Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Hahaha vilket enastående troll du är som misstolkar med uppsåt eller håller på med annat larv.
Jag för en seriös diskussion om trådens ämne och dina krumbukter med att vägra förstå och inse att även 5kmh högre fart än skyltat kan vara negativt påverkande för trafiksäkerheten och påverkande på utfallet för en ev olycka, så vad tycker du vi ska kalla dig…. Trafiksäkerhetsexpert…? Vilken adekvat utbildning har du som grund….? Ett antal år av att skita i skyltad hastighet lite som du behagar….? Håller det för att välkomnas av de sakkunniga i trafiksäkerhetsforskningens sfär….?
Att du sen uppenbarligen inte klarar av göra snygga ordentliga citeringar utan ditt svar ser ut som en stökigt alster från en unge i mellanstadiet, gör ju att man undrar hur du klarar av att vistas i trafiken….
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Ett axplock:
Ursprungligen postat av MurderOne
Hur lång siktsträcka har du när du har möte en regning novemberkväll?
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
"Det anses inte som att man ska förutse att bilar ska styra över mot mötande bilar, det anses osannolikt, även om så sker i sällsynta fall. Likaså anses det inte att man ska kunna förutse eller förvänta sig att ett flygplan dimper ner eller landar på vägen, men även det händer ju i sällsynta fall."
Kommentar: Jag tror alla utom du fattar att jag syftar på vilt eller möjligen en fotgängare/cyklist utan reflex. Att jag inte syftar på att ett flygplan landar på vägen trodde jag inte att jag behövde klargöra men för vissa personer behöver man tydligen klargöra precis allt.
Och var skrev jag att du syftade på ett flygplan…? Det gjorde jag inte nej, så en halmdocka igen av dig…
Sen tycker jag du kunde ta dina funderingar och påståenden med sakkunniga på Transportstyrelsen, så kan de förklara hur lagtexterna är utformade och varför för dig. För uppenbarligen så har du stora brister i det när du inte kan se och förstå helheten och hur viktigt det är, i detta med att ”inte hålla högre hastighet än man kan stanna på den del av vägen man kan överblicka och de faror eller hinder man kan förutse”
En lagtext kan omöjligt täcka in alla möjligheter som kan uppstå, skulle texten/lagboken bli för lång/stor och svåröverskådlig.
Men hur som helst så är ju vilt eller oreflexad fotgängare i mörker ett problem som kan ske, och beroende på var man kör så kan det ju helt klart anses vara nåt man ska kunna förutse kan ske, och därmed skall man köra så att man kan hinna stanna om vilt eller fotgängaren plötsligt dyker upp. Hur sakta det sen är kan ju variera p g a en drös faktorer i varje aktuellt fall.
Men, om du skulle smälla med nåt av ovanstående, så kan det alltså anses som att du brustit i att följa trafiklagarna när du inte klarade att stanna för det uppdykande hindret. För det anses att man ska kunna förvänta sig att vilt kan dyka upp på/vid en väg utanför samhällen, likaväl som man ska kunna förvänta sig att fotgängare kan dyka upp på vägar i eller i närheten av samhällen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Hur långsamt ska du köra för att vara säker på att hinna stanna på den del av vägen du kan överblicka? 30 km/h?
"Så sakta som det krävs, det är grundtanken med den lagtexten."
Kommentar: Nähä??! Du fattar inte ens att frågan är retorisk?
Så, blir svaret nåt annat då oavsett om frågan var retorisk eller inte…?
Om du tyckte du var ball, för du ställde en retorisk fråga (jodå, det var uppenbart…) så tycker jag närmast det var en korkad och helt onödig fråga, ja så tillvida att frågeställaren själv inte riktigt förstår saken…
Faktum är att de allra flesta trafikanter håller för hög hastighet väldigt ofta, om vi ska hålla på den regeln. T ex så är 90kmh (om så skyltat) sannolikt en för hög fart i de flesta fall på natten. Detta för att halvljusets siktsträcka normalt är så kort att det lätt kan komma i konflikt med reaktionstid, bromssträcka etc, och de ca 25 m/s som vi färdas, om nåt hinder dyker upp. Men hur många av oss tänker på det där i natten bakom ratten?
