2021-07-03, 13:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Det är ju en kvinna i en dokumentär från 2002 som säger precis samma sak. Hon reste sig upp
Man får skilja på att förskeppet som är både högt och brett kan sett sig ”resa sig” över en skräckslagen överlevare i vattnet även om det ligger delvis under vatten och att fartyget skulle ställt sig upp ”som ett kyrktorn”, vilket var citatet i ett tidigare inlägg av Dianthus.

Det senare är en fysisk omöjlighet eftersom djupet bara är ca 80 m och Estonia är ca 155 m lång. Min personliga teori är att överlevande kan ha blandat sina egna minnen med filmbilder de sett från t.ex. torpederade WWII-skepp som ofta sjunker på det sättet när de knäcks på mitten. Fel är det under alla omständigheter.
Citera
2021-07-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man får skilja på att förskeppet som är både högt och brett kan sett sig ”resa sig” över en skräckslagen överlevare i vattnet även om det ligger delvis under vatten och att fartyget skulle ställt sig upp ”som ett kyrktorn”, vilket var citatet i ett tidigare inlägg av Dianthus.

Det senare är en fysisk omöjlighet eftersom djupet bara är ca 80 m och Estonia är ca 155 m lång. Min personliga teori är att överlevande kan ha blandat sina egna minnen med filmbilder de sett från t.ex. torpederade WWII-skepp som ofta sjunker på det sättet när de knäcks på mitten. Fel är det under alla omständigheter.

Iof. Sen får man även tänka på trauma spelar en stor roll och att det hände på natten i en hård storm. Panik, vågor, trauma, storm och överlevnadsinstinkt kan påverka hjärnans uppfattning. Psykologi
Citera
2021-07-03, 13:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Iof. Sen får man även tänka på trauma spelar en stor roll och att det hände på natten i en hård storm. Panik, vågor, trauma, storm och överlevnadsinstinkt kan påverka hjärnans uppfattning. Psykologi
Absolut, och det gör det hela så knepigt. Vi har ett liknande fall med den pensionerade polismannen Kikusts som dels ser bogvisiret slå upp och ner (och kanske lossna helt), dels ger en tidsuppgift som han säger sig vara helt säker på men som är uppenbart orimlig. Vad skall man göra då? Tro på delen om bogvisiret, men förkasta klockslaget? Göra som JAIC och ignorera det helt fastän det delvis stöder deras olyckshypotes?

Jag landar i att bortse från Kikusts eftersom hans påstått säkra tidsuppgift är orimlig, och det inte kan uteslutas att hans fanstasi i efterhand skapat bilden av det glappande bogvisiret. På samma sätt förhåller jag mig till vittnena om ”kyrktornet” och Övbergs svanhalsar. Men det är ju för att det finns bevisning i en annan riktning. Vad gör man med uppseendeväckande vittnesmål om unika händelser?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-03 kl. 13:39.
Citera
2021-07-03, 23:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jo, det är ju det. Du ställde frågan för ett par månader sedan och jag ställde därför upp det mekaniska problemet med resultatet att fören inte kan resa sig över ytan om aktern vilar på botten. Om det hade varit djupare så hade fartyget kunnat ställa sig vertikalt, det är t.o.m. det enda kvasi-stabila tillståndet (medan hon sjunker neråt), men eftersom djupet bara är ca 80 m går det inte.

Ett sätt att förstå detta är att inse att luftbubblans centrum måste ligga längre fram än masscentrum. Om vi lyfter fören över vattenytan hamnar den nödvändiga luftbubblan längre akterut vilket minskar dess upprätande moment. Samtidigt kan inte luftbubblans andel av volymen under ytan bli för stor, för då sjunker ju inte fartyget.

Edit:
ytterligare ett sätt att förstå detta är att betrakta lägesenergin. När väl aktern tagit i botten, vilket inträffar vid ca 30 grader trim, så kan inte fören resa sig eftersom det skulle innebära att fartygets masscentrum flyttades uppåt och då måste vi tillföra energi (pumpa in luft i skrovet under ytan!).

Edit2:
det återstår att slå fast vad som kan hända under det transienta tillståndet innan aktern slår i botten. Eftersom fartyget med större havsdjup förmodligen skulle ställa sig vertikalt, så vill jag inte utesluta att fören skulle kunna resa sig något i detta skede. Men det sker då med mindre än 30 grader lutning från havsytan/botten så det är knappast ett kyrktorn vi talar om!

Bernoullis ekvation kan jag hänga med på men de här slutsatserna rimlighet har jag svårt att bedöma.

Betor inte en hel del på vad man menar med termen ”kyrktorn” som ju inte är direkt vetenskapligt preciserad?

Jag har försökt leta jämförelser lite och hittade det här: https://www.sjofart.ax/nyheter/spokvraket-gackar-bargarna/

Fartyget sjunker på 60 meters djup så där och sjunker med aktern före. Stäven sticker uppenbarligen upp i luften.

