Citat:
Det krävs nog ganska mycket god vilja, men omöjligt är det inte. Nyckeln till en etnisk grupp är dess språk och kultur, och detta får barn, även adoptivbarn, från sina föräldrar.
Sedan kan man inte dra alla kurder över en kam. Anhängarna av den gamla kurdiska religionen yazidismen är t.ex. en strikt endogam grupp som inte accepterar konvertiter, inte ens andra kurder.
Jag har till skillnad från SD ingen beröringsskräck inför ordet etnicitet. Jag är etnisk svensk och stolt över det. Men jag förkastar etnonationalismen. För mig är alla som är svenska medborgare och solidariserar sig med Sverige och det svenska samhället medlemmar av den svenska nationen.
Snälla, sluta med den där postmodernistiska jargongen. Jag får huvudvärk av det.
Nej, postmodernismen har inte "rätt verktyg" för att prata om någonting, allra minst etnicitet. Postmodernismen är en pseudovetenskaplig skola som fått ett fördärvligt inflytande inom humaniora, samhällsvetenskap och nu även politiken. Men någon ondskefull konspiration är den inte. Folk kan ha goda avsikter även när de har fel.
Att det finns rasister både bland etniska svenskar och invandrare är ju ingen nyhet för oss som lever i dagens Sverige. Frågan är vad vi ska göra åt det. Etnonationalism är ingen lösning. I stället för att piska upp hat mellan olika grupper måste vi bygga broar mellan dem.
Läste du överhuvud taget vad jag skrev om Israel? Jag har aldrig försvarat den förra regeringen och är mycket skeptisk till den nya eftersom den leds av en högerextremist (Natfali Bennett).
Mitt motstånd mot AfS beror på att jag inte vill se en liknande utveckling i Sverige.
Sedan kan man inte dra alla kurder över en kam. Anhängarna av den gamla kurdiska religionen yazidismen är t.ex. en strikt endogam grupp som inte accepterar konvertiter, inte ens andra kurder.
Jag har till skillnad från SD ingen beröringsskräck inför ordet etnicitet. Jag är etnisk svensk och stolt över det. Men jag förkastar etnonationalismen. För mig är alla som är svenska medborgare och solidariserar sig med Sverige och det svenska samhället medlemmar av den svenska nationen.
Snälla, sluta med den där postmodernistiska jargongen. Jag får huvudvärk av det.

Nej, postmodernismen har inte "rätt verktyg" för att prata om någonting, allra minst etnicitet. Postmodernismen är en pseudovetenskaplig skola som fått ett fördärvligt inflytande inom humaniora, samhällsvetenskap och nu även politiken. Men någon ondskefull konspiration är den inte. Folk kan ha goda avsikter även när de har fel.
Att det finns rasister både bland etniska svenskar och invandrare är ju ingen nyhet för oss som lever i dagens Sverige. Frågan är vad vi ska göra åt det. Etnonationalism är ingen lösning. I stället för att piska upp hat mellan olika grupper måste vi bygga broar mellan dem.
Läste du överhuvud taget vad jag skrev om Israel? Jag har aldrig försvarat den förra regeringen och är mycket skeptisk till den nya eftersom den leds av en högerextremist (Natfali Bennett).
Mitt motstånd mot AfS beror på att jag inte vill se en liknande utveckling i Sverige.
Både etnicitet och nation har grundläggande aspekter av gemensam härkomst och gemensam härkomst tenderar leda till fenotypiska likheter. Detta är sådant alla människor överallt alltid har noterat som - åtminstone preliminär - indikation på samhörighet eller inte. Antingen är alla människor alltid rasister eller så är svenskar som har en sinnebild av svenskhet, inte rasister.
Är alla människor rasister som har sinnebilder av sitt eget och andra folkslag?
Det du och andra bonfångare försöker göra är att mystifiera och skambelägga specifikt svensk nationalism/tribalism/identitetspolitik/somatisk normbild. Många SD:are har fallit för detta och bedyrar att deras svenskhet inte har något med blodsband att göra. Vilket strängt taget gör dem till icke- eller antinationalister.
"Etnonationalism" respektive "kulturnationalism" är alltså ett hittepåord som klassiska nationalister inte skulle begripit sig på. Ett folk som formats över sekler och generationer är förstås inbördes släkt och inbördes släktskap tenderar leda till yttre likheter. Duh.
En nationalstat är något annorlunda än en mångkulturell stat eftersom dess själva idé är att präglas av en existerande nation. Med dina definitioner finns inte den distinktionen, på grund av låtsasargumentet att ingen eller få stater inte har etniska minoriteter.
Grejen med Israel är landet skapades som en uttalad "etnonationalstat", något det faktum att det finns palestinier och andra i landet, inte förändrar. Landets syfte är att vara en judisk stat.
Var det Netanyahu som grundade Israel på de premisserna? Om inte, varför försöker du konsekvent trivialisera och minimera genuin rasism, apartheid, etnisk rensning och blod-och-jord-nationalism genom att sätta upp honom som halmgubbe?