Citat:
Jag har en förklaringsmodell för de som så hårt tror att SE är GM. De har en väldigt svart- vit syn på sin omvärld. SE kan bara vara den ljugande mördaren eller det sanningsenliga vittnet. De ställer dessa två mot varandra som yin och yang, svart och vit, trots att det inte är så världen fungerar. Hade vi haft samma svart- vita livsåskådning så hade vi också trott på SE som GM.
Men nu är ju världen fullfärg, så vi har full koll på att det inte är dessa två varianter av SE som står mot varandra. Det finns flera varianter som står mot varandra.
Bevis för förklaringsmodellrn:
Vi har en person här som konstant hävdar att det bara finns två riktiga teorier som lagts fram. Att SE är GM och att allt SE säger är sant. Trots hur många teorier han än matas med så kan han bara se dessa två teorier. Och några som han själv hittat på av retoriska skäl bara för att kunna säga "nääää, SE är nog GM trots allt, mycket vettigare än den smörja jag själv drog ur röven på tre sekunder".
Alla de i SEkten säger "han kan inte ha varit på mordplatsen efteråt, för någon hade sett honom göra allt det där". Oförmögna att ta in att det kan vara ganska enkla överdrifter. Och sen har samma personer inga problem med att SE sådär 23:33-23:40 ska ha varit på mordplatsen och snappat upp massa information. Men då är det inga problem med att ingen ser SE. Fascinerande.
En skribent har inga argument alls, det är bara självskrivet och uppenbart att SE är GM, för SE kan ju inte ha gjort allt det där som vittne.... Svart-vitt.
Men nu är ju världen fullfärg, så vi har full koll på att det inte är dessa två varianter av SE som står mot varandra. Det finns flera varianter som står mot varandra.
Bevis för förklaringsmodellrn:
Vi har en person här som konstant hävdar att det bara finns två riktiga teorier som lagts fram. Att SE är GM och att allt SE säger är sant. Trots hur många teorier han än matas med så kan han bara se dessa två teorier. Och några som han själv hittat på av retoriska skäl bara för att kunna säga "nääää, SE är nog GM trots allt, mycket vettigare än den smörja jag själv drog ur röven på tre sekunder".
Alla de i SEkten säger "han kan inte ha varit på mordplatsen efteråt, för någon hade sett honom göra allt det där". Oförmögna att ta in att det kan vara ganska enkla överdrifter. Och sen har samma personer inga problem med att SE sådär 23:33-23:40 ska ha varit på mordplatsen och snappat upp massa information. Men då är det inga problem med att ingen ser SE. Fascinerande.
En skribent har inga argument alls, det är bara självskrivet och uppenbart att SE är GM, för SE kan ju inte ha gjort allt det där som vittne.... Svart-vitt.
Ska påpeka att det finns två läger som ser väldigt svart-vitt på SE i denna tråd. Sen finns vi några få i mitten som är öppna för att tänka i båda riktningarna. Jag har fått förklarat för mig av någon här i tråden att det rör sig om någon slags mognadsprocess. Först är man osäker, men sen bestämmer man sig och då är det helt rätt att argumentera stenhårt utifrån sin övertygelse, utan uns av tvivel, eller öppenhet för att ta in motstridiga uppgifter.
Att inte bestämma sig och vara fullständigt övertygad i endera riktning är tydligen något slags svaghetstecken.
Jag håller med om att några av skribenterna som tror att SE är GM är allt för säkra på den saken, utan egentligt stöd för det. Men det finns minst lika många, om inte fler, här i tråden som är bergsäkra på SEs oskuld utan egentligt stöd för att han ska kunna uteslutas.