2021-07-03, 00:03
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Så det står mellan att Löfven regerar på andras budget eller extraval?
Ja, eller att någon av partierna som var överhuvudtaget var inblandade i JÖ kompromissar. Låsningarna som jag förstår det nu jämfört med när den accepterades är väl att L vill både ha marknadshyror och byta sida mitt under mandatperioden.

C verkar ha backat på marknadshyror, så de har redan kompromissat. Däremot vägrar de fortfarande ta aktivt stöd från V och försöker väl få med L på tåget om att kompromissa på samma sätt som de själva gjort.

S+MP ville väl egentligen aldrig ha marknadshyror och verkar glada för att de slipper driva frågan. De kan egentligen inte göra så mycket då de är villiga att kompromissa med alla partier som ingått i JÖ.

V skulle ju kunna backa på marknadshyror, men nu när de redan fått C att backa i frågan så känns det ju helt bisarrt.

Åt höger känns inget troligt, då de saknar 1 mandat åtminstone hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2021-07-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Tror det blir en enklare omröstning!
Röster läggs ner! Röfven får ta på sig äran att visa hur illa han styr Sverige i ett år till...

Då kan Morgan och Ygeman stå där och prata floskler tillsammans med Röfven.
De hade "inget" mot brottsligheten om det inte var för Frankrike och FBI...

Jag är långt ifrån säker på att Löfven blir statsminister. Dels så tror jag inte M+L+KD+SD kommer att släppa fram han i en första omröstning.

Sen finns det även vissa inom Socialdemokratin som tycker att Kristersson ska släppas fram. Orsaken till det är att de tror att Kristersson inte hinner göra något på ett år och det kan vara fördelaktigt för Socialdemokraterna inför valet 2022.

Jag har länkat tidigare i denna tråd länkat till en ledare och en artikel där anonyma källor i Socialdemokraternas partiledning tar upp detta.
Citera
2021-07-03, 00:07
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Den tidigare regering får väl redan skulden för allt av S?
Spelar ingen roll hur länge dom styr landet, allt som är problem är orsakat av någon annan.
Ni inte bara tidigare regering utan även pandemin kan vara orsaken.
Det enda som inte kan vara orsaken är S.
Ja, men många människor har slutat lyssna på S och deras ursäkter vid det här laget. Inte lika säkert att skuldbeläggandet skulle falla för döva öron om någon annan står vid rodret medan samhället fortsätter förfalla av vad S & Co har orsakat.
Citera
2021-07-03, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var i all världen har du fått det ifrån????
Under Alliansen-tiden fick hon ju göra just det.

Var hittade du det i kravlistan som Lööf lämnade till Löfven?
Var?

Vem har lurat i dig den där smörjan. Det finns ju ingen koppling till verkligheten.

Problemet är att SD driver anti-tillväxt politik.
C har inget att komma överens om med SD. Precis som med V.
Det är huvudskälet. Att C använder en viss retorik mot SD är just bara retorik som man bedömt går hem i stugorna.

Och det kan vara en riktig strategi. Bara se hur folk här i forumet totalvägrar att ta in fakta jag levererar. Att leverera fakta fungerar inte.

Lööf har klart uttalat att hon inte har några problem med att SD röstar på C-motioner.

Men du verkar inte förstå hur långt till vänster SD står. Det avhandlades tidigare i tråden. Med data från andra skribenter. Mellan V och S är en bättre beskrivning.
Notera att SD sagt nej till borttagande av värnskatt och säger nej till att minska ned de sovjetiska bostadsköerna.

Fakta? Nja mest floskler! Egna åsikter och bara snacka skit!
Du har inget mandat att säga hur Sverige skulle se ut om det drevs av någon annan än dagens regering!

Du försöker o försöker!!! Mest likt ett troll!

