2021-06-30, 19:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är en av ganska få jag respekterar på FB, för du brukar ha hyfsat bra åsikter och kunnande, men nu gör du mig tyvärr besviken, du borde begripa bättre…

På vilket sätt är att faktiskt bryta solklara lagar och regler ett ”ickebrott”??
Menar du att vi ska få köra fortare än skyltat, och varför det? Och varför ska vi då ens ha skyltat och hastighetslagar…? Om du menar nej, att vi inte ska få köra fortare än skyltat, ska det då inte få övervakas…?

Ok, vad har det med saken att göra…? Om polisen mäter 5kmh över, så har du ju kört minst 8kmh över…
En bils hastighetsmätare skall i princip alltid visa för låg hastighet, det betyder att om du ertappas med att köra 8kmh för fort (mätt 5 över) så har du missat eller ignorerat att din hastighetsmätare visat minst 8-15kmh över skyltat….. Tycker du att detta är något man bara ska skita i….? Och om folk lär sig att polisen inte bryr sig, hur mycket mer tror du många kan börja smyga upphastigheten ytterligare…? Och hur påverkar det risker och trafiksäkerheten?

Irrelevant..? Se svar ovan…

Så vanligt folk ska inte behöva rätta sig efter lagar och regler, och smäll på fingrarna i form av bot menar du är fel….?

Irrelevant

Så polisens hastighetsövervakning kan alltså inte ha något med trafiksäkerhet att göra….?
Nej...man ska inte köra för fort,av många anledningar...

Men som det var förr,med 10% "rabatt" var en vettigare och anser jag,bättre "lag".

Ändringen till 6km/h för böter rakt över blir fel på flera vis 36 på 30-väg anser jag är åt helvete för fort! Det är 30 av en anledning!

126 på 120-väg,är för nära en naturlig variation i den hastigheten,lite nedför,en ändring i vinden osv..kan orsaka att du blir en farlig förbrytare...

Att jaga i övrigt relativt laglydiga människor,för hastighetsöverträdelser på 2% av skyltad hastighet på 120 väg och samtidigt tillåta 20% överträdelse oå 30-väg...när 90% av 8-9000 anmälda våldtäkter läggs ner...är,ur min synvinkel enbart för att få in pengar. Olika tillmälen,som hyckleri ligger nära tillhands...

Vilket är det "värre" brottet? Att jag kör bussen i 76km/h på 70-väg,eller att inte en enda resenär använder bältet i bussen?
(Förutom jag,då..)
Eller att någon ligger 2,5 meter bakom och "vinglar" in och ut,för att till slut köra om i kurva,på krön,vid möte?

Att polisen sedan för övrigt visar sig i trafiken på tok för sällan är en annan sak..och om de gör det,så kollar de hastigheten...istället för att ta folk som kör mot rött,som inte blinkar,som ligger för nära,osv,listan kan göras lång och detta har att göra med att polisen helt enkelt inte syns i trafiken och beivrar detta beteende.. men det är ju absolut bökigare att bevisa och snabbt få in pengar på...

Och jag skulle själv hellre se att polisen tar våldtäktsmän och folk som skjuter hej vilt,än "mig" när jag råkar åka 2% fortare än skyltad hastighet..för våldtäkt och skytte i stan är också olagligt och borde beivras i ännu större utsträckning... men skjutningar och våldtäker utförs väl inte av "vanligt folk" som bara råkar åka en aning fort någon gång..

Och trafiksäkerhet i all ära,men det var så få som 223 döda i trafiken 2019,samma år registrerades 427 mord/dråp... vilket också är olagligt och borde ju prioriteras framför någon som råkar överträda hastighetsgränsen med 6km/h på motorväg... Jag är MER orolig över att få en förlupen kula i mig,bli rånad,eller överfallen,än jag är att ställa till med en olycka när jag kör 76km/h....nu ät det för mig ett icke-bekymmer,för jag kör helt enkelt inte för fort,inte med flit i alla fall...för det enklaste sättet att lura staten på dessa pengar,är ju att helt enkelt hålla hastigheten..
Citera
2021-06-30, 20:24
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Att du sen uppenbarligen inte klarar av göra snygga ordentliga citeringar utan ditt svar ser ut som en stökigt alster från en unge i mellanstadiet, gör ju att man undrar hur du klarar av att vistas i trafiken….
Haha jag får ge dig en poäng där, lovar bättring redan i detta inlägg.

