2021-07-04, 09:55
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Barn blir knappt sjuka av det så vad är problemet? Hur kan ni alarmister vara så monumentalt korkade? Det är exakt samma sak som att stänga en skola pga förkylning

Dumma jävla idioter
Jamen hallå nu. Jag tror typ inte att de stänger skolan för att barnen blir smittade. De stänger skolan för att barnen driver smittan. Skolan fungerar som ett nav för att ditribuera smittan till äldre personer (föräldrar) som sedan sprider smittan till arbetskamrater och ännu äldre personer liksom. Och DU kunde inte fatta en sådan enkel sak. Och så kallar DU folk för "Dumma jävla idioter"? *hihi*
Citera
2021-07-04, 10:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
JA och det kommer ALLA att bli på ett eller annat sätt med den här typen av virus. Lev med det! Det är ingen mening att gå runt och skydda sig för ett virus som ALLA kommer att få. Är du orolig för konsekvenserna av viruset rekommenderar jag att du tar hand om din hälsa.

Problemet är att du inte kan gömma dig från detta virus om du lever ett normalt liv. Men sitt du i din bunker och skydda dig om du vill, så går vi andra vidare med vårt liv.

Jo då... de har massvis med case, men blir de sjuka och dör i samma utsträckning som i västvärlden? Nope... inte alls faktiskt. Och de har dessutom en ÄLDRE befolkning = sämre förutsättningar. Klart att deras hälsa har betydelse.
Jag ser att Japan snittar på 1500 ny fall (7dagar snitt) Samtidigt har de i snitt 28 avlidna per dag.

UK snittar på 23 000 ny fall och 17 avlidna i snitt.

De måste ju ha bra mycket bättre grundhälsa i UK en Japan då? Eller så är det vaccinet som skapar skillnaden.

Indonesien har samma 7 dagar snitt på nya fall som UK (23 000) men har ett snitt på 470 avlidna.

De är väl rätt så uppenbart att vaccinet är viktigare en kosthållet när de gäller att få ner antal avlidna i förhållande till smittade. Sedan tycker jag att vaccinet inte håller måttet när det gäller att skydda mot smittspridning. Det verkar ju inte göra någon större skillnad på kurvan nya smittade, oavsett om man har hög vaccination eller inte, kurvan tenderar att bli brant ändå. Som i Indonesien kontra UK t.ex.

Det där att vaccinet skulle få smittspridningen att avstanna kan vi nog stryka.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-04 kl. 10:07.
Citera
2021-07-04, 10:02
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jamen hallå nu. Jag tror typ inte att de stänger skolan för att barnen blir smittade. De stänger skolan för att barnen driver smittan. Skolan fungerar som ett nav för att ditribuera smittan till äldre personer (föräldrar) som sedan sprider smittan till arbetskamrater och ännu äldre personer liksom. Och DU kunde inte fatta en sådan enkel sak. Och så kallar DU folk för "Dumma jävla idioter"? *hihi*
Riskgrupper är redan fullvaccinerade och lärare har inte haft någon överdödlighet så stängda skolor har varit helt i onödan. Sverige har inte haft någon överdödlighet sedan Januari, och den förra vintern var inte direkt något anmärkningsvärt. Skolbarn och ungdomar har fått sin undervisning hindrad för att psykotiska hypokondriker är rädda. Speciellt i andra länder. Covidcirkusen är enligt mig ett brott mot mänskligheten och alla som har haft något att göra med att införa lockdowns och restriktioner bör ställas inför rätta och få hårda, HÅRDA straff. Jag kan inte med ord uttrycka vilket hat jag känner för dom människorna.
Citera
2021-07-04, 10:07
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Riskgrupper är redan fullvaccinerade och lärare har inte haft någon överdödlighet så stängda skolor har varit helt i onödan. Sverige har inte haft någon överdödlighet sedan Januari, och den förra vintern var inte direkt något anmärkningsvärt. Skolbarn och ungdomar har fått sin undervisning hindrad för att psykotiska hypokondriker är rädda. Speciellt i andra länder. Covidcirkusen är enligt mig ett brott mot mänskligheten och alla som har haft något att göra med att införa lockdowns och restriktioner bör ställas inför rätta och få hårda, HÅRDA straff. Jag kan inte med ord uttrycka vilket hat jag känner för dom människorna.
Alltså allvarligt. Du verkar inte må bra liksom. Du kanske kan ringa någon och typ få hjälp med de där agressionerna? Hur som helst tror jag inte att de är så intresserade av vad som sker här i Sverige. Det hade ju varit typ samma sak att vi struntat i att införa besöksförbud på våra äldreboenden med hänvisning till att de inte hade någon smitta på nordpolen. Om du typ försöker hålla lite koll så kan du se att det dör faktiskt äldre personer i COVID trots att de är vaccinerade och de försöker liksom skydda de personerna. Hallå liksom, välkommen till verkligheten. *hihi*
Citera
2021-07-04, 10:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Alltså allvarligt. Du verkar inte må bra liksom. Du kanske kan ringa någon och typ få hjälp med de där agressionerna? Hur som helst tror jag inte att de är så intresserade av vad som sker här i Sverige. Det hade ju varit typ samma sak att vi struntat i att införa besöksförbud på våra äldreboenden med hänvisning till att de inte hade någon smitta på nordpolen. Om du typ försöker hålla lite koll så kan du se att det dör faktiskt äldre personer i COVID trots att de är vaccinerade och de försöker liksom skydda de personerna. Hallå liksom, välkommen till verkligheten. *hihi*
Min vrede är befogad, det är många som är förbannade. Hjälp behöver alla som fortfarande går omkring och är rädda. Om man vill skydda riskgrupper så skyddar man riskgrupper, helst eget personligt ansvar. Man stänger INTE skolor eller inför restriktioner som påverkar den övriga populationen. Punkt!
Citera
2021-07-04, 10:12
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det där att vaccinet skulle få smittspridningen att avstanna kan vi nog stryka.
Efter att ha sett siffror som visar smittspridningen demografiskt i Storbritannien är jag inte helt säker på att du har rätt. Den ovaccinerade gruppen står för 85% av konstaterade fall.
Citera
2021-07-04, 10:16
Medlem
Citat:
Efter att ha sett siffror som visar smittspridningen demografiskt i Storbritannien är jag inte helt säker på att du har rätt. Den ovaccinerade gruppen står för 85% av konstaterade fall.
Men det beror väl på vilken grupp man koncentrerar sig på? Testar man ens vaccinerade? Om inte isåfall varför?
Citera
2021-07-04, 10:16
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Min vrede är befogad, det är många som är förbannade. Hjälp behöver alla som fortfarande går omkring och är rädda. Om man vill skydda riskgrupper så skyddar man riskgrupper, helst eget personligt ansvar. Man stänger INTE skolor eller inför restriktioner som påverkar den övriga populationen. Punkt!
Ja men GUD vad arg du är. Jag blir typ orolig på riktigt för dig liksom. DU verkar inte kunna tänka klart nu faktiskt. Om man bryter smittkedjorna gagnar det hela samhället, det fattar vem som helst liksom. Men inte du. *hihi*
Citera
2021-07-04, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ju samma tomtar som sprider dessa villfarelser. Bara det borde ju få alla att höja på ögonbrynen.