Röfven och Co försvinner 2022! Spelar ingen roll hur mkt du motsäger dig det.
Nu kommer Röfven få statsminister platsen igen! Det är bra! Han får stå tillsvars till varför det tar år att genomföra vissa lagar när det tar veckor för andra...
Citera
2021-07-03, 00:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var i all världen har du fått det ifrån????
Under Alliansen-tiden fick hon ju göra just det.

Var hittade du det i kravlistan som Lööf lämnade till Löfven?
Var?

Vem har lurat i dig den där smörjan. Det finns ju ingen koppling till verkligheten.

Problemet är att SD driver anti-tillväxt politik.
C har inget att komma överens om med SD. Precis som med V.
Det är huvudskälet. Att C använder en viss retorik mot SD är just bara retorik som man bedömt går hem i stugorna.

Och det kan vara en riktig strategi. Bara se hur folk här i forumet totalvägrar att ta in fakta jag levererar. Att leverera fakta fungerar inte.

Lööf har klart uttalat att hon inte har några problem med att SD röstar på C-motioner.

Men du verkar inte förstå hur långt till vänster SD står. Det avhandlades tidigare i tråden. Med data från andra skribenter. Mellan V och S är en bättre beskrivning.
Notera att SD sagt nej till borttagande av värnskatt och säger nej till att minska ned de sovjetiska bostadsköerna.
Visst, Annie försöker dra rassekortet för att slippa dra vänsterkortet

Vi har inte tid med detta. Ingen bryr sig längre. Invandringen har orsakat att polisen tappat våldsmonopolet. Ja; vi såg det komma. Redan på 80- talet var det invandrare främst som satt i våra fängelser, på 90-talet misshandlades och rånades svenska pojkar och unga män pga att de var svenskar, flickor blev kallade svennehoror och poliser fick stenar i huvudet mm. Sedan dess har allt helt enkelt eskalerat.

Tiden för tillåten omvändelse krymper. För ALs del är det för sent. Just say'n...
Citera
2021-07-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag är långt ifrån säker på att Löfven blir statsminister. Dels så tror jag inte M+L+KD+SD kommer att släppa fram han i en första omröstning.

Sen finns det även vissa inom Socialdemokratin som tycker att Kristersson ska släppas fram. Orsaken till det är att de tror att Kristersson inte hinner göra något på ett år och det kan vara fördelaktigt för Socialdemokraterna inför valet 2022.

Jag har länkat tidigare i denna tråd länkat till en ledare och en artikel där anonyma källor i Socialdemokraternas partiledning tar upp detta.

Ok... Låt Röfven fortsätta ett år till!
Han och samarbetspartier får visa vilka åsnor de är!!!

Lite mer pizza och fritidsgårdar löser problemet!!
Citera
2021-07-03, 00:12
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:

Håller med om logiken om att Kristersson inte kommer hinna göra något alls. Men att lägga sig helt platt för högern när man har ett mandat övertag kommer definitivt kosta röster till V inför nästa val.

Löfven HAR den bästa handen, precis som han hade 2018. S är dessutom inte i närheten av lika rädda för ett extraval som vissa andra partier.

Enligt mig ligger bollen hos L, som egentligen grävt ner sig i en grop här.

Om inte Löfven, vem? Lööf? Jag säger som Kristersson när han gav upp sina sonderingsförsök, simpel matematik. Kristersson saknar ett mandat även om han lyckas få alla till höger om C att sätta sig i samma båt.
Senast redigerad av Dirty. 2021-07-03 kl. 00:15.
Citera
2021-07-03, 00:14
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
En liten konsumentupplysning till andra användare: CrispyKreem röstade en gång i tiden på Fredrik Reinfeldt.

Hörru du, det där är grovt förtal!
Citera
2021-07-03, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Håller med om logiken om att Kristersson inte kommer hinna göra något alls. Men att lägga sig helt platt för högern när man har ett mandat övertag kommer definitivt kosta röster till V inför nästa val.

Löfven HAR den bästa handen, precis som han hade 2018. S är dessutom inte i närheten av lika rädda för ett extraval som vissa andra partier.

