2021-07-07, 15:30
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vem skulle bli lidande av vad som sker i människors sovrum? Är det någon som har blivit dömd för att leka med vuxenblöjor? Är det olagligt? Vad har detta med någons tidigare brottslighet att göra? På vilket sätt är din fråga relevant i tråden?

Frågorna om vad dina sexfantasier har i denna tråd att göra forsar fram som en strid vårflod.
Du kan ju läsa lite om det sk Instagram-målet från 2013 där två flickor dömdes för grovt förtal efter att ha spridit rykten om andras "sovrumsaktiviteter". Så ja, det är en kränkning att få uppgifter om ens sexliv spritt oavsett sanningshalten eller om det man ska ha gjort är brottsligt eller inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Instagram-m%C3%A5let

Det finns inget som tyder på annat än att Ebba spred de uppgifter hon kunde hitta om ombudet, såsom tidigare domar, kronofogde etc ( minns inte i detalj vad hon drog upp). Det finns inget som tyder på att Ebba tog sikte på just sexualbrott utan det kunde lika gärna ha gällt exempelvis ekonomisk brottslighet eller stöld. Eller något annat smaskigt.
Senast redigerad av DoraF 2021-07-07 kl. 15:33.
2021-07-07, 15:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Tråden handlar om tidigare domar, ja. Om du berättar om dina blöjsexvanor till en bekant som sedan sprider detta till omgivningen så kommer riksåklagaren aldrig någonsin att inleda en förundersökning om det. Att du skulle få någon framgång i ett civilmål är knappast heller troligt. Det finns ingen grundlag som gör dina sexuella preferenser till offentliga handlingar på det sätt som domar i domstolar blir.

Det är lite motsägelsefullt att var och en som vill kan begära ut domar från domstolar, men om man delar dessa med någon så kan man dömas för förtal. Då borde rimligen även domstolen som utlämnar domen göra sig skyldig till samma brott.
Tråden handlar väll inte om tidigare domar? Tråden handlar väl om förtal?

Jag förstår inte hur någon ska kunna förklara för dig vad förtal är och varför det Ebba gjorde var förtal. Man skulle kunna säga att du förhåller dig på samma sätt till fakta som många av skiftarbetarna på LV:S högkvarter hävdar att jag gör.

Med den lilla skillnaden att i detta fall har vi en misstänkt som har erkänt och Sveriges rikes lag som faktabas. Och den kan du som sagt tycka precis vad du vill om. Du kan till och med börja jobba polititiskt för att förändra den.

Men att hålla på att tramsa om och men, angående lagen i denna tråd är ju ganska larvigt. För det kan ju vändas och vridas i oändlig tid. Ebba är ju ändå dömd till dagsböter och villkorlig dom, hon har erkänt och avsagt sig sina möjligheter att överklaga.

För övrigt får ditt upprepande av mitt inkontinens exempel bara dig att framstå som löjlig.
2021-07-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu har ju inte Ebba sagt att hon vill ändra på lagen eller på något sätt kritiserat lagen i sig.

Jag har svårt att se att sanningen inte skulle kunna vara förtal. Om du berättat för mig i förtroende, att du var så inkontinent att du fick sova med vuxenblöjor och att din Partner tände som fan på det. Skulle du då tycka att det var okey att jag drog som en rolig historia på fredagsfikat på vårat gemensamma jobb?

Den lilla elaka svarade bestämt NEJ på frågan om hon avser att motionera om ändring i lagstiftingen gällande förtal.

Det hade väl varit för genomskinligt av megahyckleraskan om hon inte ville ändra lagen som hon i skäl och hjärta tycker tycker är fel. Lögnhals..
2021-07-07, 16:13
Medlem
Citat:
Det är tydligen inte en så självklar praxis eftersom du måste blanda in landets grundlagar för att få det att gå ihop. Frågan är nu om det handlar om politiska frågor eller en politikers lämplighet när denne avslöjar en sexualbrottslings bakgrund och därefter bötfälls för förtal? Det är väl märkligt om inte en politiker skulle ha samma rättigheter att yttra sig som alla andra medborgare i landet, varför skulle deras yttrandefrihet eller meddelarfrihet som är grundlagsskyddade inskränkas av lagstiftningen om förtal som faktiskt saknar praxis. Det finns helt enkelt inga liknande fall, det har i varje fall inte presenterats något sådant.
Avser inte undervisa dig om självklarheter. Tjafsmaja. Det blir lite svårt att nå dig med fakta när eftersom du är besatt av att negligera vem Ebba egentligen är.

