Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Bernoullis ekvation kan jag hänga med på men de här slutsatserna rimlighet har jag svårt att bedöma.
Betor inte en hel del på vad man menar med termen ”kyrktorn” som ju inte är direkt vetenskapligt preciserad?
Jag har försökt leta jämförelser lite och hittade det här:
https://www.sjofart.ax/nyheter/spokvraket-gackar-bargarna/
Fartyget sjunker på 60 meters djup så där och sjunker med aktern före. Stäven sticker uppenbarligen upp i luften.
Är det inte något sådant överlevarna syftar på? Om det handlar om ett kyrktorn kan diskuteras, men det är ett dramatiskt tillstånd i slutskedet av att båten försvinner under ytan.
Jo, det låter rimligt. Denna tanker var dock 93 m lång så om djupet var 60 m kunde vinkeln bli ca 45 grader. Estonia var 155 m och djupet ca 80 m blir motsvarande vinkel ca 30 grader om aktern är i botten.
Eftersom TdF verkar avgjort och det är uppehåll i Euro 2020 så har jag tittat vidare på fallet med fartyg som sjunker med aktern först och framförallt frågan hur mycket som kan sticka upp. Man måste då låta fartyget ha ett ändligt tvärsnitt och volym (L x B x D) och djupgående d, och får uttryck från kraft- och momentjämvikt som beror på hur stor del av aktern som vattenfylls. Beräkningarna blir lite knepiga eftersom ”luftbubblans” form beror på fartygets trim (lutning akterut). Även om man förenklar och antar att denna bubbla är triangulär i tvärsnitt så får man en 4:e gradsekvation.
Men ett enkelt resultat framgick:
om fartyget är långt (L>> D) så kommer fören att komma upp ur vattnet när L/4 av fartyget vattenfylls akterifrån (kanske uppenbart för några?). Vinkeln a ges då approximativt av
tan(a) ~ 32/9 d/L
Om vi stoppar in värden för Estonia (d ~ 5 m, L = 155 m) så får vi a ~= 6 deg.
Jag återkommer om jag hittar ett trevligt uttryck för maximal vinkel för det fritt flytande fartyget…