2021-07-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Mm. Fruktansvärt. Hon hade tydligen satt ögonbindlar på dem. Men svårt att förstå hur hon kunde hantera två barn i de åldrarna så att de stod stilla mm.

Men va?! Jag har missat några sidor märker jag. Hur/var har det framkommit?

Barn litar ju oftast blint på sina föräldrar även när de är rädda eller något känns fel. Även om mamman varit uppjagad och agerat konstigt så är en 3 åring och 5 åring för ung för att ha konsekvenstänk och avvika från platsen eller sådär. De är säkerligen varit rädda. Ifrågasatt. Kanske t om sagt till sin mamma att man inte får vara på spåret att det är farligt.

Men jag tänker att mamman kanske sagt att de ska titta på tåget… stått bredvid och hoppat framför! Fast varför tutade tåget sålänge då? Har mamman stått på spåret med barnen under en ”längre” stund?
Detta är bara så vidrigt. Stackars barn. Och ja, helt fel av mamman (årtusendets underdrift). Men vad har denna kvinna genomlidit för att anse att detta är den bästa vägen ut? Psykisk ohälsa måste avdramatiseras! Någon i hennes närhet måste ju ha anat hur hon mått…

Men återigen. Barnen sista tid får mig att må illa. Inte bara sista minuter, sekunder. Utan sista tid. Det måste ha varit fruktansvärt att leva runt en mamma med sådan vånda.

Vila i frid barn. Små kistor är de tyngsta att bära. Men jag hoppas innerligt att ni på något mirakulöst sätt inte förstod vad som var på väg att hända. Att ni fick förmiddagsfika med sömnmedelsglass och sedan sov i en vagn när det otänkbara skedde…
Citera
2021-07-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singleheart
Återigen, så snart en kvinna tar med sig sina barn i döden så fördöms hon....

När en man gör samma sak ursäktas han och diverse förmildrande omständigheter nämns.
Oftast anses det att mamman i själva verket är skyldig till hans handling 😔

Har män inte något ansvar för sina handlingar?
Varför negligera vad mäns våld mot kvinnor kan få för konsekvenser??

Har du läst tråden? Eller andra trådar om mord på barn?
Citera
2021-07-09, 20:58
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
OBS spekulation! (så behöver ingen påpeka att det är ett obekräftat rykte, för visst är det obekräftat)
Det finns ju en möjlighet att hon fick i dem någon medicin eller drog. Allt går att dölja i t.ex. en glass eller lemonad. Om dådet var planerat, vilket det verkar vara, så hoppas nästan en liten del av mig som är drogmotståndare att det var så. Då kanske de stackars barnen i alla fall var lite mindre rädda för det de inte kunde komma undan.
Jag håller med dig, jag är också drogmotståndare men hoppas verkligen att de var drogade så att de inte kände rädsla.
För femåringar (och de flesta treåringar) vet att tåg är farliga och skulle reagera på det långa tutandet/tjutandet som tåget avgett för att få dem att flytta sig.
Citera
2021-07-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C26455A
Tycker inte vi kan skylla detta på samhället/myndigheter eftersom det tidigare i tråden framkommit att det inte fanns tillräckligt med belägg o bevis för att sätta in direkta åtgärder. Vi vet heller inte om hon faktiskt sökt hjälp o därför har inte samhället fått någon möjlighet att kunna agera.

Jag lider med barnen o lägger fan sömnlös över den ångest de måste känt. Försök inte försvara hennes val o skuldbelägga samhället.

Hon har sökt hjälp, flera gånger, iaf enligt hennes mamma, men ej fått gehör
Citera
2021-07-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
5 åringen var alltså klart stor nog att förstå - och treåring förstod sannolikt tillräckligt mycket för att känna skräck och ångest.
Aldrig har jag tidigare önskat två små barn total dövhet. Men i det här ärendet gör jag det.

Att befinna sig på rälsen och höra tågets sirén med kanske 120-130 dB komma vrålande allt högre och allt närmare, det ger mig en lätt ångest bara att tänka på det.
Plus det intensivt skärande metalliska ljudet från bromsarna. Till ingen nytta..

