2021-07-01, 22:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vet väl inte om man kan blanda in Grandmannen i signalmentet riktigt.

Dock kan man ju inte utesluta att en Grandman med liknande utstyrsel som SE följde efter Palme - utförde gärning (då SE pratade med väktarna) - försvann upp på åsen. Det förklarar i så fall att SE känt sig förväxlad. Det anser jag i så fall är den troligaste teorin om man tänker sig en oskyldig SE.

Tog med grandsignalementen utifrån att det är där glasögon uppfattas, men även keps (dock med knäppe på skulten) samt att det är en del av TP's händelseförlopp.
Vi skippar glasögon(som ändå kanske borde tagits av?) och skippar Grand då (som tidsmässigt är ett omöjligt problem för TP).

Faktum kvarstår att ingen sett en keps på själva mordplatsen. Morelius och J-Å Svensson är de som bestämt hävdar att det inte fanns en keps på GM.

Och så detta med rocken vs mörkblå täckjacka och vilka problem som då uppstår om man klär på SE det ena eller det andra.
(Har varit intressant att följa debatten där fler och fler klär på SE den mörkblåa täckjackan och slipper då en viss del av problemet med Lisbeths uppgift. Det är fortfarande en chansning om än inte lika vild.)
Citera
2021-07-01, 22:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Det tråkiga i den här tråden är att starka argument inte får uppmärksamhet!

Dock en motfråga ang poliserna, jag känner igen det, men var finns det styrkt någonstans att poliserna sprang utan signalement?

Svaret på denna fråga kommer du aldrig att få av de som tror på SE, de jobbar inte så.
De vill inte veta av besvärande uppgifter och blundar.

Här är Kjell Östlings (piket 3230) uppgift om detta:
https://imgur.com/a/IqFukkJ

GS har en uppgift som jag vill minnas kom muntligt i något debattprogram. (Möjligen med Siewert Öholm)
Återkommer..

Edit:
Här är Söderströms uppgift om detta.
https://www.youtube.com/watch?v=qnHaXbGB2jo&t=380s

Lite off topic så talar GS även här om en man som pekar och säger "Dom sprang ditåt".
Har SE hör Lisbeth säga "förresten har dom skjutit mig också", så är det inte konstigt att han här också skulle använda ordet dom.
En spekulation så klart.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-07-01 kl. 22:20.
Citera
2021-07-01, 22:55
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tog med grandsignalementen utifrån att det är där glasögon uppfattas, men även keps (dock med knäppe på skulten) samt att det är en del av TP's händelseförlopp.
Vi skippar glasögon(som ändå kanske borde tagits av?) och skippar Grand då (som tidsmässigt är ett omöjligt problem för TP).

Faktum kvarstår att ingen sett en keps på själva mordplatsen. Morelius och J-Å Svensson är de som bestämt hävdar att det inte fanns en keps på GM.

Och så detta med rocken vs mörkblå täckjacka och vilka problem som då uppstår om man klär på SE det ena eller det andra.
(Har varit intressant att följa debatten där fler och fler klär på SE den mörkblåa täckjackan och slipper då en viss del av problemet med Lisbeths uppgift. Det är fortfarande en chansning om än inte lika vild.)

Inte för att SE är någon favorit för mig att vara Grandmannen, men vad grundar du på att det är ett omöjligt problem för TP?
Citera
2021-07-02, 00:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
//
Vi tar om igen, det var det här jag ville ha svar på:

Försök förklara hur du själv resonerar i frågan. För det har du inte gjort. Finns det nånting alls som pekar på att det inte skulle vara LJ han ser? När den han beskriver matchar LJ till 100% i signalement, placering, tidpunkt?
Ok. Jag tycker att jag redan har förklarat det flera gånger, men jag kanske inte är så pedagogisk. Eller också är det väl att den här idén kanske inte är så lätt att förstå när man är van att tänka att SE såg Lars J. När jag letade efter bilden på teckningen från Rapport hittade jag den här bloggen, där en författare lade fram den här tanken redan 2019. Det är alltså nästan exakt så här jag också menar att det nog måste ha gått till (åtminstone när det gäller just "SE:s iakttagelse av Lars J"), men författaren här beskriver det bättre och mer sammanhängande:
DEN TECKNADE MÖRDAREN 1(2).
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html
DEN TECKNADE MÖRDAREN 2(2).
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-2-2.html
Senast redigerad av Draifos 2021-07-02 kl. 00:58.
Citera
2021-07-02, 01:10
Medlem
Citat:
Resonerandet här är lite bakvänt för mig. Vi behöver inte utgå från att det inte stämmer för att han inte sagt något om det i tidiga förhör, eller för att det sägs efter nyhetsinslaget. Han kan ha sett SE trots detta.

