2021-07-05, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag förstår inte varför inte Uffe chansade och tog en omröstning för att se hur många som faktiskt var emot han som statsminister med hjälp av SD, KD och L. Jag gissar att han förlorat men han hade fått det svart på vitt.

För hade Ulf Kristersson vunnit med nåt mandats marginal så hade det bara varit för Sossarna att direkt rikta misstroende mot honom och samla ihop sina 175 mandat och fälla honom direkt.
Citera
Medlem
Känns ju ändå som att oppositionen gått segrande genom det här. För två månader hade ingen några tankar på extraval vilket det nu inte heller tycks bli, men regeringsdugligheten hos vänsterkartellen har ju kraftigt naggats i kanten genom det som nu skett.

Enda hoppet för Löfven att sitta kvar efter nästa val är att L ramlar ur riksdagen medan MP håller sig kvar. Åker båda ur eller båda klarar sig kvar är det klar fördel för oppositionen som jag ser det.

För egen del ser jag nog hellre att både MP och L ramlar ur riksdagen än att båda klarar sig kvar, L känns inte längre som en pålitlig del i ett borgerligt regeringsunderlag.

Lite förvånad ändå att inte C sjunkit mer i opinionsmätningarna hittills, men gissar att de som sympatiserar med partiet idag nästan uteslutande är personer som förut röstat på sossarna eller miljöpartiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Det är talmannen som bestämmer i nuläget.
Efter 4 misslyckande försök, blir det extraval. På demokratisk väg!
Han kan inte "tvinga" någon att stödja S-budgeten

Det är inte det jag påstår.
Jag menar att hela Lövens framtoning och retorik påminner om en diktator.
Om han kunde skulle han på egen hand bestämt att han sitter kvar.
Citera
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men om vi tycker en partiledare är odemokratisk så säger vi det. Det är vår demokratiska rätt att tycka det och säga det. Och sprida det i väljarkåren. Det är det som är yttrandefrihet och opinionsbildning; vilket är två förutsättningar för demokratin.

Så när vi har fastställt det vad är ditt argument mot att vi anser att han uttrycker sig odemokratiskt? Inte några fakta om riksdagsarbetet här utan det är personen Stefan Löfven vi kritiserar. Varför tycker du inte han är odemokratisk? Ja Stefan inte riksdagen.

Självklart. Alla har rätt till sin åsikt, men att kalla Stefans sätt att bilda regering på, skulle vara odemokratiskt, visar bara på okunskap om hur demokratin fungerar. Man kan inte ha sin egen "Hittepå-demokrati"
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Precis.
Ska bli spännande att se vad AL gör nu?
Ska hon svälja stoltheten och rösta gult ändå och låtsas som att avtalet finns fast MP säger nej?!
Skulle inte förvåna mig...

Någon borde tala om för henne att man kan privatisera SDs koncentrationsläger Det borde få henne att ändra uppfattning. "Vi inom centern menar att det här skapar arbeten och att vi värnar om företagsamheten."

Sedan kan Bert Karlsson hålla igång både asylboenden och läger på samma gång
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ett tydligt nej till Dadgostar:

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-regeringskrisen/

Så Centerpartiet fortsätter vara Löfvens absoluta favorit.

Jag tolkade det som att Löfven menade att han kommer att vara "lyhörd" både åt vänster och åt höger.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Löfven sa på presskonferensen att han varken kommer att förhandla med V eller C, men vara "lyhörd" innan han lägger sin egen budget.
Ha ha

Dagens bästa av mästerförhandlaren.
Citera
2021-07-05, 14:53
Medlem
Om jag har fattat detta rätt. Om Löfven inte får i genom sin budget i höst så kommer han avgå. Och då blir de nya talmansrundor, för ett extra val i januari tror ja absolut ingen vill ha. Men då kommer ju troligen Löfven väljas som statsminister igen om inga blir ovänner. Men då får han ju lik förbannat köra på en M-KD-SD-L budget
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
En formell sondering i veckan tycker jag fortfarande är rimlig takt i ett svårt läge.

Men alla ingångsvärden är redan kända sedan flera år. Riksdagen är oförändrad och alla inblandade har ältat samma saker i 2 ½ år sedan JÖK. Det här är inte första dejten utan redan ett fast förhållande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag förstår inte varför inte Uffe chansade och tog en omröstning för att se hur många som faktiskt var emot han som statsminister med hjälp av SD, KD och L. Jag gissar att han förlorat men han hade fått det svart på vitt.
För att Uffe är kontrollerad opposition
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Gissar på att Annie Lööf inte kommer ställa upp på några intervjuer närmaste tiden 👮🏽‍♀️🤮😂😂😂😂

Det vore faktiskt ganska skönt. Hon säger aldrig något av värde utan sprutar bara floskler omkring sig.
Citera
2021-07-05, 14:54
Bannlyst
Häxan fortsätter att ljuga..

” Centerpartiet tar ansvar. Vi går nu i opposition och lägger fram en egen budget.
Samtidigt, under förutsättning att reformerna för stärkt äganderätt, för landsbygden och för en friare arbetsmarknaden genomförs, så kommer Centerpartiet tolerera Stefan Löfven som statsminister.”

https://twitter.com/annieloof/status/1412025291380334601
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in