Citat:
Ursprungligen postat av
Erik Öst
Nu vet jag inte hur det är i Hässleholm men i hufvudstaden brukar det vara resande kabeltjuvar (koppar) från vissa sydöstra Eu-länder.
Helt ok för all del ,de är ju Eu-medborgare men varför måste man alltid lamslå samhället med att stoppa trafiken varje gång om det bara är tjuvar?
Man okulärbesiktar olycksplatsen, om det bara är tjuvar, sedan släpper man på trafiken igen och städar undan nattetid när det är lugnt i trafiken så medborgarna kommer till och från sina samhällsnyttiga funktioner samt arbeten.
Kan inte annat än att hålla med. Men tågtrafiken stoppas och polis tillkallas om det rapporteras om obehöriga på spåren. I vissa fall kan tåg framföras på den drabbade delsträckan men med siktfart (20-40 km/h).
Min personliga åsikt om detta är att egentligen borde hela nätet säkras upp och om personer befinner sig på spårområdet begår de ett brott och skall omgående få en saftig påföljd. I vissa fall borde man inte ens stoppa tågtrafiken om det finns gott om information om att spårspring är ett brott. Tyvärr går det heller inte fortsätta köra om man kör på en människa, eftersom det blir en chock för lokföraren som då rutinmässigt tas ur tjänst av trafiksäkerhetsskäl.
Men spårspringet har eskalerat och jag tycker som sagt i vissa fall att det är rättfärdigat att bara tuffa på och låta brottslingar som befinner sig på spåret utsätta sig för enorma risker om att bli påkörda och dödade. Gränsen måste gå någonstans.
Detta är lite OT från detta fall, som jag INTE tror har med frivillig spårspring att göra. Det går inte att gena över spåren när det finns en undergång där.