2021-07-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Medan de flesta av oss lutar åt ena eller andra hållet lägger du något slags värde i att förhålla dig objektiv till precis allting. Att du hävdar att YN inte avfärdar SE rock är ditt problem, lycka till med att lösa något överhuvudtaget.

Att objektivitet anses vara något negativt säger en hel del om vart denna tråd har tagit vägen. Man kan gott analysera och dra slutsatser av materialet i olika riktningar utan att helt överge sin objektivitet. Min åsikt är att man alltid kommer träffa närmare sanningen om man inte övertolkar, överdriver och förvränger uppgifter för att styrka sin egna övertygelse.
Citera
2021-07-02, 15:45
Medlem
[quote=Pirigin|76425918]Att objektivitet anses vara något negativt säger en hel del om vart denna tråd har tagit vägen. Man kan gott analysera och dra slutsatser av materialet i olika riktningar utan att helt överge sin objektivitet. Min åsikt är att man alltid kommer träffa närmare sanningen om man inte övertolkar, överdriver och förvränger uppgifter för att styrka sin egna övertygelse.[/QUOTE

Jag har sagt det förut, ditt sätt att vara objektiv leder inte diskussionen framåt mer än vad övriga inlägg gör, därför framstår du mer som en bror duktig som försöker rätta oss andra. Så du har helt rätt i ditt inlägg, denna tråd är svår att förena med din inställning.
Citera
2021-07-02, 16:20
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Normal gånghastighet är 5 km/h. Om du menar att SE sprang i 10 km/h så får du problem. Ingen såg en springande man. LJ hade definitivt sett SE komma springandes på Luntmakargatan.

Jag har redan visat en uträkning på att SE måste minst jogga för att ta sig från Grand, via Skandias bakdörr och till mordplatsen.

Men framförallt varför? Varför skulle han ta den omvägen? Och ska han jänta ett vapen på sitt kontor, då är det inte jogging längre, det är springa som gäller.

Det är helt osannolikt att SE var vid Grand.

Men tror man att SE är mördaren så har man bara valt att bortse från den uppmärksamhetsväckande palmeintresserade man vid Grand. Vissa kommer man runt genom att inte låtsas om dom...

Vad grundar du på att makarna Palme haft normalt gångtempo? Det är svårt att hålla det om man går armkrok. Det tempot stämmer inte heller med makarna Palmes tempo utifrån mätningen av NF. Testa med en gånghastighet av ca 3,2 km/h istället och det dubbla för SE.
Citera
2021-07-02, 16:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vad grundar du på att makarna Palme haft normalt gångtempo? Det är svårt att hålla det om man går armkrok. Det tempot stämmer inte heller med makarna Palmes tempo utifrån mätningen av NF. Testa med en gånghastighet av ca 3,2 km/h istället och det dubbla för SE.

Så kom igen och visa hur du räknat på SE från Grand!... Trodde du var lite mer seriös än detta.

Jag har själv räknat en hel del (dock ej på SE och Grand) och det är inte många slutsatser man kan dra.

Dock EN intressant sådan och det är hur LJ's "väntetid" på Tunnelgatan innan han tar upp jakten på GM, relaterat till polisens ankomsttid.
D.v.s. skulle Gösta haft rätt med sina tidsuppgifter om det sena områdeslarmet och den sena ankomsten så skulle LJ stått och väntat i över 5 minuter innan han tog upp jakten på GM...(Minns inte om det t.o.m. var 7 minuters väntan)
Citera
2021-07-02, 18:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
En tanke är att SE iaktar familjen utanför bion och hör OP eller LP säga något om att de ska gå hem via Sveavägen. Och då startar han en rask promenad tillbaka till Skandia för att stämpla ut (i det här läget kanske han tänker följa efter dem ner till gamla stan, och då måste han stämpla ut först). Efter att ha stämplat ut och kommit ut på gatan går han norrut en bit och ska precis snedda över till andra sidan när han ser dem komma gåendes på östra sidan. Då följer han efter (blir iaktagen) av NF. Sen slås han av möjligheten till flykt vid korsningen med tunnelgatan. Märker att det är väldigt folktomt just där just då och slår till.

En teori som fungerar med SE som grandman och GM.

Nej, då får man komma runt Mårten som såg mannen stå kvar vid fönstret när LOP började gå. Det är extremt osannolikt att SE ska vara Grandmannen. Och LJ som går på Luntmakargatan... Som inte ser nån
Citera
2021-07-02, 18:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Frågan om motiv är fullständigt irrelevant då det aldrig finns ett vettigt motiv vid politiker mord så att du tvingas dra upp de halmstrået säger en del om hur stark bevisningen är alternativt att du är fullständigt okunnig när det gäller brottspsykologi, lär om lär rätt

Du är redan överbevisad när det kommer till påståendet om politiska mord.

Sluta trolla nu. Det räcker
Citera
2021-07-02, 18:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Krystad förklaring, han säger inget om att han visste det alltså håller det inte som argument. Meningen var att förekomma ett utpekande och förklara varför han sprungit i gränden, resten handlar bara om att du lägger ord i munnen på honom och drar ett extremt krystat och korkat resonemang

Om han inte vetat att inget vittne skrikit ut ett signalement till polisen hade han aldrig sagt att han sprang efter polisen för att ge signalement. Det hade varit ett rent självmål av mördaren, för hade ett enda vittne på mordplatsen skrikit "blå jacka" efter polisen så hade lögnen varit uppenbar.