Arma, arma barn!
Citera
2021-07-09, 21:03
Medlem
Finurlig34s avatar
Jag har följt den här diskussionen sen start.
Jag blir så illa berörd av detta, jag har inte kunnat sluta tänka på det. Att hon dödade sina barn. Det spelar ingen roll hur illa hon och barnen blivit behandlade av den här blattekillen HON valt som pappa till sina barn, INGET rättfärdigar att hon skulle ha rätt att bestämma över barnens liv på det viset. Vidrigt.
Men man måste också sluta med det här tramset att barnet ska ha rätt till båda sina föräldrar. Barn ska ha rätt till en miljö utan våld och hot. Om en förälder är våldsam ska den inte ha hand om barnen. Så funkar det tyvärr inte idag. Vet en mamma som får ha sina barn helt själv över helger och ibland hela veckor trots arr hon är dömd för misshandel och grov fridskränkning i tingsrätten. Pappan kan inget göra mer. Han har ensam vårdnad men hon har umgängesrätt. Så förstår hennes frustration men hennes handling är avskyvärd.
Citera
2021-07-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assar36
Intressanta frågor, relevanta. När man inte har en förundersökning att utgå ifrån är det givetvis svårt att uttala sig. Om mamman varit utsatt av pappan (måste noga säga OM) genom fysisk & psykisk misshandel så är mamman givetvis ett offer. Det hon däremot själv gör är sina barn till offer vilket i slutändan efterlämnar ytterligare offer i situationen. Det blir svårt i en sådanhär situationen eftersom att handlingen att ta livet av sina barn är så pass grovt & efterlämnar ett typ av förminskande av vad pappan eventuellt utsatt dem för. Det är lika viktigt att tala om situationen som orsakade det som själva händelsen i sig, speciellt i förebyggande syfte och för att förhindra liknande i framtiden.
Och då landar ansvaret på myndigheterna.

Absolut att hon kan ha varit ett offer. Men även mammans psykiska mående bör tas med i bilden. Jag undrar om hon sökt vård för självmordstankar. Sådana kan man få av psykisk sjukdom även om ens liv är ordnat och bra i övrigt. Vi vet inte om pappan misshandlade henne och barnen.
Citera
2021-07-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Hon hade mod att mörda sina egna små barn, ist borde ha haft mod att mörda den jäveln till pappa hon själv valde till sina barn.

Detta är samma problem jag själv landar på, förstår om hon inte vile barnen skulle hamna med pappan (om det som påstås är sant), men vore ju en fasansfullt mycket bättre lösning då att avlägsna honom ur ekvationen.
Citera
2021-07-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umejanta
Men va?! Jag har missat några sidor märker jag. Hur/var har det framkommit?

Barn litar ju oftast blint på sina föräldrar även när de är rädda eller något känns fel. Även om mamman varit uppjagad och agerat konstigt så är en 3 åring och 5 åring för ung för att ha konsekvenstänk och avvika från platsen eller sådär. De är säkerligen varit rädda. Ifrågasatt. Kanske t om sagt till sin mamma att man inte får vara på spåret att det är farligt.

Men jag tänker att mamman kanske sagt att de ska titta på tåget… stått bredvid och hoppat framför! Fast varför tutade tåget sålänge då? Har mamman stått på spåret med barnen under en ”längre” stund?
Detta är bara så vidrigt. Stackars barn. Och ja, helt fel av mamman (årtusendets underdrift). Men vad har denna kvinna genomlidit för att anse att detta är den bästa vägen ut? Psykisk ohälsa måste avdramatiseras! Någon i hennes närhet måste ju ha anat hur hon mått…

Men återigen. Barnen sista tid får mig att må illa. Inte bara sista minuter, sekunder. Utan sista tid. Det måste ha varit fruktansvärt att leva runt en mamma med sådan vånda.