En aggressiv narcissistisk lagbryterska som har ett perverst intresse av en gammal mans ägodelar..
2021-07-07, 16:38
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja. eller åtminstone inte att dessa händelser påverkar partisympatierna och förtroende i någon nämnvärd utsträckning. Man får skilja på vad en del kufar tycker och skriver här i trådarna och vad folk i gemen anser. Snarare anser folk i gemen att det är helt sjukt att höja en person upp till skyarna som vissa här gör med det f.d ombudet, med tanke på vad det brott som han är dömdt för. För de "debattörer" här som inte är involverade i den socialdemokratiska trollfabriken skulle nog behöva ordineras en rejäl dos vistelse ute bland verklighetens folk, så att de bättre kan lära sig förstå vad normala människor anser är allvarliga brott.
Jag anser mig fullt normal och tillhör ingen trollfabrik.Ingen här har höjt ombudet till skyarna så där far du med lögn. Jag tycker det är självklart att förtroendevalda ska vara föredömen och själv följa de lagar som finns, och som i det här fallet till och med anser att straffen bör skärpas för just denna typ av brott. Politikerföraktet är redan stort som det är och skulle inte blivit bättre om anmälan hade resulterat i noll. Hon kan inte ha en särställning och gå fri, när någon annan skulle blivit dömd för samma sak.

För den som blir drabbad för grovt förtal är det naturligtvis en enorm skada. Ska influencers och andra med många följare kunna sprida vilken dynga som helst på sociala medier och ödelägga andras liv?
Blir intressant att se konsekvensen av Cissi Wallins bok, kommer den få henne inlåst?
2021-07-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad menar du med att "en myndighet som sköter pengaflytten"?

Om Ebba inte tagit strafföreläggande hade hon blivit åtalad och sannolikt dömd för grovt förtal. Då hade tingsrätten förutom böter och villkorlig dom även dömt ut skadestånd till målsäganden. Som det är nu måste målsäganden stämma Ebba för att få ut något skadestånd. Sannolikt kommer han att göra det och då blir det en civilprocess där parterna kan förlika, dvs Ebba kan välja att direkt betala mer till målsäganden än vad domstolen skulle döma ut för att slippa en rättegång. Det blir också en fråga om att betala hans rättegångskostnader. Ebba kan inte slippa undan att betala något till målsäganden om han inte själv väljer att avstå från att kräva pengarna.

(Om jag inte minns fel fick Virtanen 80 000 kr i skadestånd för Wallins grova förtal av honom).
Ebba Busch påstår att det inte finns några predjeukat för det hon skulle bli åtalad för och försökte snurra ihop något om att det skulle dra ut på tiden och att det var privat.

Jag hittade den här länken.
http://data.riksdagen.se/dokument/GS02K241

Citat:
Ursprungligen postat av Riksdagen
har bestått i grovt bedrägeri, i syfte att tillskansa sig pengar från Presstödsnämnden, och grova trakasserier av skolelever i en komplott för att sätta dit deras lärare.

Det är inte långsökt att tro att den korrekta juridiska domen var grovt förtal, dvs samma brott som Ebba Busch är dömd till. När Ebba Busch nu undvek åtal så undvek hon också praxis att domstolen tar ifrån den som är anmält för grovt förtal deras riksdagsplats i enlighet med 4 kap. 11 § regeringsformen. Ebba Busch duckade en kula här!
2021-07-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag anser mig fullt normal och tillhör ingen trollfabrik.Ingen här har höjt ombudet till skyarna så där far du med lögn. Jag tycker det är självklart att förtroendevalda ska vara föredömen och själv följa de lagar som finns, och som i det här fallet till och med anser att straffen bör skärpas för just denna typ av brott. Politikerföraktet är redan stort som det är och skulle inte blivit bättre om anmälan hade resulterat i noll. Hon kan inte ha en särställning och gå fri, när någon annan skulle blivit dömd för samma sak.

