2021-07-08, 23:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Nu planeras mer vaccin att skickas till Afrika:

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
Halv miljard vaccindoser till Afrika

Det internationella samarbetet Covax som försöker lösa det akuta globala vaccinbehovet har som målsättningen att leverera 520 miljoner doser covid-19-vaccin till Afrika, rapporterar Reuters.

Det uppger chefen för Covax, Aurelia Nguye, på torsdagen. Leveranserna kommer att ta fart i september efter att ha fördröjts på grund av indiska exportrestriktioner, sade hon.

Enligt WHO har omkring 25 miljoner doser hittills distribuerats till sammanlagt 44 länder i Afrika.
Jag känner mig äcklad av denna satsning på Afrika, samtidigt som den stora katastrofen pågår i Sydamerika. Afrika har drabbats anmärkningsvärt lindrigt, i motsats till Sydamerika. I nuläget borde det vara mycket mer angeläget att stoppa massdöden i Sydamerika, istället för att skicka vacciner till Afrika.

Av någon anledning, så anses det alltid vara ädlast att hjälpa svarta afrikaner, även när det finns andra människor som har mycket större behov av hjälp.
Citera
2021-07-08, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu planeras mer vaccin att skickas till Afrika:

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
Halv miljard vaccindoser till Afrika

Det internationella samarbetet Covax som försöker lösa det akuta globala vaccinbehovet har som målsättningen att leverera 520 miljoner doser covid-19-vaccin till Afrika, rapporterar Reuters.

Det uppger chefen för Covax, Aurelia Nguye, på torsdagen. Leveranserna kommer att ta fart i september efter att ha fördröjts på grund av indiska exportrestriktioner, sade hon.

Enligt WHO har omkring 25 miljoner doser hittills distribuerats till sammanlagt 44 länder i Afrika.
Jag känner mig äcklad av denna satsning på Afrika, samtidigt som den stora katastrofen pågår i Sydamerika. Afrika har drabbats anmärkningsvärt lindrigt, i motsats till Sydamerika. I nuläget borde det vara mycket mer angeläget att stoppa massdöden i Sydamerika, istället för att skicka vacciner till Afrika.

Av någon anledning, så anses det alltid vara ädlast att hjälpa svarta afrikaner, även när det finns andra människor som har mycket större behov av hjälp.

Framgår vilket vaccin det är som skickas till Afrika.

Sydamerika skulle fått vaccin men det blev försenat.
Citera
2021-07-08, 23:44
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nu planeras mer vaccin att skickas till Afrika: Jag känner mig äcklad av denna satsning på Afrika...
De vill väl förhindra att Afrika blir som Sydamerika och Indien med flera områden vilka först verkade inte drabbas så mycket och sedan fick många drabbade ganska fort.
Citera
2021-07-08, 23:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Dina överviktiga kompisar kan antagligen lunka hundra meter om det behövs.

och?
Citera
2021-07-08, 23:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Aftonbladet läste jag precis att forskare vid Pasteurinstitutet i Frankrike konstaterar att vaccin ger bättre skydd än genomgången sjukdom.

Har varit känt sedan länge att vaccinen ger bättre skydd än genomgången infektion. Speciellt de som haft milda infektioner har nästan inget skydd. Många av dessa har dessutom blivit rejält sjuka när de blivit reinfekterade.
Citera
2021-07-09, 00:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Det studien verkar visa är att vaccinerade har en högre nivå av antikroppar, vilket väl inte är något nytt?
Immunförsvaret är mer komplext än antikroppar. Det som vore intressant är om det finns någon studie rörande hur många fall man har bland folk som genomgått infektion men inte vaccinerat sig mot en grupp som bara vaccinerat sig men inte haft infektion.

Någon sådan studie har jag inte sett.
Citera
2021-07-09, 00:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har varit känt sedan länge att vaccinen ger bättre skydd än genomgången infektion. Speciellt de som haft milda infektioner har nästan inget skydd. Många av dessa har dessutom blivit rejält sjuka när de blivit reinfekterade.

Jo, det är ju därför man rekommenderar dem som tidigare varit smittade att vaccinera sig, då får de ännu bättre skydd.
Citera
2021-07-09, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Det finns bara ett evolutionärt tryck på viruset, att bli bättre på att sprida sig. I vilken riktning det trycket verkar är omgivningsberoende. Mutationer sker hela tiden och de mutationer som leder till att viruset blir sämre på att sprida sig (groteskt stor majoritet av alla mutationer) dör ut, och mutationer som medför att R ökar tar så småningom över.

