2021-07-03, 15:14
Medlem
Svenglens avatar
Själv hittade jag cassataglassen redan idag.
Senast redigerad av Svenglen 2021-07-03 kl. 15:18.
Citera
2021-07-03, 19:28
Medlem
EBTs avatar
Hur är våfflorna?
Citera
2021-07-04, 16:44
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Siciliansk vecka kommande och jag är i Sverige. Vilken fest!!

Är Sicilien-temat nytt? Jag har aldrig lagt märke till det förr.
Citera
2021-07-06, 01:13
Medlem
neiges avatar
Har lidl några fasta tidpunkter när de slutar baka? Eller spelar det inte så stor roll om man köper bakelser/bröd på kvällen än morgon/förmiddag?
Citera
2021-07-06, 03:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Har lidl några fasta tidpunkter när de slutar baka? Eller spelar det inte så stor roll om man köper bakelser/bröd på kvällen än morgon/förmiddag?
På mitt Lidl bakas det hela dagen.
Citera
2021-07-06, 13:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige

Det varierar nog mellan butiker utifrån hur mycket dom säljer.
Citera
2021-07-06, 13:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Denna vecka blir det bara frysta kycklingben för 20 kr, biffburgarna för 69 kr, havssaltet för 6 kr, jordnötter med skal 22 kr.
Citera
2021-07-06, 15:39
Medlem
Dranghoffs avatar
Sicilianska veckan måste vara den bästa hittills, i alla fall för oss Italienälskare (och som inte varit i republiken på två år på grund av pandemin). Men även de som annars mest uppskattar tyska fläskben borde botanisera i kampanjhyllorna.
Bara högoktaniga grejer! Siciliansk marmelad på blodapelsin, finstämda mandelkakor med kanderad frukt, pistagekräm för bara 29,90(!), äkta torroncini som smälter i munnen, pastakuddar med citrusskal, siciliansk olivolja och så själva höjdpunkten – världens finaste choklad från Modica. Den värms upp till högst 45° C och är något helt annat än Marabous och Valrhonas kompakta ”choklad”. Den här är spröd och luftig och fyller hela truten med chokladaromer.
Lidl regerar verkligen fett.
Senast redigerad av Dranghoff 2021-07-06 kl. 16:26.
Citera
2021-07-06, 16:03
Medlem
Onanikrems avatar
Sardellerna med pistagenötter var där sådär, inte alls salta som Zetas och det andra billigare märket i plåtburk som finns på Ica.

Vad gör man med dessa sardeller? De som är ybersalta brukar jag ha på pizza, ha i köttfärssås osv.
Köpt sardeller en gång tidigare för länge sedan från Lidl, då var det spanskt tema tror jag och de påminner mycket om de här, dock utan pistagenötter då.

Skall testa dessa på pizza i alla fall, med mycket färsk vitlök, oliver och kapris.
Citera
2021-07-06, 16:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sardellerna med pistagenötter var där sådär, inte alls salta som Zetas och det andra billigare märket i plåtburk som finns på Ica.

Vad gör man med dessa sardeller? De som är ybersalta brukar jag ha på pizza, ha i köttfärssås osv.
Köpt sardeller en gång tidigare för länge sedan från Lidl, då var det spanskt tema tror jag och de påminner mycket om de här, dock utan pistagenötter då.

Skall testa dessa på pizza i alla fall, med mycket färsk vitlök, oliver och kapris.

Hittade dem inte.

Det stämmer nog, den iberiska varianten boquerones är kalas, oljigt citronmarinerat mys som rullas om en god oliv och spetsas med en vass tandpetare. Men salta är de ju inte, du kanske blandar hop det med anchovis som ju läggs inn på ett annat sätt ( även om det väl oftast är skarpsill det också)?

(Kastillansk länk: https://frescoydelmar.com/blog/diferencia-entre-las-anchoas-y-los-boquerones/)
Senast redigerad av Gromgutten 2021-07-06 kl. 16:30.
Citera
2021-07-06, 16:20
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Sicilianska veckan måste vara den bästa hittills, i alla fall för oss Italienälskare (och som inte varit i republiken på två år på grund av pandemin). Men även de som annars mest uppskattar tyska fläskben borde botanisera i kampanjhyllorna.
Bara högoktaniga grejer! Siciliansk marmelad på blodapelsin, finstämda mandelkakor med kanderad frukt, pistagekräm för bara 29,90(!), äkta torroncini som smälter i munnen, pastakuddar med citrusskal, siciliansk olivolja och så själva höjdpunkten – världens finaste choklad från Modica. Den värms upp till högst 45° C och är något helt annat än Marabous och Valrhonas kompakta ”choklad”. Den här en spröd och luftig och fyller hela truten med chokladaromer.
Lidl regerar verkligen fett.

Det blir uppenbart ett besøk till, men på en annan butik som førhoppningsvis har mer kvar. Modicachokladen lägges till køpelistan.

Tack før en målande beskrivning, snålvattnet rinner till...
Citera
2021-07-06, 16:26
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Är Sicilien-temat nytt? Jag har aldrig lagt märke till det förr.

Siciliens sak är numera vår, eller Cosa Nostra som det kallas lokalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in