Citat:
Och var skrev jag att du syftade på ett flygplan…? Det gjorde jag inte nej, så en halmdocka igen av dig…
Det är väl inte konstigt om man utgår ifrån att ditt svar har med stycket du citerar att göra?
Men det verkar som det är en taktik från dig att när det kommer argument som redogör varför inte ditt resonemang köps så ska du börja tjata om krockvåld och att 5 km/h gör skillnad i en krock och att alla som inte fattar det är lobotomerade idioter.

Ps. Det heter halmgubbe.

Citat:
Oavsett vem som är orsak till en olycka, och varför, så kommer 5kmh över skyltat att kunna vara påverkade på utfallet, och om fler och fler skiter i 5kmh över så blir ju risken större att det handlar om 10kmh över vid en kollision. Är det bättre menar du än att vi inte överstiger skyltat…?
Pudelns kärna.
Vi fattar.
Det du behöver fatta är att ni är ganska få som hela tiden orkar köra så pass långsamt ute på landsvägarna att en frontalkrock inte är dödlig.
Själv har jag inte minsta intresse av att köra så långsamt som du förespråkar, vilket i praktiken lär vara en fart i nivå med trimmad moppe. Glöm det.
Går du över i mötande körbana är hela ansvaret ditt. Utgå ifrån att mötande kör fort tills du konstaterat motsatsen. Enkelt.

Citat:
Jag ser dagligen andra förare som håller för hög hastighet och som mer eller mindre påverkar mig, eller kan bli ett problem för mig eller andra just p g a för hög hastighet om nåt skulle hända.
Tell me about it

Citat:
Men håller helt med dig om att det generellt är mycket slarv och ignorans från alldeles för många i trafiken vad gäller fordonsplacering blinkers etc. och skulle hylla en uppstramning av detta
Bra, då kan ju polisen fokusera på det.
Citera
2021-07-01, 22:26
Medlem
Har säkerligen nämnts i tråden tidigare, men det är inte så att Svenne Bananis får en bot så fort hennes mätare visar 95 på 90-väg.

Polisens mätinstrument och bilens hastighetsmätare är kalibrerade med marginal.

Jag fick ett brev hem från polisen och ett självporträtt fanns i brevet, 2 stycken en på mig petandes i näsan och en på mig när jag körde för fort, kanske blandar ihop bilderna nu. På lappen stod det att jag passerat kameran i 91km/h och bröt då lagen med hela 1km/h i överträdelse.

Jag vet dock att jag vid tillfället var så upptagen med att pilla ut snorkråkor att jag hade fartlåsaren på ca110km/h enligt bilens mätare. Det var ett ganska bra avdrag det.

Slapp betala för jag svarade på brevet och skrev att jag aldrig petar i näsan.
Citera
2021-07-02, 00:28
Medlem
HasseUas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Håller dom fortfarande på med den här extra kollen på hastigheten? Har inte sett någon med mätare, knappt en polisbil, möjligen några civiler eller är det kameraburkarnA dom har haft igång fler av?
Har blivit stoppad bara en gång nu det var då jag frågade hur det blir med fortkörning om bilen saknar hastighets mätare som jag skrev om tidigare i tråden.

Var en ganska stor kontroll med en massa aspiranter i Barkarby nu i tisdags iaf, men liknande kontroller/utbildningar brukar dom väl ha varje år. Fick 500:- i böter och ombes för lätt filmade framrutor.

Såg också ganska många poliser på E4an norr om Gävle i söndags, det var mycket trafik och långa köer, så är ju bra att dom övervakar midsommartrafiken och eventuellt plockar nån fyllesjuk förare.

Måste man inte ha hastighetsmätare på bilen? Alltså man får väl ombesiktning om man blir stannad när man kör för fort, och hävdar att hastighetsmätaren inte fungerar?
Citera
2021-07-02, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Haha jag får ge dig en poäng där, lovar bättring redan i detta inlägg.

Tack.

Citat:
Det är väl inte konstigt om man utgår ifrån att ditt svar har med stycket du citerar att göra?
Men det verkar som det är en taktik från dig att när det kommer argument som redogör varför inte ditt resonemang köps så ska du börja tjata om krockvåld och att 5 km/h gör skillnad i en krock och att alla som inte fattar det är lobotomerade idioter.

