Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Samhället som helhet är inte utomstående när något så dramatiskt inträffar. Vi lever alla tillsammans med andra och vi påverkas alla av händelsen viljet gör oss berättigade till korrekt information. I första hand gäller detta förstås de som närmast berörs, grannar, bekanta osv men i princip berörs alla. Motsatsen till korrekt information är inte medkänsla och förståelse och sådana bra saker utan desinformation och ryktesspridning.
Alienationen, anonymiteten och fragmenteringen har gått mycket långt i vårt samhälle när föreställningen att alla personliga drag måste suddas ut från sådana här händelser och att allt måste döljas t om kön på omkomna. Detta är också något ont för sig och i sig, då det främjar främlingsskap och likgiltighet och skapar kyla och distans mellan människor.
Håller verkligen med om dina synpunkter. Sedan är jag inte personligen väldigt intresserad av namnen i sig, då de inte säger mig särskilt mycket antagligen. Dock vill jag tillägga att jag anser att namn på personer i sådana här enorma tragedier är viktiga just utifrån att det hjälper samhället att få en bakgrund/bild av vad som hänt och varför. Det kanske kan leda till att samhället (både närsamhället/omgivningen), men även samhället ”i stort” möjligen på sikt kan bli bättre på att förutse och avhjälpa såna här tragedier i viss mån. Inte alla kanske men att man åtminstone kan bli bättre på att hjälpa så att det händer så sällan som det bara går, osv.
Dock tror jag att det i sinom tid kommer ut någon form av redogörelse. Ju längre tid det dröjer, desto mer synd om ev. helt oinblandade personer som får diverse rykten om sig så klart.