Finns väl tomtar i alla läger. Men polariseringen gör att det blir väldigt grova generaliseringar. Allt blir svart/vitt, för eller emot, alla behöver och måste vaccineras o.sv. Tror att sanningen är mycket mer komplicerad än så, och vi alla är väldigt olika och behöver ha olika approach till detta. Men det är det bekväma att göra, och vi följer minsta motståndets lag av naturen. Att försöka förstå komplicerade saker är en ansträngning. Lägg där till att vi fungerar dåligt i ett modernt samhälle under rädsla och stress. Våra system är skapade för att överleva mer direkta hot, där eftertänksamhet
kanske inte var det mest prioriterade. Kanske därför vi sitter och käbblar framför en skärm, som idioter...?😊
Senast redigerad av Siix 2021-07-04 kl. 10:24.
Citera
2021-07-04, 10:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Att du tenderar att känna hat kommer väl knappast som en nyhet.

Vi har ju haft skolor stängda periodvis. Gymnasiet har ju fått gå på distans i bland för att få ner smittspridningen.
Lärare smittas av covid-19 i högre grad än befolkningen i stort, visar en ny studie. Värst drabbade är grundskollärare som insjuknat i mer än dubbelt så hög utsträckning som genomsnittet.

Att andelen smittade är som högst i grundskolan ser hon som en indikation på att gymnasieskolans fjärr- och distansundervisning hjälpt till att hålla smittan nere något.
29 april, 2021
https://skolvarlden.se/artiklar/ny-studie-var-fjarde-grundskollarare-smittad-av-covid-19

Överdödligheten bland lärare känner jag inte till, hade varit fint om du kunde länka något om det. Otroligt intressant om lärare tenderar att bli smittade oftare en andra yrkesgrupper och samtidigt tenderar att klara sig bättre.

Vi har ju faktiskt haft en viss överdödlighet i åldrarna 45-64 år i både första och tredje vågen.
Citera
2021-07-04, 10:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
OK, då väntar vi ett tag innan vi stryker det påståendet. Men avklingat som vaccinationen skulle få smittspridningen är det ju knappast varken i Israel eller UK utan stigande istället. Men vem vet det kanske kommer att klinga av i framtiden.

Då är alltså 15% av de nya smittade i UK fullvaccinerade eller är det där även inkluderat en spruta?

Om det nu är fullvaccinerade så ger ju det ett snitt på runt 3 000 nya smittade fullvaccinerade i lika brant stigande kurva som den för hela folket. Kunde varit bra mycket bättre ur den synvinkeln tycker jag. Men det är kanske de halv och ovaccinerade som driver smittat och sedan ger den till de fullvaccinerade och utan dem skulle det avklingat?

Det är väl säkert barnen som står för flest antal nya smittade även i UK. Så har det ju varit i Sverige länge. Men jag ser att åldern 20-29 år nu har gått om 10-19 år av nya smittade i Sverige. Tydligen så tappar barn ledingen som störst antal smittade när det är sommarlov.

Jag tror att när 10-19 i UK går på sommarlov kommer det att hjälpa på smittspridningen. I all fall dra ner påtagligt på smittade barn och ungdomar.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-04 kl. 10:43.
Citera
2021-07-04, 10:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag tror du har fel här.

Denna artikeln länkades här i tråden för ett tag sedan. Tydligen tycker 51% i Sverige att restriktionerna varit rätt. 43% tycker att vi skulle haft mer restriktioner och enbart 6% av Sveriges befolkning tycker att vi skulle haft färre.

https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-coronavirus-new-zealand-more-united-after-pandemic-as-world-descends-into-division-survey/HAZP564DRBSQMJTNL42LJF4FYU/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in