Det som gör att man inte kan tro på LL är snarare att han på ganska rak fråga i hyfsat tidiga förhör säger att SE inte var på platsen. För den frågan måste röra SE, och det LL antyder passar bra in på SE. Tolkningen av förhöret som säger att detta kan innebära att SE kom til mordplatsen först minuter senare anser jag är osannolik.

Det jag reagerar på med LLs version I TR som han också ger uttryck för i Youtube-klippet är att den inte stämmer särskilt väl överens med SEs egna version. Den stämmer däremot väldigt bra med bildsekvenserna av SEs version som är med i rapportinslaget. LL har med hur SE kommer gåendes till platsen (illustreras i rapportinslaget) och han har med språngmarchen (illustreras i inslaget), men ham har inte med de delar av SEs version som inte illustreras i inslaget. Dvs vad som sker mellan ankomst till mordplatsen och språngmarchen. LL beskriver också varför SE gör språngmarchen. Det ska han enligt sin egna beskrivning av SEs agerande inte kunna uppfatta. Motivet till språngmarchen har han uppenbart fått från SE i rapport.

Bara det att LL i stort sett endast har med språngmarchen (som är det minst sannolika agerandet i SEs egna version) bör göra vem som helst skeptisk.
Citera
2021-07-02, 01:27
Medlem
Citat:
Precis som jag sa alltså. Att jag skriver det INNAN SEkten kommer dit.

Så ljug inte och säg jag tillskriver dom påståenden. Jag var ytterst tydlig med att SEkten inte hade sagt detta ännu.

Jag var kanske otydlig när jag ville påpeka att det är en något oskön debatteknik. Det är en slags halmgubbeargumentation.

Det du implicerar är att du tvunget måste förekomma sekten innan de kommer med dumma argument. Du tilskriver sekten påståenden. Inte att de har påstått något ännu, men att de kan förväntas påstå något. Det är en något mildare variant av halmgubbeargumentation men likväl halmgubbeargumentation. Jag tycker att det blir sundare om vi alla inväntar motpartens argument före vi angriper dem.

Med det sagt tolkar jag några inlägg i glasögondiskussionen som att det impliceras att SE medvetet skulle förvränga denna del av sitt signalement. Du har helt rätt i att han inte är konsekvent med glasögonen vilket pekar mot att han inte jobbar på det sättet.

Om SE medvetet trixar med sitt signalement så gör han det i varje fall inte konsekvent utifrån en stringent plan från dag 1.
Citera
2021-07-02, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ja, hur i i helvetet skulle GM SE kunna veta att poliserna sprang iväg utan signalement...

Dels så kunde han inte veta det och Dels så behövde han inte veta det för att historien ska gå ihop. Vissa var SE säger att han visste att polisen gav sig iväg utan signalememt istället för att lägga ord i munnen på honom. Det argumentet har varit uppe 100 gånger och det håller fortfarande inte
Citera
2021-07-02, 06:59
Bannlyst
Citat:
Såg att du redan fått svar på dina påstådda lögner och jag delar nog det mesta av synpunkterna.. Ska läsa igenom mer noggrant senare.

Men vad gäller signalement så bör man nog kanske specificera. Jag vet inte vad du menar att det står chanslöst mot "det du nämnt ovan"?

Glasögon, keps med knäppe på skulten från Grand
Mörk 3/4 rock från mordplatsen
Kepsliknande från Tunnelgatan
och handledsväska från David Bagares gata är det som ger en rätt "heltäckande" träff på SE.

