2021-07-06, 15:36
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
2 döda och 850 nysmittade i Sverige. Verkar som att smittan är på väg upp? Var är "Otrolig"?

Av hur många testade och åldern på de döda?
Citera
2021-07-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ändå rätt ironiskt att på de platser där det är störst vaccin motstånd i usa är samma platser där flest dör just nu.

Man får hoppas det inte blir samma i Sverige. Det är ju synd att förlora våra internet krigare

Var dör det flest i USA och hur vet du att motståndet mot vaxxinen är störst just där?
Citera
2021-07-06, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
2 döda och 850 nysmittade i Sverige. Verkar som att smittan är på väg upp? Var är "Otrolig"?

Han postade ett inlägg som vanligt strax efter 14.

Nu säger jag inte att det inte ökar men man ska nog inte läsa ut för mycket på någon dags rapportering med tanke på hur klumpvis siffrorna kommer ibland.

Med tanke på hur det ser ut i UK är det nog troligt med en liten ökning framöver men om vi följer deras kurva över sjukhusinläggningar kommer det inte vara någon större fara. Kanske till och med bra att delta får dra genom landet nu istället för till hösten.
Citera
2021-07-06, 15:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ändå rätt ironiskt att på de platser där det är störst vaccin motstånd i usa är samma platser där flest dör just nu.

Man får hoppas det inte blir samma i Sverige. Det är ju synd att förlora våra internet krigare

41 stycken dog igår av 330 miljoner medborgare...
Citera
2021-07-06, 15:53
Medlem
Det är konstigt i detta "pseudoland" att så fort något ökar i omfång och/eller frekvens och är negativt för den sittande regeringen och den rådande agendan i landet, så beror detta på ex. att anmälningsbenägenheten har ökat och att man icke får se det under en så kort tidrymd (måste gå minst ett år och flera mätningar för att man skall kunna dra slutsatser kring dessa tal), inte att det är en faktisk ökning.

Är det en positiv (för regeringen) ökning och/eller sänkning av någonting, ja då är direkt en trend och alla applåderar sig själva på myndigheterna och Rosenbad över lyckade insatser och ett obönhörligt strävande och slit.

Hur var det nu med statistik, igen...?
Citera
2021-07-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hjärntvätten är total...Konstigt att det så få som är medvetna om att det är ett experiment de deltar i. Det behöver inte vara farligt, men det är fortfarande ett experiment hur man än vrider och vänder på det.

Att vilja vänta är inte alls konstigt. Det visar bara att man kan tänka själv och fritt.

Om det är något som är ett experiment så är det väl att avstå från vaccinet och då istället bli infekterad av corona?

Av vaccinet producerar du ett fragment av spikproteinet under någon halvtimma.

Om du får viruset så producerar du hundratals olika proteiner samt spikproteinet under dagar till veckor (i vissa fall månader). Dessutom löper du 25% risk för långtidssymptom, 1-2% risk att kvävas ihjäl, stor risk att utveckla skrumplungor osv.

Det är definitivt säkrare att ta vaccinet än att välja corona istället.
Citera
2021-07-06, 16:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om det är något som är ett experiment så är det väl att avstå från vaccinet och då istället bli infekterad av corona?

Av vaccinet producerar du ett fragment av spikproteinet under någon halvtimma.

Om du får viruset så producerar du hundratals olika proteiner samt spikproteinet under dagar till veckor (i vissa fall månader). Dessutom löper du 25% risk för långtidssymptom, 1-2% risk att kvävas ihjäl, stor risk att utveckla skrumplungor osv.

Det är definitivt säkrare att ta vaccinet än att välja corona istället.

Du har missat hela poängen. Jag har redan haft covid och precis som för de flesta andra var det inget speciellt.

Varför ska jag då ta ett vaccin, när jag redan överlevt "mördarviruset"? Nej tack. Ta det du om du vill, jag väntar tills experimentet är över först.
Citera
2021-07-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har missat hela poängen. Jag har redan haft covid och precis som för de flesta andra var det inget speciellt.

Varför ska jag då ta ett vaccin, när jag redan överlevt "mördarviruset"? Nej tack. Ta det du om du vill, jag väntar tills experimentet är över först.

