2021-07-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har en förklaringsmodell för de som så hårt tror att SE är GM. De har en väldigt svart- vit syn på sin omvärld. SE kan bara vara den ljugande mördaren eller det sanningsenliga vittnet. De ställer dessa två mot varandra som yin och yang, svart och vit, trots att det inte är så världen fungerar. Hade vi haft samma svart- vita livsåskådning så hade vi också trott på SE som GM.

Men nu är ju världen fullfärg, så vi har full koll på att det inte är dessa två varianter av SE som står mot varandra. Det finns flera varianter som står mot varandra.

Bevis för förklaringsmodellrn:

Vi har en person här som konstant hävdar att det bara finns två riktiga teorier som lagts fram. Att SE är GM och att allt SE säger är sant. Trots hur många teorier han än matas med så kan han bara se dessa två teorier. Och några som han själv hittat på av retoriska skäl bara för att kunna säga "nääää, SE är nog GM trots allt, mycket vettigare än den smörja jag själv drog ur röven på tre sekunder".

Alla de i SEkten säger "han kan inte ha varit på mordplatsen efteråt, för någon hade sett honom göra allt det där". Oförmögna att ta in att det kan vara ganska enkla överdrifter. Och sen har samma personer inga problem med att SE sådär 23:33-23:40 ska ha varit på mordplatsen och snappat upp massa information. Men då är det inga problem med att ingen ser SE. Fascinerande.

En skribent har inga argument alls, det är bara självskrivet och uppenbart att SE är GM, för SE kan ju inte ha gjort allt det där som vittne.... Svart-vitt.

Ska påpeka att det finns två läger som ser väldigt svart-vitt på SE i denna tråd. Sen finns vi några få i mitten som är öppna för att tänka i båda riktningarna. Jag har fått förklarat för mig av någon här i tråden att det rör sig om någon slags mognadsprocess. Först är man osäker, men sen bestämmer man sig och då är det helt rätt att argumentera stenhårt utifrån sin övertygelse, utan uns av tvivel, eller öppenhet för att ta in motstridiga uppgifter.

Att inte bestämma sig och vara fullständigt övertygad i endera riktning är tydligen något slags svaghetstecken.

Jag håller med om att några av skribenterna som tror att SE är GM är allt för säkra på den saken, utan egentligt stöd för det. Men det finns minst lika många, om inte fler, här i tråden som är bergsäkra på SEs oskuld utan egentligt stöd för att han ska kunna uteslutas.
Citera
2021-07-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Vi har svart på vitt att YN avfärdat SEs rock. Det behövs inte bortförklaras.

Och vi har diskuterat det mängder av gånger. Avfärda är ett mycket starkt ord i sammanhanget. Och vi vet inte vilken rock SE hade på mordkvällen och om det är samma som på det foto som YN får se.

YN säger typ att hon upplevde rocken på GM som tunnare än den hon ser på bilden. Är det ett avfärdade?
Citera
2021-07-02, 10:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Det kan ju för ordningens skull då också nämnas att Ankarsäter på sin blogg ger tydligt uttryck för att SE har en psykolgisk profil som passar för handlingen, även om han inte ställer någon psykiatrisk sjukdomsdiagnos.

SE verkar inte ha varit psykiskt sjuk, men har helt klart vissa drag som stämmer väl överens med en trolig ensamagerande GM.

Ja, för ordningens skull är det bättre att citera Anckarsäter:

"Generalkriterierna att kognitiva svårigheter skall ha gett dysfunktion och lidande från tidiga år är inte belagda, men jag tror att Engström idag hade uppfyllt kriterierna för Uppmärksamhetsstörning med ojämn begåvning och vissa autism-liknande drag om han hade kommit till en neuropsykiatrisk utredning utifrån sina skolproblem vid tiden för den misslyckade studentexamen.

Ändå levde Engström 30 år i ett äktenskap, var lika länge på sin arbetsplats och hade en stadig social förankring tills alkoholen började ta ut sin rätt. Jag tycker därför inte att man kan tala om någon personlighetsstörning, vare sig narcissistisk eller psykopatisk, som det föreslagits. Han kan helt enkelt inte ha fyllt kriterierna för något av dessa tillstånd mot bakgrund av vad vi vet idag, även om man måste fundera över alla de motsättningar Engströms komplexa personlighet rymde."
Citera
2021-07-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jo, tiden förstod jag att du menade. Om vi bortser från sannolikheten för en stund och leker med tanken att SE är Grandmannen vilket inte är min favorithypotes som sagt.

