• 2
  • 3
2021-07-07, 13:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Hur står sig Stål-Kalle gentemot Stål-Långben eller Långbens mera kortlivade figur James Blund?

Det här med superhjälteversioner av redan etablerade seriekaraktärer känns alltid som utrökande redan på förhand; originalet består.

Det må ju vara hänt att de lanserade Stål-Långben i kalsongunderställ. Jag minns när den figuren dök upp i KA & Co, tror det var 1967. Långben hade drivit upp några jordnötter som såg annorlunda ut och innehöll magisk kraft.

Att sedan lansera något så urbota dumt som ytterligare en »superhjälte« är ju helt vansinnigt. Är det den italienska produktionen som tagit fram den gynnaren (Stål-Kalle)? Det var långt efter att jag slutade läsa KA & Co, vilket jag i princip slutade med när 70-talet inträdde.
Citera
2021-07-07, 13:42
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det må ju vara hänt att de lanserade Stål-Långben i kalsongunderställ. Jag minns när den figuren dök upp i KA & Co, tror det var 1967. Långben hade drivit upp några jordnötter som såg annorlunda ut och innehöll magisk kraft.

Att sedan lansera något så urbota dumt som ytterligare en »superhjälte« är ju helt vansinnigt. Är det den italienska produktionen som tagit fram den gynnaren (Stål-Kalle)? Det var långt efter att jag slutade läsa KA & Co, vilket jag i princip slutade med när 70-talet inträdde.

Stål-Långben var ju rätt kul. Dels haffandet av bovar men kanske mest för slutet som oftast var när stålkraften höll på att släppa (och vad som händer med Långben då - ramlar han ner i en fontän månne?).

Stål-Kalle var åtminstone på 80- och 90-talen en grej för KA Pocket signerad italienska pennor. I mitt tycke lite sämre än det mesta i tecknade Disneyserier på den tiden.

Har iofs minnen av att ha läst Stål-Kalle i Musse Pigg & C:O. Rätta mig om det är fel, ankister.
Citera
2021-07-07, 14:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Detta minns jag mycket väl, om Stål-Långben, och jag vill också minnas att det var 1967.

Stål-Kalle var en figur som tillkom efter att jag slutat läsa Kalle Anka, och även här håller jag med om att det var dumt att lansera ännu en stålman.
Citera
2021-07-07, 22:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Stål-Kalle var en figur som tillkom efter att jag slutat läsa Kalle Anka, och även här håller jag med om att det var dumt att lansera ännu en stålman.

Fast Stål-Kalle uppfattade jag mer som en variant på Batman snarare än av Stålmannen, trots namnet "Stål-Kalle".

Det var Oppfinnar-Jocke (om jag minns rätt) som gav Kalle allehanda finurliga tekniska uppfinningar, som gjorde att han kunde vara en superhjälte. Utan dem skulle han inte vara något alls. Eller åtminstone inte lika effektiv. Ungefär som Batman.

Jag minns dock när jag läste "Stål-Kalle" (som barn) att jag tyckte att det var lite konstigt att den annars så otursförföljde, klantige och late Kalle Anka plötsligt var en effektiv, energisk och smart brottsbekämpare. Jag fick det aldrig att gå ihop.
Senast redigerad av -Info- 2021-07-07 kl. 22:49.
Citera
2021-07-07, 23:55
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast Stål-Kalle uppfattade jag mer som en variant på Batman snarare än av Stålmannen, trots namnet "Stål-Kalle".

Egentligen är det nog den italienska vigilanten/antihjälten Diabolik som är den närmaste förebilden, figurens originalnamn Paperinik är ju en kombination av detta och Paperino, Kalle Anka på italienska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Diabolik
Men det svenska namnet Stål-Kalle är förvisso misslyckat, inte minst blir ju det ännu märkligare hur en "hemlig identitet" någonsin kan vara aktuell när (anti)hjälten t.o.m. uppträder under namnet Kalle.
Citera
2021-07-08, 07:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det var Oppfinnar-Jocke (om jag minns rätt) som gav Kalle allehanda finurliga tekniska uppfinningar, som gjorde att han kunde vara en superhjälte. Utan dem skulle han inte vara något alls. Eller åtminstone inte lika effektiv. Ungefär som Batman.

Jag minns dock när jag läste "Stål-Kalle" (som barn) att jag tyckte att det var lite konstigt att den annars så otursförföljde, klantige och late Kalle Anka plötsligt var en effektiv, energisk och smart brottsbekämpare. Jag fick det aldrig att gå ihop.
Har läst för lite stålKalle för att ha någon uppfattning om det.

Men jag håller med om den märkliga kontrasten mellan den civila Kalle och stål Kalle, man undrar varför han ens skulle vilja bli sitt gamla jag igen.
Citera
2021-07-09, 23:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Har läst för lite stålKalle för att ha någon uppfattning om det.

Men jag håller med om den märkliga kontrasten mellan den civila Kalle och stål Kalle, man undrar varför han ens skulle vilja bli sitt gamla jag igen.

Jag har inte läst ett enda avsnitt med den figuren. Hur blev han Stål-Kalle?
Citera
2021-07-10, 00:22
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Jag har inte läst ett enda avsnitt med den figuren. Hur blev han Stål-Kalle?
Vet inte exakt, men i KAP 32 "Stål-Kalle går i fällan", så får han en hel del utrustning från Oppfinnarjocke, som dessutom känner till hans identitet.
Citera
2021-07-10, 03:16
Medlem
One2Manys avatar
Stål-Kalle VS Darkwing Duck VS Super-Långben, Battle Royale. Vem vinner?

Sorry boys, var tvungen att slänga in frågan.
Citera
2021-07-10, 10:04
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Stål-Kalle VS Darkwing Duck VS Super-Långben, Battle Royale. Vem vinner?

Sorry boys, var tvungen att slänga in frågan.
Vet inte svaret, men håller tummarna för Stål-Långben. Han är ju en hårding som äter sina jordnötter oskalade.

Får inte Stål-Gilbert vara med i denna tävlan?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in