Det är tydligt för mig att SE visste att inget vittne på mordplatsen hade skrikit ut nåt vittnesmål.

Vi har inga vittnesmål om att polisen fick något signalement, SE påstår sig vete sig som att han inte tror polisen fått något signalement. Du menar alltså att SE gissar rätt igen? Det är fascinerande att SE aldrig gissar fel, han gissar alltid rätt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-02 kl. 18:21.
Citera
2021-07-02, 18:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Sorry. Jag kan inte förklara det bättre än jag redan har gjort, eller än som den här författaren förklarar det i texterna jag länkade till nu. Skulle tro att det som står i vägen här, inte bara för dig utan också för t.ex. LL, TP och KP, är en gammal och djupt rotad föreställning om att SE helt enkelt måste ha sett Lars J. Jag tror att det här med "SE:s iakttagelse av Lars J" med tiden blev en vedertagen dogm, och så har man helt enkelt glömt bort sedan att ifrågasätta den då och då, utifrån ny information som har tillkommit senare. Kan det möjligen vara så att du av någon (kanske även för dig själv okänd) anledning anser dig kunna utesluta att det har gått till så som författaren beskriver det på bloggen?

Men.. Du har inte på något enda sätt förklarat hur du resonerar när du menar att din version är mer sannolik än den version jag delar med KP. Varför är din version mer sannolik? Jag förstår hur du menar att det gått till. Men du har inte med ett enda ord förklarat varför det är mer sannolikt än att SE beskrev LJ.

A: SE beskriver GM utifrån det han hört på nyheterna 04:00
B: SE beskriver LJ
Varför är A mer sannolikt än B är det jag frågar. Du kan inte mena allvar med att du förklarat hur du resonerar om varför scenario A är rätt. Du har bara förklarat vad scenario A går ut på. Tro mig, vi har inga problem att första vad A går ut på. Men varför skulle A vara mer sannolikt?

Jag däremot har talat om exakt varför jag tycker B är mer sannolikt. Och nej, jag utesluter inte A. Men rent objektiv så stämmer mannen SE ser 100% med LJ.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-02 kl. 18:34.
Citera
2021-07-02, 18:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Större risk att någon tar fel på plagg än på färg. SE hade en mörkblå rock på sig när han begick mordet och återigen jag skulle inte säga det om jag inte var helt säker

Återigen, det är din åsikt, den betyder ingenting. Oavsett hur säker du är på den.

Vad är vanligast färgblindhet eller plaggblindhet? Vad försvinner först när det mörknar, färgseende eller konturseende? Ser du hur jag använder fakta och du åsikt?

Så du har inget argument till varför LP skulle se helt fel plagg? Du sa ny att man kan se fel... Det betyder inte att man ser fel.
Citera
2021-07-02, 18:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Eftersom hon inte hade något som störde hennes skeende, som de andra vittnen med Lisbeth osv

Hon hade en väldigt berusad dejt, stör inte det?

Hon hade ingen anledning att titta på mannen, gör inte det tilltron till observationen mindre?

Hon såg denna man kortare tid än de flesta andra vittnen som såg mördaren. Gör inte det tilltron mindre?

Du har inga argument. Bara kategoriska åsikter. Du är ett troll
Citera
2021-07-02, 18:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Mina åsikter är till 100 procent baserade på fakta, tillskillnad från dig har jag en oerhörd kunskap om psykologi brottspsykologi osv osv jag vet detta helt säkert också precis som jag helt säkert vet att SE är mördare med svår psykopati

Men det är ju enkelt att se att du inte har några fakta. Vi kan alla bara googla och se att du ljuger och hittar på.

Alla som påpekar hur smarta dom är brukar vara ganska dumma i huvudet. Se bara på han som betalade googleannonser för att förklara hur han själv kom på att SE var mördaren. Hur kom han fram till det själv? Genom att läsa TP:s teori.

Bland annat hade han förkunskaper i tidsstämplingssystem, så han förstod omedelbart hur SE hade kunnat undvika att stämpla ut och in - han lät bli att stämpla ut och in. Hahahhaha.
Citera
2021-07-02, 19:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Det jag försöker påpeka är att LLs version I TR om SE är orimlig. LL menar att SE i stort sett kommer gående fram till mordplatsen och smiter runt hörnet och springer in i gränden direkt. Det är typ exakt så som de rörliga bilderna i rapportinslaget är ihopklippta. Men det känns väldigt orimligt. Hinner SE med ett samtal med LP I detta skede? Om han kommer när polisen redan är på plats, varför känner han sig då manad att springa efter?

Nej högst sannolikt har inte LL sett SE på det sätt som beskrivs. Högst sannolikt har rapportinslaget inkorporerats i hans minne.

Nej, LL säger inte i TR att SE kommer till platsen och smiter runt hörnet och springer direkt in i gränden. Inte alls. Finns ingen information om hur lång tid det skulle vara mellan att SE kom till platsen och SE gick runt hörnet.

Jesus- död och återuppstånden. Tolkar du det också på samma sätt, som att Jesus dog och återuppstod direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in