Ps. Det heter halmgubbe.

Jag gav ett fiktivt exempel för att bildligt visa tankesättet det handlar om.

Varför du eller andra inte köper mina argument visar bara att du/ni är egoistiska med brister i riskanalys och konsekvensmedvetenhet, och ändrar inte det faktum att mina argument är korrekta, och man inte ska köra fortare än skyltat då all ökning av hastigheten medför ökade risker för olyckor och svårare påföljder, även så små ökningar som t ex 5 kmh.

Citat:
Pudelns kärna.
Vi fattar.
Det du behöver fatta är att ni är ganska få som hela tiden orkar köra så pass långsamt ute på landsvägarna att en frontalkrock inte är dödlig.
Själv har jag inte minsta intresse av att köra så långsamt som du förespråkar, vilket i praktiken lär vara en fart i nivå med trimmad moppe. Glöm det.
Går du över i mötande körbana är hela ansvaret ditt. Utgå ifrån att mötande kör fort tills du konstaterat motsatsen. Enkelt.

Jag förespråkar….? Läs Trafikförordningen för tusan…..
Med vilken rätt bryter du trafiklagarna…? Din egen egoism? Har du kollat vad de du har runt dig i trafiken tycker om att du tar dig friheten att bryta hastighetsregler och därmed kan utsätta dem för högre risker för att olycka sker och att konsekvenserna kan vara att de skadas eller dör…?
Tror du att det bara handlar om dig själv i trafiken…?

Citat:
Tell me about it

Bra, då kan ju polisen fokusera på det.

Och du tror alltså att polisen inte kan fokusera på mer dessa 5kmh….?
De kan fokusera på flera olika saker, ha kampanjer etc. Så en kampanj på dessa 5kmh betyder inte nödvändigtvis att de skiter i allt annat.
Citera
2021-07-02, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Nej...man ska inte köra för fort,av många anledningar...

Bra där, men man kan ju då undra varför du samtidigt stretar emot och försöker vränga det som att polisen ändå gör fel för att de övervakar hastighet i trafiken…?

Citat:
Men som det var förr,med 10% "rabatt" var en vettigare och anser jag,bättre "lag".

Jaha, och vad säger att den ”rabatten” är borta nu…?
Har du inte förstått att det är en kampanj på dessa stramare 5kmh nu nån vecka före midsommar eller semester, så som haft och annonserat i många år.

Polisen kan välja att sätta en gräns över vilken de rapporterar, varje gång de är ute och utför kontroller.

De kan också välja att ge sk Rapporteringseftergift om de anser att en överträdelse de observerat ändå kan anses vara ringa eller förståelig sett till rådande förhållanden.
Jag har själv fått Rapporteringseftergift mer än en gång när jag ertappats med att råka göra fel i trafiken, en gång när jag körde mot rätt ljus t ex.

Citat:
Ändringen till 6km/h för böter rakt över blir fel på flera vis 36 på 30-väg anser jag är åt helvete för fort! Det är 30 av en anledning!

Så det är 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120 utan anledning menar du…?
Och igen, det är ingen permanent ändring, utan en kampanj på en vecka eller så inför en av de mörkaste helgerna i trafiken.

Citat:
126 på 120-väg,är för nära en naturlig variation i den hastigheten,lite nedför,en ändring i vinden osv..kan orsaka att du blir en farlig förbrytare...

Och varför kan inte den naturliga variationen hålla sig inom det skyltade…? Vem ansvarar för att fordonet framförs enligt trafiklagarna….? Det är ju inte så att det är särskilt svårt att hålla sig inom laglig hastighet om man verkligen vill….

Citat:
Att jaga i övrigt relativt laglydiga människor,för hastighetsöverträdelser på 2% av skyltad hastighet på 120 väg och samtidigt tillåta 20% överträdelse oå 30-väg...när 90% av 8-9000 anmälda våldtäkter läggs ner...är,ur min synvinkel enbart för att få in pengar. Olika tillmälen,som hyckleri ligger nära tillhands...

Här verkar det tyvärr som du helt enkelt har bristande förståelse för varför man inte ska köra för fort, och blandar in saker som är helt irrelevanta för trafiksäkerheten.