Detta borde då väcka förståelse för hur viktigt det är att inte köra ytterligare 5kmh över skyltat som om det inte skulle ha nån betydelse…
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Nä, du gör nog som alla andra, man tar det lugnt och hoppas att inget ska hoppa upp på vägen innan man fått på helljuset igen.
"Jag har aldrig i dessa frågor eller trådar om trafiksäkerhet hävdat att jag alltid gör rätt eller följer alla lagar. Jag bara förmedlar och förklarar vad lagarna säger, och varför det är viktigt att följa dessa."
Kommentar: Verkar inte så viktigt att följa lagarna trots allt om du själv bryter dom. Du låter som en hycklare.
Tröttnar du inte på dina halmdockor…?
Jag har hela tiden förklarat varför det är viktigt att följa lagarna, för trafiksäkerhetens skull, och att även små överträdelser kan få stora konsekvenser. Jag har förståelse för detta men har aldrig påstått att jag själv är ofelbar i trafiken och alltid klarar att följa alla trafiklagar själv trots att jag är en mycket erfaren och duglig förare i trafiken, jag är ju trots allt bara människa jag med.
Men, skillnaden är att ja faktiskt förstår, medan du slår dig för bröstet som erfaren god förare men helt uppenbart
inte förstår varför det är viktigt att följa trafiklagarna och att små överträdelser (som t ex 5 kmh över skyltat) kan få stora konsekvenser. För dig så är det nåt man ska kunna skita i för det är betydelselöst för trafiksäkerheten….
Ta en funderare på om det skulle anses helt ok och betydelselöst för flygsäkerheten om piloter och andra började tänja på lagar och regler, göra diverse mindre överträdelser som de själva behagar för de anser sig vara så duktiga. Hade det kunnat påverka flygsäkerheten…? Skulle det kunna leda till ökat antal incidenter? Skulle det kunna leda till större risk för att allvarliga olyckor sker?
Vems skulle då felet vara? De som följer reglerna eller de som bryter dem…? Eller skulle det vara fel om man gjorde en kampanj där man fokuserade på dessa överträdelser…?
Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
3) Nu är du där igen. Självklart är farten avgörande för hur hård smällen blir. Det är en icke fråga. Frågan är varför man inte jobbar med att ta bort folk från vägarna som kör uselt?
"aha… så hastigheten är avgörande, ändå en ”ickefråga”…? Hur tänkte du där…? Det är väl för tusan en högst relevant fråga att diskutera, och en av de absolut viktigaste faktorerna för vilka konsekvensen en kollision får.
Så, du tror alltså att man inte skulle jobba med att få bort usla förare från vägarna….? Vakna nu… det har man hållit på med konstant så länge trafikövervakning existerat. Att man inte kan eller hinner hitta och plocka alla är en annan sak…."
Kommentar: Som jag sagt flera gånger, de som är orsaken till olyckan är de som är problemet, inte den som har oturen att vara på fel plats vid fel tillfälle. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft problem med hög hastighet hos andra trafikanter. Inte en enda gång.
Nej man plockar inte bort folk som är dåliga på att köra bil, det verkar ligga någon slags "tycka synd om" mentalitet bakom detta.
Låter mest som du har valt lämpliga skygglappar utifrån dina fördomar och åsikter…
Jag ser dagligen andra förare som håller för hög hastighet och som mer eller mindre påverkar mig, eller kan bli ett problem för mig eller andra just p g a för hög hastighet om nåt skulle hända.
Oavsett vem som är orsak till en olycka, och varför, så kommer 5kmh över skyltat att kunna vara påverkade på utfallet, och om fler och fler skiter i 5kmh över så blir ju risken större att det handlar om 10kmh över vid en kollision. Är det bättre menar du än att vi inte överstiger skyltat…?
Usla förare har polisen i alla tider upptäckt i trafiken, och det får vanligen konsekvenser för vederbörande. Att man inte kan eller hinner vara överallt jämt och plocka alla är väl förståeligt.
Att det sen prioriteras mer på hastighetsöverträdelser borde också vara förståeligt, för det är en faktor som är den mest påverkade på utfallet för alla om en olycka sker, oavsett varför eller vem som är skyldig.
Forts del 2