2021-07-04, 13:28
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justinai
Någon som vet om det kan bli BankID-röstning till valet 2022?

Omöjligt tekniskt
Finns ett MIT/Harvard forskningsprojekt som baserar sig på blockchain som anses lovande, men inget i skarp drift
Citera
2021-07-04, 13:31
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Men kära någon. Vad är oddsen på att alla rösträknare i flera vallokaler känner varandra och går med på att fuska systematiskt utan att det läcks?

Man behöver inte känna varandra för att ha ett gemensamt hat mot SD och dess framgång.

Citat:
Lägg ner med dina fantasier.

Även om det hade skett i enstaka vallokaler så hade det knappast påverka valresultatet nämnvärt.

Om SD fått 20,1% istället 17,53% så hade det garanterat svängt ett par mandat. 20,1% är i underkant jämfört med de sista OU:arna innan valet.

Jag ser att dina argument börjar tryta. Då ska jag bara lägga ner "mina fantasier"? OK...
Citera
2021-07-04, 13:32
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Självklart varierar det. Men att tro att en röst eller ens hundra i en vallokal skulle påverka mandatfördelningen är naivt. Och sedan ska alla dessa i vallokalen vara med på detta fusk utan att det läcks.

Även fusk i ett litet distrikt kräver att alla rösträknare är med på det. Även om man skulle fuska i ett litet distrikt i en liten vallokal så handlar det om väldigt få röster att det inte skulle påverka mandatfördelningen.

Det naiva är din inskränkthet, du ser inte att samma agenda styr hela samhället idag och inte minst media. Många små fusk gör skillnad och har förstås ingen kännedom om varandra så det är inte en stor konspiration som kan avslöjas om någon läcker. Tvärtom leder det i regel inte ens till omval när fusk avslöjas eftersom detta enskilda fusk som avslöjas inte påverkar men tillsammans med andra så kan det mycket väl påverka.
Citera
2021-07-04, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Om lådan med förtidsröster förvaras någonstans på nätterna, så kan ju rösterna i den bytas ut, det är ju möjligt att man då behöver ha ett nytt sigill eller något sådant, men det kan ju inte vara svårt att ordna för den som vill.
Du menar att ett gäng ska ta sig in i en källare under natten, sen öppna plomberingen av själva lådan, öppna kuverten med SD-sedlar i, kasta de, lägga in S-sedlar och sedan plombera den på nytt. Förutom detta så ska man göra likadant med alla lådor i andra kommuner och valkretsar.

Jag förnekar inte att man i teorin kan fuska. Men det betyder att allt måste klaffa och folk hålla käft om detta för att det inte ska märkas.
Citera
2021-07-04, 13:34
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är precis samma sak.
Tage Erlander och alla andra vägrade befatta sig med V av precis samma skäl som Lööf gör det.

Förstår inte hur du och andra går tillväga för att inte förstå det. Istället försöker ni hitta på skillnader som inte finns.

Erlander hade inga problem att prata med kommunisterna, var har du fått det ifrån?

Annie har inga problem att anpassa sig till kommunisternas krav men hon kan inte samtala med dem, det är sandlåda.
Citera
2021-07-04, 13:35
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Så nu lägger du helt plötsligt fokus på poströster (eller förtidsröster som det heter).

Om du nu hävdar att det fifflas med poströster så får du väl också förklara hur det skulle gå till.

Principen kring förtidsröster och vanliga röster är densamma. De handläggs i stort sett på samma sätt där flera oberoende rösträknare tar hand om rösterna och röstlängden. Lika svårt att fuska med förtidsröster som i en vanlig vallokal under valdagen.

Låt mig förklara hur ett fusk skulle kunna se ut:
Röstlängden säger endast hur många valsedlar som det finns.
Det är helt korrekt att flera räknar dessa röstsedlar, fel begås hela tiden varför man räknar till alla fått samma resultat.
Det är mycket enkelt för en enskild rösträknare att i början som byta ut ex. 1/3 av samtliga SD röster och byta ut dessa mot medhavda valfria vänstervalsedlar, (C, L, S, Vpk, MP).
Alla andra rösträknare kommer till samma resultat som den som initierade fusket, givet att denna var den första att räkna batchen.
Ju längre rösträkningen går, kommer fusk mycket snabbt upptäckas om allt för stor diskrepans uppstår. Varför du utbytta rösterna gradvis måste minskas allt eftersom räknandet fortskrider, då det annars är lätt att se just vem som först hittade "felet".

Detta är bara ett sätt att fuska, det finns oändligt många sätt att fuska utan att bli upptäckt.

Således, det går att fuska, så sluta sprida dina uppenbara partiska lögner.
Citera
2021-07-04, 13:37
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Man behöver inte känna varandra för att ha ett gemensamt hat mot SD och dess framgång.

Om SD fått 20,1% istället 17,53% så hade det garanterat svängt ett par mandat. 20,1% är i underkant jämfört med de sista OU:arna innan valet.

Jag ser att dina argument börjar tryta. Då ska jag bara lägga ner "mina fantasier"? OK...

