2021-07-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
säkerligen är det något sådant som skett - men det har inte S erkänt ännu, därför förstår jag inte varför inte frågor ställs till Löfven som kan klargöra, om suddiga svar så måste väl dessa mediafolk göra skäl för sina löner och pressa fram ett svar! whats the deal?

Håller Löfven och S sig undan till i morgon kanske, för att slippa få svara på jobbiga frågor?

Limbokrati..
Citera
2021-07-06, 13:07
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Väljarna röstade även fram med stor majoritet partier som lovade att inte ge SD någon makt. Vilket de hittills har lyckats hålla.
Som M, L och V och KD?
Citera
2021-07-06, 13:08
Medlem
Jag tycker Kakabaveh borde ställa fler och hårdare krav på sossarna för att hjälpa dem tillbaka till makten. Nu har hon ju faktiskt ett läge ingen enskild riksdagsledamot haft tidigare, nämligen att vara den som avgör. Det borde borde hon och Stefan Löfvén och MP dra nytta av. Nu har de möjlighet att utöva hårdare påtryckningar på C och få Annie Lööf att backa på fler av sina krav. MP säger ju att de tänker motarbeta C:s krav gällande skogsägande och strandskydd. Nu har de ju världens guldchans och de verkar inte fatta det själva. Helt otroligt!!
Citera
2021-07-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sossetrollet
Eller inför enmansvalkretsar, då blir det stabilare.

Sjukt att nedlagda röster numera kallas ”rösta fram”. Men så är det.

Sedan 1972 så har vi haft samma system för att rösta fram Statsministern. Vad jag vet så har tre stycken statsministrar blivit valda där de har haft färre ja röster än nej.

Att man avstår från att rösta eller trycker gult innebär inte att man säger ja till en Statsminister. Det innebär att man avstår från att rösta.
Citera
2021-07-06, 13:12
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Sedan 1972 så har vi haft samma system för att rösta fram Statsministern. Vad jag vet så har tre stycken statsministrar blivit valda där de har haft färre ja röster än nej.

Att man avstår från att rösta eller trycker gult innebär inte att man säger ja till en Statsminister. Det innebär att man avstår från att rösta.

Effekten är exakt densamma som att man säger ja, det är så vårt system fungerar.
Citera
2021-07-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det skulle hon kanske kunna göra, men det är riskabelt då det leder mot extraval och då får Centerpartiet skulden för detta. Istället axlar hon ansvaret för nationen och ser till så att Sverige får en regering.

Svamlet består i att hon inte vet vad hon talar om. Det är inte MP som får finna sig i något, utan Centerpartiet som får finna sig i vad MP beslutar då det är en del av regeringen.

Vilken politisk risk tar man om man lägger fram absoluta krav för att stödja en regering, kraven skjuts i sank med vändande post, och sen ändå rösta för?
Normalt borde detta inte vara möjligt men nu är det ju C det gäller.
Annie har säkert inga problem att förkunna imorgon att hon inte lämnat någon lista med krav överhuvudtaget.
Citera
2021-07-06, 13:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Diktatorn Annie Lööf i Expressen:

"Nu är MP och C i ett intensivt ordkrig om vems krav som egentligen väger tyngst.

– Vi kan inte acceptera slutbudet, säger Stenevi.

De får nog finna sig i den här överenskommelsen om de också ska sitta i regering, säger Lööf."

https://www.expressen.se/nyheter/loofs-krav-till-mp-de-far-finna-sig-i-det/

Hon går från klarhet till klarhet...

"Ska du ha den här bilen får du punga ut med 50 000 till; jag har ju tagit ansvar för att sälja den."

Det kan inte finnas någon som egentligen vill samarbeta med Lööf.
Citera
2021-07-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Som sagt, vårt system ger inte väljarna möjlighet att rösta fram den statsminister eller regering de vill ha. Det bästa väljarna kan göra är att rösta på de partier som lovar att rösta fram den regering de vill ha men när de inte håller sina löften faller även det.

Väljarna röstar på vilka de vill ha Riksdagen. Riksdagen utser regeringen.

Men att säga att väljarna har blivit lurade vid förra valet är att gå för långt. Alla partier förutom M, KD. Sa att de inte skulle ge SD något inflytande vid förra valet.

Däremot så var det även vissa av dessa partier som även ville avsätta Löfven som statsminister. Men även fast opinionsundersökningarna strax innan valet visade att det skulle bli väldigt jämt så vek de inte från kravet att stänga ute SD. Trotts att det var två stycken oförenliga krav. Så det var rätt så klart innan valet att det var viktigare för dem att stänga ute SD från makten än att få bort Löfven som statsminister.
Citera
2021-07-06, 13:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
SD är väl snarare för Nato idag, EU är mer tveksamt, SD är ju inte de mest hårda motståndarna längre.
Däremot håller jag med om att L kommer just urvattna frågan om invandringen i ett samarbete där SD skulle kunna ingå.

Nej de är inte för NATO, de är för försvarssamarbete med Finland dock. SD är EU-kritiska och i det längre loppet vill de ha ett utträde men driver inte frågan nu p.g.a. att det har ett lågt stöd i Sverige så det skulle inte gå att genomföra. Liknande inställning som V har.

Jag är med i SD jag vet vad de tycker. Jag läser deras nyhetsbrev som de skickar ut till medlemmarna varje månad etc.
Citera
2021-07-06, 13:20
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vilken politisk risk tar man om man lägger fram absoluta krav för att stödja en regering, kraven skjuts i sank med vändande post, och sen ändå rösta för?
Normalt borde detta inte vara möjligt men nu är det ju C det gäller.
Annie har säkert inga problem att förkunna imorgon att hon inte lämnat någon lista med krav överhuvudtaget.

Inte speciellt stor risk eftersom en majoritet av Centerpartiets väljare t.o.m vill se ett samarbete med Vänsterpartiet. Centerpartiets väljare förväntar sig inte att Annie Lööf driver fram ett extraval.
Citera
2021-07-06, 13:22
Medlem
Opilus5500s avatar
Verkar som om Stefan löven blir statsministern igen, kanske lika bra, så att folk röster rätt i valet nästa år! ska vi ha en rödgrön cirkus som styr landet? eller en höger regering som kanske kan styrka landet rätt, om det inte försent vill säga?
Citera
2021-07-06, 13:23
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Verkar som om Stefan löven blir statsministern igen, kanske lika bra, så att folk röster rätt i valet nästa år! ska vi ha en rödgrön cirkus som styr landet? eller en höger regering som kanske kan styrka landet rätt, om det inte försent vill säga?

Absolut, överta inte stafettpinnen från denna pajas. Ett år till med skjutningar och mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in