Är befolkningen vaccinerade i högre utsträckning så medför det en ny evolutionär spelplan där möjlighet att infektera vaccinerade blir en evolutionär fördel. En sådan mutation kan dock mycket väl medföra lägre R0 eller mildare symptom allmänt. Alfa var väl delvis mer smittsamt då kroppen helt enkelt skapade fler virus, vilket även teoretiserades vara anledningen till mer frekventa kraftiga symptom.

Så det kan bli en "västvärldsvariant" som blir dominant i länder där en stor andel vaccinerats. Än så länge har dock vaccinationerna varit väldigt effektiva mot svår sjukdom och död, men för bland annat deltavarianten något mindre effektiva mot symptomatisk smitta. Så den "västvärldsvarianten" kan ju bli ytterligare en förkylning just tack vara att majoriteten är vaccinerade.

Det studien verkar visa är att vaccinerade har en högre nivå av antikroppar, vilket väl inte är något nytt?
Immunförsvaret är mer komplext än antikroppar. Det som vore intressant är om det finns någon studie rörande hur många fall man har bland folk som genomgått infektion men inte vaccinerat sig mot en grupp som bara vaccinerat sig men inte haft infektion.

Näh... Det är inte alls intressant. Det intressanta är statistik som visar hur många på IVA som är vaccinerade kontra icke vaccinerade. En sån statistik kommer nämligen aldrig visas. Precis av samma skäl varför man inte är intresserad av naturlig immunitet... You go figure..
Citera
2021-07-09, 00:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Som sagt, man ska inte vaccinera i en pågående pandemi. Vaccin ska ges när smittspridning är låg.

https://trialsitenews.com/university-of-chile-scientists-study-indicates-sinovacs-vaccine-elicits-more-transmissible-potent-va riant-called-lambada/

the investigators do speculate that there could be a result of this viral adaptation to the CoronaVac vaccine, produced by the Chinese corporation Sinovac. That’s right: if this study is correct, the CoronaVac vaccine could be correlated to a mutation, one that’s led to a more transmissible and potent mutant.

Klassiska vaccin som förlitar sig på en avdödad variant av viruset är ju väl beprövat, men aldrig för ett coronavirus. Tror mer på mRNA-vaccinet här.
Citera
2021-07-09, 00:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nej då vi undrar inte.
Varför,skulle vi det? Det är ju klockrent att man anpassar vaccinet till de mutationer som dyker upp.
Dessa nya vacciner är ju enkla att modifiera snabbt.
Inse i stället att det är de som inte vaccinerat sig som ligger illa till.

Det vore kul att se minen på er antivaxxare då ni ligger där med havererade lungor och skriker på hjälp!

Havererade lungor? Näh.. Det är större risk att dö av radioaktivitet. Rent statistiskt. Och de ytterst få stackare som ligger där på intensiven kan man ge ivermectin så klarar sig ytterligare 90 %.
Citera
2021-07-09, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
och?
Och vad? Det är du som hävdar att dina överviktiga kompisar inte kan förflytta sig hundra meter på en halvminut. Jag säger att de kan det.

Jag pratar om en kategori människor som har rullator eller blir andfådda av att gå till brevlådan, även när de är på topp. Om man har ett så dåligt allmäntillstånd att det är en utmaning att ta sig hundra meter framåt, då är döden tyvärr en risk man lever med varje dag. Oavsett om man dör med kräksjuka, covid eller en bruten höftled, så är det bara olika varianter på ett naturligt dödsfall.
Citera
2021-07-09, 00:19
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Någon sådan studie har jag inte sett.
Inte jag heller. Nu har jag väl inte överansträng mig men jag har letat.

Man får ju intrycket att reinfektion är mer ovanligt än genombrottsinfektioner, men det vore ju högst intressant att se någon studie i ämnet. Andel smittade, svårt sjuka etc. Är ju relevant om britterna beslutar sig för att öppna upp nu i Juli huruvida infektion ger ett bra och långvarigt skydd.
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Näh... Det är inte alls intressant. Det intressanta är statistik som visar hur många på IVA som är vaccinerade kontra icke vaccinerade. En sån statistik kommer nämligen aldrig visas. Precis av samma skäl varför man inte är intresserad av naturlig immunitet... You go figure..
De vaccinerade innefattar subgruppen "riskgrupp", dvs äldre och sjuka. Riskgruppen stog tidigare för en förkrossande majoritet av dödsfallen och en majoritet på IVA. Även ett bra vaccin kan medföra att vaccinerade fortfarande är i majoritet i båda fallen.
Det intressanta är relativ fördelning i tidigare vågor innan vaccination och relativ fördelning nu mellan jämförbara grupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in