2021-07-06, 09:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Du vill alltså att makten skall innehas av ett antal random personer utan något gemensamt program.
Folket får väl se till att välja in lite vettiga personer. Och gemensamma program är vad som fört oss till det fantastiska Sverige vi har idag. Sattee...
Citera
2021-07-06, 09:47
Medlem
Med tanke på att en anledning till de relativt många representanterna är att hela landet ska vara representerat, så vore det väl ologiskt att ha bara 1 person som bestämmer i likhet med aktieinnehav?

Tyvärr är nog vildar nåt vi får leva med om vi inte vill ha knapptryckarkommandon.

Själv tycker jag nog att antalet kan sänkas kanske till hälften. Jag vill minnas att vi har större andel riksdagsmän än omgivande länder i förhållande till befolkning.
Citera
2021-07-06, 09:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Verkar som att Annie hoppade från 10 meter och landade på Stenevis stortå. Strandskyddet och skogen!

En extra gin & tonic för Svetsarn på morgonen.
Som jag förstår av klippet i TV4 Nyheterna så är dessa tre punkter ett ultimatum enl. Lööf. Ett villkor för att C ska tryck gult.

Så jag undrar lite vad som är i görningen egentligen.
Citera
2021-07-06, 09:53
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som jag förstår av klippet i TV4 Nyheterna så är dessa tre punkter ett ultimatum enl. Lööf. Ett villkor för att C ska tryck gult.

Så jag undrar lite vad som är i görningen egentligen.
C vill skylla omval på S/MP?
Citera
2021-07-06, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Verkar som att Annie hoppade från 10 meter och landade på Stenevis stortå. Strandskyddet och skogen!

En extra gin & tonic för Svetsarn på morgonen.

ibland undrar man om hon trots allt lider av någon form av bokstavskombination?

först det här med marknadshyrorna som vpk aldrig skulle gå med och sedan det här med strandskyddet som mp inte kan gå med på?

är det något medvetet sätt att förstöra för sossarna eller är det kopplat till någon diagnos?

nåja det absolut viktigaste är att sd inte kommer att släppa fram någon regering där centern ingår (hoppas jag)
Citera
2021-07-06, 09:58
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Vart får du in det "bruna" ifrån?
Vilket parti har den färgen?
Är du färgad och klarar inte av att se sanningen??

Sanningen ÄR att det BlåBruna blocket har färre mandat
Citera
2021-07-06, 09:58
Medlem
Pethuglins avatar
Diktatorn Annie Lööf i Expressen:

"Nu är MP och C i ett intensivt ordkrig om vems krav som egentligen väger tyngst.

– Vi kan inte acceptera slutbudet, säger Stenevi.

De får nog finna sig i den här överenskommelsen om de också ska sitta i regering, säger Lööf."

https://www.expressen.se/nyheter/loofs-krav-till-mp-de-far-finna-sig-i-det/
Citera
2021-07-06, 09:59
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Håller delvis med, men för att någon skall ha personröstats in i riksdagen krävs att minst 5 % har kryssat för personen.

Ja, det är en anomali i det svenska valsystemet. Hade man haft fullt genomslag, dvs flest kryss vinner, så hade vi haft sannolikt haft högre kvalitet på politikerna. Som det är nu så är det brunast tunga som blir invald.

Självklart är en riksdagsplats personlig, och det ska även betraktas som ett personligt ansvar hur man utnyttjar den.
Citera
2021-07-06, 10:00
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ska vi ha en massa vildar i riksdagen som röstar som de vill blir ju till slut partier meningslösa?

Vi har tre nivåer där makten kan ligga, hos:
1. partierna
2. riksdagsledamöterna
3. väljarna

I praktiken ligger makten idag hos partierna men i vissa sällsynta undantagsfall kan enskilda riksdagsledamöter vägra att följa partilinjen så vi kan säga att vi ligger på punkt 1,1.

Det optimala är inte att flytta makten ännu längre bort från väljarna utan att istället flytta makten helt till väljarna.
Citera
Medlem
Citat:
Sk politiska vildar borde uteslutas ur riksdagen och ersättas. Riksdagens sammansättning grundar sig på partipolitisk tillhörighet.

Och samtidigt har vi personval.

Dvs att personer väljs in. Om en människa gått till val på vissa frågor som väljarna har kryssat in dom på, så ska dom inte kunna flyttas på bara för att partiledningen inte vill det.
Citera
Medlem
x-factory-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Centerpartiet är ett äckligt parti. Men jag njuter ändå när de förolämpar parti efter parti (MP, S och V) och räknar med att få igenom sina krav ändå.
Det är mest spel just nu från de enskilda partierna. Marknadsföring och positionering. Den store mästerförhandlaren kommer förena den rödgröna röran genom att betona den minsta gemensamma nämnaren - hatet mot SD. Partiledarna kommer motivera sina kompromisser med att det är ALLRA viktigast att hålla nazisterna utanför alla former av inflytande.

Så kommer det naturligtvis inte att bli i praktiken, då SD haft och kommer att ha massor av inflytande. T ex lyckades de avsätta regeringen. Inte omöjligt att de tvingar Löfven regera på en M-budget heller. Riksdagen kommer vara det styrande organet, inte regeringen, och inriktningen blir höger.
Citera
2021-07-06, 10:02
Medlem
Tilteds avatar
Hela regeringsunderlaget bygger ju bara på en enda gemensam fråga. S, Mp, C och V tycker alla illa om SD. I övrigt har de ju ingenting gemensamt.

I mitten står S och lovar "allt åt alla" och skriver mängder av hemliga avtal på servetter som ingen får se. Att de andra partierna köper detta är en gåta. Det står ju klart för alla att ett löfte ifrån S inte är något värt i slutändan. Steffe snyter väl näsan med servetterna så fort de andra lämnat rummet. Ska bli kul att följa denna soppa fram till valet.
Senast redigerad av Tilted 2021-07-06 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in