2021-07-09, 11:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
att hålla en hel värld som gisslan för en sjukdom som är farligt för multisjuka 85-åringar är allt annat än rimligt.

Det är inget krig. Medelåldern på de som dött är 84 år i vårt land och över 80% har andra allvarliga sjukdomar som också leder till döden förr eller senare.

Då har du inte fattat problemet med alla restriktioner. De rika har blivit ännu rikare på det och levt som vanligt medan fattiga tvingats på munblöja och fått sina företag försatta i konkurs. Och detta stödjer du? Du borde skämmas.

Du är lite som den där passagerararen i framsätet: "Varför bromsade du inte?", efter olyckan. Jag tror att vi hade fått problem med covid oavsett hur vi gjort. Det är helt ohållbart att hålla ett land stängt i längden.

Knappast. Medelåldern på de som dött är 84 år. Tittar du på överdödligheten, så är det inga jätteskillnader att tala om. JA det är delvis en bluff, men du förstår fortfarande inte det här. Helt otroligt.
De allra flesta av oss har klarat oss alldeles utmärkt utan att behöva uppsöka vård, men det väljer du att inte fokusera på.

Du vill heller inte se den röda tråden att det är en fråga om folkhälsa som är lite si och så..

Det verkar inte så.

Det är ett krig mot en osynlig fiende. Ja det är korrekt att jag blivit rikare under den här pandemin och du har tydligen blivit fattigare. Du får fortsätta tro det är en bluff, det är din rätt i yttrandefrihetens högborg. Börjar misstänka att du likt du ljugit tidigare inte har samma åsikt när du är ute på stan och pratar med folk, förmodligen säger du inte att det är en bluff och på frågan om du är vaccinerad svarar du ja. Sen är det tveksamt om du släpper tangentbordet mer än för turen till toa och kylen.
Citera
2021-07-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt, studien visar att (med ytterligt få personer dock) att

1. De som haft infektionen för ett år sedan och ej är vaccinerade har detekterbara men relativt låga nivåer av neutraliserade antikroppar, särskilt mot beta och delta,
2. De som fått en vaccindos (men ej haft infektionen) har lägre antikroppsniåver 3 veckor efter dosen jämfört med de som varit sjuka för ett år sedan (utan vaccin),
3. De som fått två vaccindoser har högre antkroppsnivåer än de i både punkt 1 och 2,
4. De som har haft en infektion 12 månaders sedan och vaccinerats har de allra högsta nivåerna av antikroppar.

Summa summarum det är lägre antikroppsnivåer i de som varit sjuka en gång för ett år sedan jämfört med de som nyligen vaccinerat sig med två doser, att likställa med "två infektioner". En dos vaccin är dock betydligt sämre än en singel infektion.

Det är förväntade resultat. Vad de inte undersökt naturligtvis är hur höga antikroppsnivåerna är ett år efter vaccination, som skulle jämföras med genomgången infektion (efter ett år). Det är den korrekta jämförelsen om man ska vara petig.

Jag citerar dig för du sammanfattar studien så bra och korrekt. Jag läste studien och blev besviken över att de inte hade med ovaccinerade som nyligen (mars-maj 2021) haft covid19. Jämföra nyvaccinerade med folk som hade covid 2020 och förmodligen inte ens hade Alfa-varianten (den engelska) blir ju bara en bekräftelse på att antikroppsnivåerna sjunker. Enda intressanta var att en dos för de som haft eländet höjde antikroppsnivåerna till skyhöga höjder som vaccinerade endast kan drömma om.
Citera
2021-07-09, 11:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ett krig mot en osynlig fiende.
Låter som ett argument jag hört tidigare.... Har du tittat på CNN?

Citat:
Ja det är korrekt att jag blivit rikare under den här pandemin och du har tydligen blivit fattigare.
Inte alls. Mina bostäder har ökat i värde och min aktieportfölj har aldrig stått högre. Har skrivit lite om bostäder och aktier i andra trådar på detta forum.

