kollade monitorn som visade rampen, drog ner farten eller okulärt kollade bogvisiret är en gåta. T ex så hade överstyrman hytt med utsikt över fören, dom hade kunnat ringa ner till honom och be honom titta ut genom fönstret. Dessutom finns det vittnen som säger att en person med utsikt över bogvisiret hade sett vad som hände. Men den personen verkar inte ha kontaktat bryggan vilket är väldigt konstigt.
Citera
2021-07-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
De är av intresse idag därför att det visar att det fanns delar av Estonia som var övertäckta i det området där det nu hittats ett hål som liknar en kollisionsskada. Den övertäckningen MÅSTE ha kommit någonstans ifrån och eftersom Sjöfartsverket hävdar att det INTE dumpats övertäckningssten (sand/grus) på fartyget så blir Rabe/Bemis bevis högst problematiska i relation till det nu konstaterade hålet. Hur har sandeövertäckningen kommit dit? Varför låg den just där?
Citat:
Vad gäller (1), så vet vi från bl.a. SHKs PK att textilduk och sand placerats vid vraket som en del av den vansinniga övertäckningen 1995-1996. Jag är inte alls förvånad om delar av den sanden hamnat närmast vraket, från början eller av havsströmmar. Om man skulle gjort detta för att dölja något så är det en konstigt vald plats, för Evertsson/Andersson rapporterar bara två skador och de är längre akterut.
Sa SHK verkligen att det var sand (sand/grus) som dumpades ovanpå geotextilen?
Sand/grus är i fraktioner kring 0-16 mm, men min minnesbild är att man under pressträffen sa att fraktionen på det stenmaterial som dumpades var bergkross i storleksordningen 100 - 150 mm, vilket en dykare knappast skulle kalla för sand.
Någon som minns bättre eller kan hitta fungerande länk till pressträffen?

Måste det nödvändigtvis vara så att den sand som Rabes dykare rapporterar om verkligen handlar om material som dumpats över fartyget eller kan det vara naturliga bottenmassor?
Citera
2021-07-10, 12:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Bryggan hade fått indikationer på att något inte stod rätt till i fören. Befälen hade fått rapporter om smällar från förskeppet. Första gången kom ju från vaktmatrosen. Dom bad ju honom vänta kvar nere vid rampen och kontrollera att visiret var låst. Han gjorde det och inget tydde på att det var olåst. Han hörde inga fler smällar under den tiden han väntade där. När han kom upp igen till bryggan hade dom fått fler rapporter om smällar och han skickades ner igen men kom aldrig ner.

Varför dom inte kollade monitorn som visade rampen, drog ner farten eller okulärt kollade bogvisiret är en gåta. T ex så hade överstyrman hytt med utsikt över fören, dom hade kunnat ringa ner till honom och be honom titta ut genom fönstret. Dessutom finns det vittnen som säger att en person med utsikt över bogvisiret hade sett vad som hände. Men den personen verkar inte ha kontaktat bryggan vilket är väldigt konstigt.
Jag har tidigare utgått från att överhalningen ca 01:02 orsakades av att bryggan gjorde en kraftig BB-gir, vilket skulle betyda att de redan då förstått att något var allvarligt fel. Det skulle också förklara varför vi först har en slagsida på 30 grader eller mer, och sedan en stabil men sakta ökande slagsida från 10–15 grader. Om fri vätskeyta på bildäck (eller npgon annanstans) orsakat överhalningen så är det svårt att förstå varför den slagsida skulle minska därefter. Om nu bryggan vidtog denna gir redan 01:02, vad f-n gjorde de då fram till Mayday 01:22?!

Men Kehren visar i sin avhandling på två intressanta saker:
1. en kraftig BB-gir bör inte ha gett mer än 5-6 grader slagsida,
2. överhalningen kan ha kommit när vatten som ”fastnat” bakom center casing vid en initial måttlig slagsida (2-4 grader?) runnit över till SB sida.

