Citat:
Nej...man ska inte köra för fort,av många anledningar...Du är en av ganska få jag respekterar på FB, för du brukar ha hyfsat bra åsikter och kunnande, men nu gör du mig tyvärr besviken, du borde begripa bättre…
På vilket sätt är att faktiskt bryta solklara lagar och regler ett ”ickebrott”??
Menar du att vi ska få köra fortare än skyltat, och varför det? Och varför ska vi då ens ha skyltat och hastighetslagar…? Om du menar nej, att vi inte ska få köra fortare än skyltat, ska det då inte få övervakas…?
Ok, vad har det med saken att göra…? Om polisen mäter 5kmh över, så har du ju kört minst 8kmh över…
En bils hastighetsmätare skall i princip alltid visa för låg hastighet, det betyder att om du ertappas med att köra 8kmh för fort (mätt 5 över) så har du missat eller ignorerat att din hastighetsmätare visat minst 8-15kmh över skyltat….. Tycker du att detta är något man bara ska skita i….? Och om folk lär sig att polisen inte bryr sig, hur mycket mer tror du många kan börja smyga upphastigheten ytterligare…? Och hur påverkar det risker och trafiksäkerheten?
Irrelevant..? Se svar ovan…
Så vanligt folk ska inte behöva rätta sig efter lagar och regler, och smäll på fingrarna i form av bot menar du är fel….?
Irrelevant
Så polisens hastighetsövervakning kan alltså inte ha något med trafiksäkerhet att göra….?
På vilket sätt är att faktiskt bryta solklara lagar och regler ett ”ickebrott”??
Menar du att vi ska få köra fortare än skyltat, och varför det? Och varför ska vi då ens ha skyltat och hastighetslagar…? Om du menar nej, att vi inte ska få köra fortare än skyltat, ska det då inte få övervakas…?
Ok, vad har det med saken att göra…? Om polisen mäter 5kmh över, så har du ju kört minst 8kmh över…
En bils hastighetsmätare skall i princip alltid visa för låg hastighet, det betyder att om du ertappas med att köra 8kmh för fort (mätt 5 över) så har du missat eller ignorerat att din hastighetsmätare visat minst 8-15kmh över skyltat….. Tycker du att detta är något man bara ska skita i….? Och om folk lär sig att polisen inte bryr sig, hur mycket mer tror du många kan börja smyga upphastigheten ytterligare…? Och hur påverkar det risker och trafiksäkerheten?
Irrelevant..? Se svar ovan…
Så vanligt folk ska inte behöva rätta sig efter lagar och regler, och smäll på fingrarna i form av bot menar du är fel….?
Irrelevant
Så polisens hastighetsövervakning kan alltså inte ha något med trafiksäkerhet att göra….?
Men som det var förr,med 10% "rabatt" var en vettigare och anser jag,bättre "lag".
Ändringen till 6km/h för böter rakt över blir fel på flera vis 36 på 30-väg anser jag är åt helvete för fort! Det är 30 av en anledning!
126 på 120-väg,är för nära en naturlig variation i den hastigheten,lite nedför,en ändring i vinden osv..kan orsaka att du blir en farlig förbrytare...
Att jaga i övrigt relativt laglydiga människor,för hastighetsöverträdelser på 2% av skyltad hastighet på 120 väg och samtidigt tillåta 20% överträdelse oå 30-väg...när 90% av 8-9000 anmälda våldtäkter läggs ner...är,ur min synvinkel enbart för att få in pengar. Olika tillmälen,som hyckleri ligger nära tillhands...
Vilket är det "värre" brottet? Att jag kör bussen i 76km/h på 70-väg,eller att inte en enda resenär använder bältet i bussen?
(Förutom jag,då..)
Eller att någon ligger 2,5 meter bakom och "vinglar" in och ut,för att till slut köra om i kurva,på krön,vid möte?
Att polisen sedan för övrigt visar sig i trafiken på tok för sällan är en annan sak..och om de gör det,så kollar de hastigheten...istället för att ta folk som kör mot rött,som inte blinkar,som ligger för nära,osv,listan kan göras lång och detta har att göra med att polisen helt enkelt inte syns i trafiken och beivrar detta beteende.. men det är ju absolut bökigare att bevisa och snabbt få in pengar på...
Och jag skulle själv hellre se att polisen tar våldtäktsmän och folk som skjuter hej vilt,än "mig" när jag råkar åka 2% fortare än skyltad hastighet..för våldtäkt och skytte i stan är också olagligt och borde beivras i ännu större utsträckning... men skjutningar och våldtäker utförs väl inte av "vanligt folk" som bara råkar åka en aning fort någon gång..
Och trafiksäkerhet i all ära,men det var så få som 223 döda i trafiken 2019,samma år registrerades 427 mord/dråp... vilket också är olagligt och borde ju prioriteras framför någon som råkar överträda hastighetsgränsen med 6km/h på motorväg... Jag är MER orolig över att få en förlupen kula i mig,bli rånad,eller överfallen,än jag är att ställa till med en olycka när jag kör 76km/h....nu ät det för mig ett icke-bekymmer,för jag kör helt enkelt inte för fort,inte med flit i alla fall...för det enklaste sättet att lura staten på dessa pengar,är ju att helt enkelt hålla hastigheten..