Citat:
Du får fortsätta tro det är en bluff, det är din rätt i yttrandefrihetens högborg.
Det är en bluff i det avseendet att det är ett farligt virus för alla och att alla måste vaccinera sig. Och med rädsla kan man få folk att göra vilka stolligheter som helst. Som till exempel att springa runt med munblöja trots att det inte fungerar.

Citat:
Börjar misstänka att du likt du ljugit tidigare inte har samma åsikt när du är ute på stan och pratar med folk, förmodligen säger du inte att det är en bluff och på frågan om du är vaccinerad svarar du ja
Jo då jag har exakt samma åsikt. Pratar dock inte om vaccinet då det är lönlöst att ta den diskussionen med de flesta. Bättre att knipa käft och låta folk avgöra själv hur de vill göra.

Citat:
Sen är det tveksamt om du släpper tangentbordet mer än för turen till toa och kylen.
Haha de kan du tro. Trivs bäst utomhus faktiskt. Varför sitta inne när det är sånt här väder?
Citera
2021-07-09, 11:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det lär inte bli det tack och lov. Tur att vi inte har okunniga politiker som styr utan riktiga proffs på folkhälsomyndigheten som inte sitter och fattar felaktiga beslut baserat på foliehatteri.

Noterar att du duckar frågan . Det blir ingen skillnad för dig.
Citera
2021-07-09, 11:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Ingen har påstått att de testat deltan i ett år, utan de har följt upp alla återinfektioner under ett års tid. Naturligtvis håller de koll på förändringar efter deltans intåg. De hade bekräftat nästan 100 000 fall av deltan när de publicerade uttalandet att inget tyder på högre risk av återinfektion, så de har väl ändå lite data att backa upp påståenden med? De borde ju inte uttala sig så om de fanns några andra indikationer. Annars kanske du borde höra av dig till de brittiska myndigheterna och förklara att de tänker fel?

Dessutom var det du som påstod att genomgången infektion antagligen är värdelöst, vilket all data hittills motbevisar. Men du kan ju alltid fortsätta med Trump-retoriken och totalt ignorera, förminska och mobba ut allt som inte bekräftar din världsbild. Jag tror de flesta ser igenom dina desperata försök att styra narrativet.

Datan visar att vaccination hjälper bättre än infektion. Infektion är farlig. Och snälla du sluta använda dig av ord du inte förstår innebörden av. Du gör bara bort dig.
Citera
2021-07-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den nämndes här ovan i det inlägg jag refererade.

Var specifik. Exempelvis den stora Danska studien som visade skydd i nivå av vaccin. Ett stort fel med den studien är att den inte tagit hänsyn till falskt positiva i PCR som lär uppstå några procent av befolkningen, särskilt om man testar mycket. Genombrottsinfektioner kan alltså likaväl vara falska, de som inte haft någon infektion.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00575-4/fulltext

Var är din stora studie eller metastudier i ämnet, ge en referens eller länk istället för att hänvisa till inlägg som man måste leta upp.
Citera
2021-07-09, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Inte jag heller. Nu har jag väl inte överansträng mig men jag har letat.

Man får ju intrycket att reinfektion är mer ovanligt än genombrottsinfektioner, men det vore ju högst intressant att se någon studie i ämnet. Andel smittade, svårt sjuka etc. Är ju relevant om britterna beslutar sig för att öppna upp nu i Juli huruvida infektion ger ett bra och långvarigt skydd.

De vaccinerade innefattar subgruppen "riskgrupp", dvs äldre och sjuka. Riskgruppen stog tidigare för en förkrossande majoritet av dödsfallen och en majoritet på IVA. Även ett bra vaccin kan medföra att vaccinerade fortfarande är i majoritet i båda fallen.
Det intressanta är relativ fördelning i tidigare vågor innan vaccination och relativ fördelning nu mellan jämförbara grupper.

