2021-07-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
På vad sätt skulle Kronofogdens förmedlan styrka att skadestånd är en del av ett straff, menar du? Kronofogden handlägger ju allehanda fordringar som inte har något med brott att göra.

Ebba sa ju att hon tog strafföreläggandet eftersom hon inte hade tid med en rättegång. Det betyder att hon hade blivit
åtalad om hon inte tagit erbjudandet från åklagaren. Ett åtal leder till en dom.

Hur stort är skadeståndet som Binninge ska få av Ebba? Hur har det fastställts?
Domen kan vara både fällande eller frikännande.
Eftersom åklagaren inte ska åtala om han inte tror på fällande så är det väl grundtipset. Men allt kan hända. Åklagaren kan få en knäpp på näsan som i hedinfallet.
Finns inget skadestånd till binninge.

Som jämförelse fick styvdottern 125 000 i skadestånd för försöket till våldtäkt på minderårig och misshandel om jag minns rätt. Ska bli spännande att se dels om det blir stämning från Binninge (troligen) och i så fall vad summan blir. Jag kan tycka att det vore provocerande ur rättssynpunkt om Ebba får högre för att påpekat att han var dömd för detta än vad flickan som övergreppen ursprungligen skedde mot.

Sen ser jag att en del här vill ha det hur högt som helst, men nånstans så valde han detta även om det nu är ett bra tag sedan. Det gjorde inte flickan.
2021-07-07, 13:45
Medlem
kubuns avatar
Citat:

Hur stort är skadeståndet som Binninge ska få av Ebba? Hur har det fastställts?
Enligt Binninges ombud i frågan så skulle de starta förhandlingar med Ebba om skadeståndets storlek. Antar att de redan inkommit med ett anspråk. Om Ebba sen godtagit det eller om hon lyckats pruta.....ja får vi någonsin reda på det om det inte avgörs i domstol?
2021-07-07, 13:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Enligt Binninges ombud i frågan så skulle de starta förhandlingar med Ebba om skadeståndets storlek. Antar att de redan inkommit med ett anspråk. Om Ebba sen godtagit det eller om hon lyckats pruta.....ja får vi någonsin reda på det om det inte avgörs i domstol?
Den möjligheten finns så klart. Men hur blir det då med kronofogden? Ombudet har ju skulder. Kan ett skadestånd som regleras helt privat mellan parterna undgå att bli utmätt som ett av domstol fastställt skadestånd?
2021-07-07, 13:56
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Domen kan vara både fällande eller frikännande.
Eftersom åklagaren inte ska åtala om han inte tror på fällande så är det väl grundtipset. Men allt kan hända. Åklagaren kan få en knäpp på näsan som i hedinfallet.
Finns inget skadestånd till binninge.

Som jämförelse fick styvdottern 125 000 i skadestånd för försöket till våldtäkt på minderårig och misshandel om jag minns rätt. Ska bli spännande att se dels om det blir stämning från Binninge (troligen) och i så fall vad summan blir. Jag kan tycka att det vore provocerande ur rättssynpunkt om Ebba får högre för att påpekat att han var dömd för detta än vad flickan som övergreppen ursprungligen skedde mot.

Sen ser jag att en del här vill ha det hur högt som helst, men nånstans så valde han detta även om det nu är ett bra tag sedan. Det gjorde inte flickan.
Jag kan också tycka att det är stötande att rättsväsendet lägger ned så mycket krut på förtalsmål samtidigt som få sexualbrott utreds. Även om jag förstår att det handlar om bevisning.

Jag gissar att Binninge vill ha en offentlig och välbevakad process om han kan få det.
2021-07-07, 14:03
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Den möjligheten finns så klart. Men hur blir det då med kronofogden? Ombudet har ju skulder. Kan ett skadestånd som regleras helt privat mellan parterna undgå att bli utmätt som ett av domstol fastställt skadestånd?
Borde ju inte vara någon skillnad men å andra sidan blir det väl svårt för Binninge att öronmärka summan han kan tänkas få in på sitt konto av Ebba om han nu inte öppnar ett nytt bankkonto enkom för skadeståndet. Tja, jag vet faktiskt inte. Har lyckosamt inga egna erfarenheter.....
2021-07-07, 14:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Borde ju inte vara någon skillnad men å andra sidan blir det väl svårt för Binninge att öronmärka summan han kan tänkas få in på sitt konto av Ebba om han nu inte öppnar ett nytt bankkonto enkom för skadeståndet. Tja, jag vet faktiskt inte. Har lyckosamt inga egna erfarenheter.....
Just därför tror jag på en stämning och förlikning i det här fallet. Men som sagt jag vet inte.
2021-07-07, 14:21
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En ökning på 2% som visar att förtroendet inte tagit skada utan förstärkts ytterligare. Det verkar som att väljarna premierar henne.

