2021-05-23, 18:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Förmodligen. Han luktade sprit också.
Det mesta luktade väl sprit och sex tidigt 90tal?

Detta är vad som står om dörrarna, visst rätt hade han nog, men sticker skiten inte ut längre än backspeglarna så tvivlar jag att det är stor risk att få en tvåa. Lär ju inte bli som i en splatterrulle ifall man har en hasp utanpå bilen.
Citat:
Dörr:
- skarpa kanter som medför risk för personskada
2
2
Senast redigerad av GoUoD 2021-05-23 kl. 18:35.
Citera
2021-05-23, 18:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Har en VW Lupo vars baklucka inte går att låsa. Går att stänga och öppna utan problem men saknar centrallås. Luckan fungerar för övrigt. Bilnyckeln är troligtvis inte kodad för bakluckan. Passagerardörren och förardörren låses felfritt.

Vill inte koda om nyckeln eller felsöka låskistan.

Jag vet att det är blir godkänt på besiktning om man inte lyckas få upp bakluckan så länge man får upp övriga dörrarna men är det godkänt om man svetsat fast bakluckan för gott?

Dom skiter väl fullständigt i om bakluckan går att öppna på besiktningen? En polare hade en folkabuss med sån där sidodörr som man drar åt sidan som var igensvetsad och den gick igenom besiktningen.
Citera
2021-05-23, 19:26
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Har en VW Lupo vars baklucka inte går att låsa. Går att stänga och öppna utan problem men saknar centrallås. Luckan fungerar för övrigt. Bilnyckeln är troligtvis inte kodad för bakluckan. Passagerardörren och förardörren låses felfritt.

Vill inte koda om nyckeln eller felsöka låskistan.

Jag vet att det är blir godkänt på besiktning om man inte lyckas få upp bakluckan så länge man får upp övriga dörrarna men är det godkänt om man svetsat fast bakluckan för gott?
Låsen är inte kodade till nyckeln. Låser ett av låsen så ska alla låsen aktiveras. De styrs nämligen bara av en impuls från bilens centrallås.

Antagligen har motorn bak gett upp, jag hade bytt låset istället. Tar max 10 minuter på Lupon (jag gjorde det som ren rookie på min när det begav sig) och jag köpte en begagnad enhet för 100 kr på lokala bildemonteringen
Citera
2021-05-23, 19:37
Medlem
HK1997s avatar
Demontera samtliga passagerarsäten för att godkänt i besiktning?

Har köpt en riktig rishög till bil. Bilen i fråga är en VW Lupo 3L, diesel ASG. Lampan för airbag lyser eventuellt när jag slår på airbag till passagerare men slocknar automatiskt vid omstart när den frånkopplas på passagerarsidan. Felet är airbag till passagerare och inte förare.

Skickade den på verkstad men inga verkade hitta felet trots 2h felsökande. Tredje och fjärde timmen bjöd dom på. Min plan är att demontera alla säten och göra bilen till ensitsig med bara förarsätet kvar och därmed omregistrera den som ensitsig lätt lastbil. Därmed finns det inget krav för passagerarairbag.

Då återstår mina frågor:

1: Kan man omregistrera en så liten bil till lätt lastbil?
2: Kan man på så vis få den igenom besiktning?
3: Måste man ha lastgaller för det?
4: Får man svetsa fast ett hemmabyggt lastgaller om man inte hittar något på marknaden?
Citera
2021-05-23, 19:40
Medlem
Lastgaller regeln ska vara borta sen länge iaf.
Citera
2021-05-23, 20:04
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waxveasle
Lastgaller regeln ska vara borta sen länge iaf.
Den är inte borta men har har ersatts av extremt fluffiga regler och det är upp till besiktningsföretaget att tolka reglerna. Nedan är en länk till en tråd om detta. I stort handlar det om att man ser till att en lastbil är avsedd för transport av last och bör erbjuda tillräcklig säkerhet mot förskjutning av lasten.

https://campingforum.net/showthread.php?tid=703

Sen är jag tveksam till om en Lupo klarar kravet på lastutrymmets storlek jämfört med passagerarutrymmet.

