2021-07-06, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Ja, de beror mycket på henne och hennes företrädare. Men partiet kommer inte åka ut. Folk som är ekonomiskt till höger men dumma i huvudet måste ha nåt att rösta på, så där har partiet ett starkt stöd.

Tror dock att Annie Lööf kommer ses som en syndabock för marknadshyrorna och kraven hon ställer för att vara med i regeringen.
Hon kan förhoppningsvis tappa enormt mycket på den här krisen.
Citera
2021-07-06, 12:41
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Jo, men det är lite skillnad på deras baser. Om MP står för sina krav så stiger opinionen, väljarna gillar sånt. Om C däremot står på sina krav vid det här laget så kommer dom tappa, eftersom Cs väljare gillar stabilitet, och dessutom får dom skulden för regeringsröran.

Vad består Centerns väljarbas av nuförtiden egentligen?
Unga företagsvänliga kvinnor i storstan samt folk som är emot SD och vill stå upp mot något?
Inte är det folk på landsbygden antar jag.
Citera
2021-07-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Alla kanske inte har förstått att ordförande Löfven inför Talmannen har deklarerat att han avser att bilda en regering som består av Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Att MP röstar grönt för att sitta i regeringen kanske inte är förvånande.

Alla kanske därtill inte har förstått att regeringens politik är kollektivt beslutad. Regeringens politik är således MPs politik och eftersom MP sitter i regeringen så styr MP vilka förslag som regeringen lägger fram, oavsett vad Annie Lööf svamlar om.
Annie bör rimligen rösta rött då.
Citera
2021-07-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Tja, V skulle nog inte rösta emot Steffe om han föreslog en regering utan Mp. Rimligen inte C heller. Mp skulle inte våga heller tror jag, de fruktar extraval.

Så visst skulle det väl kunna gå kanske.

Dock tror jag Mp skulle klara sig bättre utanför regeringen. Bättre att de är kvar och regerar ihjäl sig i ett år till.

Skulle tro detta blir nästa stora huvudvärk för Löfvén och sossarna, att MP kastar in handduken och lämnar regeringen.
Alltid kan väl mupparna hitta på någon anledning till ett sådant beslut.
Den stora frågan blir då hur sossarna kommer att agera med kanske bara 17-18 % i OM inför ordinarie val 2022?
Citera
2021-07-06, 12:43
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
S är körda.

Tror du inte Arsenalsgatans Stefan klarar att bilda regering imorgon? Att han på nåt sätt inte skulle bli framsläppt, och tollererad?

Jag hoppas för guds skull att du får rätt. Men jag tvivlar. Det blir nog 1 år till av världens sämsta regering. En HBWO-regering. "Handelskraftig" by words only.
Citera
2021-07-06, 12:48
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Annie bör rimligen rösta rött då.

Det skulle hon kanske kunna göra, men det är riskabelt då det leder mot extraval och då får Centerpartiet skulden för detta. Istället axlar hon ansvaret för nationen och ser till så att Sverige får en regering.

Svamlet består i att hon inte vet vad hon talar om. Det är inte MP som får finna sig i något, utan Centerpartiet som får finna sig i vad MP beslutar då det är en del av regeringen.
Citera
2021-07-06, 12:49
Medlem
Som Äkesson uttryckte sig " en vänsterliberal pyttipanna" som förenats av sitt hat .ot SD.

- Vilket i själva verket hos vänsterhycklarna betyder att man är rädd för sina egna guldsits kassako i riksdagen.
Citera
2021-07-06, 12:50
Medlem
Att Löfven framstår som det enda realistiska alternativet bevisar hur dödfödda alla andra kombinationer är.
Citera
2021-07-06, 12:51
Medlem
Grevelesevis avatar
Den politiska vilden är också kvar innan det är klart imorgon.

https://www.svd.se/kakabaveh-i-mote-med-s--flera-krav-aterstar

Utdrag: ”Enligt samtal som jag har fått är punkt 9 borta, vilket är superbesked. Men det är fortfarande en rad viktiga frågor som jag vill ha svar på”, skrev Kakabaveh i ett sms till TT på måndagen.

