2021-07-02, 00:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så redovisning av moms kvartalsvis är något ni själv valt? Startar man i miniformat plägar årsvis redovisning anbefallas. Undantaget om större inköp förväntas ske innan någon omsättning börjar märkas av, då vill man gärna få momsen tillbaka så snart som möjligt.

Det som är planerat att sälja, något av det som är inköpt eller planeras det att beställa varor först sedan inkommande order motiverar det?

Klockrent svar, Noriad!
Sedan kan det också ska tilläggas, vara andra kostnader man haft för företagandet man kan dra momsen på, exempelvis internetuppkoppling, dator, förpackningstejp, kartonger etc. Ska ej förglömmas!
Citera
2021-07-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Klockrent svar, Noriad!
Sedan kan det också ska tilläggas, vara andra kostnader man haft för företagandet man kan dra momsen på, exempelvis internetuppkoppling, dator, förpackningstejp, kartonger etc. Ska ej förglömmas!

Just internetuppkoppling är visst något som inte brukar accepteras som kostnad i företaget om kontoret finns i bostaden, det anses höra till boendet. Men som sagt, det finns mycket annat! Telefoner, datorer, skrivare och övrigt kontorsrelaterat är gångbart i de flesta fall (om det inte överdrivs i förhållade till verksamhetens omfattning förstås).
Citera
2021-07-02, 00:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Just internetuppkoppling är visst något som inte brukar accepteras som kostnad i företaget om kontoret finns i bostaden, det anses höra till boendet. Men som sagt, det finns mycket annat! Telefoner, datorer, skrivare och övrigt kontorsrelaterat är gångbart i de flesta fall (om det inte överdrivs i förhållade till verksamhetens omfattning förstås).

Ja, internetuppkoppling kan vara knepigt om man har EF. Bättre om man har bolagsformen AB i så fall. Då accepteras detta oftast. Eller i alla fall oftast inte ifrågasätts. Vet att det på 1990-talet aldrig ifrågasattes gällande EF. När kreti och pleti skaffade internet, så det avslogs därefter... "Levnadsomkostnader", "det har du ändå" etc.

Jämför med mobiltelefoninköp: Förr var mobiler enbart en företagargrej, och avdrag godtogs alltid.

Momsen kan man antagligen bara dra om man är momsredovisningsskyldig. Väldigt små rörelser kanske kan "åka på" att inte få dra ens momsen. Var ett tag sedan jag läste på reglerna för nya företag, men finns (fanns) fallgropar om man inte får igång omsättningen första verksamhetsåret.
Citera
2021-07-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Jag har EF, kontantmetoden. startade 1 april 2021. Ska redovisa varje kvartal. Dvs nu denna månad.
Jag använder tjänsten bokio.

Jag har inte fått in pengar till företaget. Jag har inte företagskonto hos banken. Har inte ens kommit igång med hemsidan. Ska sälja saker på Shopify (platform för sälja saker).

Jag har inte ens bokfört någonting. Jag kan lite men typ ingenting!

Bokio tjänsten visar 0 deklarationssidan. Kan jag bara skicka in det direkt till skatteverket?

Eller måste jag gå tillbaka och bokföra varje vecka sedan April? Bokföra vad? Har inte ens kommit igång med hemsidan

Hjälp

Stackars dig, har du skrivit fel och du inte har läst på ordentligt kan det ställa till det rejält för dig.. varför läser du inte på innan du startar ett företag?

Har du bara startat upp ett företag med 0 i intäkter? Hur ser din affärsplan ut? Vad säljer du? Hur ser din plan ut framöver?
Citera
2021-07-02, 00:48
Medlem
Citat:
Ja, internetuppkoppling kan vara knepigt om man har EF. Bättre om man har bolagsformen AB i så fall. Då accepteras detta oftast. Eller i alla fall oftast inte ifrågasätts. Vet att det på 1990-talet aldrig ifrågasattes gällande EF. När kreti och pleti skaffade internet, så det avslogs därefter... "Levnadsomkostnader", "det har du ändå" etc.

Jämför med mobiltelefoninköp: Förr var mobiler enbart en företagargrej, och avdrag godtogs alltid.

Momsen kan man antagligen bara dra om man är momsredovisningsskyldig. Väldigt små rörelser kanske kan "åka på" att inte få dra ens momsen. Var ett tag sedan jag läste på reglerna för nya företag, men finns (fanns) fallgropar om man inte får igång omsättningen första verksamhetsåret.

Telefoner med tillhörande abonnemang lär sällan stöta på patrull, men just det där med internetuppkoppling faller om man har kontoret eller hela verksamheten i anslutning till bostaden.

