2021-07-06, 16:33
Medlem
Dranghoffs avatar
Från och med den här veckan finns en hel hylla med massor av öl från svenska mikrobryggerier! Öl från Gotland, Kalmar, Göteborg och andra exotiska platser, med tydliga karaktärsbeskrivningar, nästan som på Bolan.
Jag köpte en gotländsk bärnstensfärgad sak. Spännande!
Citera
2021-07-06, 18:19
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Sicilianska veckan måste vara den bästa hittills, i alla fall för oss Italienälskare (och som inte varit i republiken på två år på grund av pandemin). Men även de som annars mest uppskattar tyska fläskben borde botanisera i kampanjhyllorna.
Bara högoktaniga grejer! Siciliansk marmelad på blodapelsin, finstämda mandelkakor med kanderad frukt, pistagekräm för bara 29,90(!), äkta torroncini som smälter i munnen, pastakuddar med citrusskal, siciliansk olivolja och så själva höjdpunkten – världens finaste choklad från Modica. Den värms upp till högst 45° C och är något helt annat än Marabous och Valrhonas kompakta ”choklad”. Den här är spröd och luftig och fyller hela truten med chokladaromer.
Lidl regerar verkligen fett.
Är det pistagenötter från Bronte, annars går det ju bort?
Citera
2021-07-06, 19:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Hittade dem inte.

Det stämmer nog, den iberiska varianten boquerones är kalas, oljigt citronmarinerat mys som rullas om en god oliv och spetsas med en vass tandpetare. Men salta är de ju inte, du kanske blandar hop det med anchovis som ju läggs inn på ett annat sätt ( även om det väl oftast är skarpsill det också)?

(Kastillansk länk: https://frescoydelmar.com/blog/diferencia-entre-las-anchoas-y-los-boquerones/)
Tack för tippset med oliver! Blir att pröva som plockmat till ett glas rött.

Inte blandat ihop med anchovis/skarpsill. Är sardeller jag brukar ha på pizza osv, men inte syrliga då.

Edit: Citat från din länk översatt: "Om den är gjord i konserverad saltning kallas den ansjovis , och Den utarbetandet med vinäger (eller olja) kallas ansjovis"

Det är den förra saltade jag är van vid och förväntade mig. Skall pröva den senare med nya ögon (smaklökar)
Senast redigerad av Onanikrem 2021-07-06 kl. 19:31.
Citera
2021-07-08, 01:32
Medlem
Onanikrems avatar
Lidls blåslampa/Stormkök/lykta som de har i dag Torsdag för 99kr. Funkar den med en vanlig butan/engångsgasolflaska?
Citera
2021-07-08, 07:45
Medlem
Isnatts avatar
Lidl har en ny öl, perlenbacher 3,5% lager gold på 50cl-flaska. Druckit några men tyckte inte den var så god, lite tunn och med en lite parfymig bismak. Tycker den vanliga 3,5% på flaska är helt okey, särskilt med ett paket tunnskivad Serranoskinka
Citera
2021-07-08, 13:03
Medlem
Carl Serungs avatar
Ett rör magnesium kostade tidigare 9.90, nu kostar det 19.90.

Varför denna enorma ökning?
Citera
2021-07-08, 13:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Ändrade råvarupriser tex.
Citera
2021-07-08, 14:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Tänkte också på det, så jag hoppade över. Finns billigare på nätet. Synd, för jag köpte alltid det+multibrus.

Fråga till folk: Någon som har testat tuggummin de brukar ha i svarta blisterpack vid kassorna? Såg de igår och inte tänkt på dem tidigare. Har testat påsarna med minttugg och de är inget vidare, fastnar i tänderna.
Citera
2021-07-09, 19:13
Medlem
Enok1Halvars avatar
Grymma tips här,
Köpte deras beef burgare för 69kr och deras Snitzel för 29:90 ,helt outstanding ekonomiskt, en snitzel eller burgare med några snabbmakaroner är ju fan knappt 10:- ;-)
Citera
2021-07-09, 19:36
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Grymma tips här,
Köpte deras beef burgare för 69kr och deras Snitzel för 29:90 ,helt outstanding ekonomiskt, en snitzel eller burgare med några snabbmakaroner är ju fan knappt 10:- ;-)
Välkommen tillbaka efter tre år -ish!
Ja, bägge exemplen du nämner e grymma.
Förvisso blir ju två schnitzlar för 29.90 ca 15:- styck, men jag förstår och delar din poäng där!
Men snälla, byt snabbmackisar mot gammaldags ideal mackisar!
Citera
2021-07-09, 19:39
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Välkommen tillbaka efter tre år -ish!
Ja, bägge exemplen du nämner e grymma.
Förvisso blir ju två schnitzlar för 29.90 ca 15:- styck, men jag förstår och delar din poäng där!
Men snälla, byt snabbmackisar mot gammaldags ideal mackisar!
HeHe inte så stor skillnad men ok,ska gå fort
Citera
2021-07-09, 19:39
Medlem
Sereenas avatar
En påse Ćevapi är också smidigt och enkelt att ha i frysen, fräs på några och käka med lite gräddfil/cremefrasihe som mellanmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in