Citat:
Vilket är det "värre" brottet? Att jag kör bussen i 76km/h på 70-väg,eller att inte en enda resenär använder bältet i bussen?
(Förutom jag,då..)
Eller att någon ligger 2,5 meter bakom och "vinglar" in och ut,för att till slut köra om i kurva,på krön,vid möte?

Vad har det för relevans….?
Ska man tillåta tillåta att vissa trafiklagar bryts menar du…? Vad är det då för mening att ha trafiklagar…?
Det finns ju som sagt anledningar till varför vi har en drös trafiklagar, eller menar du att bara finns behov för vissa av dem, och bara ibland…?

Citat:
Att polisen sedan för övrigt visar sig i trafiken på tok för sällan är en annan sak..och om de gör det,så kollar de hastigheten...istället för att ta folk som kör mot rött,som inte blinkar,som ligger för nära,osv,listan kan göras lång och detta har att göra med att polisen helt enkelt inte syns i trafiken och beivrar detta beteende.. men det är ju absolut bökigare att bevisa och snabbt få in pengar på...

Här håller jag med dig, men du har ju ändå käpprätt fel att polisen skulle beivra sådant, de gör de såklart de gånger de uppdagar sådant vid vanlig patrullering, eller har kampanjer på sådant. Och det är inte svårare att bevisa än att polisen ser det ske i de flesta fall.
Däremot bör de få mer resurser så de kan bli mer synliga i trafiken ja

Citat:
Och jag skulle själv hellre se att polisen tar våldtäktsmän och folk som skjuter hej vilt,än "mig" när jag råkar åka 2% fortare än skyltad hastighet..för våldtäkt och skytte i stan är också olagligt och borde beivras i ännu större utsträckning... men skjutningar och våldtäker utförs väl inte av "vanligt folk" som bara råkar åka en aning fort någon gång..

Polisen är inte bara en enda polis, det finns som du nog säkert vet flera olika avdelningar, kriminalpolis, drogpolis, trafikpolisen, och de vanliga lokala poliserna m fl. Dessa kan ha olika budgetar och ha olika kampanjer etc, men kan skicka ärenden mellan varandra eller samarbeta under t ex kampanjer etc.

Och igen detta med ”vanligt folk råkar…”. Fortfarande så är det meningen att vi ska följa lagarna, även i trafiken. Och gör vi intressant det så ska vi förstå och vara beredda på att det får, kan få, konsekvenser om vi ertappas.
Hur tror du det blir om folket får lära sig att vissa överträdelser inte får några konsekvenser….? Kan det leda till att dessa överträdelser tänjs än mer av folket….? Är det lämpligt menar du? Det kan inte öka riskerna för dem själva eller andra helt oskyldiga..?

Citat:
Och trafiksäkerhet i all ära,men det var så få som 223 döda i trafiken 2019,samma år registrerades 427 mord/dråp... vilket också är olagligt och borde ju prioriteras framför någon som råkar överträda hastighetsgränsen med 6km/h på motorväg... Jag är MER orolig över att få en förlupen kula i mig,bli rånad,eller överfallen,än jag är att ställa till med en olycka när jag kör 76km/h....nu ät det för mig ett icke-bekymmer,för jag kör helt enkelt inte för fort,inte med flit i alla fall...för det enklaste sättet att lura staten på dessa pengar,är ju att helt enkelt hålla hastigheten..

Igen, du uppvisar bristande förståelse för varför man inte ska tillåta 5-6kmh över skyltat, och blandar in annat som är helt irrelevant.

Fråga de som faktiskt har drabbats av skada eller död av anhöriga för att de eller någon annan valde eller råkade köra fortare än skyltat, om så bara 5-6kmh över, om de tycker polisen ska skita i att bry sig i så må överträdelser. Vad tror du de svarar dig…?
Citera
2021-07-02, 07:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseUa
Var en ganska stor kontroll med en massa aspiranter i Barkarby nu i tisdags iaf, men liknande kontroller/utbildningar brukar dom väl ha varje år. Fick 500:- i böter och ombes för lätt filmade framrutor.

Såg också ganska många poliser på E4an norr om Gävle i söndags, det var mycket trafik och långa köer, så är ju bra att dom övervakar midsommartrafiken och eventuellt plockar nån fyllesjuk förare.