Ja där har du möjligen en poäng även om jag tycker att vid det här laget kan du lika gärna ta en vaccindos också för att boosta ditt försvar då vaccinet verkar extremt säkert (de första 16 000 försökspersonerna klarade sig ju bra och det är väl ett år och några månader sedan de blev vaccinerade nu).

Men de som varken haft corona ännu eller tagit vaccinet bör ju se till att bli vaccinerade nu innan viruset kommer tillbaka i höst.
Citera
2021-07-06, 16:17
Medlem
Returpappers avatar
34 på IVA just nu 6 fall i Värmland där delta verkar spridas mest. 133 i slutenvården varav 16 i Värmland. Det är sannolikt över nu trots delta.
Citera
2021-07-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vid den här tiden förra året hade vi 10-15 döda per dag, så nog är vaccineffekten tydlig både vad gäller smitta som död. Särskilt när vi nu har mer smittsamma varianter i omlopp än förra sommaren.

Det är väl inte så konstigt. 2020 kom ju smittan sent till Sverige och ökningen började i mars. 2021 kommer vi in i ett helt annat intervall där smittan var hög kring årsskiftet. Därför hann dödsfallen sjunka tidigare. I februari 2021 når vi en platå med strax över 20 inrapporterade döda per dag, en nivå som håller i sig ända in i maj, innan det börjar sjunka igen när sommaren kommer. Vad som är intressant är att när dödsfallen började sjunka i januari/februari så korrelerar inte det med vaccinationerna. I februari så var endast ett par procent fullvaccinerade, och i maj när dödstalen är snarlika så är många fler vaccinerade. När man ställer grafen över dödsfall mot vaccinationstakten i Sverige så framstår det faktiskt som att den nedgång som vi såg i början av året helt enkelt var slutet på den vågen, och den efterföljande platån antyder att vaccinerna inte var avgörande för att komma ner på de tal vi har nu. Snarare är det säsongsbetonat, och jämfört med 2020 har förstås fler varit infekterade och fått ett bra naturligt skydd, vilket hjälper. Innebär det att vaccinerna inte fungerar? Nej, jag tror knappast alla kliniska studier har fel, utan vaccinet ger bra skydd mot sjukdom och död. Men det gör även den naturliga immuniteten vilket man inte ska glömma bort. Vaccinationer och naturlig immunitet tar oss nu närmare någon slags flockimmunitet som kommer göra hösten mildare.

TLDR: Att säga att vaccinerna är den huvudsakliga orsaken till att kurvorna över dödsfall har det utseende dom har i Sverige verkar enligt datan inte vara helt rättvist. Däremot hjälper dom säkert, speciellt i höst.
Citera
2021-07-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Det jag säger är att man kanske inte missar så många allvarligt sjuka eller folk som dör men man KANSKE missar att just dessa folk faktiskt varit fullvaccinerade. Det är därför en del som tittar på denna rapporten kommer tänka "hmmm, man slänger runt med lite statistik och kommer sen med lite disclaimers om att allt kan vara fel och går väldigt lite in på vilket arbete man faktiskt gjort" men men skönt att du nu vet hur det ligger till.

Din invändning är obegriplig. Du vill att rapporten ska handla om något annat än den gör.

Frågar igen: Tycker du att genombrottsinfektioner verkar vara ett stort problem?
Citera
2021-07-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja där har du möjligen en poäng även om jag tycker att vid det här laget kan du lika gärna ta en vaccindos också för att boosta ditt försvar då vaccinet verkar extremt säkert (de första 16 000 försökspersonerna klarade sig ju bra och det är väl ett år och några månader sedan de blev vaccinerade nu).

Men de som varken haft corona ännu eller tagit vaccinet bör ju se till att bli vaccinerade nu innan viruset kommer tillbaka i höst.

Det är oerhört lätt att säga att "jamen de xxxxxxxxx antal människor som tagit vaxxinen, klagar inte" - nej, men fråga då dem som fått skador som aldrig kommer läka eller dött av vaxxinen om de tycker de skall skatta sig lyckliga. Ingen vet vem som kommer drabbas av dessa biverkningar eller döden av vaxxinen.

Alla är vi saliga i vår egen tro!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in