Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Jag mindes det inte fel, utan generöst till din fördel som att du givetvis inte trodde på möjligheten egentligen. Men desto bättre: Du menar alltså att en afrikan kan bli etnisk kurd, om bara viljan finns. Det låter förstås som något bara en riktigt postmodern stolle kan tro, helt i linje med självidentifierande köns- och rastillhörigheter. Men det är ju ditt problem och inte mitt.
Du anklagar
mig för att vara postmodernist?
Låt oss titta på vad du själv skrev i en annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Jag har alltså den "postmoderna" uppfattningen att kollektiv ska få berätta sina "små narrativ" utan att tystas av ett metanarrativ om specifikt europeisk arvssynd.
Vilket ju är fullkomligt logiskt. Postmodernismen och etnonationalismen har många beröringspunkter, inte minst inom identitetspolitiken. Dagens "woka" postmodernister har glömt att det identitetspolitiska begreppet "vaken" myntades av identitetspolitikens
grand old man Adolf Hitler, som kampanjade under slagordet
Deutschland erwache! (Vakna, Tyskland!) i presidentvalet 1932.
Vad gäller den adopterade nigerianen, så var det inte möjligheten för honom att bli kurd som jag betvivlade, utan sannolikheten för att ditt ganska krystade scenario någonsin skulle inträffa. Som jag påpekade vet vi redan från andra exempel att barn med ett helt annat ursprung och utseende som växer upp i en etnisk grupp kan accepteras som en av de egna.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
För normala människor betyder etnicitet vad det betyder eftersom ett sådant ord behövs. Liksom nation och nationalstat. Om du hade lyckats i ditt uppsåt att trolla bort betydelserna, så hade det krävts nya ord för samma sak.
Tvärtom, så är det ju bara ni etnonationalister som tror att "etnisk grupp" och "nation" är samma sak. Alla nationalstater genom historien har haft etniska minoriter, och dessa har i de flesta fall accepterats som en del av nationen. Undantaget är förstås Nazityskland och andra uttalat rasistiska stater.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Det felaktiga (och bokstavligt rasistiska) i din (och kanske SD:s, HejaFinland får väl protestera) premiss är att europeiskt släktskap är rasistiskt som komponent i nationalbegreppet. Ni har olika måttstockar för vad som är acceptabel nationalism, beroende på fenotyp- och DNA-specifika egenskaper hos nationalisterna i fråga.
Korrekt att jag tar avstånd från den etnonationalistiska uppfattningen att nationen definieras av ett gemensamt genetisk ursprung. Jag tror i stället på ett
inkluderande nationsbegrepp som omfattar alla som bor i Sverige och solidariserar sig med det svenska samhället.
Detta innebär dock inte att jag förnekar att det finns genetiska skillnader mellan olika folkgrupper. Men dessa skillnader är mindre än vad ni etnonationalister tror, och har dessutom karaktären av gradienter som inte följer nationsgränserna. En tysk från Schleswig-Holstein har t.ex. ofta mer DNA gemensamt med en dansk från Sönderjylland än med en tysk från Bayern. Det finns alltså inga tyska, danska eller svenska anlag som entydigt definierar respektive folkgrupp.
Att gemensamt ursprung
historiskt spelat en stor roll för nationalstaternas uppkomst beror på att språk och sedvänjor (kultur) är särskilt viktiga för nationsbegreppet. Och dessa får ju barn från sina föräldrar, men vilka de har ett gemensamt ursprung om de inte är adopterade. Men det finns inga gener för det svenska språket eller svenska sedvänjor. Ett utländskt barn som adopterats i tidig ålder beter sig som en infödd svensk och talar precis lika bra svenska som du eller jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
SD utesluter svenska "etnonationalister" och är samtidigt "stolta sionister". Du tar varje tillfälle att minimera statsrasism i Israel samtidigt som du vill larmar om oändligt beskedligare AfS-politik.
Jag har inte kritiserat AfS utrikespolitik. Den är på sätt och vis mer konsekvent än SD:s vingliga och anpassliga utrikespolitik i sitt försvar av Sveriges suveränitet och självbestämmande.
Det är AfS främlingsfientliga inrikespolitik som jag kritiserar. Det är inte acceptabelt att deportera människor som vi gett en fristad i Sverige. Det är inte heller acceptabelt att diskriminera människor med utländskt ursprung för att tvinga dem att återvända till sina gamla hemländer. För mer om detta, se mina tidigare inlägg i tråden:
(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd
(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd
Vad gäller Israel, så har jag konsekvent kritiserat behandlingen av palestinerna under Netanyahus år vid makten. Vi får se om den nya höger-vänsterkoalitionen beter sig bättre, men jag tvivlar på det. Naftali Bennett står ju till höger om Netanyahu. Lyckligtvis fick Bennett inte igenom en förlängning av den rasistiska lagen om palestinska äktenskap som Knesset röstade om för ett par dagar sedan:
Israeli PM suffers setback in vote on Arab citizenship rights law
The Israeli parliament has voted down an extension to controversial legislation that bars Arab Israelis from extending residency or citizenship rights to Palestinian spouses, in an early blow to the country’s new coalition government.
https://www.theguardian.com/world/2021/jul/06/israeli-pm-suffers-setback-in-vote-on-arab-citizenship-rights-law
Detta kan ju ses som ett litet steg i rätt riktning.