Om inte Löfven, vem? Lööf? Jag säger som Kristersson när han gav upp sina sonderingsförsök, simpel matematik. Kristersson saknar ett mandat även om han lyckas få alla till höger om C att sätta sig i samma båt.

Det finns ingen till höger om C.

S sitter bäst till för att klara en omröstning.
Men att ens ställa upp utan att ha säkrat stöd för en budget är för att säga som S "djupt oansvarigt att försätta landet i kaos mitt i en pandemi"

Han behöver försäkra sig om att C och V kommer budgetförhandla eller att någon av dom lägger sig platt.
Annars inser alla att budgeten kommer falla och Stefan kommer avgå.
Direkt oansvarigt att ställa upp med det underlaget.
Citera
2021-07-03, 00:28
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det finns ingen till höger om C.

S sitter bäst till för att klara en omröstning.
Men att ens ställa upp utan att ha säkrat stöd för en budget är för att säga som S "djupt oansvarigt att försätta landet i kaos mitt i en pandemi"

Han behöver försäkra sig om att C och V kommer budgetförhandla eller att någon av dom lägger sig platt.
Annars inser alla att budgeten kommer falla och Stefan kommer avgå.
Direkt oansvarigt att ställa upp med det underlaget.
L kan som sagt fortfarande förhandla fram en ny JÖ, precis som de gjorde 2018. Det känns som det enda rimliga, och även det enda sättet L slipper ett extraval de inte har råd med som de till stor del själva har orsakat.

Ser inte hur någon skulle kunna rösta på L efter de rentav har orsakat ett extraval 3 år in i mandatperioden. Stå ert kast L, ta ansvar.

Men ja, statsminister är inget utan budgeten.
Senast redigerad av Dirty. 2021-07-03 kl. 00:31.
Citera
2021-07-03, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.

Egentligen har ju Löfven en sämre hand. Han måste ju få Centern och Vänstern att samarbeta om han överhuvudtaget ska få igenom en budget.

Centern ha ju sagt att de inte ska släppa fram en regering som behöver stöd av SD. Men de har ju även sagt att V inte ska ha något inflytande.

Om nu C+S+MP+V kommer överens om att Löfven ska bli statsminister så har de bara 174 mandat. De behöver även Amineh Kakabavehs mandat och hon har ju inte bestämt sig. Röstar hon nej så blir inte Löfven statsminister.

L kommer knappas att ändra sig engång till då har de ju helt tappat trovärdighet som parti.
Citera
2021-07-03, 00:38
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Egentligen har ju Löfven en sämre hand. Han måste ju få Centern och Vänstern att samarbeta om han överhuvudtaget ska få igenom en budget.

Centern ha ju sagt att de inte ska släppa fram en regering som behöver stöd av SD. Men de har ju även sagt att V inte ska ha något inflytande.

Om nu C+S+MP+V kommer överens om att Löfven ska bli statsminister så har de bara 174 mandat. De behöver även Amineh Kakabavehs mandat och hon har ju inte bestämt sig. Röstar hon nej så blir inte Löfven statsminister.

L kommer knappas att ändra sig engång till då har de ju helt tappat trovärdighet som parti.
C och V behöver inte samarbeta om S+MP+C får med sig L istället. Precis som JÖ.

L har tappat all trovärdighet om de själva orsakar ett extraval 3 år in i mandatperioden också. Alla andra i JÖ är överens i dagsläget, bara L som saknas från JÖ. Alltså är det L som valde att sätta Löfven regeringen på plats för att sedan överge den 3 år senare över en fråga det finns allt annat än majoritet för.

Det fina med Löfvens hand är ju också att det INTE är han som orsakat extravalet om det sker, och hans parti har även råd med det och det finns ingen risk att hans parti hamnar under spärren.
Senast redigerad av Dirty. 2021-07-03 kl. 00:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in