Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
På vad sätt skulle Kronofogdens förmedlan styrka att skadestånd är en del av ett straff, menar du? Kronofogden handlägger ju allehanda fordringar som inte har något med brott att göra.
Ebba sa ju att hon tog strafföreläggandet eftersom hon inte hade tid med en rättegång. Det betyder att hon hade blivit
åtalad om hon inte tagit erbjudandet från åklagaren. Ett åtal leder till en dom.
Hur stort är skadeståndet som Binninge ska få av Ebba? Hur har det fastställts?
Domen kan vara både fällande eller frikännande.
Eftersom åklagaren inte ska åtala om han inte tror på fällande så är det väl grundtipset. Men allt kan hända. Åklagaren kan få en knäpp på näsan som i hedinfallet.
Finns inget skadestånd till binninge.
Som jämförelse fick styvdottern 125 000 i skadestånd för försöket till våldtäkt på minderårig och misshandel om jag minns rätt. Ska bli spännande att se dels om det blir stämning från Binninge (troligen) och i så fall vad summan blir. Jag kan tycka att det vore provocerande ur rättssynpunkt om Ebba får högre för att påpekat att han var dömd för detta än vad flickan som övergreppen ursprungligen skedde mot.
Sen ser jag att en del här vill ha det hur högt som helst, men nånstans så valde han detta även om det nu är ett bra tag sedan. Det gjorde inte flickan.