Vila i frid barn. Små kistor är de tyngsta att bära. Men jag hoppas innerligt att ni på något mirakulöst sätt inte förstod vad som var på väg att hända. Att ni fick förmiddagsfika med sömnmedelsglass och sedan sov i en vagn när det otänkbara skedde…

Det skrevs igår, men vet ej källa. Hittar inte inlägget.
Citera
2021-07-09, 21:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umejanta
Fy fan. Jag har hela tiden hoppats på typ två spädisar i vagn som inte förstått vad som var på väg. Mina kids är 3 och snart 6… jag mår illa. De måste varit förtvivlade. Förstått. Varit förvirrade. Oroade över mamma. Livrädda.
Fy fan.

Hon måste ju ha drogat ner dem. Och om hon inte gjort det vill jag inte veta.

Jag får lov att lämna tråden, självplågeri att läsa sånt här...

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Med den nya lagen som gick i kraft 1 juli i år så kommer barnen betraktas som brottsoffer om de bevittnat våld, och inte bara målsägare - i och med det så får vi hoppas på att de får ett starkt juridiskt skydd mot att få mördaren som vårdnadshavare.

Nya lagen

SFS: 2021:397–399

Ikraftträdande: 1 juli 2021

Det införs ett nytt brott, barnfridsbrott, som innebär att det blir straffbart att utsätta ett barn för att bevittna vissa brottsliga gärningar, såsom vålds- och sexualbrott, i nära relation. Straffet är fängelse i högst två år. Är brottet grovt döms för grovt barnfridsbrott till fängelse i lägst nio månader och högst fyra år. Det finns också en särskild straffskala för ringa brott.

Rätten till särskild brottsskadeersättning för barn som bevittnar brott ersätts med en rätt till skadestånd. Uppdraget för den särskilda företrädaren för barn utvidgas också till att omfatta fler åtgärder.

Tack för info! Otroligt bra att detta, som borde vara en självklarhet, har blivit olagligt. Äntligen börjar lagstiftningen handla om barnen. Hoppas nu den tillämpas hårt och strikt.
Citera
2021-07-09, 21:09
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du kanske skall googla betydelsen/definitionen av begreppet "barmhärtighetsmord" innan du postar?

Mamman i Gårdagens dödade INTE de tre barnen av nån "barmhärtighet"!
Hon dödade dem och sig själv pga den genans som var i antågande i och med den samma dag väntade vräkningen. Mamman hade gällande familjens ekonomi under lång tid gått bakom ryggen på sin make. Nu hade hennes fiffel kommit till vägs ände.
Så istället för att söka hjälp, så valde hon att döda de tre barnen.

Nu, med detta groteska dubbelmord, var det en mamma som hellre dödade sina barn istället för att akut uppsöka psykiatrin när hon började planera/fantisera om att döda sig och barnen. Hon hade fått omedelbar hjälp och barnen hade levt idag.
Möjligen hade hon temporärt förlorat enskilt umgänge med barnen, men allt hade kunnat retts ut.

Det var mammans fantasi rörande vad hon trodde pappan skulle vara kapabel till som drev henne och de två stackars barnen in i döden. Så oerhört sorgligt!
Sverige 2021

Ja det var fel att använda ordet barmhärtighetsmord av mej.
Jag menade mera på att föräldern upplever att de gör barnen en tjänst genom att ta med det i döden.
I det här fallet vet vi väl inte mammans ev.fantasi.
Tror mamman blev deprimerad och tog med sej barnen. Annars gör man inte så här.
Citera
2021-07-09, 21:12
Medlem
Bättre lösning. Hon kommer ut efter några år och kan få tillbaka sina barn…och sedan följer hon säkert mönstret och hittar ett till pucko som misshandlar henne
Men som sagt, ”bättre” lösning om man inte är psykiskt störd och en jäkla egoist barnamördare.
Citat:
Ursprungligen postat av ondskefull
Detta är samma problem jag själv landar på, förstår om hon inte vile barnen skulle hamna med pappan (om det som påstås är sant), men vore ju en fasansfullt mycket bättre lösning då att avlägsna honom ur ekvationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in