2021-07-03, 14:40
Medlem
Vad var den där advokaten ens dömd för?
2021-07-03, 14:42
Medlem
lossnuss avatar
Vad som är speciellt med Ebbas uttalande är att hon erkänner pga den fyrkantiga tröga svenska lagstiftningen.
Allt annat är ovidkommande enligt mig. Alla partier har företrädare som gör bort sig på än det ena än det andra sättet.
Det Svenska rättsväsendet är extremt trögt och det processas i evigheter kring självklara saker pga det är för många instanser osv osv...
Svenskt rättsväsende är definitivt inte perfekt, därför är Ebbas uttalande välkommet.
2021-07-03, 14:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Du må tycka det, alla håller inte med.

Naturligtvis. Det är därför vi har politik, för att avgöra sådana meningsskiljaktigheter.

Citat:
Det är fascinerande att det inte har varit något problem med förtalslagstiftningen när Wallin m.fl. Skrek våldtäkt men nu är den plötsligt helt galen enligt samma människor.

Utan att ha satt mig in i den frågan, så tror jag nog att både Wallin, och hela MeToo-problematiken har diskuterats tämligen ingående, och jag har för mig att Wallins anklagelser också varit ostyrkta, dvs det hon har påstått har inte i alla delar varit sant. Men, flera personer som har varit aktiva i MeToo har beklagat sig över att det är förtal även om man talat sanning.

Det finns således en hel del som talar för att det behöver göras någon form av översyn av förtalslagstiftningen.
2021-07-03, 14:45
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Vad var den där advokaten ens dömd för?

Misshandel och sexuellt utnyttjande av sin styvdotter.
2021-07-03, 14:45
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ok. Själv ser jag det som en dålig väg när lagstiftare väljer ut lagar att förändra på grundval av att de är straffade för dem. Där skiljer vi oss kanske åt?

Jag tror att lagstiftare får för sig att ändra lagar utifrån sin egen person, närståendes situation eller lobbying/mediatryck.

Frågan för mig är inte varför och hur de uppkom, utan om lagändringarna är bättre för mig och samhället (subjektivt jag vet).
2021-07-03, 14:46
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Varför har då KD aldrig förespråkat att sanna påståenden ej ska kunna vara förtal?

Hur ska jag veta det? Fråga en KD-are istället :-)
2021-07-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du är en av dem som gillar att bejaka lagen, men skiter i det juridiska?

Hur skiter jag i det juridiska?
2021-07-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Misshandel och sexuellt utnyttjande av sin styvdotter.
Misshandel och försök till våldtäkt av barn.
2021-07-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du som är mera skarpsynt debattör. Du tror inte att stödet till Ebba kanske mer handlar om att få bort något från makten än att få dit någon? Facebook-kommentaren är ju bara en liten skitsak, i förhållande till vad den nuvarande regimen och dess underlag utsätter Sveriges befolkning för. Många här skulle bry sig föga om Ebba hade med bibel i hand misshandlat det sk juridiska ombudet, precis lika lite som socialdemokrater brydde sig föga när Per Albin Hansson agade en politisk meningsmotståndare med sin käpp.
Givetvis har du helt rätt att det är en del missnöjesröster. Precis som det till del var missnöjesröster som gav Löfven makten 2014/18.

Problemet är ju att varken sittande regering eller utmanarna inklusive SD har lösningen på några problem. Partipolitiken idag handlar nästan uteslutande om triangulering för att få rätt positioner. Att påstå att Socialdemokraterna är enda maktfullkomliga partiet är att ljuga, alla partier i riksdagen är maktfullkomliga.
2021-07-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Givetvis har du helt rätt att det är en del missnöjesröster. Precis som det till del var missnöjesröster som gav Löfven makten 2014/18.

Problemet är ju att varken sittande regering eller utmanarna inklusive SD har lösningen på några problem. Partipolitiken idag handlar nästan uteslutande om triangulering för att få rätt positioner. Att påstå att Socialdemokraterna är enda maktfullkomliga partiet är att ljuga, alla partier i riksdagen är maktfullkomliga.
Läste att Johann Binninge nu söker skadestånd för förlorad inkomst kan de bero på att hans firma gick i konkurs 1 år inna Ebba skrev om honom på facebook?
IBSP Labs AB
Org.nummer
559001-3529
Verksamhet
Teknisk konsult inom Elteknik
Jämför
Anmärkning
Konkurs inledd 2020-02-14
2021-07-03, 14:56
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Naturligtvis. Det är därför vi har politik, för att avgöra sådana meningsskiljaktigheter.

Utan att ha satt mig in i den frågan, så tror jag nog att både Wallin, och hela MeToo-problematiken har diskuterats tämligen ingående, och jag har för mig att Wallins anklagelser också varit ostyrkta, dvs det hon har påstått har inte i alla delar varit sant. Men, flera personer som har varit aktiva i MeToo har beklagat sig över att det är förtal även om man talat sanning.

Det finns således en hel del som talar för att det behöver göras någon form av översyn av förtalslagstiftningen.

Jag såg inte samma krav på lagändring från de användare som kräver det nu. Var bara det som kändes märkligt. Tja, det blev ju aldrig aktuellt i domstol då det inte ansågs vara försvarligt att lämna uppgiften. Annars hade det skett en sanningsprövning.

Jag misstänker att samma personer som kräver att alla ska få ”tala sanning” hade krävt ny lagändring snart igen.
2021-07-03, 14:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag såg inte samma krav på lagändring från de användare som kräver det nu. Var bara det som kändes märkligt. Tja, det blev ju aldrig aktuellt i domstol då det inte ansågs vara försvarligt att lämna uppgiften. Annars hade det skett en sanningsprövning.

Jag misstänker att samma personer som kräver att alla ska få ”tala sanning” hade krävt ny lagändring snart igen.

Vem vet? Här borde finnas internationella erfarenheter av lagstiftning, domslut, praxis och debatt att kunna lära sig en del av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in