Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Men vem har pratat om det? Jag har aldrig lyft frågan. Känns som du borde svara någon annan.
Det var du som frågade mig en fråga. Jag får svara som jag vill.
Du frågade om jag skulle se annorlunda om det var barn som dog.
Jag svararade "ja", och förklarade att det är en större förlust om barn förlorar hela sitt liv. Jämfört med dödsfall hos någon som redan har uppnått en full livscykel för vår art, och ett fysiskt tillstånd där döden är en normal händelse som kan förväntas inträffa vilken dag som helst med eller utan covid.
Det är också en reproduktionsfråga. En normal livscykel omfattar att få bli vuxen, få avkomma, och hjälpa den växa upp. Det är naturligt att reagera starkare inför dödsfall som sker före eller under reproduktionscykeln, än om dödsfall sker efter att barnen flyttat ut.
Av reproduktionsskäl värderar också de flesta samhällen sina unga kvinnor högre än sina unga män. Det är männen som går i krig, gör de farliga jobben, är testobjekt för mediciner, m.m. Män har också en genuppsättning som gör dem mer riskbenägna, eftersom naturen är av samma uppfattning.
Like it or not. Människor är lika inför lagen och förtjänar att bemötas med samma nivå av vänlighet och respekt. Men man ska inte inbilla sig att två dödsfall med 70 års åldersskillnad har lika mycket värde.