Precis, i USA så var det ju inte så värst välkommet att Trump var republikanernas presidentkandidat, i vallokalerna där så var det ju demokrater och republikaner som övervakade rösträkningen, en hel del av de republikanerna lär ju ha hatar Trump lika mycket som demokraterna.
Citera
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Som sagt, varför ska Kakabaveh bry sig om några tusenlappar extra när hon redan tryggat sin inkomst? Varför ska hon bry sig om några tusenlappar när hon för första gången kan hamna i rampljuset och påverka i svensk politik?

En kristersson-åkesson regering kommer tillträda oavsett. Det är bara en tidsfråga. Folk har fått nog. Det var därför Löfven som en feg kyckling valde talmansrundor före extra val.

Om Liberalerna räddar Löfven i ett år till och därmed tvärvänder en gång till så är det definitivt spiken i kistan för liberalerna. Deras bästa chans är att rösta rött till Löfven. Åker de ur extra valet så kan de åtminstone inför det ordinarie valet framstå som ett mer trovärdigt borgerligt alternativ än vad de var 2019 och 2020.

Om Centerpartiet förhandlar med kommunister så har de inget existensberättigande längre. De kommer behöva dela väljare med V och MP. Jag är övertygad om att centerpartiet innerst inne vill ha extra val och därför kommer de rösta ner alla alternativ för att kunna gå in i en valrörelse som en självständig kraft och därefter hoppas på det bästa.

Hon har 69.900 till september 2022. Ett extraval där hon åker ut innebär 80% av det från och med efter valet i ett år eller vad det är, sen ner till 66%.

Väldigt få människor skulle avstå från pengar de är garanterade. Kakabaveh inget undantag. Nej, jag tror inte hennes principer är värda mer än den ersättning hon är garanterad. Även om det "bara" handlar om några tusen kronor i månaden i X månader. Folk gör sig vana vid en viss inkomst och anpassar livsstil därefter, plockar du bort 10.000 kronor per månad oförutsett blir livet jobbigare.

Och skulle hon ändå göra verklighet av sitt skogstokiga hot - att rösta rött mot Löfven om hon inte får åka till månen, en ny porsche och ett rymdskepp - Så kommer ändå liberalerna lösa det där. Hur troligt är det att 1. Emma Carlsson-Löfdahl dyker upp 2. Följer partilinjen?

L löser det där under bordet. "Lägg ner din röst. Vi gnäller lite offentligt på dig men du får lite mumsmums efteråt." Det blir inte 175 nejröster med draghjälp av Kakabaveh och L.

Ja, det blir troligen en M/KD-regering med stöd av SD i framtiden - men inte i år. S, C, Mp, V har inget som helst intresse av det. Inte heller vildarna eller L (med nuvarande väljarstöd). Löfven III is coming back, precis lika tandlös som förut och full av floskler.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

Och vad vet du om en av rösträknarna är SD:are eller rentav är emot att man överhuvudtaget fuskar i ett val? Inser du inte hur riskabelt detta är, samt att det faktiskt finns folk från allmänheten som övervakar rösträkningen? Utöver detta ska folk kunna hålla käften om detta.

Inser du inte att 20,1 - 17,53 = 2,5 procent är enormt många röster? Vi snackar om en bit över 100.000 röster. Menar du att det sitter folk i vallokaler runt om i landet som ingår i en konspiration och kastar bort 100.000 SD-sedlar och ersätter det med andra partiers sedlar?

Ja, jag vidhåller att du lever i en fantasivärld eftersom du tror att det jag skrev ovan är verklighetsförankrat.

Skulle inte du gå in i en moské och göra som han i Nya Zeeland gjorde i Christchurch? Givetvis gjorde du inte detta eftersom du är en feg råtta som bara tangenbordskrigar.
Citera
2021-07-04, 13:38
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Eller också är hon fullt medveten om vad hon gör, skrev en verklighetsfrånvänd lista som hon fattade aldrig skulle gå igenom. Som hämnd (för vildeskapet), för att framstå som principhjälte för mer radikala vänstertokar, och för uppmärksamheten och känslan av makt i att ensam genomdriva ett extraval. Där hon av vissa ses som befriare från ett evigt maktspel och ränksmideri i och med att frågan återgår till folket.

Ja, som jag skrev i föregående inlägg: politiskt poserande. Varumärkesbyggande. Synas och höras. Inte för att hon faktiskt tror att hon får igenom något.

Och då tror hon ju att många kommer gå på det. Att vi väljare är lite dumma i huvudet.
Citera
2021-07-04, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det naiva är din inskränkthet, du ser inte att samma agenda styr hela samhället idag och inte minst media. Många små fusk gör skillnad och har förstås ingen kännedom om varandra så det är inte en stor konspiration som kan avslöjas om någon läcker. Tvärtom leder det i regel inte ens till omval när fusk avslöjas eftersom detta enskilda fusk som avslöjas inte påverkar men tillsammans med andra så kan det mycket väl påverka.
Uppdagas flera fusk som tillsammans påverkar mandatfördelningen så kommer det ske omval i dessa valområden.

Det är så roligt hur du på allvar tror att det sker systematiskt valfusk över hela landet utan att det läcks.
Citera
2021-07-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Erlander hade inga problem att prata med kommunisterna, var har du fått det ifrån?

Annie har inga problem att anpassa sig till kommunisternas krav men hon kan inte samtala med dem, det är sandlåda.

-
Senast redigerad av King Devil 2021-07-04 kl. 13:41. Anledning: värmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in