Citat:
Och du känner inte på något sätt att du klamrar dig fast vid ett halmstrå?En av de stora anledningarna att jag skulle bli en värdelös frireligiös är att jag har svårt när saker blir ologiska.
För mig är det självklart att om Esbjörn är en glasklar äldre herre som på inget sätt skulle låta sig påverkas av en person som Ebba. Trots att hon säger, först sa Esbjörn Nej, sedan Kanske och till slut ja. Och att Esbjörn själv sagt sig bli charmad av att Ebba visade intresse för hans hus. Så är det lika självklart att när han mindre än 10 dagar efter kontraktsskrivningen säger att han ångrat sig, att han har just det. Utan någon påverkan av yttre krafter.
Vidare blir det för mig oxå svårt att köpa att Esbjörn förväntas stå för allt han sagt, medan Ebba får titta in i kameran och säga att jag kommer inte att genomföra köpet om Esbjörn inte vill.
Ett tredje exempel på fenomenet är att man anser att om Esbjörn är en man med heder, så står han för sitt ord. Trotts att Esbjörn beskrivet att han inte riktigt hade läst eller förstått kontraktet. Det var dunkelt och stressigt, de pekade och sa skriv där och skriv där, har han ju själv sagt. Medan Ebba får erkänna ett brott och jag tycker att vi kan förvänta oss att Ebba förstod vad hon skrev på. Bara får ångra sig och ta tillbaka sin skuld. Jag gjorde det för sverige och partiet säger hon. Men jag är oskyldig.
För mig haltar alla dessa exempel kraftigt. Och man gör i sin resonemang väldiga skillnader på personer.
Om jag drar alla frireligiösa under samma kam, kan man säga att en gemensam fiende förenar. Och att det är en vanlig metod för att knyta samman gruppen i dessa kretsar. Man är van att skilja mellan ont och gott. Och det onda är ont. Det finns ingen hejd på hur illasinnade människor runt Esbjörn är. Jag skulle ha jättesvårt att hata så.
Och jag skulle ha jättesvårt att inte tycka att Ebba är en hycklare när hon idag håller sitt Almedals tal och talar om hårdare tag mot brottslingar och vilja att instifta en lag om påverkan av domstol. Att hon inte skäms tänker jag bara.