Vilken medelhastighet menar du att makarna Palme hade och vad grundar du det på? Vilken medelhastighet skulle SE kunna ha?

Vilken sträcka gick makarna Palme respektive den SE skulle behöva gå?

Slutligen när startade makarna Palme sin färd från bokhandeln bredvid biografen? När skulle SE tänkas starta?

Är det möjligt att SE som Grandman skulle kunna vara den man som befinner sig bakom makarna Palme vid norra reklampelaren tidsmässigt utan att gångtiderna blir överdrivna och att utstämplingstiden blir trovärdig?

När dessa frågor är någorlunda troligt besvarade/uppskattade kan man utesluta om SE är Grandmannen eller inte ur en tidsaspekt.

Man kan ju som utgångspunkt t ex leka med tanken att SE gått dubbelt så fort som makarna Palme dörröppningar etc inkluderat. Då hinner t ex SE gå 420 m då makarna Palme gått 210 m enligt matematikens lagar om man kvittar stoppet vid Sari mot att SE startade senare.

En tanke är att SE iaktar familjen utanför bion och hör OP eller LP säga något om att de ska gå hem via Sveavägen. Och då startar han en rask promenad tillbaka till Skandia för att stämpla ut (i det här läget kanske han tänker följa efter dem ner till gamla stan, och då måste han stämpla ut först). Efter att ha stämplat ut och kommit ut på gatan går han norrut en bit och ska precis snedda över till andra sidan när han ser dem komma gåendes på östra sidan. Då följer han efter (blir iaktagen) av NF. Sen slås han av möjligheten till flykt vid korsningen med tunnelgatan. Märker att det är väldigt folktomt just där just då och slår till.

En teori som fungerar med SE som grandman och GM.
Citera
2021-07-02, 11:26
Medlem
Citat:
Och vi har diskuterat det mängder av gånger. Avfärda är ett mycket starkt ord i sammanhanget. Och vi vet inte vilken rock SE hade på mordkvällen och om det är samma som på det foto som YN får se.

YN säger typ att hon upplevde rocken på GM som tunnare än den hon ser på bilden. Är det ett avfärdade?

Ja.
Så tolkar även TP det, eftersom han börjar ljuga om att han har en annan rock på polisens foto etc..

Så tolkar även poliserna som pratade direkt med YN det, eftersom det är en av anledningarna till att han blev avskriven.

Så att du ska sitta 35år senare och hävda att YN inte avfärdat SE rock känns hopplöst.
Senast redigerad av AggeAgent 2021-07-02 kl. 11:32.
Citera
2021-07-02, 11:40
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Medelhastigheter är enligt mig rätt lönlöst att titta på då det i princip handlar om sekunder till någon minut. Dessa ökar dock ju fortare SE tar sig tillbaka för att stämpla ut. Men återigen. Uppgifter som ska ge stöd för detta saknas helt.. Inte anfådd m.m.

Talar vi då också om Mårtens grandman så går inte denne efter förrän paret Palme börjat sin promenad. Vi har där inga uppgifter om att denne skulle ha bråttom.
Inga uppgifter om att någon skulle springa (även om detta självklart kan ha missats)

Vilka är personerna som Najic ser?
Vem är Fauzzis "man"? Är detta SE så är det mer som ska hinnas med: efter utstämpling, väktarsamtal, även ta höger en bit norrut för att sedan vända då han "plockat upp" paret Palme.
Hur vet SE att paret Palme korsat över Sveavägen?

O.s.v..

Fetade din mening som är typisk för alla som köpt SE som GM.... det måste bevisas hur han inte kan vara GM.
Märkligt resonemang.

Jag ser gärna att någon bevisar hur Grand är möjligt! Vad som stödjer detta o.s.v.
Tillsvidare behåller jag min uppfattning bl.a. utifrån ovan exempel jag givit.

Matematiken ljuger inte, spelar ingen roll om det saknas stöd för om SE var andfådd, hur många dörrar han behövde öppna, var det honom NF såg etc. En medelhastighet är en medelhastighet och det måste makarna Palme haft, tillika SE. Till skillnad mot vad personer säger - är det ju beräkningsbart om SE kan vara Grandmannen eller inte.

Om du kommer med ett påstående att SE omöjligen kan vara Grandmannen då borde det väl vara upp till dig att bevisa det? Annars saknar ditt påstående helt stöd och det uppfattas det ju bara som något du slänger ur dig?