Måste man inte ha hastighetsmätare på bilen? Alltså man får väl ombesiktning om man blir stannad när man kör för fort, och hävdar att hastighetsmätaren inte fungerar?
En bil äldre än första juli år 1955 behöver ingen mätare det är konstigt att man lagligt kan ta bort den.
Citera
2021-07-02, 15:03
Bannlyst
Citat:
Och igen detta med ”vanligt folk råkar…”. Fortfarande så är det meningen att vi ska följa lagarna, även i trafiken. Och gör vi intressant det så ska vi förstå och vara beredda på att det får, kan få, konsekvenser om vi ertappas.
Hur tror du det blir om folket får lära sig att vissa överträdelser inte får några konsekvenser….? Kan det leda till att dessa överträdelser tänjs än mer av folket….? Är det lämpligt menar du? Det kan inte öka riskerna för dem själva eller andra helt oskyldiga..?

Du fattar inte att folket bryter mot lagarna därför att de aldrig har gått med på att de ska finnas. De har aldrig aktivt samtyckt till hastighetsbegränsningarna, eftersom vi har ett samhälle som bygger på att den verkliga folkviljan dribblas bort så att politikerna ska kunna göra som de vill. Därför skiter i övrigt hederliga människor i både hastighetsbegränsningar och annat.
Citera
2021-07-02, 16:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.se/polisen-storsatsar-ska-ta-fast-alla-som-kor-5-km-tim-for-fort/

[b]

Kommentarer på ämnet? Bra eller inte?
Så går det när Miljöpartiet bestämmer. De håller även på att sänka hastighetsgränserna över hela landet, de tar bort parkeringsplatser och höjer trängselavgifterna i Stockholm. Tänk på detta nästa val.
Citera
2021-07-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du fattar inte att folket bryter mot lagarna därför att de aldrig har gått med på att de ska finnas. De har aldrig aktivt samtyckt till hastighetsbegränsningarna, eftersom vi har ett samhälle som bygger på att den verkliga folkviljan dribblas bort så att politikerna ska kunna göra som de vill. Därför skiter i övrigt hederliga människor i både hastighetsbegränsningar och annat.

Så om man inte själv varit med och aktivt samtyckt till nån lag, så är det ok att bryta den….?
Då är det alltså för många helt ok att råna banker, mörda våldta, och du tycker de gör rätt…?
Citera
2021-07-02, 17:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Så vi ska alltså skita i miljön menar du…?
I stort sett, ja. Men framförallt kan man konstatera att miljön inte blir bättre av att vi bilister tvingas betala mer för att parkera våra bilar eller tvingas köra långsammare.

I ett större perspektiv kan man fråga sig vad det har för effekt att svenska bilister, som ändå kör ganska rene fordon, tvingas betala mer för sitt åkande när samtidigt Kina redan idag tillverkar dubbelt så många bilar som USA, 25 miljoner fler om året på bara 10 år. Vad vi gör i Sverige har så liten effekt på världens miljö att det inte ens är mätbart.
Vi får inse att Miljöpartiet består ar teknikfientliga bakåtsträvare, som hatar bilar och bilister och inte missar en chans att trakassera dessa. Daniel Helldéns trängselavgifter i Stockholm har väl inte direkt lett till att gatorna är tomma eller? Det enda som blir tomt är bilisternas plånböcker, och det är väl vad det egentligen handlar om.
Citera
2021-07-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
I stort sett, ja. Men framförallt kan man konstatera att miljön inte blir bättre av att vi bilister tvingas betala mer för att parkera våra bilar eller tvingas köra långsammare. *

Daniel Helldéns trängselavgifter i Stockholm har väl inte direkt lett till att gatorna är tomma eller**? Det enda som blir tomt är bilisternas plånböcker, och det är väl vad det egentligen handlar om.

* hur kan du som socialdemokrat resonera så

** det är inte meningen heller det handlar om att zuuuugaaaaa pengar.

Låt oss säga att det kostar 100,000 kr att köra in i city - då minskar inkörandet

skulle centralen brinna är 100,000 skitpengar för brännkyrka brandkår

MEN VAD DET INTE TALAS OM ÄR

Hur i helvete kan det kosta pengar ATT KÖRA UUUT FRÅN CITY

o Hur i helvete kan det kosta Tjyvskatt att passera Ankeborg om man åker
Sundsvall-Malmö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in