2021-07-08, 14:11
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kan ju ha stått vid kanten och inväntat.
Hastigheten på snabbtåget var 180 km/h enligt Sydsvenskan.
Bromstäckan är väldit lång, och var nu enligt någon här inne runt 1 km

” Postat av Simson
Citat:
Ursprungligen postat av Zitaw
Det är 200 för X2 där. Innebär ca 1km bromssträcka.

Vid nödbromsning så har X2 (som är det formella namnet för X 2000) ca 1200 meters bromssträcka, vid normal bromsning ca 1800 meter. Allt förutsatt att rälsen är ren och torr.”

Vad försöker du säga? Att det var en olycka?
Citera
2021-07-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Så hennes vänner läser på Flashback och ringer henne? Om de tar på allt på Flashback som fakta fast ingen ens har påstått att det är hon så är det ju hennes vänners fel.

Nej det är ditt fel eftersom du sitter här och spekulerar i rena skitsnacket.
Citera
2021-07-08, 14:13
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Ja.

Jag har skrivit vad jag har fått höra av kollegan.

Så du menar att det är inte bara så att din vän bevittnade allting. Utan också kände kvinnan väl eftersom han visste att hon låg i skilsmässa och att hon hade mentala problem och att hon var hemmahörande i tyringe någonstans. Troll.
Citera
2021-07-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Med hög säkerhet har du ju rätt i det, men vi kan nog inte vara helt säkra på att hon var sjuk i klinisk mening. Ett motiv att ta sig själv och sina barn i döden kan också vara att skada sin (fd.) partner. Det är nog vanligare där gärningspersonen är en man, men bör kunna ske även där det är en kvinna.
Vill inte gå in i psykiatrisk polemik och jag vill understryka att jag i mitt inlägg inte sjukförklarade mamman.
Den överbelastning som denna kvinna hamnat i hade vad gäller den desperata handlingen mycket väl kunnat lindrats om nån hade kunnat scanna henne och hennes situation.
Vill samtidigt inte kasta nån skugga på närstående för att dessa inte i tid upptäckt vilka svarta tankar denna mamma bar på. Många är duktiga på att dölja även oerhört dåligt mående och sedan, som en blixt från klar himmel, genomföra ett drastiskt dåd som detta.
Mina tankar till alla närstående.
Citera
2021-07-08, 14:16
Medlem
Ratiospheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Såhär ser det ut när man kommer med tåget:

https://youtu.be/3YE2gDejYHQ

Vet inte om jag lyckades dela med rätt tidpunkt...

Vid 40:38 passerar tåget vid viadukten som nämns.

40:54 - här står tåget nu (eller efter olyckan).
Osannolikt att olyckan har hänt vid viadukten (?)

Observera att tåget i klippet inte kör alls lika fort som ett X2000 på sträckan.

Edit: ändrade tiden
Edit 2: ändrade lite annat
Edit 3: tog bort felaktigheter.

X31 (Öresundståg) kör 160-180 km/h på sträckan vid Tormestorp in mot Hässleholm C. X2 (X 2000) kör ungefär samma hastighet då de har längre bromssträcka innan uppehåll på Hässleholm C.

Antagligen skedde kollisionen vid Nilla Pihlblads väg, eftersom X2 har en bra bit att nödbromsa på (1-3 km vid 180-200 km/h). Polisen spärrade av ett "större område", vilket bara kan tolkas att kropparna har flugit en bit av kollisionen. Kan också vara pga att anslutande vägar mot viadukten börjar vid cirkulationsplatsen vid badplatsen.
Citera
2021-07-08, 14:18
Medlem
Dingokuddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beck86
Jag ser att Aftonbladet och Expressen har tagit bort angående olyckan i Hässleholm. Vilket tyder på att det är något tragiskt som har hänt och nu väljer att tysta ner detta.
Tragiskt, tänker på nära anhöriga.... Dom kommer ha det tufft ett tag framöver, oavsett vem kvinnan va. Peace

Det ligger kvar på bådas sidor, dock lite längre ner än när det nyss publicerades.
Citera
2021-07-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oberfeldwebel
1: Man hör tåg komma. Det låter i rälsen. Ändå så körs det på någon då och då som av misstag befunnit sig på rälsen. Ibland tänker de som blivit påkörda fel och springer ut framför tåget i panik utan att tänka på att tåg i Sverige kör på vänster sida.
2: Nej. Det blir ingen luftkudde som slungar iväg människor. Att kroppar som bärgats från andra olyckor har uppvisat väldigt få yttre skador beror på tågmodellen. Exempelvis x31 som har en gummifront som inte krossar kroppen lika hårt i lägre (men fortfarande dödliga) hastigheter. x2000 har inte denna front.

Det låter endast om rälen kurvar. Annars är det bra tyst när en x2a kommer på en raksträcka med bra spårläge.
Citera
2021-07-08, 14:19
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallebear85
Oavsett vem som gör nåt sånt här kan man ju inte låta bli att undra varför i helvete man måste dra med sina barn. Varför räcker det inte med sig själv? Är man så pass psykotisk på något sätt att man inte förstår annat eller har man ett tänk att någon annan minsann inte ska få ta hand om barnen sen?
Resonemanget mamman för är väldigt simpelt, hon har bestämt sig för att dö och hon tar med sig barnen i döden för att de ska slippa vara ledsna för sin mammas död och sakna henne och grubbla varför hon tog livet av sig.
Hur sjukt det än låter tror jag hon resonerat att det är bättre barnen dör än får sörja sin mamma om hon tar bort sig själv.
Det är ett stort trauma att förlora en förälder, framförallt mamman.
Citera
2021-07-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hur gamla var barnen, vet du?

Ett av barnen ska ha varit i 5-årsåldern, det andra frågade jag inte om av respekt för händelsen och källan.
Citera
2021-07-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Nej det är ditt fel eftersom du sitter här och spekulerar i rena skitsnacket.

Hennes korkade White trash vänner ska inte tro allt dom läser på nätet.
Citera
2021-07-08, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rpk86
Ser ut att kunna stämma, 20 vänner på Facebook varav en utav dom. Ska ha sin butik stängd för att samla kraft.

Och eventuellt ha öppet redan på söndag. Tror inte det har något med händelsen att göra. Om det hade det skulle man inte planera att ha öppet om redan 3 dagar igen. Dessutom har de stängt med kort varsel tidigare om man kollar igenom sidan. Kan lika gärna ha med sjukt barn att göra eller att man har något annat inplanerat man inte kan boka om.
Citera
2021-07-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
jo, men du ska inte få panik för det, utan agera efter vad du lärt dig och tänka på dig själv i första hand. Som tjänsteman ska man agera professionellt och i sin yrkesroll. Ens känslor har inte där att göra. Gäller inom alla yrken.
Man är inte "dum i huvudet som råkar titta".
Pressa folk och de kommer glömma sin träning.
Människor är inte robotar.
Det är inte tågföraren som är misslyckad för att folk tar livet av sig i spårtrafiken. Det finns ingen anledning att bara anställa folk som är "professionella nog att titta bort".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in