För den som blir drabbad för grovt förtal är det naturligtvis en enorm skada. Ska influencers och andra med många följare kunna sprida vilken dynga som helst på sociala medier och ödelägga andras liv?
Blir intressant att se konsekvensen av Cissi Wallins bok, kommer den få henne inlåst?
Just cissis bok är intressant. Hon blev tidigare dömd för förtal pga att hon bla spred påståenden som inte var grundade i nån dom. Därefter upprepar hon tydligen exakt samma påstående i boken. Nu kommer jag inte ihåg domen mot Cissi, om det var nåt villkorligt med i den.

Den är väldigt olik situationen med Ebba pga bla detta.
2021-07-07, 16:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Ebba Busch påstår att det inte finns några predjeukat för det hon skulle bli åtalad för och försökte snurra ihop något om att det skulle dra ut på tiden och att det var privat.

Det är inte långsökt att tro att den korrekta juridiska domen var grovt förtal, dvs samma brott som Ebba Busch är dömd till. När Ebba Busch nu undvek åtal så undvek hon också praxis att domstolen tar ifrån den som är anmält för grovt förtal deras riksdagsplats i enlighet med 4 kap. 11 § regeringsformen. Ebba Busch duckade en kula här!
Det här var ju jäkligt intressant. Intressantaste informationen på länge i tråden faktiskt.

Jag tycker att det mer och mer träder fram en bild av en jäkligt beräknade person. Att man får känslan av att Ebba verkligen vägt för och nackdelar, att hon planerat detta, kanske till och med tillsammans med ett par förtrogna.

Anledningen att inte allt gick som planerat tror jag är att Ebba är van att ha en upphöjd roll som ingen ifrågasätter. Hon är oxå van vid ett frireligiöst klimat där ledarna inte behöver vara speciellt begripliga i sin logik. Hon hade räknat med att omvärlden skulle reagera på samma sätt som församlingen. Men tji fick hon b
2021-07-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz

Länken är ett förslag till beslut avs pensionsrätt från riksdagen. Frågan är vad resultatet av förslaget blev. Gick det igenom eller inte?
2021-07-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du kan ju läsa lite om det sk Instagram-målet från 2013 där två flickor dömdes för grovt förtal efter att ha spridit rykten om andras "sovrumsaktiviteter". Så ja, det är en kränkning att få uppgifter om ens sexliv spritt oavsett sanningshalten eller om det man ska ha gjort är brottsligt eller inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Instagram-m%C3%A5let

Det finns inget som tyder på annat än att Ebba spred de uppgifter hon kunde hitta om ombudet, såsom tidigare domar, kronofogde etc ( minns inte i detalj vad hon drog upp). Det finns inget som tyder på att Ebba tog sikte på just sexualbrott utan det kunde lika gärna ha gällt exempelvis ekonomisk brottslighet eller stöld. Eller något annat smaskigt.
I fallet med orrarna så fanns det väl varken dom eller sanning bakom? Det här fallet handlar om en dom utdelad av svensk domstol och där själva domen är en offentlig handling. Men denna offentliga handling får endast domstolen dela ut.

Det finns absolut inga likheter med instagramfallet.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-07-07 kl. 17:11.
2021-07-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det här var ju jäkligt intressant. Intressantaste informationen på länge i tråden faktiskt.

Jag tycker att det mer och mer träder fram en bild av en jäkligt beräknade person. Att man får känslan av att Ebba verkligen vägt för och nackdelar, att hon planerat detta, kanske till och med tillsammans med ett par förtrogna.

Anledningen att inte allt gick som planerat tror jag är att Ebba är van att ha en upphöjd roll som ingen ifrågasätter. Hon är oxå van vid ett frireligiöst klimat där ledarna inte behöver vara speciellt begripliga i sin logik. Hon hade räknat med att omvärlden skulle reagera på samma sätt som församlingen. Men tji fick hon b
Du tänker att hon planerar sin pension redan nu?
2021-07-07, 17:17
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Du tänker att hon planerar sin pension redan nu?
mer än pensionen stod väl på spel om hon skulle avsättas från sin riksdagspost - ja hur gick det med motionen, vad gäller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in