Av dessa uppgifter kan man tillägga att flera vittnen från Grand ger stöd från varandra medan LJ inte har stöd och egentligen inte YN heller. AZ är berusad och nämner nog endast något om mörk rock.
Apropå tillförlitligheten i uppgifterna.,

Med mörk 3/4 rock blir det helt sanslös chansning att Lisbeth skulle missuppfattat hans klädsel för "mörkblå täckjacka" (Och även om han tittat på 04:00 nyheterna och hört detta av flera olika signalement så är det lik förbannat en chansning som inte ens är lönt att dra)

Vill man istället iklä SE den mörkblåa täckjackan själv för att "komma undan" med att behöva förklara problemen med denna uppgift, så får man ju andra problem.
Den mörka rock som YN ser? Anna Hage?

Det är lätt att sitta och efterkonstruera men jag tycker inte detta håller alls och har högre krav på "bevis".

Sedan kommer vi till huvudbonaden. (Har diskuterats förut)
Inte en enda person på den direkta mordplatsen ser en keps. (2 vittnen bemöter detta och påstår att det absolut inte var keps. Kan återkomma med namn om önskas)
Mössa eller barhuvad(mörkhårig) är det som de flesta säger.
Sedan har vi LJ som säger "Kepsliknande" något som av KP tolkats som att han är "säker på keps"?!?
Säker keps men osäker på allt annat....
Ett riktigt fult påstående som inte kunde bemötas.

Eftersom han själv var iklädd mörkblå rock och Lisbeth var närmast är det naturligtvis mest sannolikt att de är hon som uppfattat färgen men tagit fel på plagget
Citera
2021-07-02, 07:01
Bannlyst
Citat:

Analyserar man kommer man utan tvivel fram till att mördaren hade mörkblå rock precis som SE
Citera
2021-07-02, 07:05
Bannlyst
Citat:
Den ende som kallat någon psykopat eller schizofren är du.

Hade SE varit ett vittne och beteet sig så hade han varit schitzofren eller utvecklingsstörd, eftersom de saknas belägg för båda är det säkerställt att han var GM och psykopat
Citera
2021-07-02, 07:06
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte varför signalementet från YN påstås vara så likt SE. Och det jag verkligen inte förstår är att det skulle vara så oförklarligt detta friskrivande av SE 1986, att den YN ser är klädd identiskt med SE.

Folk verkar inte förstå att identiskt klädd bara innefattar en mörk rock och en liten väska. Vi vet att flertalet vittnen på något sätt blandar ihop jacka och rock, alla kan inte ha sett rätt. Varför kan inte YN ha sett fel? Och vi vet att mördaren hade en rejäl revolver på ett kg, en som är svår att bära runt på. Jämför med att stoppa en mjölkliter i ditt ytterplagg. Det är således en viss sannolikhet att mördaren hade en vapen väska eller hölster (vilket också är en liten väska).

En grundbult i teorin är att LJ och YN båda ser mördaren. Men vad finns det för belägg för det egentligen? De två signalementen de lämnar överensstämmer inte med varandra på en enda punkt. Det man gör istället är att cherrypicka mörk rock och nån form av väska från YN och en keps från LJ. När vi vet att så många faktiskt ser fel så finns alla möjligheter att YNs rock faktiskt var en jacka, och att LJs keps var en mössa med skärm.

Jag tycker det är ett konstigt sätt att värdera LJ och YN, sätta dom på en piedestal som de viktigaste vittnena, utan egentlig orsak.

Därför att vid en grundläggande analys så är YN och LJ utan tvivel de allra viktigaste och mest tillförliga vittnena
Citera
2021-07-02, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ok, varför säger GM SE att han hörde ett skott? Varför säger vittnet SE att han bara hörde ett skott?

Prova och ge förslag ur båda perspektiven. Som ett litet test.

Det var naturligtvis en oerhört smart och uttänkt strategi, att försöka säga saker som går emot vad den verkliga mördaren skulle sagt och eftersom fler än du ifrågasatt det så var det ju bevisligen ett väldigt effektivt sätt att lura skiten ur folk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in