Ja. eller åtminstone inte att dessa händelser påverkar partisympatierna och förtroende i någon nämnvärd utsträckning. Man får skilja på vad en del kufar tycker och skriver här i trådarna och vad folk i gemen anser. Snarare anser folk i gemen att det är helt sjukt att höja en person upp till skyarna som vissa här gör med det f.d ombudet, med tanke på vad det brott som han är dömdt för. För de "debattörer" här som inte är involverade i den socialdemokratiska trollfabriken skulle nog behöva ordineras en rejäl dos vistelse ute bland verklighetens folk, så att de bättre kan lära sig förstå vad normala människor anser är allvarliga brott.
2021-07-07, 14:30
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vi har ju en mentalsjuk lag här i landet, där det är ett brott att säga sanningen.

I USA var det ett brott för en svart att sätta sig på en plats i bussen som var reserverad för vita. Tycker du det var fel av den svarta kvinnan som satte sig på en sådan plats, eftersom hon pissade på den lag som då gällde?

Vi har här ett ombud som är en vaneförbrytare, allt han gör är i princip straffbart, när hon påpekar att han tidigare begått brott, så åtalas hon för detta, samhället och rättsapparaten har idag blivit helt mentalsjuka...
Nu har ju inte Ebba sagt att hon vill ändra på lagen eller på något sätt kritiserat lagen i sig.

Jag har svårt att se att sanningen inte skulle kunna vara förtal. Om du berättat för mig i förtroende, att du var så inkontinent att du fick sova med vuxenblöjor och att din Partner tände som fan på det. Skulle du då tycka att det var okey att jag drog som en rolig historia på fredagsfikat på vårat gemensamma jobb?
2021-07-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Har någon FUP:en?
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja, Ebba har den.
Men Fup blir inte offentlig handling om den åtalade accepterar strafföreläggande.
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
va skojar du? sjukt att hon får hålla den hemlig!! men hur har tidningarna fått tag i den då om det inte är offentligt? Borde inte Binninge få en kopia med?
Eftersom förundersökningen är avslutad så föreligger det ingen förundersökningssekretess längre och då ska polismyndigheten enbart pröva om det föreligger särskilda men för någon inblandad att förundersökningsprotokollet lämnas ut. I ett sådant här ärende är det nog inget som kan sägas vara till men för någon inblandad.

Så jo, fup är offentlig. Hos polismyndigheten.

Således har polismyndigheten lämnat ut fup i sin helhet till de som begärt ut det. Det är inget konstigt.
2021-07-07, 14:38
Medlem
Citat:
Nu har ju inte Ebba sagt att hon vill ändra på lagen eller på något sätt kritiserat lagen i sig.

Jag har svårt att se att sanningen inte skulle kunna vara förtal. Om du berättat för mig i förtroende, att du var så inkontinent att du fick sova med vuxenblöjor och att din Partner tände som fan på det. Skulle du då tycka att det var okey att jag drog som en rolig historia på fredagsfikat på vårat gemensamma jobb?
Vem skulle bli lidande av vad som sker i människors sovrum? Är det någon som har blivit dömd för att leka med vuxenblöjor? Är det olagligt? Vad har detta med någons tidigare brottslighet att göra? På vilket sätt är din fråga relevant i tråden?

Frågorna om vad dina sexfantasier har i denna tråd att göra forsar fram som en strid vårflod.
2021-07-07, 15:05
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vem skulle bli lidande av vad som sker i människors sovrum? Är det någon som har blivit dömd för att leka med vuxenblöjor? Är det olagligt? Vad har detta med någons tidigare brottslighet att göra? På vilket sätt är din fråga relevant i tråden?

Frågorna om vad dina sexfantasier har i denna tråd att göra forsar fram som en strid vårflod.
Aha så det är bara tidigare brottslighet som ska vara okey att berätta om? Om det inte gäller brottslighet kan sanningen alltså vara förtal?
2021-07-07, 15:27
Medlem
Citat:
Aha så det är bara tidigare brottslighet som ska vara okey att berätta om? Om det inte gäller brottslighet kan sanningen alltså vara förtal?
Tråden handlar om tidigare domar, ja. Om du berättar om dina blöjsexvanor till en bekant som sedan sprider detta till omgivningen så kommer riksåklagaren aldrig någonsin att inleda en förundersökning om det. Att du skulle få någon framgång i ett civilmål är knappast heller troligt. Det finns ingen grundlag som gör dina sexuella preferenser till offentliga handlingar på det sätt som domar i domstolar blir.

Det är lite motsägelsefullt att var och en som vill kan begära ut domar från domstolar, men om man delar dessa med någon så kan man dömas för förtal. Då borde rimligen även domstolen som utlämnar domen göra sig skyldig till samma brott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in