2021-05-15, 17:03
Medlem
C.M.Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.M.Burns
Har ägt denna fond sen 2011-01-07 och har haft en långsiktigt sparande på minst 5-10 år.

Lite mer än 5 år har nu gått och ligger + 53,65%.

20 April 2015 med en peak på 74,62%. Utveckligen sen dess är -13,17% med en botten på -25,79%

Anser fortfarande att denna fond är ett bra långsiktigt sparande sätter en NAV kurs på 200:- till slutet av 2016

NAV idag är 179,56:-
Storsta innehaven, Hennes & Mauritz B samt Nordea Bank AB och båda är det rek.köp och påväg upp.

Får väl citera mig själv haha.

Jag har legat lång och legat kvar samt ökat innehavet speciellt under Mars 2020 nergången. Köper alltid vid nergång när man ligger lång.

Målkursen jag satte var 300 SEK sedan efter 200 kursen. Dagskurs idag 336,05 SEK. Satt en ny målkurs på 500 SEK så ja, långsiktigt lönar sig. Har tjänat några kronor.
Senast redigerad av C.M.Burns 2021-05-15 kl. 17:07.
Citera
2021-07-02, 21:05
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.M.Burns
Får väl citera mig själv haha.

Jag har legat lång och legat kvar samt ökat innehavet speciellt under Mars 2020 nergången. Köper alltid vid nergång när man ligger lång.

Målkursen jag satte var 300 SEK sedan efter 200 kursen. Dagskurs idag 336,05 SEK. Satt en ny målkurs på 500 SEK så ja, långsiktigt lönar sig. Har tjänat några kronor.

Varför köper man Avanza Zero när det finns bredare svenska indexfonder som över tid kommer prestera bättre än AZ med största sannolikhet?
Citera
2021-07-03, 08:04
Medlem
Avanza Zero är skräp. Man ska köpa Spiltan Småbolag och Spiltan Investmentbolag om man vill exponera sig mot den svenska marknaden.
Citera
2021-07-03, 10:21
Medlem
Anser ni att Nordnet Indexfond Sverige är ett bättre alternativ? Behövs väl mer spridning oavsett men. Den baseras väl på lite fler aktier iaf.
Citera
2021-07-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Varför köper man Avanza Zero när det finns bredare svenska indexfonder som över tid kommer prestera bättre än AZ med största sannolikhet?

Även om du har rätt vilket jag tvivlar så är en anledning att man vill sprida riskerna även om det sker på bekostnad av sämre avkastningen. Hög avkastning över tid är inte allt. Eftersom man aldrig kan vara 100% säker när man behöver pengarna så vill man inte råka behöva pengar samtidig som alla ens investeringar befinner sig i botten.
Citera
2021-07-04, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Även om du har rätt vilket jag tvivlar så är en anledning att man vill sprida riskerna även om det sker på bekostnad av sämre avkastningen. Hög avkastning över tid är inte allt. Eftersom man aldrig kan vara 100% säker när man behöver pengarna så vill man inte råka behöva pengar samtidig som alla ens investeringar befinner sig i botten.

Fast inget av detta du skriver är ett argument för Avanza Zero över en bredare svensk indexfond. Istället för 30 största bolagen avgiftsfritt kan du för en avgift om ca 0.2% få hela svenska börsen. Det ger bättre riskspridning än Avanza zero. Som signaturen du svarar på är inne på så har detta historisk gett bättre avkastning även om det givetvis finns perioder då OMX30 och därmed Zero går bättre än börsen i sin helhet.
Citera
2021-07-04, 09:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Fast inget av detta du skriver är ett argument för Avanza Zero över en bredare svensk indexfond. Istället för 30 största bolagen avgiftsfritt kan du för en avgift om ca 0.2% få hela svenska börsen. Det ger bättre riskspridning än Avanza zero. Som signaturen du svarar på är inne på så har detta historisk gett bättre avkastning även om det givetvis finns perioder då OMX30 och därmed Zero går bättre än börsen i sin helhet.
Vilken fond rekommenderar du som har 0,2 % avgift?
Citera
2021-07-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Finns ju ingenting som säger att en fond kommer prestera bättre för att den är bredare och har fler innehav. Däremot finns det ju en god möjlighet att andra fonder kan prestera bättre för att de t.ex. innehåller småbolag eller mindre andel bank, cykliskt/verkstad etc. än vad en OMXS30-fond gör. Men har man den tron så ska man ju inte köpa en bred svensk indexfond heller (baserad på OMXSPI odyl.) för då får man ändå mer än hälften av indexvikten i OMXS30-bolag.