En möjlighet är då att det faktiskt var vatten på bildäck som orsakade överhalningen 01:02 och att bryggan något därefter girade BB (Det förefaller iofs helt galet om man redan har slagsida åt SB). Det krymper tiden som bryggan (inte) agerade under haveriet. Men det förklarar inte den närmast obefintliga kommunikationen med ECR, varför man inte larmade ombord eller det sena Maydayanropet. Det har lagts fram många hypoteser om olycksorsaker genom åren, men ingen har såvitt jag vet ett bra svar på detta.
Citera
2021-07-10, 12:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Sa SHK verkligen att det var sand (sand/grus) som dumpades ovanpå geotextilen?
Sand/grus är i fraktioner kring 0-16 mm, men min minnesbild är att man under pressträffen sa att fraktionen på det stenmaterial som dumpades var bergkross i storleksordningen 100 - 150 mm, vilket en dykare knappast skulle kalla för sand.
Någon som minns bättre eller kan hitta fungerande länk till pressträffen?

Måste det nödvändigtvis vara så att den sand som Rabes dykare rapporterar om verkligen handlar om material som dumpats över fartyget eller kan det vara naturliga bottenmassor?
Som jag minns det sade man att det var markduk och sand norr (ovanför) vraket och stenkross ett stycke S (nedanför) vraket. Vet inte om PK ligger uppe någonstans; såg den inte hos SHK förra veckan.

Jag är inte geolog, men den sand som syns i Rabes film och bilder liknar inte vad jag förväntar mig naturligt på en ler/morän-botten. Men jag ställer mig frågande om denna sand vi ser skulle kunna dölja ett hål på uppåt 1 m i diameter utan att helt enkelt rinna in på bildäck. Därav min förundran över hur Rabe/Bemis missar detta hål i fendern trots 4 dagars dykning.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-10 kl. 12:39.
Citera
2021-07-10, 12:48
Medlem
Citat:

Att de inte gjorde detta; kollade monitorn och visiret okulärt, det vet vi inte. Det kanske de gjorde?

Är möjligt att personen som såg att bogvisiret glappade trodde att besättningen hade koll på läget. Det är sådant man förväntar sig som passagerare.
Citera
2021-07-10, 13:10
Medlem
Citat:
Som jag minns det sade man att det var markduk och sand norr (ovanför) vraket och stenkross ett stycke S (nedanför) vraket. Vet inte om PK ligger uppe någonstans; såg den inte hos SHK förra veckan.
Ok, då minns jag nog bara vad som sades om materialet söder om vraket
Citera
2021-07-10, 13:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Eller också så är misstankarna som framförts av GGE om att besättningen ljuger och att det fanns ett känt problem de försökte lösa en bra bit före 01.02 korrekta. Silver Linde tog aldrig sin sista vaktrunda. Det han berättar om bogvisiret osv inträffade på den tidigare vaktturen.

https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter18/18-0_02.html

The doors to the cardeck" ... they had already been unlocked, that they had already gone downstairs"
Citera
2021-07-10, 13:33
Medlem
Citat:
Om nu bryggan vidtog denna gir redan 01:02, vad f-n gjorde de då fram till Mayday 01:22?!
10 minuter kan gå rätt fort...
Om man här jämför med trafikflyget så är det väl så att där ett flygplan inte gör en enda kurs- eller höjdändring utan order från en flygledare så är fartyg ute på öppet hav avsevärt friare att själva välja hur de navigerar utan att först begära tillstånd. Vidare inbillar jag mig att det inom flyget är vanligare med händelser (allt mellan marginellt problem till "emergency" till mayday) där man avbryter planerad rutt och landar på närmaste flygplats och det därmed inom flyg jämfört med sjöfart generellt sett är betydligt närmare till att meddela "sin" flygledare omedelbart som något oväntat sker än att en fartygskapten/styrman går ut med allmänt anrop på nödkanalen. Ändå händer det ibland flygolyckor där inget nödanrop ges eftersom piloterna är mentalt överbelastade av stress/förvirring/fokus på att rädda situationen.
Jag tror det är så enkelt att nödanropet helt enkelt missades under inledande kaoset eftersom besättningen på fokuserade på att häva slagsidan och inte insåg allvaret i situationen.

Om det dessutom stämmer att det främst var lägre befäl och ingen radiooperatör (kanske minns fel här) på bryggan så kan man kanske lägga osäkerhet/beslutstvekan till ekvationen också.
Senast redigerad av Prudent 2021-07-10 kl. 13:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in