2021-07-02, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Logisk kullerbytta, SE ägde inget vapen och har heller aldrig varit i besittning av ett illegalt vapen.
Vidare har det aldrig visats att SE skulle förvara ett vapen på sitt Skandiakontor heller inte hur han lyckades få med sig vapnet utan att kunna dölja det särskilt väl.
Det finns inget vapen, det finns inget motiv, det finns noll teknisk bevisning.

Frågan om motiv är fullständigt irrelevant då det aldrig finns ett vettigt motiv vid politiker mord så att du tvingas dra upp de halmstrået säger en del om hur stark bevisningen är alternativt att du är fullständigt okunnig när det gäller brottspsykologi, lär om lär rätt
Citera
2021-07-02, 12:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Eftersom han själv var iklädd mörkblå rock och Lisbeth var närmast är det naturligtvis mest sannolikt att de är hon som uppfattat färgen men tagit fel på plagget

Så det är mest sannolikt att den närmast tar fel plagg? Och att de längst bort tar rätt plagg?
Citera
2021-07-02, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Eftersom du inte verkar kunna tänka själv. Hur skulle GM SE kunnat veta att ingen av vittnena på mordplatsen högt ropat "mannen var klädd i blå jacka"? Då hade det inte funnits någon anledning av SE att springa efter, och då hade lögnen avslöjats. För det finns inget i det SE säger som antyder han hört poliserna få ett signalement. Och vi vet att det finns vittnen som säger blå jacka redan på natten.

GM SE kan liksom inte veta att polisen inte fått ett extremt tydligt signalment som alla andra vittnen på platsen också hört.

Krystad förklaring, han säger inget om att han visste det alltså håller det inte som argument. Meningen var att förekomma ett utpekande och förklara varför han sprungit i gränden, resten handlar bara om att du lägger ord i munnen på honom och drar ett extremt krystat och korkat resonemang
Citera
2021-07-02, 12:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Analyserar man kommer man utan tvivel fram till att mördaren hade mörkblå rock precis som SE

Gör den analysen då. Beskriv för oss.

Både att mördaren hade mörkblå rock och att SE hade mörkblå rock behöver man analysera sig fram till på nåt sätt.
Citera
2021-07-02, 12:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Hade SE varit ett vittne och beteet sig så hade han varit schitzofren eller utvecklingsstörd, eftersom de saknas belägg för båda är det säkerställt att han var GM och psykopat

Och ditt argument är helt ogiltigt. Eftersom det inte finns någon som helst forskning som påstår att man måste vara sinnessjuk för att överdriva som vittne.

Och det finns ingen forskning som visar att Palmes mördare var psykopat.

Du har lite problem på att skilja på fakta och dina egna åsikter.
Citera
2021-07-02, 12:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Därför att vid en grundläggande analys så är YN och LJ utan tvivel de allra viktigaste och mest tillförliga vittnena

Gör den analysen också. Visa oss.

YN var på dejt. Hennes dejt var väldigt berusad, så länge inte YN var nykterist bör hon också vara berusad. LJ såg mördaren snett bakifrån. Gömde sig
Citera
2021-07-02, 13:08
Medlem
Citat:
Därför att vid en grundläggande analys så är YN och LJ utan tvivel de allra viktigaste och mest tillförliga vittnena

YN såg inte ens mordet och kommer inte ihåg vad den springande mannen hade på huvudet. Hur är det vittnet viktigare än någon som var 5m bakom när mordet skedde?
Citera
2021-07-02, 13:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag förstår hur du menar att det ska ha gått till. Men hur resonerar du dig fram till att det är så det sannolikt gått till? Vad är ditt resonemang?

Du ställer två scenariot mot varandra och säger det är tydligt att det är GM som SE beskriver. Varför är det just det scenariot som är rätt enligt dig?

A: SE beskriver GM utifrån det han hört på nyheterna 04:00
B: SE beskriver LJ

Hur resonerar du när du tycker A är mer sannolikt än B? Det SE säger stämmer ju 100% på LJ - signalement, placering.

Men det han säger stämmer inte 100% med gärningsmannen på nyheterna 04:00.

Helt utan resonemang och anledning väljer du att tro på A. Så nej, du har inte alls förklarat hur du resonerar. Jag förstår hur du menar det, men jag förstår inte varför du menar det.
Sorry. Jag kan inte förklara det bättre än jag redan har gjort, eller än som den här författaren förklarar det i texterna jag länkade till nu. Skulle tro att det som står i vägen här, inte bara för dig utan också för t.ex. LL, TP och KP, är en gammal och djupt rotad föreställning om att SE helt enkelt måste ha sett Lars J. Jag tror att det här med "SE:s iakttagelse av Lars J" med tiden blev en vedertagen dogm, och så har man helt enkelt glömt bort sedan att ifrågasätta den då och då, utifrån ny information som har tillkommit senare. Kan det möjligen vara så att du av någon (kanske även för dig själv okänd) anledning anser dig kunna utesluta att det har gått till så som författaren beskriver det på bloggen?
Senast redigerad av Draifos 2021-07-02 kl. 14:10.
Citera
2021-07-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jo, tiden förstod jag att du menade. Om vi bortser från sannolikheten för en stund och leker med tanken att SE är Grandmannen vilket inte är min favorithypotes som sagt.