EDIT: Är det inte dyrare att besiktiga en lätt lastbil?
Citera
2021-05-23, 20:16
Medlem
Hivmannnens avatar
Lastgaller regeln är att man måste ha lastgaller i när man reggar, sen när den är reggad så är det fritt då det blir förarens ansvar att lasten är rätt säkrad.
Citera
2021-05-23, 21:18
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Sätt ett hänglås på utsidan som Mr. Bean har på sin bil.

https://www.youtube.com/watch?v=CCl_KxGLgOA

Inte lika inbrottssäkert som svetsning. Haspen avlossas enkelt med vinkelslip. Tanken har slagit mig men är mer orolig för ytrost orsakat av att borra in hålen. Andrahandsvärdet lär sjunka med en bra tusenlapp minst med så skitiga installationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Låter märkligt.. Skall du Svetsa igen luckan med värdesaker inuti ? blir jobbigt att ta ut sakerna och Svetsa igen då eller hur ?

Planen är att också demontera passagerarsätena så jag lättare kan krypa in och hämta mina saker. Passagerardörrar och förardörr som för övrigt fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Ska du använda bilen som ett mobilt kassaskåp? Känns osäkert!

Det får bli att jag bultar eller svetsar fast en riktigt kassaskåp i bilen samtidigt som bakluckan är olåst om jag inte kan svetsa fast bakluckan. I kassaskåpet förvarar jag mina värdesaker samt utanför kassaskåpet förvarar jag skit.

Någon som vet om ett fast kassaskåp skulle negativt påverka bakre deformationsförmåga? Är det störtbågar som gäller?

Helt onödigt att jag lägger ned tid och pengar på något som inte går igenom besiktning.
Citera
2021-06-06, 21:45
Medlem
HK1997s avatar
Har sensorfel på min Lupo 3L. När man förflyttar passagerarstolen fram och bak aktiveras lampan för airbag. Har sammankopplat allt med en hemmagjord skarv. Lampan lyser fortfarande om man rycker fram och bak stolen. Måste manuellt deaktivera lampan med felkodsläsare varje gång man juckar på stolen.

Ska svetsa fast passagerarstolen permanent så man inte kan aktivera lampan. Vad tror ni grabbar? Godkänt eller inte?
Citera
2021-06-06, 21:51
Medlem
HK1997s avatar
Citat:
Har sensorfel på min Lupo 3L. När man förflyttar passagerarstolen fram och bak aktiveras lampan för airbag. Har sammankopplat allt med en hemmagjord skarv. Lampan lyser fortfarande om man rycker fram och bak stolen. Måste manuellt deaktivera lampan med felkodsläsare varje gång man juckar på stolen.

Ska svetsa fast passagerarstolen permanent så man inte kan aktivera lampan. Vad tror ni grabbar? Godkänt eller inte?

100 % glappkontakt någonstans. Hittar ej felkällan.

Har redan demonterat baksäten tror jag ska göra samma sak på främre passagerarstolen också pga liknande fel.

Omregistrera som ensitsig eller svetsa fast sätet permanent?
Citera
2021-07-09, 22:26
Medlem
CpGurrAs avatar
Mitt helljus vill inte fungera som det ska med helljusspaken. Om jag inte lyckas få det att fungera kan jag montera en annan knapp/spak som reglerar helljuset? Är det då ok för besiktning?

Mvh Gurra
Citera
2021-07-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpGurrA
Mitt helljus vill inte fungera som det ska med helljusspaken. Om jag inte lyckas få det att fungera kan jag montera en annan knapp/spak som reglerar helljuset? Är det då ok för besiktning?

Mvh Gurra
Det var godkänt förr.
Men om du nu får det att funka med en extern knapp så sitter felet i reglaget. Är det inte enklare att byta reglage än att dra kablar och montera en knapp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in