• 2
  • 3
2021-07-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Började april. Vet inte om jag kunde välja?
Vad angavs det för estimerad årsomsättning? Det är grunden för krav på att oftare redovisa momsen. Går dock alltid att välja kortare perioder, detta fyller sin funktion främst om det görs inköp vid ojämna tillfällen, alltså inte löpande under året.
Citera
2021-07-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad angavs det för estimerad årsomsättning? Det är grunden för krav på att oftare redovisa momsen. Går dock alltid att välja kortare perioder, detta fyller sin funktion främst om det görs inköp vid ojämna tillfällen, alltså inte löpande under året.

0 kr skrev jag.
Citera
2021-07-02, 20:52
Medlem
Citat:
0 kr skrev jag.

Då är standard redovisning årsvis, med möjlighet att välja annat intervall. Ändra om möjligt till årsvis momsredovisning!
Citera
2021-07-02, 20:58
Medlem
Citat:
Då är standard redovisning årsvis, med möjlighet att välja annat intervall. Ändra om möjligt till årsvis momsredovisning!

Ok
Citera
2021-07-02, 21:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Blandat innebär att du vet inte förrän verksamhetsåret är slut hur mycket moms som fick lyftas av eftersom det styrs av den momspliktiga omsättningen i proportion till den momsfria.

EF passar nog ts om denne mest tänkt att "prova på" företagandet, får för mig att det rör sig om en bisyssla närmast. Annars vidgås vad ni skriver om AB. Har numera enbart ett AB, men testat på att ha EF, EF parallellt med HB samt EF samtidigt med ett AB, numera som sagt, enbart AB.

Håller med dig till 80-90% ungefär. Enklast "mot skatteverket" är att köra sitt företag i AB-form. Man slipper de flesta sådana diskussioner om "vad som är" personliga omkostnader och vad som hör till företagandet/bolaget. Observera att man "inte slipper alla", men man slipper rätt många om man kör verksamheten i AB-form. Med EF erfar jag att man får onödigt och löjligt mycket "tjafs" med (s)katteverket..Inte skatteverkets fel egentligen, då det är oklart med EF var/vart man ska dra gränsen mellan "företagandet" och det privata. Med AB blir det enklare. Inte ens skatteverket vet egentligen.

Ungefär som gränsen mellan Östberlin och Västberlin. En betongmur förklarar mer än tusen ord..

Ungefär så är det tänkt att AB ska funka jämfört med EF. ;-)
Citera
2021-07-03, 10:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ok, men skatteverket vill kanske ändå se bevis på att 0 kr har kommit till företaget? Jag har inte ens företagskonto hos banken. Hur ska jag bevisa det? Kontantmetoden innebär att man ska bokföra löpande. Men det har jag inte ens gjort.
Det funkar inte så. Du deklarerar och intygar därmed att firman inte haft någon inkomst. Om SKV skulle vilja dubbelkolla att det faktiskt stämmer kommer de att ställa frågor. Du behöver inte bevisa något i förväg. Enbart om du ifrågasätts.
Citera
2021-07-03, 10:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Citat:
0 kr skrev jag.
Lite underligt att ha en nystartad enskild firma med noll i estimerad årsomsättning. Varför har man ens en firma liksom? Men det är kanske många som har en vilande firma.
Citera
2021-07-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Lite underligt att ha en nystartad enskild firma med noll i estimerad årsomsättning. Varför har man ens en firma liksom? Men det är kanske många som har en vilande firma.
Jag ska börja med shopify business. Så jag vet inte hur mycket jag kommer omsätta. Ska ändra omsättning sen när jag har kommit igång
Citera
2021-07-03, 10:57
Medlem
Citat:

Å andra sidan fullt rimligt om det krävs omfattande förberedelser innan butiken/verksamheten startar. Likafullt bör företaget startas innan någon förberedelse sker, annars ingen momsavlyftning möjlig.
Citera
2021-07-03, 19:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Man kan ju vara väldigt osäker på hur många kunder man får in, och därmed utgå ifrån 0 kr till en början, vilket sedan kan uppdateras så fort man har lite data.
Citera
2021-07-06, 08:38
Medlem
grey.eagles avatar
Har du ansökt om f-skatt?`

Då ska du uppge preliminär omsättning, tror inte du får f-skatten med noll i omsättning. Tidigare var
man till och med tvungen att uppge minst 3 kunder för att få f-skatten, togs bort efter Göran Persson.

Har du uppgett omsättning och vinst kommer något som kallas preliminärskatt delat på 12 månader, då ska du enligt den i förtid betala in en skatt på din framtida vinst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in