2021-07-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror det handlar om psykologin bakom tragedin. I Bjärred-tråden blev det lugnare när vi väl fått veta varför det hade hänt. Och det gäller nog här också. Varför tar man livet av sig själv och sina barn? Vilka orsaker ligger bakom? Det är det som nu utgör förundersökningen. En begränsad sådan, som polisen sa. Däremot känns det smetigt att man slänger ur sig namn i tråden hur som helst, utan minsta urskiljning. DET är inte viktigt för oss utomstående kan jag tycka.

EXAKT SÅ!
Att veta vem det handlar om ger förstås automatiskt inte svaret på ovan frågor men det är ett steg i den riktningen!
Citera
2021-07-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vet du ungefär när de skiljdes?
Hon kan iofs haft skyddad identitet pga jobb. Hon har ju kvar sitt namn och bor kvar i samma område.

- Tyvärr vet jag inte när de skiljdes.

För övrigt har hans 2 bröder tagit bort sin facebook. Det kan ju även vara en slump men känns märkligt i samband med detta.
Citera
2021-07-08, 16:47
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, forumet består av en hel hög nyfikna - inget annat.
Det är polisen som utreder och som kommer att "sprida" ljus över vad som hänt.

Det sker få mord i Sverige där mördarens identitet inte blir känd/efterfrågas på Flashback och detta är ju inget undantag. Polisen själv har jag gått ut med att de hanterar detta som ett dubbelmord med de två barnen som målsäganden. Huruvida det är Rätt eller Fel kring nyfikenhet om en mördares identitet kan givetvis diskuteras men kanske lämpligast görs i en egen tråd för att inte trilla allt för off-topic här.
Citera
2021-07-08, 16:49
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bsc
Ska bli spännande att läsa förundersökningen när den finns tillgänglig.

Det kommer aldrig finnas någon ”offentlig” förundersökning.
(Eftersom MGM själv är död kommer den sekretessläggas som alltid i fall som detta).
Citera
2021-07-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Samhället som helhet är inte utomstående när något så dramatiskt inträffar. Vi lever alla tillsammans med andra och vi påverkas alla av händelsen viljet gör oss berättigade till korrekt information. I första hand gäller detta förstås de som närmast berörs, grannar, bekanta osv men i princip berörs alla. Motsatsen till korrekt information är inte medkänsla och förståelse och sådana bra saker utan desinformation och ryktesspridning.

Alienationen, anonymiteten och fragmenteringen har gått mycket långt i vårt samhälle när föreställningen att alla personliga drag måste suddas ut från sådana här händelser och att allt måste döljas t om kön på omkomna. Detta är också något ont för sig och i sig, då det främjar främlingsskap och likgiltighet och skapar kyla och distans mellan människor.

Håller verkligen med om dina synpunkter. Sedan är jag inte personligen väldigt intresserad av namnen i sig, då de inte säger mig särskilt mycket antagligen. Dock vill jag tillägga att jag anser att namn på personer i sådana här enorma tragedier är viktiga just utifrån att det hjälper samhället att få en bakgrund/bild av vad som hänt och varför. Det kanske kan leda till att samhället (både närsamhället/omgivningen), men även samhället ”i stort” möjligen på sikt kan bli bättre på att förutse och avhjälpa såna här tragedier i viss mån. Inte alla kanske men att man åtminstone kan bli bättre på att hjälpa så att det händer så sällan som det bara går, osv.

Dock tror jag att det i sinom tid kommer ut någon form av redogörelse. Ju längre tid det dröjer, desto mer synd om ev. helt oinblandade personer som får diverse rykten om sig så klart.
Citera
2021-07-08, 16:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Alla eventuella felaktiga spekulationer är enbart myndigheternas fel och ingen annans. Det enda riktiga är att gå ut med vvilka offren är så att alla spekulationer upphör. Myndigheterna har en plikt att informera medborgarna om relevanta fakta vid sådana hår händelser där behov finns av information.

Detta innebär ingen som helst integritetsintrång eller hänsynslöshet utan är fullt naturligt.

Om myndigheterna vägrar som nu är det pressens plikt och uppgift att inställer reda ut detta och ställa myndigheterna mot väggen för deras desinformation. Tyvärr sviker journalistiken grovt numera sin uppgift och tjänar inte längre medborgarna.

Att folk inte kan låta bli att spekulera och därmed kränka både levande och döda personers integritet är inte ett rimligt skäl till att myndigheter ska gå ut med allmän information om personer det inte finns ett starkt allmänintresse kring p.g.a. maktposition eller större kändisskap.

Människor som sitter och sprider integritetskänslig och eventuellt felaktig information är givetvis ensamma ansvariga för sitt eget beteende - hur skulle det kunna vara på något annat sätt?
Citera
2021-07-08, 16:52
Medlem
Beck86s avatar
Detta har inte med olyckan att göra men jag hittade en artikel med barn i Tormestorp...
Nämnda person är med på bild som 13-åring

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/EoQk7A/se-upp-grabbar-har-fods-bara-tjejer
Citera
2021-07-08, 16:52
Medlem
När släpps namn "offentligt"?
Citera
2021-07-08, 16:54
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utopianiso
När släpps namn "offentligt"?

Det beror på hur man ser på det....
Det lär aldrig komma ut offentligt, du får nog bilda din egna uppfattning om vem det är....
Citera
2021-07-08, 16:57
Medlem
Jag har en bror som arbetat på samma ställe som Mar*a och han hade kontaktat sina gamla kollegor och de berättade att det var just ovanstående kvinna som det handlade om. Dock blir man lite osäker eftersom där tidigare i tråden nämnts att folk har vänner som pratat med just Mar*a och påstår att det inte är hon. Börjar bli paranoid känns det som.
Citera
2021-07-08, 16:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det blir ingen fup tillgänglig. Den kommer läggas ner och sekretessbeläggas som man brukar göra i ett sånt här fall (mord och självmord) där inte någon finns att åtala.

Slutresultatet är rätt beskrivet, men tågordningen fel. Förundersökningsprotokoll omfattas som huvudregel av sekretess direkt från det att de startas (enskilda handlingar kan vara offentliga om det inte innebär men för vare sig utredningen eller enskilda personer att lämna ut dem). Den sekretessen gäller till den tidpunkt då ett åtal väcks mot någon person. Att materialet då blir offentligt (som huvudregel - enskilda handlingar i det kan fortfarande omfattas av sekretess) beror på att det anses finnas ett mycket starkt intresse av både demokrati- och rättssäkerhetsskäl att rättsprocesser och deras underlag kan granskas utifrån av oberoende aktörer.
Citera
2021-07-08, 17:03
Medlem
bscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Detta har inte med olyckan att göra men jag hittade en artikel med barn i Tormestorp...
Nämnda person är med på bild som 13-åring

https://www.aftonbladet.se/relationer/a/EoQk7A/se-upp-grabbar-har-fods-bara-tjejer
Ja, detta är kvinnan/mamman som barn. Här är kopplingen, antagligen, till valet av plats för självmordet/mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in