Bara att sätta sig ner att räkna och testa sig fram med olika hastigheter. Det har jag gjort utifrån de frågeställningar jag nämnde.

Jag har aldrig påstått att det är bevisat att SE är GM, däremot tycker jag att han är skäligen misstänkt enligt vad jag beskrivit i tidigare inlägg.

Vad såg NF? Bra fråga, det mest oklara av alla vittnesmål i mitt tycke. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro? Kan vara AB, SE eller någon annan. Vem tycker du själv det lutar åt?
Citera
2021-07-02, 12:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Eftersom SE sköt palme så hade han uppenbarligen tillgång till ett vapen. Inser att vapenfrågan är ett frågetecken men med den styrka bevisningen har kan den invändningen läggas åt sidan
Logisk kullerbytta, SE ägde inget vapen och har heller aldrig varit i besittning av ett illegalt vapen.
Vidare har det aldrig visats att SE skulle förvara ett vapen på sitt Skandiakontor heller inte hur han lyckades få med sig vapnet utan att kunna dölja det särskilt väl.
Det finns inget vapen, det finns inget motiv, det finns noll teknisk bevisning.
Citera
2021-07-02, 12:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag var kanske otydlig när jag ville påpeka att det är en något oskön debatteknik. Det är en slags halmgubbeargumentation.

Det du implicerar är att du tvunget måste förekomma sekten innan de kommer med dumma argument. Du tilskriver sekten påståenden. Inte att de har påstått något ännu, men att de kan förväntas påstå något. Det är en något mildare variant av halmgubbeargumentation men likväl halmgubbeargumentation. Jag tycker att det blir sundare om vi alla inväntar motpartens argument före vi angriper dem.

Med det sagt tolkar jag några inlägg i glasögondiskussionen som att det impliceras att SE medvetet skulle förvränga denna del av sitt signalement. Du har helt rätt i att han inte är konsekvent med glasögonen vilket pekar mot att han inte jobbar på det sättet.

Om SE medvetet trixar med sitt signalement så gör han det i varje fall inte konsekvent utifrån en stringent plan från dag 1.

Nej det är verkligen inte en halmgubbe. För jag påpekade väldigt tydligt att ingen hade sagt det. Det är ju jag som säger det. Mina egna tankar kan inte anses sin halmgubbar. Det är extremt tydligt att det är jag som kommer med ett påstående, där jag också påpekat att man inget sagt. Jag var helt sanningsenöig i mitt uttalande.

Det är din åsikt, den är noterad. Men det är inte mitt problem, det är ditt.
Citera
2021-07-02, 12:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Jag tycker att jag redan har förklarat det flera gånger, men jag kanske inte är så pedagogisk. Eller också är det väl att den här idén kanske inte är så lätt att förstå när man är van att tänka att SE såg Lars J. När jag letade efter bilden på teckningen från Rapport hittade jag den här bloggen, där en författare lade fram den här tanken redan 2019. Det är alltså nästan exakt så här jag också menar att det nog måste ha gått till (åtminstone när det gäller just "SE:s iakttagelse av Lars J"), men författaren här beskriver det bättre och mer sammanhängande:
DEN TECKNADE MÖRDAREN 1(2).
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html
DEN TECKNADE MÖRDAREN 2(2).
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-2-2.html

Jag förstår hur du menar att det ska ha gått till. Men hur resonerar du dig fram till att det är så det sannolikt gått till? Vad är ditt resonemang?

Du ställer två scenariot mot varandra och säger det är tydligt att det är GM som SE beskriver. Varför är det just det scenariot som är rätt enligt dig?

A: SE beskriver GM utifrån det han hört på nyheterna 04:00
B: SE beskriver LJ

Hur resonerar du när du tycker A är mer sannolikt än B? Det SE säger stämmer ju 100% på LJ - signalement, placering.

Men det han säger stämmer inte 100% med gärningsmannen på nyheterna 04:00.

Helt utan resonemang och anledning väljer du att tro på A. Så nej, du har inte alls förklarat hur du resonerar. Jag förstår hur du menar det, men jag förstår inte varför du menar det.
Citera
2021-07-02, 12:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det jag reagerar på med LLs version I TR som han också ger uttryck för i Youtube-klippet är att den inte stämmer särskilt väl överens med SEs egna version. Den stämmer däremot väldigt bra med bildsekvenserna av SEs version som är med i rapportinslaget. LL har med hur SE kommer gåendes till platsen (illustreras i rapportinslaget) och han har med språngmarchen (illustreras i inslaget), men ham har inte med de delar av SEs version som inte illustreras i inslaget. Dvs vad som sker mellan ankomst till mordplatsen och språngmarchen. LL beskriver också varför SE gör språngmarchen. Det ska han enligt sin egna beskrivning av SEs agerande inte kunna uppfatta. Motivet till språngmarchen har han uppenbart fått från SE i rapport.

