2021-07-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Hela svenska samhället bygger ju på att majoriteten av tillgänglig tid är på arbetstid. Testa gå på banken före klockan 8 eller efter kl 18. Alla jobbar samtidigt, så vill du uträtta ett personligt ärende så blir det på arbetstid.
Banker är ett specialfall för det mesta, men bortsett från den invändningen kan du kanske förklara hur en förkortad arbetsdag skulle förändra detta till det bättre? Det blir ju exakt samma problem.
Citera
2021-07-09, 18:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingboende
Banker är ett specialfall för det mesta, men bortsett från den invändningen kan du kanske förklara hur en förkortad arbetsdag skulle förändra detta till det bättre? Det blir ju exakt samma problem.
Jag tror bara att han inte tänkte på att när han själv jobbar mindre, så gör bankpersonalen det också.
Citera
2021-07-09, 18:13
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast det är ju svårt att dra slutsatser utan att även väga in effektiviteten per arbetstimme som en faktor. Det kan ju helt enkelt vara så att arbetstagarna utför samma arbete på enbart 4 dagar istället för 5. På samma sätt vågar jag påstå att många kontorsjobb i Sverige inte innebär full aktivitet 8 h per dag 5 dagar per vecka, de flesta skulle sannolikt kunna utföra veckans jobb under mån-tors samt slöa på fredagen (vilket många också gör).

Vissa indikationer finns ju att en förkortad lagstadgad arbetsvecka enbart innebär att arbetsgivarna förväntar sig att samma jobb blir utfört på kortare tid.
Du har faktiskt rätt men det är rätt fort att vänja sig och bli lika ineffektiv på 4 dagar ska vi byta till 3 dagars arbetsvecka då?

Självklart så funkar det inte i verkligheten med 4 dagars arbetsvecka

Nej sänk skatterna istället o avskeda dem som inte vill jobba. Lata människor ska ej belönas
Citera
2021-07-09, 18:54
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nu får ni väll ge er....för 50 år sedan började vi jobba vid 15 till 18 års ålder.. nu nog ca 30 som etableringsålder...å då sänka arbetstid är ju helt dödfött....folk behöver jobba mer å börja mycket tidigare....det enda som är närande nu är ju dom inom privat sektor som jobbar full tid 40 tim
För 50 år sedan fanns ett avsevärt större behov av arbetskraft. Behovet fortsätter att minska för varje år som går. Så småningom kommer behovet vara nära
noll när robotar sköter allt.
Citera
2021-07-09, 19:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Du har faktiskt rätt men det är rätt fort att vänja sig och bli lika ineffektiv på 4 dagar ska vi byta till 3 dagars arbetsvecka då?

Självklart så funkar det inte i verkligheten med 4 dagars arbetsvecka

Nej sänk skatterna istället o avskeda dem som inte vill jobba. Lata människor ska ej belönas

Ja, det är ju det som är dilemmat som det inte nämns något om i artikeln, höjer man effektiviteten kan man absolut minska arbetstiden. Men detta vill ju inte folk, och risken finns även att många behåller samma tempo med kortare arbetstid.

Allt snack om 6 timmar arbetsdag är en skendebatt, det är i stort sett redan genomfört.
Citera
2021-07-09, 19:03
Medlem
som en snickare då menar du .......skratt
Citera
2021-07-09, 19:41
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Islänningar verkar va jävla sköningar. Människor skulle inte arbeta för andra alls men 4 dagar är ju bättre än 5 men går inte vi åt andra hållet? Mer och mer öppet tidigare och längre?
Citera
2021-07-09, 19:44
Medlem
GodModes avatar
Jag arbetar 6 timmar per dag med lön för 8. Ett drag som arbetsgivaren har gjort för att locka mer folk. Från början tyckte jag att de inte var så mycket men det blir ändå en vecka ledig i månaden i tid. Jag är supernöjd.
Citera
2021-07-09, 19:48
Medlem
PK-befriads avatar
Islänningarna är av gott folkvirke och de har arbetsmoralen för att klara en sådan omställning. Hur det skulle gå för Sverige som snart är till bredden fullt av inavlade åsneknullare är mer osäkert.
Citera
2021-07-09, 19:50
Medlem
Hegamons avatar
I Norge har vi 37.5 timmars arbetsvecka. Ta bort en timme på fredagen så blir det 36.5 kvar. Sedan (i mitt fall) slöar jag 3 timmar per dag. Dvs jag står i standby. Jag jobbar alltså effektivt 4 timmar per dag.

Då skulle arbetsveckan om vi generaliserar vilket vi absolut inte kan göra vara, 20 timmar. Jag förstå att många arbetare arbetar fulla 40 timmar per veckan. Medan folk inom det offentliga ofta jobbar betydligt mindre. Om det är så i praktiken vet jag inte men har hört från folk jag känner, att det kan vara så.

Jag anser att 2 eller 3 max 4 dagar i veckan bör gå till arbete. Jag kommer därför ignorera den här 37.5 (Norge) eller 40 (Sverige) timmars arbetsveckan. Jag kommer från och med den 15 augusti och resten av mitt liv enbart jobba deltid. 50%, 75% you name it.

Jag kan helt enkelt inte jobba fulltid, jag tröttnar både psykiskt och fysiskt.
Senast redigerad av Hegamon 2021-07-09 kl. 20:31.
Citera
2021-07-09, 19:53
Medlem
I Danmark och Norge går alla hem vid Fredags Lunch - och har gjort så i över 20 år.

I Sverige kör vi på med 40 timmar.

dvs för 20 år sen blev vi passerade av DK och N när det gäller trivsel. Sverige valde en annan väg - vi valde att folket skulle vantrivas och ha det dåligt och ovanpå det så importerade mellan 2-3 miljoner människor som hatar Sverige...
Citera
2021-07-09, 19:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Islänningar verkar va jävla sköningar. Människor skulle inte arbeta för andra alls men 4 dagar är ju bättre än 5 men går inte vi åt andra hållet? Mer och mer öppet tidigare och längre?
Bra poäng! Det är lite motsägelsefullt - folk vill ha mer service och öppet fler timmar, men att folk ska jobba mindre. Men många yrken, som t.ex. serviceyrken, är beroende av att folk finns på plats vid vissa tider. Det finns inte nog arbetslösa som kan göra alla de jobben de extra timmarna, plus att det skulle döda många företag att behöva dubbla sina lönekostnader för den operativa verksamheten utan att faktiskt utöka försäljningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in