En anledning att äga Zero kan ju för övrigt vara att man just vill ha en annan fördelning mellan OMXS30-bolag och mindre bolag än vad en bred indexfond ger. Dvs. man äger en svensk ren småbolagsfond eller enskilda aktieinnehav i mindre bolag och kompletterar med Zero för att ändå få lite exponering mot större OMXS30-bolag också.

Men visst, om man nu av någon okänd anledning bara vill äga en enda fond så håller jag med om att det finns bättre fonder än Zero.
Citera
2021-07-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Jag hade Avanza Zero tidigare men bytte den mot PLUS Allabolag Sverige Index.

"Fonden är en passivt förvaltad värdepappersfond som investerar i samtliga cirka 330 bolag noterade på Nasdaq OMX Stockholmbörsen."
Citera
2021-07-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raecer
Anser ni att Nordnet Indexfond Sverige är ett bättre alternativ? Behövs väl mer spridning oavsett men. Den baseras väl på lite fler aktier iaf.

Citat:
Nordnet Indexfond Sverige är en indexfond med inriktning på den svenska aktiemarknaden och fondens målsättning är att generera en avkastning som återspeglar den hos aktieindexet NASDAQ OMX Stockholm Benchmark GI (OMXSBGI). NASDAQ OMX Stockholm Benchmark GI (OMXSBGI) är ett marknadsvärdesviktat index med syfte att avspegla avkastningen på Stockholmsbörsen.

Den följer ett bredare index än det Avanza Zero följer så ja, på sikt är det ett bättre alternativ.
Citera
2021-07-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

Avanza Zero är inget skydd mot det du beskriver. Hög riskjusterad avkastning är det som räknas över tid.
Citera
2021-07-05, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Plus allabolag eller LF Sverige Indexnära är att rekommendera om du vill ha hela sverige i en fond för 0.2%.

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Finns ju ingenting som säger att en fond kommer prestera bättre för att den är bredare och har fler innehav. Däremot finns det ju en god möjlighet att andra fonder kan prestera bättre för att de t.ex. innehåller småbolag eller mindre andel bank, cykliskt/verkstad etc. än vad en OMXS30-fond gör. Men har man den tron så ska man ju inte köpa en bred svensk indexfond heller (baserad på OMXSPI odyl.) för då får man ändå mer än hälften av indexvikten i OMXS30-bolag.

En anledning att äga Zero kan ju för övrigt vara att man just vill ha en annan fördelning mellan OMXS30-bolag och mindre bolag än vad en bred indexfond ger. Dvs. man äger en svensk ren småbolagsfond eller enskilda aktieinnehav i mindre bolag och kompletterar med Zero för att ändå få lite exponering mot större OMXS30-bolag också.

Men visst, om man nu av någon okänd anledning bara vill äga en enda fond så håller jag med om att det finns bättre fonder än Zero.

Saken med att äga en indexfond är väl att man inte tror sig veta vilken del av marknaden som kommer prestera bäst under olika tid och genom att placera så brett som möjligt slipper gissa utan får hela marknaden, aldrig bäst men heller aldrig sämst. Då är ju Zero inte ett bra val.

Du har helt rätt i att Zero är ett fantastiskt komplement om man vill vikta sig lite mot OMXS30. 0% är ju så billigt det kan bli. Men saken är ju att många småsparare fortfarande har denna som enda sverigefond vilket ju inte är helt lyckat. Så länge man har någon poäng med att välja den är den bra men jag sparar bara i breda indexfonder så för mig är inte zero aktuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in