2021-07-09, 14:26
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Samma folk som fängslade bankmaffian efter krisen 2008.
Fanns inget land som återhämtade sig så fort som Island den gången.

Det kan vara värt att fundera på varför det går så mycket bättre för dem än andra trots att de gör raka motsatsen mot vad vi själva ständigt får höra om hur man bör leva och verka som samhälle.

Vänsterregering?
Citera
2021-07-09, 14:26
Medlem
Arkiaters avatar
Ett alldeles utmärkt initiativ från Islänningarna. Sverige bör ta efter.
Citera
2021-07-09, 14:28
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Vänsterregering?

Om du tror det handlar om höger eller vänster så är du lurad. Lyft blicken.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-07-09 kl. 14:31.
Citera
2021-07-09, 14:42
Medlem
Inga problem. Sänk skatten så att folk får välja själva hur länge de vill jobba. Idag arbetar vi måndagar för att täcka våra egna kostnader, resten av veckan betalar alla andras kostnader.
Citera
2021-07-09, 14:47
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingboende
Ett annat förslag är att pusha för att man utför personliga ärenden utanför arbetstid. Alltså, va...?

Hela svenska samhället bygger ju på att majoriteten av tillgänglig tid är på arbetstid. Testa gå på banken före klockan 8 eller efter kl 18. Alla jobbar samtidigt, så vill du uträtta ett personligt ärende så blir det på arbetstid.
Citera
2021-07-09, 15:22
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Inga problem. Sänk skatten så att folk får välja själva hur länge de vill jobba. Idag arbetar vi måndagar för att täcka våra egna kostnader, resten av veckan betalar alla andras kostnader.
Vad dillar du om? I länder med lägre skatt är man tvungen att arbeta mer för att klara sig.
Citera
2021-07-09, 15:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Detta plus medborgarlön är väl inga direkt vänsterfråga, rätta mig om jag har fel här. Sett argument för det av båda sidor länge nu.

Om 6 timmars arbetsdagar skulle införas så skulle det personligen inte betyda så mycket för mig då jag i princip kör på det, bara att det inte är uttalat och jag har ett jobb jag kan komma undan med det när jag slutar tidigare varje dag.
Medborgarlön måste vara den dummaste iden någonsin.

Politiker: Jag tycker vi ska avskaffa alla villkor på socialbidrag. Vill någon gå hemma och bara slå dank och skita i att jobba eller ens söka jobb, så ska de få göra det. Givetvis ska det allmänna då ovillkorligen ge honom socialbidrag. Vad han gör med pengarna är helt hans egen sak, och vi ska aldrig kräva en motprestation.
Folk: Vafan? Är du dum i huvudet eller?
Politiker: Alltså, vi kommer ju kalla det medborgarlön.
Folk: Jaaaa! Vilken bra ide!

Suck...

Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Vad dillar du om? I länder med lägre skatt är man tvungen att arbeta mer för att klara sig.
Hahaha, nej, man måste inte jobba mer än 40 timmar i veckan för att klara sig i nästan alla länder i hela världen.
Citera
2021-07-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Varför nöja sig med 6 timmar per dag eller fyra dagar i veckan? Om produktiviteten ökar ju mindre människor jobbar borde man ju sänka ännu mer.

Absolut. 2 sekunders arbetsdag borde vara grymt produktivt. Om nu produktiviteten ökar ju kortare tid vi jobbar som vissa påstår...
Citera
2021-07-09, 15:37
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Den här frågan släppte väl Vänsterpartiet för bara något år sedan då det saknades intresse i frågan. Skitsamma.

Men man får ju inte glömma att det finns arbetsgivare som på eget bevåg infört 6-timmarsdagar. Toyota är väl det kändaste. Finns massor med företag i Sverige som också har infört 6-dagar.
Citera
2021-07-09, 15:38
Moderator
Psilosophers avatar
Men om man jobbar timmar då, hur skulle det kompenseras?
Citera
2021-07-09, 15:43
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Detta plus medborgarlön är väl inga direkt vänsterfråga, rätta mig om jag har fel här. Sett argument för det av båda sidor länge nu.

Om 6 timmars arbetsdagar skulle införas så skulle det personligen inte betyda så mycket för mig då jag i princip kör på det, bara att det inte är uttalat och jag har ett jobb jag kan komma undan med det när jag slutar tidigare varje dag.
Det är ju vänsterpartierna som vill införa detta medans högern är emot. Det är vad jag syftar på. Hoppas MED kan ställa sig bakom detta
Citera
2021-07-09, 15:45
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Medborgarlön måste vara den dummaste iden någonsin.

Politiker: Jag tycker vi ska avskaffa alla villkor på socialbidrag. Vill någon gå hemma och bara slå dank och skita i att jobba eller ens söka jobb, så ska de få göra det. Givetvis ska det allmänna då ovillkorligen ge honom socialbidrag. Vad han gör med pengarna är helt hans egen sak, och vi ska aldrig kräva en motprestation.
Folk: Vafan? Är du dum i huvudet eller?
Politiker: Alltså, vi kommer ju kalla det medborgarlön.
Folk: Jaaaa! Vilken bra ide!

Suck...
Politiker? Vilken svensk sådan i riksdagen har ens nämnt medborgarlön?

Kommer dock bli en nödvändighet i framtiden om man inte vill förnedra folk med bidrag och vuxendagis.

https://www.basinkomstpartiet.org/26-argument-foumlr-basinkomst.html
https://www.cnbc.com/2018/06/18/elon-musk-automated-jobs-could-make-ubi-cash-handouts-necessary.html

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hahaha, nej, man måste inte jobba mer än 40 timmar i veckan för att klara sig i nästan alla länder i hela världen.
Det var inte riktigt det jag skrev. Du tror att en genomsnittlig medborgare i USA bara behöver jobba 1-2 dagar per vecka för att leva gott?

Kan ni nyliberaler inte ta och flytta ifrån Sverige och prova den där 1 dagars arbetsveckan och se hur gott ni klarar er? Måste vara riktigt frestande att flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in