Bara det att LL i stort sett endast har med språngmarchen (som är det minst sannolika agerandet i SEs egna version) bör göra vem som helst skeptisk.

Problemet är att du ju inte vet vad som verkligen hände. Varför måste det SE uppger i förhör vara rätt och det han uppger i Rapport vara ofullständigt? Kan så vara, men måste det så vara? Och varför skulle LL beskriva att SE tittar på sin klocka, att SE säger något till de som gör livräddning?

Det är ett konstigt krav att LL ska kunna pin pointa varje detalj. Man måste ändå säga att det noteringsvärda rörelserna på SE är med. Men som sagt, LL har tidigare förnekat att han sett SE. Så jag är säker på att han inte minns honom. Han kan ha sett SE, men jag tror inte han minns det.
Citera
2021-07-02, 12:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Matematiken ljuger inte, spelar ingen roll om det saknas stöd för om SE var andfådd, hur många dörrar han behövde öppna, var det honom NF såg etc. En medelhastighet är en medelhastighet och det måste makarna Palme haft, tillika SE. Till skillnad mot vad personer säger - är det ju beräkningsbart om SE kan vara Grandmannen eller inte.

Om du kommer med ett påstående att SE omöjligen kan vara Grandmannen då borde det väl vara upp till dig att bevisa det? Annars saknar ditt påstående helt stöd och det uppfattas det ju bara som något du slänger ur dig?

Bara att sätta sig ner att räkna och testa sig fram med olika hastigheter. Det har jag gjort utifrån de frågeställningar jag nämnde.

Jag har aldrig påstått att det är bevisat att SE är GM, däremot tycker jag att han är skäligen misstänkt enligt vad jag beskrivit i tidigare inlägg.

Vad såg NF? Bra fråga, det mest oklara av alla vittnesmål i mitt tycke. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro? Kan vara AB, SE eller någon annan. Vem tycker du själv det lutar åt?

Som jag skrev tidigare:
"Omöjligt" var mitt ord att förstärka osannolikheten till det yttersta då jag tycker detta är sagor.

Att matematiken inte ljuger beror självfallet vad du plockar in!
Ju fler osäkra parametrar desto osäkrare resultat självfallet.
Du har ingen som helst koll på korridorer och dörrar på Skandia...

Du har mina synpunkter, men du får gärna matematiskt visa hur dina beräkningar stödjer att detta är möjligt.
Något säger mig att du inte gjort jobbet och inte kommer att visa upp nåt.

Edit:
Gällande NF, så kan jag inte dra några slutsatser av den information vi har.
Det kan vara AB, mot bakgrund av NF's uppgifter om jackfärgen och vidare iakttagelser. Däremot inget stöd från vare sig AB eller kollegor till honom att han befann sig så långt norrut.
Skulle mötet NF - Palme skett längre söder ut blir tidsdifferensen än mer felaktig än de 42-43 sekunderna.
Är det inte AB, så bör det vara GM. I annat fall har vi ytterligare en "oindentifierad" person att göra med.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-07-02 kl. 12:50.
Citera
2021-07-02, 12:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Dels så kunde han inte veta det och Dels så behövde han inte veta det för att historien ska gå ihop. Vissa var SE säger att han visste att polisen gav sig iväg utan signalememt istället för att lägga ord i munnen på honom. Det argumentet har varit uppe 100 gånger och det håller fortfarande inte

Ok, jag borde sagt: Ja, hur i i helvetet skulle GM SE kunna veta att poliserna sprang iväg utan att ha fått ett signalement direkt från vittnen på plats...

Eftersom du inte verkar kunna tänka själv. Hur skulle GM SE kunnat veta att ingen av vittnena på mordplatsen högt ropat "mannen var klädd i blå jacka"? Då hade det inte funnits någon anledning av SE att springa efter, och då hade lögnen avslöjats. För det finns inget i det SE säger som antyder han hört poliserna få ett signalement. Och vi vet att det finns vittnen som säger blå jacka redan på natten.

GM SE kan liksom inte veta att polisen inte fått ett extremt tydligt signalment som alla andra vittnen på platsen också hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in