• 1
  • 2
2021-07-01, 22:52
Medlem
Jag har EF, kontantmetoden. startade 1 april 2021. Ska redovisa varje kvartal. Dvs nu denna månad.
Jag använder tjänsten bokio.

Jag har inte fått in pengar till företaget. Jag har inte företagskonto hos banken. Har inte ens kommit igång med hemsidan. Ska sälja saker på Shopify (platform för sälja saker).

Jag har inte ens bokfört någonting. Jag kan lite men typ ingenting!

Bokio tjänsten visar 0 deklarationssidan. Kan jag bara skicka in det direkt till skatteverket?

Eller måste jag gå tillbaka och bokföra varje vecka sedan April? Bokföra vad? Har inte ens kommit igång med hemsidan

Hjälp
Citera
2021-07-01, 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Jag har EF, kontantmetoden. startade 1 april 2021. Ska redovisa varje kvartal. Dvs nu denna månad.
Jag använder tjänsten bokio.

Jag har inte fått in pengar till företaget. Jag har inte företagskonto hos banken. Har inte ens kommit igång med hemsidan. Ska sälja saker på Shopify (platform för sälja saker).

Jag har inte ens bokfört någonting. Jag kan lite men typ ingenting!

Bokio tjänsten visar 0 deklarationssidan. Kan jag bara skicka in det direkt till skatteverket?

Eller måste jag gå tillbaka och bokföra varje vecka sedan April? Bokföra vad? Har inte ens kommit igång med hemsidan

Hjälp

Eftersom du har kontantmetoden bokför du bara när in- och utbetalningar skett.

Har det inte skett något i företaget så deklarerar du noll bara, hur svårt?
Citera
2021-07-01, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Eftersom du har kontantmetoden bokför du bara när in- och utbetalningar skett.

Har det inte skett något i företaget så deklarerar du noll bara, hur svårt?

Ok, men skatteverket vill kanske ändå se bevis på att 0 kr har kommit till företaget? Jag har inte ens företagskonto hos banken. Hur ska jag bevisa det? Kontantmetoden innebär att man ska bokföra löpande. Men det har jag inte ens gjort.
Citera
2021-07-01, 23:12
Moderator
Chantres avatar
Har du ingen omsättning aktuell period så skriver du bara 0 i rutan för omsättning.

Däremot har du kanske köpt in något som har ingående moms och som du ska få tillbaka av Skatteverket?
Citera
2021-07-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har du ingen omsättning aktuell period så skriver du bara 0 i rutan för omsättning.

Däremot har du kanske köpt in något som har ingående moms och som du ska få tillbaka av Skatteverket?

Nej inte det heller. Jag har inte gjort någonting, inte ens med hemsidan. Är så dum!
Citera
2021-07-01, 23:22
Medlem
Citat:
Nej inte det heller. Jag har inte gjort någonting, inte ens med hemsidan. Är så dum!
Har du registrerat dig för moms? Vilken estimerad momspliktig omsättning har angetts?
I övrigt, inget skall bevisas så länge inte detta efterfrågas, att företag är trögstartade lär inte vara så sällsynt.
Löpande bokföring skriver ni om, finns det någon sådan att bokföra, vid fall därom vad gäller det?
Citera
2021-07-01, 23:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Skicka då bara in momsredovisningen med 0 kronor.
Citera
2021-07-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har du registrerat dig för moms? Vilken estimerad momspliktig omsättning har angetts?
I övrigt, inget skall bevisas så länge inte detta efterfrågas, att företag är trögstartade lär inte vara så sällsynt.
Löpande bokföring skriver ni om, finns det någon sådan att bokföra, vid fall därom vad gäller det?

0 har jag skrivit till tanten på skatteverket. Men jag skrev att det kan komma ändras. Men ingeting har ändrats fortfarande 0 kr i alla rutor.

Jag har Shopify hemsida som jag sälja saker till folk. Men hemsidan är inte klar.
Citera
2021-07-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skicka då bara in momsredovisningen med 0 kronor.

ok, hoppas tanten på skatteverket inte blir arg på mig.
Citera
2021-07-01, 23:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
ok, hoppas tanten på skatteverket inte blir arg på mig.
Du har ju inte kommit igång med ditt företag så de lär inte ha något att bli sura över.
Citera
2021-07-01, 23:27
Medlem
Citat:
0 har jag skrivit till tanten på skatteverket. Men jag skrev att det kan komma ändras. Men ingeting har ändrats fortfarande 0 kr i alla rutor.

Jag har Shopify hemsida som jag sälja saker till folk. Men hemsidan är inte klar.

Så redovisning av moms kvartalsvis är något ni själv valt? Startar man i miniformat plägar årsvis redovisning anbefallas. Undantaget om större inköp förväntas ske innan någon omsättning börjar märkas av, då vill man gärna få momsen tillbaka så snart som möjligt.

Det som är planerat att sälja, något av det som är inköpt eller planeras det att beställa varor först sedan inkommande order motiverar det?
Citera
2021-07-02, 00:04
Medlem
jag har nu skickat in en XML fil till skatteverket. 0 kr i alla fält. Ska redovisa var tredje månad enligt kontantmetoden. Jag hoppas att jag kan börja sälja denna månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in