Är det inte något sådant överlevarna syftar på? Om det handlar om ett kyrktorn kan diskuteras, men det är ett dramatiskt tillstånd i slutskedet av att båten försvinner under ytan.
Citera
2021-07-03, 23:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Farbror_Barbro's principer, Arhimedes principer + schampoflaskan och badkaret.
Förhytterna fylldes med vatten först, därför sjönk hon med fören först, alla vittnen
som har sett något annat ljuger enl. Farbror_Barbro.
Fri tolkning av Farbror_Barbro's händelseförlopp.

Jag hänger inte riktigt med. Farbror_Barbro påstår väl i alla fall inte att Estonia sjöng med fören först?
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2021-07-04 kl. 00:10.
Citera
2021-07-04, 12:07
Medlem
Kikade på dokumentären igen. Kalla
mig känslokall och oförstående! Men jag fick något emot han som ville få upp sin fru ur båten. Jag förstår frustrationen och sorgen, men på samma gång tycker jag att det är egoistiskt gentemot dom andra anhöriga som har sina bekanta där nere.

Jag sympatiserade mer med norrmannen som har sin son kvar i Estonia.
Citera
2021-07-04, 15:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bernoullis ekvation kan jag hänga med på men de här slutsatserna rimlighet har jag svårt att bedöma.

Betor inte en hel del på vad man menar med termen ”kyrktorn” som ju inte är direkt vetenskapligt preciserad?

Jag har försökt leta jämförelser lite och hittade det här: https://www.sjofart.ax/nyheter/spokvraket-gackar-bargarna/

Fartyget sjunker på 60 meters djup så där och sjunker med aktern före. Stäven sticker uppenbarligen upp i luften.

Är det inte något sådant överlevarna syftar på? Om det handlar om ett kyrktorn kan diskuteras, men det är ett dramatiskt tillstånd i slutskedet av att båten försvinner under ytan.
Jo, det låter rimligt. Denna tanker var dock 93 m lång så om djupet var 60 m kunde vinkeln bli ca 45 grader. Estonia var 155 m och djupet ca 80 m blir motsvarande vinkel ca 30 grader om aktern är i botten.

Eftersom TdF verkar avgjort och det är uppehåll i Euro 2020 så har jag tittat vidare på fallet med fartyg som sjunker med aktern först och framförallt frågan hur mycket som kan sticka upp. Man måste då låta fartyget ha ett ändligt tvärsnitt och volym (L x B x D) och djupgående d, och får uttryck från kraft- och momentjämvikt som beror på hur stor del av aktern som vattenfylls. Beräkningarna blir lite knepiga eftersom ”luftbubblans” form beror på fartygets trim (lutning akterut). Även om man förenklar och antar att denna bubbla är triangulär i tvärsnitt så får man en 4:e gradsekvation.

Men ett enkelt resultat framgick:
om fartyget är långt (L>> D) så kommer fören att komma upp ur vattnet när L/4 av fartyget vattenfylls akterifrån (kanske uppenbart för några?). Vinkeln a ges då approximativt av
tan(a) ~ 32/9 d/L
Om vi stoppar in värden för Estonia (d ~ 5 m, L = 155 m) så får vi a ~= 6 deg.

Jag återkommer om jag hittar ett trevligt uttryck för maximal vinkel för det fritt flytande fartyget…
Citera
2021-07-04, 20:25
Medlem
Citat:
Jo, det låter rimligt. Denna tanker var dock 93 m lång så om djupet var 60 m kunde vinkeln bli ca 45 grader. Estonia var 155 m och djupet ca 80 m blir motsvarande vinkel ca 30 grader om aktern är i botten.

Eftersom TdF verkar avgjort och det är uppehåll i Euro 2020 så har jag tittat vidare på fallet med fartyg som sjunker med aktern först och framförallt frågan hur mycket som kan sticka upp. Man måste då låta fartyget ha ett ändligt tvärsnitt och volym (L x B x D) och djupgående d, och får uttryck från kraft- och momentjämvikt som beror på hur stor del av aktern som vattenfylls. Beräkningarna blir lite knepiga eftersom ”luftbubblans” form beror på fartygets trim (lutning akterut). Även om man förenklar och antar att denna bubbla är triangulär i tvärsnitt så får man en 4:e gradsekvation.

Men ett enkelt resultat framgick:
om fartyget är långt (L>> D) så kommer fören att komma upp ur vattnet när L/4 av fartyget vattenfylls akterifrån (kanske uppenbart för några?). Vinkeln a ges då approximativt av
tan(a) ~ 32/9 d/L
Om vi stoppar in värden för Estonia (d ~ 5 m, L = 155 m) så får vi a ~= 6 deg.

