Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det speciella med Kalle i serietidningsformat är ju också att Knattarna konstant är smartare och mer realistiska än han är, men åtminstone på 60-70-talen utnyttjade man ofta det här för att ge en skönt absurdistisk färg åt historier och situationer (inte minst när den oförliknelige Kusin Knase är med som sidekick!). Man hittar mycket i den stilen i tidiga KA-Pocket och i Kalle Anka & Co från tidigt 70-tal.
Min gode morfar (gråsosse från 40talet) förbjöd Kalle Anka när jag var på besök med mandatet att det var, citat "
Amerikansk skitkultur" läste enbart ett par sporadiska serier hos vänner men jag förstod aldrig vad som var roligt med dom
Det är just KA&co karaktären jag hatar. Kommer ihåg en serie där han besviken går ut från en lotthall och säger "Suck där gick mina sista pengar." Så svarar en av knattarna "Våra sista pengar menar du. Hur kan du slå sönder vår spargris bara för att köpa lotter. Du är en usel förebild för oss varför skaffar du inte ett hederligt arbete?" Denna fråga besvaras aldrig och "äventyret" slutar med att Kalle hittar en guldskatt i sin egen trädgård. Så här i efterhand förstår jag morfars censur, vad är det här egentligen för karaktär, ska han användas som ett "dåligt exempel" är det ju satir som ingen 5-10 åring kommer begripa och ska han vara en "hjälteförebild" är han en sjuk sådan. Han slår ungarna, har konstanta skuldproblem, är aggressiv och oförutsägbar, impulsiv och obetänksam, listan fortsätter, det är en mycket sjuk individ.
Men i just de här Stål-Kalle serierna är han en mycket mer balanserad person. Han har inte sina sjuka vredesutbrott, han är inte lika självupptagen, är inte främmande för att be om hjälp när något överstiger hans förmåga, han är fortfarande lätt lat och "aningslös", inte särskilt beläst. Men han har ett stadigt jobb (vaktis på Ducklair-tower) och vill göra rätt för sig både på jobbet och i sin roll som superhjälte. Han har behållt de "egenheter" som gör honom till en komisk karaktär och dumpat sina laster.
Jag ska inte smutskasta honom allt för mycket, hans "karaktär" i Don Rosas serier är också en figur kan "uppskatta", han är fortfarande vresig och självgod dock så är det extremt tydligt i dessa serier att han i princip är en "sidekick" åt Joakim och knattarna.