Vilken medelhastighet menar du att makarna Palme hade och vad grundar du det på? Vilken medelhastighet skulle SE kunna ha?

Vilken sträcka gick makarna Palme respektive den SE skulle behöva gå?

Slutligen när startade makarna Palme sin färd från bokhandeln bredvid biografen? När skulle SE tänkas starta?

Är det möjligt att SE som Grandman skulle kunna vara den man som befinner sig bakom makarna Palme vid norra reklampelaren tidsmässigt utan att gångtiderna blir överdrivna och att utstämplingstiden blir trovärdig?

När dessa frågor är någorlunda troligt besvarade/uppskattade kan man utesluta om SE är Grandmannen eller inte ur en tidsaspekt.

Man kan ju som utgångspunkt t ex leka med tanken att SE gått dubbelt så fort som makarna Palme dörröppningar etc inkluderat. Då hinner t ex SE gå 420 m då makarna Palme gått 210 m enligt matematikens lagar om man kvittar stoppet vid Sari mot att SE startade senare.

Det går förstås att kvitta stoppet vid Sari med något, men varför inte räkna på riktigt?
Enl Mårten stod mannen som vi för resonemangets skull antar är SE kvar utanför möbelaffärens norra skyltfönster då hans föräldrar kommit fram till Kammakargatan.
Redan här har alltså makarna Palme ett försprång på ca 40 meter.
Från denna punkt har de en promenad på 170 meter fram till Sari.
Vi bör ha i minnet att mannen i den blå jackan befann sig ca tio meter bakom makarna Palme vid en punkt 30 meter norr om dörren där SE i så fall kom ut.
Mannen befinner sig alltså ca 30 meter söder om Sari.
Alltså vid den norra reklampelaren ungefär mittemellan Sari och och SE:s utgång på Sveavägen 44.
Det betyder - som du kan räkna ut - att SE måste ha kommit ut genom SV44, och börjat gå norrut samtidigt som makarna Palme började gå söderut efter stoppet.
Vi håller i minnet att makarna Palme gått 170 meter, men stoppat låt säga 20 sekunder.

Hur långt SE gått är lätt att räkna ut.
170 meter plus sträckan på 60 meter ner till Luntmakargatan plus sträckan genom huset som dels är 60 meter i riktning söderut och 60 meter i riktning tillbaka västerut.
40+170+60+60+60 = 390.

Alltså: Makarna Palme har tillryggalagt 170 meter inkl stopp vid Sari.
SE har tillryggalagt 390 meter inkl öppnande av dörrar promenad genom huset med tidskrävande hinder som vi inte känner till.
Han har stämplat ut, öppnat skjutdörren till receptionen, passerat densamma, och haft en konversation med väktarna och gått vidare och passerat ytterdörren.

Vittnet Pia Engström har följt makarna Palme längs nästan hela promenaden fram till korvkiosken nere vid Adolf Fredriks kyrkogata, utan att notera att de gick speciellt sakta, eller att de gjort några stopp på vägen. Något stopp strax efter korvkiosken har inte heller skett.

Med dessa grundläggande fakta kan du själv räkna ut rimligheten i teorin.
TP gjorde inte detta, och om han gjort det så hade han tappat sin bästa och mest namnkunnige påhejare Mårten Palme.

SE hade förstås inte tjänat någon tid på att gå en annan väg.
Senast redigerad av MacMackay 2021-07-02 kl. 14:12.
Citera
2021-07-02, 14:13
Bannlyst
Citat:
Så det är mest sannolikt att den närmast tar fel plagg? Och att de längst bort tar rätt plagg?

Större risk att någon tar fel på plagg än på färg. SE hade en mörkblå rock på sig när han begick mordet och återigen jag skulle inte säga det om jag inte var helt säker
Citera
2021-07-02, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
YN såg inte ens mordet och kommer inte ihåg vad den springande mannen hade på huvudet. Hur är det vittnet viktigare än någon som var 5m bakom när mordet skedde?

Eftersom hon inte hade något som störde hennes skeende, som de andra vittnen med Lisbeth osv
Citera
2021-07-02, 14:16
Bannlyst
Citat:
Och ditt argument är helt ogiltigt. Eftersom det inte finns någon som helst forskning som påstår att man måste vara sinnessjuk för att överdriva som vittne.

Och det finns ingen forskning som visar att Palmes mördare var psykopat.

Du har lite problem på att skilja på fakta och dina egna åsikter.

Mina åsikter är till 100 procent baserade på fakta, tillskillnad från dig har jag en oerhörd kunskap om psykologi brottspsykologi osv osv jag vet detta helt säkert också precis som jag helt säkert vet att SE är mördare med svår psykopati
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in