2021-07-09, 20:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assar36

Känner du dig nöjd om jag istället skriver såhär då: jag tror på spekulationerna tills att motsatsen är bevisat. Kvinnans efterlämnade historia som utgivits på FB är alltså spekulationen säger vi då och jag tror på den tills att det inte längre är så.
Det är inte kvinnan som skrivit någon historia. Det är någon på facebook som påstår sig veta något.

Och ja - det är mycket bättre att du skriver att du tror på spekulationer istället för att tillskriva kvinnan något som inte kommer från henne själv direkt.
Citera
2021-07-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
jaja absolut, jag försvarar absolut inte hennes agerande på något sätt. Men jag tror vi alla kan förstå att hon agerade inte rationellt. Hon var så pass sjuk att hon hellre såg hennes barn dö än spendera tid med sin far.

Samhället har hursomhelst misslyckats

Tycker inte vi kan skylla detta på samhället/myndigheter eftersom det tidigare i tråden framkommit att det inte fanns tillräckligt med belägg o bevis för att sätta in direkta åtgärder. Vi vet heller inte om hon faktiskt sökt hjälp o därför har inte samhället fått någon möjlighet att kunna agera.

Jag lider med barnen o lägger fan sömnlös över den ångest de måste känt. Försök inte försvara hennes val o skuldbelägga samhället.
Citera
2021-07-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
I den enorma Bjärred-tråden var en konfliktlinje just kring mammans roll i morden. Var hon ett offer, var hon den drivande eller hade båda föräldrarna samma skuld? Där lade föräldrarna i fråga skulden på barnens sjukdom, och menade att alla i familjen inte hade ett liv "i egentlig mening".

En annan diskussion kretsade kring huruvida föräldrarnas situation kunde förstås - alltså om deras agerande, dubbelmord, objektivt kunde förklaras utifrån deras lidande.

Intressanta frågor, relevanta. När man inte har en förundersökning att utgå ifrån är det givetvis svårt att uttala sig. Om mamman varit utsatt av pappan (måste noga säga OM) genom fysisk & psykisk misshandel så är mamman givetvis ett offer. Det hon däremot själv gör är sina barn till offer vilket i slutändan efterlämnar ytterligare offer i situationen. Det blir svårt i en sådanhär situationen eftersom att handlingen att ta livet av sina barn är så pass grovt & efterlämnar ett typ av förminskande av vad pappan eventuellt utsatt dem för. Det är lika viktigt att tala om situationen som orsakade det som själva händelsen i sig, speciellt i förebyggande syfte och för att förhindra liknande i framtiden.
Och då landar ansvaret på myndigheterna.
Citera
2021-07-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har också funderat på hur hon kunde hålla kvar bägge barnen på spåret. Den lilla kunde hon lyfta upp men att få en panikslagen 5-6 åring att stanna kvar på spåret, han måste ha förstått arma barn

Jag orkar inte ens fullfölja den tanken… känns som en del av mig dör när jag tänker på det
Citera
2021-07-09, 20:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har också funderat på hur hon kunde hålla kvar bägge barnen på spåret. Den lilla kunde hon lyfta upp men att få en panikslagen 5-6 åring att stanna kvar på spåret, han måste ha förstått arma barn

Övertalat dem om att det är en lek kanske i kombination med lugnande medel? Man kan alltid hoppas på det och att de aldrig hann bli rädda och förstå vad som skulle hända.
Citera
2021-07-09, 20:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
I den enorma Bjärred-tråden var en konfliktlinje just kring mammans roll i morden. Var hon ett offer, var hon den drivande eller hade båda föräldrarna samma skuld? Där lade föräldrarna i fråga skulden på barnens sjukdom, och menade att alla i familjen inte hade ett liv "i egentlig mening".

En annan diskussion kretsade kring huruvida föräldrarnas situation kunde förstås - alltså om deras agerande, dubbelmord, objektivt kunde förklaras utifrån deras lidande.

