2021-07-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
märker man inte om det kommer ett tåg, det brukar ju vina och vissla ett tiotal sekunder innan tåget kommer, är iofs inte helt bevandrad med 200km h - sträckor men ändock, o m man går på ett tåg spår måst man väl vara med på att det kan komma tåg, och då hålla utkik på de saker som kan märkas (ljud, lampor som slår om, vibrationer i fötterna om man går på en skena)

svt sa enbart "flera personer påkörda vid spåret" då trodde jag det var graffare

Har man vistats i/arbetat i spår vet man att det är inte som du beskriver det. Tåg är tysta, och ju högre hastighet de har desto mindre tid har du på dig att uppfatta att tåg kommer. när det går så pass fort som uppåt 200kmh är det inte ens säkert att de alls upptäckt tåget om de haft uppmärksamheten på annat.
Citera
2021-07-07, 12:43
Medlem
mikaelss avatar
Gissar på antingen koppartjuvar, eller vilsna asylanter, som inte är vana vid tåg, ungefär som den gången de inte var vana vid snö och kyla: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/detta-hande-i-savsjo-nar-kvinna-fros-ihjal
Citera
2021-07-07, 12:44
Medlem
Såhär ser det ut när man kommer med tåget:

https://youtu.be/3YE2gDejYHQ

Vet inte om jag lyckades dela med rätt tidpunkt...

Vid 40:38 passerar tåget vid viadukten som nämns.

40:54 - här står tåget nu (eller efter olyckan).
Osannolikt att olyckan har hänt vid viadukten (?)

Observera att tåget i klippet inte kör alls lika fort som ett X2000 på sträckan.

Edit: ändrade tiden
Edit 2: ändrade lite annat
Edit 3: tog bort felaktigheter.
Senast redigerad av IknowwhatIknow 2021-07-07 kl. 13:12.
Citera
2021-07-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Facebookgrupp! https://www.facebook.com/112hassleholm/

Svårt att se att någon överlevt om ambulanserna körde lugnt därifrån….enligt någon på sidan
Citera
2021-07-07, 12:45
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Du tänker att barnen hjälpte till med stölden då eller?
Eller är du från huvudstaden och tänker inte alls?

Nja det var bara om mitt scenario stämde och då är det inte omöjligt att de har barnen med sig på sina små äventyr.
I sverige är man barn ända upp i 18-årsåldern så.
Citera
2021-07-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Det förändrar saken och då är det mer naturligt att de är nära spåret.

Men hur stor risk är det att tre personer blir påkörda samtidigt? Om ett barn springer ut på spåret och mamman och det andra barnet efter för att försöka rädda?

Mitt ex va påväg att stryka med för ca 10 år sen när våran valp sprang ut på spåret. Det var på millimetern. Jag hejdade mig ca en halv meter innan. Hon gick all in för att rädda valpen som förövrigt klarade sig den med på millimetern.
Där slog verkligen modersinstinkten in och det var en hundvalp.
Citera
2021-07-07, 12:47
Medlem
Satt o kollade lite på vilka som bor i närmområdet etc,

Snubblade över en bild på FB från en kvinna som bor i anslutning till spåret och sitter med 2 barn på sin profilbild.

Kan det inte vara så att barnen lekt (eller något) varit vid / på spåret och Mormor / Farmor ser detta springer dit och ska få bort dem och tåget kör tyvärr på dem, långsökt kanske men men
Citera
2021-07-07, 12:48
Medlem
Blåfisks avatar
Det sägs vara X2000 Malmö-Stockholm, felvänt dvs. drivenheten ledande. Dvs mer vinande i rälerna än när den mindre tunga manövervagnen går först i tåget. Detta är dock inte till stor hjälp för att upptäcka ett tåg enbart med hörseln i de hastigheterna.
Citera
2021-07-07, 12:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Med tanke på hur texten är skriven i alla tidningar så låter det inte som att det är varken barn eller järnvägsarbetare som förolyckats. Båda dessa brukar basuneras ut hårdare.

I detta fall gissar jag på ouppmärksamma personer som tänkt sig låna hem lite extra koppar. Att man ska krångla sig över järnvägen när det finns en viadukt direkt under känns konstigt.

Tråkigt för alla inblandade hur det än är.
Citera
2021-07-07, 12:49
Medlem
JohnClays avatar
Här verkar folk gena över spåret. Klart upptrampad stig.
https://maps.app.goo.gl/wCDjcwgxNBEmX1Hu5
Citera
2021-07-07, 12:50
Medlem
Skeldersans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med tanke på hur texten är skriven i alla tidningar så låter det inte som att det är varken barn eller järnvägsarbetare som förolyckats. Båda dessa brukar basuneras ut hårdare.

I detta fall gissar jag på ouppmärksamma personer som tänkt sig låna hem lite extra koppar. Att man ska krångla sig över järnvägen när det finns en viadukt direkt under känns konstigt.

Tråkigt för alla inblandade hur det än är.

Nu skriver ju förvisso lokaltidningen NSK

"Tågtrafiken är stoppad mellan Hässleholm och Sösdala på grund av en olycka. Enligt larmuppgifter från SOS Alarm ska en kvinna och två barn vara inblandade i olyckan"
Citera
2021-07-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Såhär ser det ut när man kommer med tåget:

https://youtu.be/3YE2gDejYHQ

Vet inte om jag lyckades dela med rätt tidpunkt...
Vid 39:13 passerar tåget denna plats:
56,0812028, 13,7398242

Edit: ändrade tiden
Edit 2: ändrade lite annat

Det är ju inte alls samma ställe om man kollar på bilderna från google maps?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in