Jag återkommer om jag hittar ett trevligt uttryck för maximal vinkel för det fritt flytande fartyget…

Jag antar det är ingenjörers livsuppgift att komma med beräkningar när andra drar liknelser… 😉

”Som ett kyrktorn”- jag tror snarare han menar att fören pekade rakt upp i luften. Inte nödvändigtvis att det var 70 meter av fartyget som syntes, rakt upp som ett kyrktorn… Men kanske 5 meter? Rimligt? Tänk toppen av av ett kyrktorn, typ spiran.
Citera
2021-07-04, 20:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Jag antar det är ingenjörers livsuppgift att komma med beräkningar när andra drar liknelser… 😉

”Som ett kyrktorn”- jag tror snarare han menar att fören pekade rakt upp i luften. Inte nödvändigtvis att det var 70 meter av fartyget som syntes, rakt upp som ett kyrktorn… Men kanske 5 meter? Rimligt? Tänk toppen av av ett kyrktorn, typ spiran.
Absolut rimligt. Estonia låg ju när upp och ner när hon sjönk, och då hamnar ju bulben längst upp när hin sjunker med aktern först (hej hej sovvandring...). Simuleringarna av HSVA och SSPA-konsortierna visar på att fartyget sannolikt vilade med aktern på botten (74 m ned) innan fören försvann (e.g. http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf Fig. 9). Då har vi iofs en vinkel på bara ca 30 grader men den spetsiga bulben (e.g. https://digikogu.taltech.ee/en/Download/bdcecc3a-ba4d-4e50-a79a-b28075f5f0df, s.105-110) kan mycket väl ha tornat upp sig över en simmande i vattnet.
Citera
2021-07-04, 21:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Kikade på dokumentären igen. Kalla
mig känslokall och oförstående! Men jag fick något emot han som ville få upp sin fru ur båten. Jag förstår frustrationen och sorgen, men på samma gång tycker jag att det är egoistiskt gentemot dom andra anhöriga som har sina bekanta där nere.

Jag sympatiserade mer med norrmannen som har sin son kvar i Estonia.
Det där har varit ett problem från början. Det finns en högljudd, kanske majoritet, som velat bärga fartyg och/eller kroppar. Men du har också en anselig grupp, kanske en minoritet, som vill låta saker och ting bero, t.ex. Jonathan Lindström som var uppe i tråden för ett par veckor sedan. Han blev hotad med trakasserier av ordförande i en anhörigförening när han framförde sin åsikt. Så om man hade tillfredställt en grupp men bärgning av kroppar i vraket, så hade andra fått sin anhörig framgrävd ur en hög med 30-40 ruttnande lik och bråte, något de kanske fasade för. Ibland finns det inga bra lösningar.
Citera
2021-07-04, 22:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det där har varit ett problem från början. Det finns en högljudd, kanske majoritet, som velat bärga fartyg och/eller kroppar. Men du har också en anselig grupp, kanske en minoritet, som vill låta saker och ting bero, t.ex. Jonathan Lindström som var uppe i tråden för ett par veckor sedan. Han blev hotad med trakasserier av ordförande i en anhörigförening när han framförde sin åsikt. Så om man hade tillfredställt en grupp men bärgning av kroppar i vraket, så hade andra fått sin anhörig framgrävd ur en hög med 30-40 ruttnande lik och bråte, något de kanske fasade för. Ibland finns det inga bra lösningar.

Det är nog en diskussion som förs bättre i de andra trådarna. Men principiellt håller det inte att om ett stort antal anhöriga vill hitta sina anhöriga medan ett mindre antal föredrar att låta dem ligga där de ligger, så skall den andra gruppen ha rätt att hindra den förstnämnda gruppen. Det funkar inte moraliskt om det är fullt etiskt och praktiskt genomförbart att bärga många av de döda, vilket det med all önskvärd tydlighet framkommit att det var.
Citera
2021-07-04, 22:51
Medlem
Citat:
Det är ett extremt märkligt resonemang att man inte ska göra det man kan för att så många som möjligt ska kunna begrava sina nära och kära, bara för att man inte kan säkerställa att man får upp precis alla.

Ska man resonera på samma sätt vid byggnadsras, jordbävningar eller andra naturkatastrofer? Eller blir det hela unikt bara för att havet är inblandat? Det hade kanske varit en sak om det varit sjömän som sett havet som en naturlig begravningsplats eller att de tekniska hindrena var oöverstigliga, men här handlar det till största del om civila som skulle ta sig från punkt a till punkt b som högst sannolikt inte kände den typen av tillhörighet till sjölivet och med anhöriga som än mindre ville ha dem begravda där. Nej valet att inte bärga några som helst kroppar här var ett taffligt beslut grundat på inkompetens eller för att man av någon anledning ville att så lite som möjligt skulle komma upp till ytan. Resonemanget känns mig veterligen inte igen från några andra typer av olyckor där erforderliga tekniska möjligheter funnits för omhändertagande av dödsoffer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in