En stor skillnad i det fallet är att båda föräldrarna var skyldiga.
Men grunden tror jag är samma som i övriga mord där föräldrar tar med sej barnen i döden.
Att det upplevs som att det är det bästa för barnen.
Citera
2021-07-09, 20:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ok. Man tycker det skulle vara tvärtom, att den som mördar en förälder automatiskt blev av med vårdnaden och får söka prövning av sitt fall.
Med den nya lagen som gick i kraft 1 juli i år så kommer barnen betraktas som brottsoffer om de bevittnat våld, och inte bara målsägare - i och med det så får vi hoppas på att de får ett starkt juridiskt skydd mot att få mördaren som vårdnadshavare.

Nya lagen

SFS: 2021:397–399

Ikraftträdande: 1 juli 2021

Det införs ett nytt brott, barnfridsbrott, som innebär att det blir straffbart att utsätta ett barn för att bevittna vissa brottsliga gärningar, såsom vålds- och sexualbrott, i nära relation. Straffet är fängelse i högst två år. Är brottet grovt döms för grovt barnfridsbrott till fängelse i lägst nio månader och högst fyra år. Det finns också en särskild straffskala för ringa brott.

Rätten till särskild brottsskadeersättning för barn som bevittnar brott ersätts med en rätt till skadestånd. Uppdraget för den särskilda företrädaren för barn utvidgas också till att omfatta fler åtgärder.
Citera
2021-07-09, 20:53
Medlem
Citat:
Tänker också att det fallet liknar den här händelsen. Jag vet inte något annat fall där en kvinna (ensam) dödat så pass stora barn och flera stycken. Finns det fler exempel?

Visst har liknande fall med pappor som dödat barn haft ett hämnd-motiv mot mamman? Kan kanske även mammor döda av den anledningen?
Det var en mamma som dränkte sina barn i en sjö för ett antal år sen, om jag inte minns fel.

Edit: 4 och 8 år var de barnen. Sigtuna år 2012
Senast redigerad av Tesla83 2021-07-09 kl. 20:56.
Citera
2021-07-09, 20:54
Medlem
Återigen, så snart en kvinna tar med sig sina barn i döden så fördöms hon....

När en man gör samma sak ursäktas han och diverse förmildrande omständigheter nämns.
Oftast anses det att mamman i själva verket är skyldig till hans handling 😔

Har män inte något ansvar för sina handlingar?
Varför negligera vad mäns våld mot kvinnor kan få för konsekvenser??
Citera
2021-07-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är inte kvinnan som skrivit någon historia. Det är någon på facebook som påstår sig veta något.

Och ja - det är mycket bättre att du skriver att du tror på spekulationer istället för att tillskriva kvinnan något som inte kommer från henne själv direkt.

Först och främst så gjorde jag aldrig det, inte någonstans finns det skrivet, det finns enbart en mening där jag säger att jag tror på kvinnan, som jag nu omformulerat. Jag är väl medveten om att kvinnan inte skrev inlägget, jag är läskunnig och är man det så förstår man att det är någon annan. Det gör ju dock inte inlägget mindre sant.
Citera
2021-07-09, 20:55
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Mm. Fruktansvärt. Hon hade tydligen satt ögonbindlar på dem. Men svårt att förstå hur hon kunde hantera två barn i de åldrarna så att de stod stilla mm.
OBS spekulation! (så behöver ingen påpeka att det är ett obekräftat rykte, för visst är det obekräftat)
Det finns ju en möjlighet att hon fick i dem någon medicin eller drog. Allt går att dölja i t.ex. en glass eller lemonad. Om dådet var planerat, vilket det verkar vara, så hoppas nästan en liten del av mig som är drogmotståndare att det var så. Då kanske de stackars barnen i alla fall var lite mindre rädda för det de inte kunde komma undan.
Citera
2021-07-09, 20:56
Medlem
Hon hade mod att mörda sina egna små barn, ist borde ha haft mod att mörda den jäveln till pappa hon själv valde till sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in