Citat:
Ursprungligen postat av
pikakahvi
Till er som undrar varför man suktar efter fup och dreglar efter info vid en så oerhört tragisk händelse kan jag bara tala för mig själv:
Det är intressant eftersom varje självmord är ett misslyckande av samhället. För att självmord inte ska upprepas så måste man ta reda på var det brast, var i kedjan funkade det inte? Här var det så otroligt illa så att mamman inte bara tog livet av sig själv utan även de två barnen. HUR kan det hända? VEM gjorde fel? VARFÖR fick hon inte hjälp? HUR ska man förebygga det fortsättningsvis?
Det är kaos och katastrof att sådant händer i vårt välbärgade land med vårt stora sociala skyddsnät.
Därför måste man gräva i det.
Och då säger någon, jamen det får väl myndigheterna och staten göra då och inte kreti och pleti på Flashback. Ja, så är det ju också, och det kommer de ju göra förhoppningsvis men jag anser ju att detta är allas angelägenhet eftersom vi alla är samhället och är beroende av att samhället fungerar. Här har det uppenbart inte fungerat och alla i landet måste få veta varför, och de som är ansvariga måste få veta att de var ansvariga och failade. Jag hoppas att man inte lägger locket på utan gräver i varför och hur det kunde gå så här långt utan att hon fick hjälp. Med hänsyn till efterlevande SÅKLART, vill de inte så måste de ju få bestämma. Men jag menar, jag tror det kan vara bra för förebyggande arbete som sagt.
Sen kan jag tillägga att jag är socionom och jobbar emellanåt med våld i nära relation så jag är extra intresserad pga det. Men vi alla kanske har någon i vår närhet som råkar illa ut och mår dåligt, och för att kunna öppna ögonen inför det så måste vi alla förstå.
Det fetade:
Jag tycker inte du skall vara så kategorisk.
I just det här fallet är jag iofs övertygad om att mamman/familjen kunde fått stöd och hjälp -om mamman valt att söka hjälp vill säga..
Det påstås i tråden att mamman hade skyddade personuppgifter, så det är inte en alltför djärv gissning att hon haft kontakt med dina socionomkollegor där på plats. Vad gjorde de med den infon de hade? Jag vill inte blejma dina kollegor, men ibland följs ju tyvärr inte info upp.
Det påstås vidare i tråden att mamman varit utsatt för manligt våld. Pappan. Då skall ju soc, om de får kännedom om detta, vidta kraftfulla åtgärder för att skydda barnen från skada. Om det gjorts är oklart, men det ev skyddet har uppenbarligen inte förslagit. Barnen är mördade. Fast inte av pappan utan av mamman..
Åter till det fetade:
Som sagt, du är alltför kategorisk. Du glömmer(?) organisationen 'Rätten till vår död' och kravet på att kunna få dö värdigt för egen hand, men det blir offt att dra in den aspekten av suicid här.