Hennes enda besked hittills är att hon aldrig kommer släppa fram en regering med en borgerlig politik. I tidigare intervjuer har hon sagt att hon inte har någonting att förlora.
Citera
2021-07-06, 12:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Tror du inte Arsenalsgatans Stefan klarar att bilda regering imorgon? Att han på nåt sätt inte skulle bli framsläppt, och tollererad?

Jag hoppas för guds skull att du får rätt. Men jag tvivlar. Det blir nog 1 år till av världens sämsta regering. En HBWO-regering. "Handelskraftig" by words only.
Jag tror att Kakabaveh röstar rött om inte S lovar att erkänna Kurdistan det första de gör efter tillträdet, precis som i fallet med Mp, Kaplan och Palestina 2014. I fallet Kurdistan blir det dock svårare eftersom muslimska brödraskapet inom S knappast vill erkänna Kurdistan. Här är det istället SD som ligger närmast i RD att erkänna kurdernas rätt till sitt eget land.

Jag blir dock inte direkt förvånad om Steffe sitter kvar, så kan det också gå. Jag säger att det hänger på Kakabaveh, även om hela L kan tänkas få kalla fötter (de vill knappast ha extraval) men knappast i första omgången.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Det är ju precis tvärtom! Nu kan de sitta i riksdagen och dumma sig med sina låsningar, hitta på lögner för att hålla farsen igång. Bara för att ingen vill sitta bara ett år till nästa val. Trots att folkopinionen INTE avspeglar så som fördelningen i riksdagen ser ut nu.

Så nu är det enbart riksdagen som har makten, och folket som vill något annat får bara se på när eländet rasar. Du har ju fått allt helt om bakfoten!

Den rödgröna röran beror inte på fel i grundlagarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Varför kräver t ex SVT inte att ledarna(eller med mandat att tala för partiet) för S, MP o C samlas i studion eller via länk och samtidigt frågas ut om vad fan är gällande status om de senaste tre kraven från Lööf/Centern.

vem ljuger?

1. Att MP inte ser att något avtal gjordes i helgen står klart, och att dessa naturligtvis röstar grönt för Löfven oavsett vad nu Lööf säger är sant eller inte - det är den enklaste biten att förstå.

2.Lööf har upprepat att Löfven avtalat med henne att verkställa Centerns tre krav (strandrätten, skogen o nåt tredje som jag inte har koll på)- Annie har sagt och twittrat att genom fått Stefans klartecken på uppfyllandet av hennes krav så släpper C fram Löfven i morgon, dvs röstar gult.

3. Nu till biten alla journalister inte vill fråga om, nämligen; vad har Löfven och S lovat Centern?
Hur kan S besluta något så viktigt utan att ha sin regeringspartner MP stöd i detta beslut? Visst dom vet att MP ändå röstar grönt, men samtidigt uppstår väl någon slags spricka S mot MP?

vill höra Löfvens version av detta! Har han lovat Lööf utan att MP godkänner det?

------
men nej jag har iallafall inte hört eller sett dessa partiet samtidigt utfrågas om vad som sagts och beslutats - uppgifterna varierar när de uttalar sig en o en! Media verkar koncentrera sig på MP och C, jag är mest intresserad vad S står i frågan!

S har väl lovat att försöka övertyga MP.

Hur skall man kunna skriva ett avtal om något som kräver fler röster än de inblandade har?

Att hänvisa till ett hemligt "avtal" är säker bara ett spel för galleriet och C-väljarna för att inte tappa ansiktet. Samma som Sjöstedt gjort.

Man släpper fram Löfven och i bästa fall så får man som man vill. Det gäller både MP och C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in