Eh.. Nej. Det intressanta är fortfarande statistik som jämför inlagda på IVA med samt utan vaccin.
Citera
2021-07-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jag citerar dig för du sammanfattar studien så bra och korrekt. Jag läste studien och blev besviken över att de inte hade med ovaccinerade som nyligen (mars-maj 2021) haft covid19. Jämföra nyvaccinerade med folk som hade covid 2020 och förmodligen inte ens hade Alfa-varianten (den engelska) blir ju bara en bekräftelse på att antikroppsnivåerna sjunker. Enda intressanta var att en dos för de som haft eländet höjde antikroppsnivåerna till skyhöga höjder som vaccinerade endast kan drömma om.

Tack ja det stämmer. Att ha haft infektionen och sedan vaccinera sig ger den absolut bästa effekten.

Sen ska man vara noga med att studien inte mätt skydd, utan endast cirkulerande antikroppar. Den som haft infektionen har också ett cellulärt minne som drar igång antikroppsprodkutionen igen omedelbart efter man blivit exponerad av virus en andra gång. Precis som en boostervaccination fungerar.
Citera
2021-07-09, 12:26
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Eh.. Nej. Det intressanta är fortfarande statistik som jämför inlagda på IVA med samt utan vaccin.
Varför skulle missvisande statistik för att stödja en felaktig tes vara intressant?

Om 100% av alla dödsfall och sjukhusinläggningar var i gruppen 70+, och man sedan vaccinerade dessa med ett vaccin med 99% effektivitet, skulle fortfarande 100% av alla dödsfall och sjukhusinläggningar finnas i gruppen 70+. Antal sjukhusinläggningar, IVA eller dödsfall måste jämföras med något annat för att vara relevant.

Det var en väldigt stor snedfördelning för all statistik mot äldre och riskgrupper innan vaccinationen. Om den snedfördelningen efter vaccinationen minskar har vaccinet varit effektivt. Det kan fortfarande vara en majoritet som läggs in på sjukhus, hamnar på IVA eller dör bland de vaccinerade med ett effektivt vaccin.

Edit: För att förtydliga, jag tycker inte det är självklart att man ska vaccinera alla. Det som dock är självklart är att riskgrupper och personer med omfattande kontakt med riskgrupper ska vaccineras. Sedan finns det en gräns där det räcker med vaccinationer. Exakt var den gränsen går är i dagsläget omöjlig att ge ett entydigt och självklart svar på. Man ska ställa biverkningar från vaccin mot kort- och långtidseffekter från smitta, möjlighet att snabbare öppna samhället, etc. etc..
Någonstans mellan riskgrupper samt folk med omfattande kontakt med dessa, och tillräckligt för att med marginal uppnå flockimmunitet i befolkningen finns ett optimum, men det är varken 0% eller 100%.
Senast redigerad av Sorken80 2021-07-09 kl. 12:32.
Citera
2021-07-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin

Det blir ju ganska värdelöst om de över 40 år har 95% vaccintäckning och 90% av de som hamnar på IVA är över 40 år.
Citera
2021-07-09, 12:36
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.bbc.com/news/world-australia-57744902

Jobbigt läge för vaccinberoende Australien...Lockdown leder bara till ännu längre lockdown "Bara en vecka till"... "Bara en vecka till"... osv osv.

Vi ska vara glada att vi inte kört zero covid som strategi.

Självklart är inslaget vinklat till tusen och de har bara intervjuat lockdownförespråkare... Snacka om propaganda.
Senast redigerad av kurt-sune 2021-07-09 kl. 12:39.
Citera
2021-07-09, 12:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Hihi, att barn driver smittan betyder liksom inte att alla föräldrar dör. Svårt för dig att greppa, men gå nu istället hem och sov ruset av dig har jag sagt. Fyllo. *hihi*

För de flesta har det inte hänt ett förbannat skit trots att barnen gått i skolan varje dag under hela pandemin. Det är ren idioti att barn ska stanna hemma från skolan, men det har säkert du gjort hela din skolgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in