Vill ju till att registrera sig som momsredovisningsskyldig på ett tidigt stadium, lyfta moms på sådant som köpts innan verksamheten kommit igång är då inget problem. Värre om det är blandad verksamhet, alltså det finns såväl momspliktig som momsfri omsättning. Bilar får man oftast inte lyfta av någon moms för om de köpts till företaget.
Citera
2021-07-02, 00:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Telefoner med tillhörande abonnemang lär sällan stöta på patrull, men just det där med internetuppkoppling faller om man har kontoret eller hela verksamheten i anslutning till bostaden.

Vill ju till att registrera sig som momsredovisningsskyldig på ett tidigt stadium, lyfta moms på sådant som köpts innan verksamheten kommit igång är då inget problem. Värre om det är blandad verksamhet, alltså det finns såväl momspliktig som momsfri omsättning. Bilar får man oftast inte lyfta av någon moms för om de köpts till företaget.

Blandad verksamhet är "sämst" ja. EF är också rätt dålig "bolagsform", man bör ha verksamheten i AB. Blir mycket enklare då gällande vad skatteverket godtar och inte godtar. (Då AB är egen juridisk person som är lättare att särskilja från privatperson och privatpersons (fysisk persons) levnadsomkostnader samt näringskostnader/"företagande"). Rekommenderar TS att starta AB. Det är inte jätteknepigt att starta AB.
Citera
2021-07-02, 01:03
Medlem
Citat:
Blandad verksamhet är "sämst" ja. EF är också rätt dålig "bolagsform", man bör ha verksamheten i AB. Blir mycket enklare då gällande vad skatteverket godtar och inte godtar. (Då AB är egen juridisk person som är lättare att särskilja från privatperson och privatpersons (fysisk persons) levnadsomkostnader samt näringskostnader/"företagande"). Rekommenderar TS att starta AB. Det är inte jätteknepigt att starta AB.

Blandat innebär att du vet inte förrän verksamhetsåret är slut hur mycket moms som fick lyftas av eftersom det styrs av den momspliktiga omsättningen i proportion till den momsfria.

EF passar nog ts om denne mest tänkt att "prova på" företagandet, får för mig att det rör sig om en bisyssla närmast. Annars vidgås vad ni skriver om AB. Har numera enbart ett AB, men testat på att ha EF, EF parallellt med HB samt EF samtidigt med ett AB, numera som sagt, enbart AB.
Citera
2021-07-02, 07:16
Medlem
Zaedrewss avatar
De kan bli arga om du inte bokför. Räkna med att de kommer fråga eftersom det är nystartat. Regeln är att man ska bokföra inom två veckor för varje enskild händelse. Men de kommer bara fråga, om du inte skattesmiter eller är en bov inom annat så är det ju lugnt.
Citera
2021-07-02, 10:28
Medlem
Citat:

Det finns ingen generell regel mot att dra av internetuppkopplingar i ett hemmakontor. Beror som på vid alla andra avdrag: helt på en eventuell granskares inställning, och om det är trovärdigt eller ej att man hade haft en annan, mycket billigare situation om man inte haft sin verksamhet.

Jag har t.ex. av en väldigt specifik anledning som uppkommer av min firmaverksamhet behov av 100 megabit obegränsat i hemmakontoret. Hade jag inte haft detta hade jag sannolikt suttit på 4G-router och 20 gigabyte datapaket för en femtiolapp i månaden vilket räcker bra privat.
Citera
2021-07-02, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det finns ingen generell regel mot att dra av internetuppkopplingar i ett hemmakontor. Beror som på vid alla andra avdrag: helt på en eventuell granskares inställning, och om det är trovärdigt eller ej att man hade haft en annan, mycket billigare situation om man inte haft sin verksamhet.

Jag har t.ex. av en väldigt specifik anledning som uppkommer av min firmaverksamhet behov av 100 megabit obegränsat i hemmakontoret. Hade jag inte haft detta hade jag sannolikt suttit på 4G-router och 20 gigabyte datapaket för en femtiolapp i månaden vilket räcker bra privat.

Som så mycket annat kring skatter så är det en bedömningssak.
Citera
2021-07-02, 18:54
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Ok, men skatteverket vill kanske ändå se bevis på att 0 kr har kommit till företaget? Jag har inte ens företagskonto hos banken. Hur ska jag bevisa det? Kontantmetoden innebär att man ska bokföra löpande. Men det har jag inte ens gjort.

Jag tycker du ska ändra till årsredovisning av moms. Varför valde du ens kvartalsvis?
Citera
2021-07-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag tycker du ska ändra till årsredovisning av moms. Varför valde du ens kvartalsvis?

Började april. Vet inte om jag kunde välja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in